Bild
Nästa artikel
Älgtestextra

Älgtestextra

Podcast

Avsnitt 141. Kandidaterna till Årets Bil 2020 har haft en svettig dag. Både undanmanöverprov och autobromstest har stått på agendan. Dessutom tar vi upp suvarna BMW X7, Subaru Forester, Toyota Rav-4, Mazda CX-30 och Range Rover Evoque till närmare granskning. Gäst i detta avsnitt är Expressens Jan-Erik Berggren. Vi vill varna känsliga lyssnare för att detta avsnitt innehåller bilnörderi på mycket hög nivå!

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström, Anders Helgesson och Fredrik Diits Vikström. Gäst är Jan-Erik Berggren, Expressen.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2019-09-25 12:08

Kul att höra snacket runt dessa tester så fortsätt med detta !

#2
2019-09-25 13:26

Så VIB gör inga undanmanöverprov/Älgtest alltid i sina tester av bilar, har för mig att ni skrivit det tidigare att ni gör det. Vad gör ni då på Hagfors flygfält? Enbart bromsprov? Eftersom Rav4s uppträdande inte nämndes något om i VIB test tidigare i år. Borde göras liknande älgtest alltid med bilar i VIB tester, om förutsättningar finns = sommarväglag. Annars bra att sådana tester görs. Så ni kanske får ta er tid att hiva sandsäckar i och ur bilarna vid era vanliga tester ........eller måste man läsa TV?

Men blev inte riktigt klok på vad nackdelarna med Rav4 hybrid var riktigt, fanns det några egentligen värt att uppmärksamma? Mest flamms och trams när detta diskuterades i poden.....så vad kom ni fram till egentligen om man ska ta er på allvar?

#3
2019-09-25 13:39

Detta är bara toppen på isberget, många SUV modeller är farliga pga ökad vikt och höjd som kraftigt försämrat väghållningen. Att bilindustrin pumpar ut dessa nya SUV modeller är riktigt illa på många sätt, jag är mest arg på de ökade utsläppen som sker för att biltypen är dåligt ur energi synpunkt.

#4
2019-09-25 13:44

Glömde att jag ofta är rädd också för dessa större SUV modeller, då jag vet att de är svårare att hantera och lättare får sladd...så vore det en mardröm att möta sladdade head-on situation där jag garanterat blir förlorare med en 500-600 kg lättare bil. Många som köper SUV tillhör kategorin som redan idag är rädda, och antagligen ovana förare. SUV craziness måste få ett slut nu, folk måste gå tillbaka till vanliga bilar som är snåla och säkra. Att vi alla kör runt i dessa klumpiga SUV gör det inte bättre, bara sämre.

#5
2019-09-25 17:21

Var är nr 44 och 47.Är de premium?

#6
2019-09-25 19:23

Shogun: För högt rollcentrum, för mjuk fjädersättning och för tamt esp-ingripande. Finns inga som helst skäl att köpa en! Dåliga bilar har hängts och ska fortsätta att hängas ut!

#7
2019-09-26 00:29

Toyota RAV4 har misslyckats hos Teknikens Värld med. Även i deras test så blev det underkänt. Den är helt enkelt trafikfarlig och Toyota bryr sig inte. Nä. Det finns andra SUVar med bättre vägegenskaper son klarar älgtestet. T ex Peugeot 3008.

#8
2019-09-26 09:23

Svar till Shogun:
Jodå, vi på Vi Bilägare utför alltid undanmanöverprov – så länge vädret tillåter – i våra biltester. Vi är ofta på Hagfors flygplats för prestandamätningar och undanmanöver, men även andra flygfält exempelvis ett privat flygfält utanför Gimo. Det beror på hur testplaneringen är upplagd och vad som är går att boka just den dagen.

Däremot är det vissa tester under vintern som detta inte är möjligt att utföra undanmanöverprov pga väder och vinterdäck. Vårt första test av nya RAV4 skedde i början på mars i vinterväglag. Därför har vi inte kört Toyotasuven i älgtestet förrän nu.

//Nils Svärd,
Vi Bilägares testavdelning

#9
2019-09-26 10:24

"Detta är bara toppen på isberget, många SUV modeller är farliga pga ökad vikt och höjd som kraftigt försämrat väghållningen."

Nej, det är inte alls toppen på isberget. Finns ett stort antal SUV-modeller som klarar undanmanöverprov alldeles utmärkt. Finns också ett flertal lågbyggda bilar som klarar det ganska dåligt. Skulle säga att Toyota Rav-4 är snarare ett undantag när det gäller dagens SUV-modeller. Och undanmanöverprov av denna sort är snarare ett test av ESP-system än av väghållning. Det uppstår enorma sidokrafter i andra svängen när man rätar upp bilen i "vänsterfilen". Få bilar klarar dessa sidokrafter utan att sladda. Så därför krävs ett snabbt ESP ingrepp för att stabilisera bilen.

#10
2019-09-26 12:11

Raphael.

Om man klarar ett älgtest med en bil beror ofta på föraren. Att göra ett test som Tv gjort är det få "normala" förare som klarar även om de sitter i en Peugeot 3008 eller annan , ofta i betydligt lägre hastigheter, prova får du se ;o)

Sedan var har du källan till att inte Toyota bryr sig om resultatet i älgtestet? Du har ingen sådan källa, garanterat! Visa på källan om du har den. Man kommer garanterat programmera om ESP systemet + ev andra åtgärder vad som än krävs. Det är så Toyota brukar jobba.

Hittills har Toyota tagit tag i de problem i älgtest TV tidigare upptäckt vad gäller HiLux, varför skulle man inte göra det nu? Har inte sett något sådant officiellt uttalande från Toyota i frågan att man inte bryr sig ännu.

#11
2019-09-26 12:11

Nils Svärd.

Tack för svar!

#12
2019-09-26 14:43

"beror på föraren", det är bara halva sanningen. En hög och tyngre bil är betydligt svårare att hantera än en lättare och lägre bil. Vägegenskaper betyder väldigt mycket. Tror de hade en artikel i blaskan idag där de testade tjugotal nya bilar, inte oväntat gick Tesla model 3 genom banan i högsta hastigheten med kontrollerad stabilitet. SUV kommer aldrig att bli bra, tyngden och höjden gör bilen svajig och svårare att hantera. Försöker man med en workaround och gör fjädringen styvare och låg profil däck blir det bättre...men då är nog bilen lika skön att åka i som en a-traktor utan fjädring.

#13
2019-09-26 14:57

Styggavargen.

Att det beror på hur duktig föraren är är faktiskt en sanning inget annat om man klarar ett undanmanövertest som TV utför. Få förare klarar ett sådant test oavsett om de sitter i en vanlig lägre bil eller en suv/crossover. Ta din bil och gör ett sådant test, jag garanterar du kommer inte att klarar det i 70km/tim, utan tappar kontrollen i betydligt lägre hastighet och hamnar vid sidan av vägen. Att slå sig för bröstet och tro att du klarar det med en Octavia men inte en Rav4 då har man höga tankar om sig själv endast som förare eller annan agenda. Som sagt gör ett undanmanövertest kom tillbaka och tala om hur det gick, skulle gärna vilja vara en fluga och se detta ;o)

#14
2019-09-26 16:10

""beror på föraren", det är bara halva sanningen. En hög och tyngre bil är betydligt svårare att hantera än en lättare och lägre bil."

Det går inte att generalisera på det sättet. Visst har en lättare bil bättre fysikaliska förutsättningar, men som sagt, ingen vardagsbil klarar sig igenom älgtestet i över 70 km/h utan ESP-ingrepp. Sidkraften i andra svängen kan lätt gå över 1.0 g vilket få vardagsbilar klarar utan att tappa greppet. Finns ett flertal högbyggda bilar som klarar en undanmanöver utan problem:

www.youtube.com/watch?v=9t4mzRQadYQ

www.youtube.com/watch?v=77IrxinmHjQ

#15
2019-09-26 16:18

Lyssnar man på podden så spås det att de flesta normala förare hade hamnat i högra diket med RAV4 efter första retursladden.
En var sämre Evoque gick rakt fram istället vilket blir frontalkrock. De flesta andra betydligt bättre.

Detta är också ett snällare test än TV eftersom bagaget är tomt dvs inte maxlast!

#16
2019-09-26 18:29

Fler undanmanöver prov och bedömningar av Rav4s farlighet och inte. Och hur testet utförs skiljer. Som sagt mycket hänger på föraren i sådana här situationer.

https://www.dinside.no/motor/ingen-grunn-til-panikk/71638339?fbclid=IwAR...

#17
2019-09-26 18:27

Hade varit intressant att se hur det fungerar i blött och på snö.

#18
2019-09-26 18:45

Jag kör nog vidare i både torrt och vått samt snö utan att vara överdrivet nervös framöver. Bilen går otroligt skönt efter vägen med bra komfort och har många starka sidor i jämförelse mot flera konkurrenter, inte minst vad gäller ekonomin. Vad jag tycker. Och bilen säljer som smör runt om i världen, det verkar bli den mest sålda suven även fortsatt ute i den stora världen. Så något verkar man gjort rätt med nya Rav4 hybrid. Undrar hur många som kommer att göra ett älgtest med sin bil framöver för att testa hur man klarar det.....innan man väljer just den bilen och vad man klarar av själv innan man dömmer ut bilen.....

#19
2019-09-26 18:50

Komfort var ju det podden sa att den saknade samt gav ett billigt intryck.

#20
2019-09-26 19:31

Vargen, enligt km77 så går ju Peugeot 3008/Opel Grandland igenom älgtestet klart bättre än många lägre byggda bilar med lägre tyngdpunkt.
För att ta ett exempel...

3008, klarar 80 km/h
https://youtu.be/fR1yxzizNBE

Grandland X, klarar 81 km/h
https://youtu.be/leDJSuHXJTY

(Samma chassi men skillnader i däck och fjädring, 3008 är lite mjukare).

Att jämföra med mer lågbyggda Skoda Scout 4x4 som klarar 75 km/h.
https://youtu.be/dyiFw0DGoK0

Eller ännu mer lågbyggda Hyundai Ioniq som klarar 74 km/h.
https://youtu.be/GV2mo-QgBrQ

#21
2019-09-26 20:54

Dustern klarar sig bra den med https://m.youtube.com/watch?v=MgBkzCj4B1Q

#22
2019-09-26 21:50

Junkers.

Så podden har altid rätt? Kan man inte ha en egen uppfattning efter eget huvud är det nog så. I övrigt var det mest trams och flams i podden som gör att inte jag får något större förtroende för tramset och flamset och skratt, vad var det som var så dåligt mer konkret? Eller visste man inte vad man skulle gnälla på egentligen? Verkar inte seriöst alls om du frågar mig mest en lekstuga för självutnämnda experter på området. Tur man har ett eget huvud som alltid när man väljer bil.....

Raphael.

3008 klarar det och det.....men klarar du det som förare....? Att ta reda på det först är nog mer relevant innan man gnäller på bilen ifråga. Fundera på det du.

Sedan var har du källan på att inte Toyota tar TVs undanmanöver prov på allvar, du har ingen källa på det utan var bara eget påhitt som vanligt, eller?

#23
2019-09-26 22:10

Toyotas 'pr-chef' Eric G levererar ett riktigt politikersvar, dvs 'snömos': Då kändes den förra Bengt Dahlström mer trovärdig. https://teknikensvarld.se/nya-toyota-rav4-underkand-i-algtestet-uppvisar...

#24
2019-09-26 22:40

borkas.

Eric G säger det han har betalt för att säga....

Men han har inget med att göra om Toyota tar detta på allvar eller ej om man skiter i undanmanöverprovet. Dessa beslut tas på Toyota Japan och Toyota Europe av personer på högre befattningar. Håller med om att Bengt Dahlström kändes mer påläst som informationschef för Toyota Sweden, men han hade också lång erfarenhet, har själv också varit i kontakt med Bengt Dahlström.

#25
2019-09-27 21:31

Läste i TV om en som undrade vad som gäller då han vill avbeställa sin Rav4 pga älgtestet och att fyrhjulsdriften inte fungerar som den skall.
Är det intre bättre att sälja kontraktet om han ligger med tidig leverans?
Men oavsett ytterligare ett exempel på medias makt.
Gör inte alla bilspekulanter älgmanövertester eller är ute och kör offpist med sin tilltänkta SUV? Eller har man kanske aldrig tänkt tanken eller har förmågan att utsätta sin kommande bil för dess påfrestningar. En tanke bara.

#26
2019-09-27 21:56

Ett kontrakt på en RAV4 borde vara lättsålt, kanske kan man även göra en hacka på att sälja!? Nej, det är inte Apple release anno 2010 vi pratar om för på den tiden köpte jag en iPad på releasedagen som jag samma kväll sålde med 1000kr vinst!

#27
2019-09-28 00:28

Shogun, det enda jag vet är att jag rattar runt min Octavia lättare än en RAV4... som jag sade, en SUV är betydligt svårare att hantera pga höjd och tyngd. Snackar vi SUV över 2 ton... då är det inte roligt, antagligen är marginalerna väldigt små så att man lättare tippar över den, eller att den lyfter ena hjulparet och när de slår ned i asfalten igen kan i princip två saker inträffa... en av de sakerna är att däcket exploderar av tyngden, eller bilen får en ännu värre sladd. Något som också kan hända vid tyngre bilar är att däcket "kravlar" av fälgen pga krafterna. Så oavsett i alla dessa lägen så sitter man sämre till i en tyngre SUV och marginalerna blir små och antagligen vinner man på att släppa ratten och bara låta bilen ta vägen dit den vill.

#28
2019-09-28 00:36

Raphael, om du tittar på skillnaderna mellan SUV och de vanliga bilarna så ser man tydligt hur SUV:en "hoppar" i svängarna.. medan de vanliga bilarna har betydligt bättre hantering och följer med i svängarna mycket mer balanserat. Vilket tror du skapar mest marginaler? Detta skall jag inte svära på, men jag tror många SUV fuskar lite genom att låta systemet bromsa hårdare för att få ned farten först, för att sedan svänga.. oavsett så blir manövern mycket mer svajigare och mer okontrollerad. Elbilar kommer göra bilarna ännu mer stabila, eftersom de sänker tyngdpunkten... problemet som jag ser det är att de också blir tyngre och detta medför mycket mer belastning på fälgar, däck och fjädringen. Tesla model 3 är ett bevis på detta, låg tyngdpunkt ..även om den är tung, går den fantastiskt bra genom kurvorna.

#29
2019-09-28 00:40

Man kan inte snacka bort dåliga vägegenskaper, pga klumpigt höga bilar.. det är konsekvensen av att bygga en bil på det sättet. Det är logiskt och följer fysikens lagar. Behöver man säga mer? Visst man kan sitta här och berömma SUV att de kan köra så bra som den kan, precis som man kan säga att en Humla inte borde kunna flyga .... men flyger ändå. Allt är dessutom relativt.

#30
2019-09-28 09:30

Jag du Vargen, jag skulle vilja påstå att din Octavia klarar en älgtest betydligt sämre än dom flesta SUV:ar på marknaden. Det är onekligen den bilmodell som alltid brukar få kritik och med nöd och näppe klara godkänt resultat.
Kan ju även inflika att i den senaste testen jag läste så klarade Audi e-tron 76km/Tim MB EQC 75km/timmoch Tesla 3 72 km/Tim. Förklara det du dom två första väger närmare 3 ton när dom genomför testen.

#31
2019-09-28 11:14

Fast Vargen har ju otvivelaktigt en poäng i detta med fysikens lagar - alltså höga bilar kontra lite lägre bilar i undanmanöver-situationer. Och även testgänget talar ju om att i en del bilar, t ex RAV 4, borde tillverkaren använt bromsen mera aktivt i antisladd-systemet för att säkra bilen i dessa situationer.
Jag är av den uppfattningen att en bil med lägre tyngdpunkt och med övriga förutsättningar lika borde vara bättre i ett undanmanöverprov. Att vissa SUV:ar trots allt klarar sig till synes bra beror säkert på ett bättre/större utnyttjande av elektroniska stödsystem. Hade man använt dessa system likadant på en bil med lägre TP så skulle jag bli förvånad om inte den lägre bilen skulle presterat bättre. Sen har givetvis en högre bil andra fördelar men knappast när det gäller väghållning.

#32
2019-09-28 11:46

Ska man ha maximal prestanda från en bil, så ska man givetvis ha så låg tyngdpunkt så möjligt. Men vardagsbilar har inte så bra däck att de kan dra nytta av extremt låg tyngdpunkt. Amerikanska NHTSA har ett mått som kallas ”Static Stability Factor” som anger hur mycket sidkraft som krävs för att en bil ska välta. För vanliga bilar ligger detta ungefär mellan 1.4 till 1.5 g. Medan för suvar mellan 1.2 till 1.3 g. En bil välter när däcket klarar mer sidkraft än bilen. För personbilar är detta inte ett problem. Ytterst få gatbilar har däck som klarar 1.2 g i sidkraft utan att börja sladda. Problemen man ser med tex RAV 4 I älgtestet har snarare med underdimensionerad fjädring och dåligt avstämt ESP att göra än med den höga tyngdpunkten. Bilen går upp på två hjul eftersom fjädringen bottnar och den börjar studsa. Den skulle nog må bra av lite längre fjädringsväg.

#33
2019-09-28 11:47

Styggavargen.

Då förutsätter jag att du gör undanmanöverprov med bilar innan du köper dom? Som jag sagt tidigare, en normal förare tappar kontrollen långt tidigare än detta extrema test TV gör även om det är en lågbyggd bil. Att sitta och raljera över att en bil (suv) inte klarar ett test, men lovordar en vanlig lågbyggd bil (Octavia) om den klarar samma test bättre, men att sedan föraren inte klarar ett sådant test ändå i Octavian utan kör av vägen långt tidigare för att man inte har kompetensen att köra. Vad spelar det då för roll? Jag sitter hellre i en suv/crossover med bekvämt insteg till bilen, som går lika snålt som en Octavia i verklig trafik. Där har du Rav4 hybrid, och jag kör och känner mig väldigt trygg i bilen. Precis som motorjournalisterna på Din Side i Norge gör i sitt älgtest och det de påtalar att inte få panik......

#34
2019-09-28 16:41

Spelar ingen roll hur mycket shogun försöker få bort fokus från bilen till eventuella förarkompetenser. Rav4 presterar kasst i älgtest. Fakta.

#35
2019-09-28 17:03

Peter E.

Det beror nog på vilken agenda man har. Dinsides test mot TV, vilken är fakta? Ta nu och ta reda på vad du klarar som förare först innan du dömer ut olika bilar, kanske bra att veta det först.....

#36
2019-09-28 17:19

Om inte ens proffsförare klarar älgtest med Rav4, hur kass är den då egentligen. Borde den få säljas till allmänheten....

#37
2019-09-28 18:41

Undrar hur dom kör i TV
I nyaste numret så blev Tesla 3 slagen av bla Audi e-tron
I tester av andra inför årets bil så briljerar Teslan och kommer först medans e-tronen sliter med att ta sig igenom konbanan.
Kan kanske bli ett dyrt tilltag för TV med sitt utbasunerande om Toyotans farlighet. Vem vet. Men det verkar som om alla dessa tester av extremfall är rätt så ointressant. Vore mer intressant om dom satte en normal chaufför bakom ratten i stället.

#38
2019-09-28 20:24

Som gammal konspirationsteoretiker litar jag aldrig på biltester i tidningar.
Jag tror att omdömet står i relation till antalet annonser respektive märke betalar för.
Det är något som jag blev övertygad om när jag för mycket länge sedan läste att Volvo 240 hade goda vägegenskaper!

#39
2019-09-28 20:48

Helt enig med dig Nisse.
Visst kan man läsa om vissa egenskaper, men när det kommer till poänggivning så är det i många fall skrattretande genomskinligt hur det styrs mot vissa fabrikat.

#40
2019-09-28 20:52

När jag tänker efter var det inte 240 utan 740!
Ursäkta ;-/

#41
2019-09-28 21:57

Peter E.

Men enligt norska Dinsides test behöver man inte få panik över Rav4 uppträdande, det beror nog på vilken agenda man har.....TV vill väl försvara Volvos färger alltid den inhemska bilindustrins vapendragare. Norge verkar inte lika nervösa ovh har heller ingen inhemsk bilindustri att försvara alltid....häpp.

Guran är något på spåren sätt en "normal" chaufför bakom ratten, något jag efterlyst flera ggr, är övertygad om att man hamnar i diket i betydligt lägre hastigheter eller tappar kontrollen tidigare. En storm i ett vattenglas.....förmodar att man gör elefanttest i Sydafrika med bilar som Toyota Hi Lux och Landcruiser.....

#42
2019-09-28 22:46

Jag som trodde det var vibilägare som testat.... Eller? Vi är väl på deras forum och diskuterar det undanmaöverprov de har gjort?

#43
2019-09-28 22:52

Så jag undrar vilken agenda du har shogun, som i alla väder och alla situationer alltid försvarar japanska bilmärken till sista blodsdroppen? Även när de som i detta fall gör bort sig. Då skyller du på att tidningen skyddar inhemsk industri. Det är omöjligt för dig att ens kunna vara det minsta kritisk gentemot Toyota. Att Rav4 gör dåligt ifrån sig, det kan du inte acceptera eftersom i din värld är japanskt bäst och oslagbart. Patetiskt

#44
2019-09-29 08:30

Peter E.

Sover du? Läser du inte länkarna och inläggen?! VIB har inte gjort något undanmanöverprov med nya Rav4 i test. Utan nu inför åretsbil precis som norska tidningen DinSide. Däremot har TV gjort det i test och gått ut med larmrapport. Samma prov har norska tidningen DinSide gjort pga TV resultat, med helt annorlunda resultat med rubriken "ingen anledning till panik" så vem ska man tro på? Har Rav4 verkligen gjort bort sig, eller har TV någon agenda när flera varit inne på konspirationsteorier redan om du läser inläggen. Eller har TV gjort bort sig, det är frågan när tidningar får så olika resultat.

Ja, i min värld i bilägandet har japanskt varit bäst i ägandet i längden, svårare än så är det inte. Precis som i de flesta undersökningar där resultat visar det också. Har du svårt att ta till dig de resultaten med VW ofta i botten tillsammans med franskt? Samt att man fuskar frekvent med det ena efter det andra både konstruktionsmässigt som vad gäller utsläpp av avgaser som väl är välkänt vid detta laget. Eller ska vi blunda för det? Vad fuskar man med nästa gång, elbilar? Har man fortsatt förtroende då efter allt som uppdagas gång på gång?

#45
2019-09-29 09:52

Jo jag läser inläggen. Konspirationsteorier lämnar jag helt åt sidan. Oftast äldre män som inte vill se sin världsbild förändras.
Att Toyotan på bilden ovan inte beter sig bra kan väl även du se??
Även om du varit jättenöjd med dina bilar vilket jag inte alls betvivlar.
Även du borde väl se o fatta att det finns bilar som inte beter sig så illa i undanmanöverprov?
Att sedan komma med konspirationshistorier eller säga att vanligt folk inte skulle ha nytta av en bil som beter sig bättre "för de skulle köra av vägen ändå" det visar anser jag endast på en väldigt begränsad vidsyn och ett förtvivlat försvarande av en i detta fall dålig bil.
Men.... jag tror alldeles säkert att du tycker att din RAV-4 är en utmärkt bil, vilket den alldeles säkert är.
Toyota kan bygga bra bilar, utmärkta bilar...men i just detta fall med undanmanöver/älgtest funkar den kanske inte så bra.
Agree?

#46
2019-09-29 12:08

Peter E.

Det lustiga är ju i samma tester att andra bilar/modeller var sämre än Rav4, men Rav4 hängs ut vad har du för tankar om det? Varför hängs inte de som är sämre ut? Var det fel märke att hänga ut? Frågorna kvarstår......

Och att man bedömer Rav4 så olika i olika tidningar, då kan man fundera över agendan, tycker jag. En säger katastrof, en säger ingen panik, vem har rätt och vem har fel, vem ska man lita på? Tror jag tänker ett steg längre än dig vad det verkar.

Och ja, jag vidhåller att föraren har stor betydelse i en sådan situation och hur denne reagerar, 90% regerar med att bromsa först sedan ev styra undan inte styra undan först som man gör i dessa tester med extrema reaktioner från bilen fulllastad med folk och bagage/maxvikt.

#47
2019-09-29 14:02

Fanatism (som här i fallet bilproducent-)) är onekligen ett intressant mänskligt fenomen.

Frågan man ställer sig är om det har ökat över tid - eller om det är medielandskapets förändringar som möjliggör att gruppen fanatiker lätt samlas på en och samma plats?

Ja RAV4 underpresterar i undanmanöverprovet. Det är inget annat än rent fusk av Toyota att släppa ut en sådan undermålig produkt på marknaden. Man har helt enkelt inte satsat resurser på att bilen skall bete sig anständigt i detta prov.

Varför det är skillnad på att snåla på fordonets vägegenskaper istället för avgasrening är det förstås ingen tänkande individ som kan förklara. Båda är nämligen samma sak - med ökat mänskligt lidande som följd.

Så bilen borde beläggas med körförbud fram tills dess att Toyota tar sitt ansvar och berörda ägare bör antingen kompenseras- eller erbjudas en utbytesprodukt.

MVH AL

#48
2019-09-29 15:35

Ja det är konstigt(eller?) När RAV-4 inte funkar bra i undanmanöver så är det antingen en konspiration mot Toyota.... eller så finns det sämre bilar som inte nämns, och då är det också en konspiration/agenda mot Toyota.
Och är det inte en konspiration så är ändå de flesta av förarna(Toyotaförare?) så dåliga att ingen har nytta av en bil som funkar bra i undanmanövertest.....
Jag håller med Shogun att det såklart är viktigt hur man som förare reagerar....men ALLA förare(även Shogun) är hjälpta av en bil som fungerar bra i "extrema" situationer. Det spelar ingen roll vad bilen heter , VW, Volvo, Audi, Opel, Renault, Toyota... mm mm.
Skulle en VW funka dåligt i undanmanövertest(har säkerligen hänt) så är det fakta. Jag tror inte på någon konspiration/Agenda emot VW då. Varför skulle jag det? Jag skulle förmodligen inte kommentera det hela :-) Enklast så.

#49
2019-09-29 15:41

Kommer ihåg att det var nån Skoda som krängde däcken av fälgarna för några år sedan(Superb?) i älgtest.
Var det också en konspiration??
En agenda skapad av TV(AMS?) för att misskreditera VAG/Skoda?

#50
2019-09-29 15:49

Ähh, nu fastnade jag i det här....
KAN...jag säger KAN det vara så att underlaget som de kör undanmanöverproven(flygfält) på...påverka.
Har beläggningen på flygfält högre friktion än vanliga vägar......nån som vet?.
Alltså beläggningen på flygfält är gjord så att det är bättre fäste helt enkelt?
Och skulle detta isåfall kunna påverka att tex instyrningen blir för häftig.
Att bilen tar styrning för "bra"?

#51
2019-09-30 15:43

Peter E.

Men det lustiga är ju att Tv säger katastrof, Dinside säger ingen panik. Så vem ska man tro på då som konsument, vad är fakta och vad är inte fakta av dessa båda tidningars olika budskap om Rav4. Sedan att flera andra modeller var sämre än Rav4, varför hängdes inte de ut på samma sätt? Tycker ändå detta verkar väldigt mysko ändå från TVs sida. Klart det skapar rubriker världen över att tvåla till världens största tillverkare, och att det ger TV en fjäder i hatten och skapar uppmärksamhet för en liten motortidning ute i ingenstans.

#52
2019-09-30 16:49

Nu är det ju inte bara TV som underkänner RAV4, i km77 underpresterade den, blev okontrollerbar.
Klarade som bäst 71 km/h, medan t.ex. Grandland klarade 82.
Toyoyta behöver jobba på beteendet i systemen.
https://www.youtube.com/watch?v=j3qrCNR4U9A

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.