Bild
Nästa artikel
Långteststallet 2021

Långteststallet 2021

Podcast

Avsnitt 208: Vi presenterar bilarna vi valt att köra i år och förarna tippar sina vinnare. Blir det Honda Jazz, Mercedes GLB, Seat Leon, Toyota Yaris eller Volkswagen ID.3?

I veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast diskuterar vi de fem nya långtestbilarna som precis anlänt till redaktionsgaraget. Många ser fram emot den lilla krabaten Honda Jazz som är smart paketerad med uppfällbara stolar i baksätet, som i en biosalong.

– Det är en detalj som jag har mycket större behov av än jag trodde, säger Anders Helgesson.

Mercedes GLB är en kantig suv-modell med dieselmotor och dragkrok.

– Som en modern Volvo 240, fast på styltor. Trots att det sitter en stjärna i fronten är den inte orimligt prissatt, tycker Nils Svärd.

Maria Dahlin blir först ut med att köra Volkswagens elbil ID 3 som många har höga förväntningar på.

– En rolig detalj är att den verkar ha väldigt bra svängradie. I stadstrafik finns det liksom ett extra varv att snurra på ratten jämfört med andra bilar, säger hon.

Efter vårt test av ID 3 är dock flera av redaktionsmedlemmarna tveksamma till om bilen kommer kunna leverera.

— Jag är tveksam till om den håller för trycket, säger Nils Svärd.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Anders Helgesson, Klas Skarin, Nils Svärd, Calle Carlquist och Maria Dahlin .

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2021-01-01 17:24

Mercedes GLB för tankarna till skrytbilen.

#2
2021-01-01 23:48

Tycker ibland det är lite konstiga tillval på en del testbilar.
Utan att veta vad det innebär känns tillval för nästan 100 tusen på en liten familjebil som Id3 otroligt mycket pengar i onödan.

Och att Id3 inte ens får ha ett takräcke är förvånade värdelöst både för en familj och vanligt folk.

#3
2021-01-02 09:40

Mso, detta har de flesta upptäckt och därför är de flesta bilar som säljs Life-utrustade. Att ViB valde Tech betyder att lite mer utrustning och ganska mycket dyrare månadskostnad.
Vill man ha takräcke och dra släp så får man välja ID.4.

#4
2021-01-02 10:42

En liten grej men måste man inte ta en hyggligt hög utrustningsnivå på Id.3 för att få nåt så enkelt som en backkamera ? Väldigt dåligt i så fall när det numera finns på även de billigaste bilarna och knappast betingar många kronor i tillverkningskostnad.

#5
2021-01-02 10:48

Mso: Det ser lite skumt ut när de sätter en högre utrustningsnivå som tillval. Det är ju inte så man räknar det i andra sammanhang där man ser på tillval. Men om jag inte minns fel var det först på nivå Tech som man får med säkerhetsutrustningen man vill ha.

#6
2021-01-02 10:56

@Pi
Det räcker att du hoppar upp en nivå (Style?) för att få backkamera, dock lite löjligt i en bil som startar på 435 kkr.

@Henrik M
Stämmer, Tech-nivå för Travel Assist, dödavinkelnvarnare mm.

#7
2021-01-02 18:28

Angående farthållaren och konstiga hastigheter i ID.3 så kan man bli tokig på vissa saker.
I det kartmaterial som finns (och det har varit lika i flera av mina bilar) så finns en väg där vägen i verkligheten är rak, men i kartmaterialet ser det ut som en z-profil. Hastigheten är 70km/h.
Bilen kör då först rätt hastighet och när man närmar sig "z" så kommer det upp i displayen typ "kurva", "sänker hastigheten till 10km/h".. urk...
Direkt farligt. Man kan välja att ta bort hastighetsanpassade kurvor i inställningarna, ett klart måste.

#8
2021-01-02 20:47

Ja farthållare som styrs av bilens system med kamera för skyltavläsning och nav är riktigt skräp så länge man inte kan lita på (till101%)att det är rätt hastighet.
Jag har provat många fabrikat och inget har levererat 100 rätt vid alla tillfällen.
Och att det inte går att stänga av är katastrofalt dåligt men förhoppningsvis går det att stänga av nuförtiden.

Att bilar när man kör på farthållare tvärnitar eller gör kickdown när det blir fel skyltavläsning är katastrof.

#9
2021-01-02 22:00

Mso, ja och det verkar inte finnas någon bra lösning.
Alternativet är att stänga av.
Det borde vara avstängt som förval.

#10
2021-01-03 00:18

McTar. Vad jag vet går det inte stänga av funktionen på många bilar.
Jag hade skyltigenkänning på min tidigare Octavia men utan att den kunde styra hastigheten men ändå ytterst irriterande när det poppar upp en skylt med felaktig hastighet i instrument klustret.

#11
2021-01-03 08:28

Mso, Skyltigenkänningen går nog inte att stänga av, men "hastighetsanpassade kurvor" går att stänga av.
Systemet fattar inte tilläggskyltar heller, så om det är 50km/h på en sträcka mellan 07-16 så gäller det både kvällar och helger i bilen. Nä, dessa system är inte bra än så länge.

#12
2021-01-04 08:02

Bestäms vändradien av antalet varv som ratten kan vridas?

#13
2021-01-05 15:43

Nej. Men på en bakhjulsdriven bil kan man låta framhjulen svänga mera.

#14
2021-01-05 17:26

Apropå backkamera, skall inte det bli obligatoriskt inom EU på nya bilar fr o m... 2022?

Edit: maj 2022 för nyutvecklade bilar. Två år till för modeller som redan finns då.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/autobroms-och-alkolas-h...

#15
2021-01-05 18:38

ToRy. Kamera utan skyddslock eller spolning är ju värdelöst på många bilar.
Helt obegripligt att inte alla har det som många haft i 5 år eller mer.

Betala extra för nåt som är tätt halva vintern.

#16
2021-01-05 19:58

Intressant nog var frånvaron av lock inte ett problem på Yetin vi hade tidigare, men på Atecan vi har nu är bilden bakåt onekligen rätt suddig just nu... Det måste vara något med placeringen. Men för majoriteten av EU:s medborgare är detta en icke-fråga förstås. Och det är de som bestämmer...

#17
2021-01-06 06:20

Idiotiska patent är grundorsaken varför inte andra än VW har lock på sin kamera. Vem f-n har get patent på en sådan bagatell???

#18
2021-01-06 10:54

Min MB har kamera som åker ut och in. Mekanismen låter inte "premium".

#19
2021-01-06 14:57

Peugo. Andra bilar har andra lösnings för att alltid se glasklart i kameran.
Det är ju bara ett svepskäl att spara pengar och inte vill lösa problemet för svenska bilister.

#20
2021-01-06 15:00

Mäkinen. Jag läste en MB ägare som inte såg kulan på sin bil.
Är det så på din❓
Det är ju ett krav på en backkamera enligt mig.

#21
2021-01-06 16:04

MSO,
Jag har ingen kula att se. Bara för att man åker MB jobbar man inte på cirkus.

#22
2021-01-06 16:15

Min bil har fast kamera som tillverkaren testat i verkligheten så den blir inte så lätt skitig. 2-3ggr per år får jag torka av den och med över 3000 mil/år upplever jag inte det som ett problem.

Men det går säkert att hitta på tekniskt avancerade lösningar som även de kommer att klabba för ett icke-problem.

Modern 240 som kostar minst 450kSEK när man lagt på sådant som är standard på bilar som kostar under 200000:-? Förstår inte liknelsen.

#23
2021-01-08 17:47

Jag har senaste halvåret kört 2 olika bilar i en vecka var med backkamera och känner inget som helst behov av den. Jag uppskattar och klarar mig utmärkt med backsensorer och har koll på riktigt istället för att titta i en kamera och kanske tappa
uppmärksamhet på annat som inte kameran visar. Självklart förstår jag kamerans fördelar på lastbilar och bussar och kanske på en del stora stadsjeepar, men ni som gillar kameran, vad är bra med en på en vanlig personbil?

#24
2021-01-19 11:47

Det intressanta med Jazz är att den hela tiden drivs av elmotorn. Bensinmotorn driver generatorn som laddar batteriet eller ger ström till elmotorn. Det gör att bensinmotorn hela tiden jobbar optimalt.
Backkamera, ja om du skall backa ut på en stormarknad ser du om någon kommer. När radarn piper är det försent. Hämta upp ett släp, du kan stanna 10cm ifrån kulan..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.