Bild
Nästa artikel
”Välkommen tillbaka, tvåekrade ratten – allt är förlåtet”

”Välkommen tillbaka, tvåekrade ratten – allt är förlåtet”

Krönika

Den tvåekrade ratten är på väg att göra efterlängtad comeback.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det spelar väl ingen roll vad det är för ratt i bilen, tycker nog de allra flesta bilköpare – åtminstone de som likställer bilen med en tvättmaskin eller något annat praktiskt snarare än roligt.

Men vi bilentusiaster vet ju att det knappt finns något viktigare än ratten – det enda som tillsammans med pedalfoten faktiskt fysiskt länkar ihop oss med vart vi är på väg.

Treekrade rattar har av någon anledning länge varit intimt förknippade med sportighet. Vissa är supersnygga, men många moderna treekrade sportrattar är för tjocka och andra – som Volvo – lägger bara till någon plastdetalj på sin vanliga ratt för att kalla den sportratt och ta några tusen kronor extra.

Fyrekrade rattar tycker jag mest är tråkiga och fula, och enekrat verkar vara svårt att kombinera med dagens krockkrav.

Men tvåekrat då? Den tvåekrade ratten förknippar jag med avslappnad körning i en riktigt bekväm bil. Men tyvärr har tvåekrade rattar varit ovanliga de senaste åren. Det kanske har med krockkuddens storlek att göra, men Mini och Mercedes har i flera år haft tvåekrade rattar så det argumentet håller inte heller.

Hur som helst – nu verkar något hända! Vi medlemmar i Klubben för Tvåekrade Rattars Främjande noterar att även Skoda är på att rulla ut tvåekrade rattar i flera kommande modeller.

– När man vrider på ratten är det bekvämare med färre ekrar, förklarar Skodas interiördesignchef Peter Olah. Han får medhåll av sin kollega Marwan Khiat som är interiör projektledare:


– Vi hade länge drömt om en tvåekrad ratt och nu har våra ingenjörer lyckats skapa en tillräckligt stark struktur för den.

Den tvåekrade ratten har Skoda lyckats klämma in hela 14 knappar på. De är dock inte pekkänsliga utan helt vanliga fysiska knappar som ger bra feedback vid ett tryck.

14 knappar kanske är lite i överkant men vi i tvåekersklubben får inte klaga nu när framtiden äntligen börjat ljusna.

Läs också: Miljöbonusen hamnar i rikemansfickor: ”Ett klavertramp”

Taggar: Krönika

Kommentarer

#1
2020-11-05 20:12

Antalet ekrar stör mig inte lika mycket som själva kransen.
Jag tycker inte om kransar som inte är runda, den onödiga plattan i underkant är bara obekväm vid rattsnurrande.
Jag gillar inte heller rattar som är som falukorvsringar, fläskiga med obehövliga knölar här och där.
Nej rattkransen ska vara rund, centrerad, inte för tjock och enda ojämnhet kan vara de fingerknottror som tidigare fanns på undersidan.
Sedan är jag tveksam till att bestycka ekrarna med ett otal knappar, det blir lätt förvillande.

#2
2020-11-05 20:19

Citroën hade 2-ekrad ratt i modellerna med fast rattnav där ratten snurrade runt navet och navet var fullt av knappar istället för att de var på ekrarna. C4 Picasso (första generationen, inte den omdesignade andra), första generationen C4 och så andra generationen C5. Jag skulle absolut välkomna att Citroën återlanserar sin 2-ekrade ratt med fast nav. Eller ännu hellre - en enekrad ratt. Det skulle passa in i Citroëns hyllning av sin historia.

#3
2020-11-05 20:28

En—ekrat är ju givetvis fränast men det går väl ännu inte att integrera med krockkudden på ett bra sätt.

Men en "two-spoke" kan ju också vara spejsig, tänker på denna japan:

https://cdn.drivingline.com/media/2313621/subaru-xt-interior.jpg?quality...

#4
2020-11-05 20:30

Varför den där knölen längs ner ?? Vacker var den inte.

Körde en Peugeot i helgen, att ratten var platt nertill var inget jag tänkte på förens jag klev ur bilen.
Men alla knappar, 6 st till farthållaren !! på olika sida dessutom.
Har haft knappar i ratten på mina bilar i typ 35 år, men fortfarande inget jag använder, förutom farthållaren på Forden, men den sitter inte på en eker, utan mellan 2 ekrar.

#5
2020-11-05 21:15

Rikard, helt riktigt, de flesta märker inte plattan nertill förrän det måste skruvas snabbt och då är det obehagligt.
På många rattar är plattan så liten att den är oförarglig, men varför finns den då där?
Men jag håller med om knölen, vad sjutton ska det finnas knölar på rattarna för?

#6
2020-11-05 21:49

Håller med skribenten och lägger till att Skoda inte bara fått till en snygg ratt, interiördesignen i övrigt behöver de inte skämmas över heller.

#7
2020-11-05 21:53

Jag gillar schyssta rattar:-)

#8
2020-11-05 22:39

För mig är det viktigare att tvärsnittet av rattkransen är rund. Den ska kännas skön att greppa runt. Ratten på bilden har i underkant till och med en kant som vetter mot föraren. Det gillar inte jag.

#9
2020-11-05 22:43

Jag får det bara till fyra knappar per sida av ratten.
Kanske är 14 funktioner.

#10
2020-11-05 22:59

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna ha kombinationen krockkudde och enekrad ratt. Se på ratten i Citroēn SM, den har en rätt maffig mittsektion, där skulle en krockudde få plats.

#11
2020-11-05 22:59

Jag har kör många olika märken på bilar i mina år, men älskar Peugeots rattar mest av alla. När jag kör en annan bil idag så tänker jag: Herregud vilken enormt stor ratt!

Älskar Peugeots riktigt små rattar som de haft i ett antal år. Känns totalt meningslöst med en stor fet ratt som bara är i vägen och känns konstig att styra för att den är så stor.

Hoppas fler tillverkare hoppar på tåget med små rattar som är smidiga att hantera.

Långt tillbaka i tiden innan Styrservo så kan jag förstå vikten av stora rattar, men inte nu för tiden.
Dessutom går det ställa in motståndet på servon, i alla fall i GT modellen, så kör man sportigt i sportläge, så får man mer motstånd och stabilitet vilket så är skönt, men för vardagligt bruk kör man på standardinställningen.

#12
2020-11-06 07:40

Ser mest ut som den 3:e ekern är bortklippt, ratten verkar dessutom sitta upp och ner.
Och varför är sömmen synlig?

#13
2020-11-06 08:02

Den där extremt fula ratten har dom endast monterat som standard för att köparna skall kryssa för den treekrade ratten i tillvalsrutan. Och vips så tjänar Skoda 1500kr mer på varje bil.

#14
2020-11-06 08:03

två eller tre ekrar, vem bryr sig?
Håller med saabnisse en platt rattunderdel är inte alls någon nytta om man inte har en enorm mage 0ch har för vana att sitta dikt emot ratten.

#15
2020-11-06 11:05

Jag kunde nog inte bry mig mindre är hur många ekrar ratten har eller om den är lite platt under.

Och Guran nu måste du ha blandat ihop tillbehörs listan med MB som tar extra betalt för allt. ;)
Skoda har nog aldrig haft sådana vansinnes valmöjligheter.

#16
2020-11-06 08:53

Mso: Om du tog reda på hur det ligger till så tror jag att en basmodell från Mercedes har minst lika mycket standardutrustning som en basmodell från Skoda.

Sen kanske det inte är två märken som direkt bör jämföras, lite skillnad......

Håller mod dock om att ratten i Skodan är skitful, 2 ekrar går väl an, men den klumpen i nederkant ser ju hemsk ut och är såklart en besparing då de kan använda samma rattkrans som för den treekrade modellen.

#17
2020-11-06 09:36

Jag vill att ratten skall kännas rejäl, inte för tunn. Ratten i Skoda har varit bra, logisk placering av knappar och för många knappar.

#18
2020-11-06 10:01

Jo Henrik jag har både provkört MB och räknat och då pratar vi bilar i rimlig prisklass för en svensson och vi stirrar inte i prislistan utan i handlarens offert och konstaterar än en gång att du är ute och cyklar. ;)

#19
2020-11-06 10:59

"Platt" ratt undertill skulle kunna underlätta för oss som måste/vill sitta högt men ändå vill ha ratten relativt lågt - det skulle alltså bli enklare att få in och ut högerbenet- Men - det bygger ju på att ratten skall stå i det absoluta mittläget jämt när man kliver i och ur och det gör den ju inte.

#20
2020-11-06 11:25

Jag kan se att knölen på undersidan är funktionell. När man långfärdskryssar så kan det vara skönt att ha lite stöd när man vilar handen längst ner på ratten. Kanske inte snyggt men säkert bekvämare än utan knöl.

Vad gäller sömmen så sitter den traditionellt på insidan där omkretsen är kortast. Den här ratten är inte helt cylinderformad men man kan se på övre delen av ratten att sömmen sitter där den traditionellt brukar sitta.

#21
2020-11-06 11:48

Axa, jo ratten på Enyaq är helt rund, det är en förvrängning på bilden som visas i vinjetten.
Ratten är snyggare i verkligheten än på den bilden, den är inte lika fläskig som den verkar här.

#22
2020-11-06 12:13

Mso: Vad har provkörning med standardutrustning att göra? Läs igen vad jag skrev innan du kommenterar så blir det bättre......

#23
2020-11-06 12:22

Saabnisse
Jag tvivlar inte på att den är skön och behändig att greppa, har aldrig varit med om att rattar från Skoda, Seat eller VW är fläskiga.
Vad jag menade med cylinderformad var själva greppet, som på övre delen som är utan utbuktningar eller likande.

#24
2020-11-06 12:42

Axa, ok, jag trodde du menade rattkransen, den är ju rund som den ska vara, skulle aldrig kunna köpa en bil med tillkrånglad ratt.

#25
2020-11-06 14:35

Att jag stör mig på kantiga rattar är väl någon rudimentär mental störning från rallytiden när rattarna måste skruvas runt snabbt hit och dit.c
Då krävs runda, centrerade rattar som stör så lite som möjligt.

#26
2020-11-06 15:56

Problemet var väl fysiskt förr? (längesen)
Man struntade i tvåekrade rattar för att de var för svaga konstruktionsmässigt?
Om någon krockade och hade handen i ratten så orkade ju inte ratten med kraften för fem öre.
Det var väl också därför alla större fordon oftast (än inte) hade fler ekrar i ratten? För folk drog så jävligt i dem.
Men det var förr. Idag får man ju en airbag i nyllet och den tar ju bort såna krafter ändå.

#27
2020-11-06 16:03

Vi minns Aston Martin Lagonda https://i.redd.it/tf2ufnrnrpq41.jpg

#28
2020-11-06 16:18

MSO #15
Det är en sak vad dom haft, men med deras nya profilering så finns nu en herrans massa tillval och däribland förmånen att få välja en snyggare ratt för några tusenlappar.
Prova att bygga dig en Enyaq så får du se.
Den tiden är förbi då Skoda bara var en billig förnuftig bil.

#29
2020-11-06 16:41

Svar till Raphael: Ja, C5-ratten är supermysig med sitt fasta nav. Men jag skulle räkna den som fyrekrad eller? https://i.pinimg.com/originals/bb/ca/6b/bbca6b40b2636c81dae6bc1818d8af2c...

#30
2020-11-06 21:10

Guran, det går inte att bygga en VAG-bil på nätet, det hamnar på helt orimliga summor när man är klar.
De här bilarna måste köpas direkt av säljaren och med personlig närvaro.
Hyfsade priser får man bara på utrustade lagerbilar som är paketerade mer eller mindre bra och då får man acceptera saker man inte vill ha t.ex en felekrad kantig ratt och fula fälgar!

#31
2020-11-07 09:18

Jag tror Saabnisse har rätt här men jag skulle nog hävda att det inte gäller Skoda och Seat som hittills haft en helt annan prissättning än vw och framför allt betydligt vettigare paketering av paketen och bättre paketpriser.
Och naturligtvis måste man besöka en bilfirma och låta dom räkna på en offert om man skall få ett relevant bra pris.

#32
2020-11-07 10:13

Tro mig skidoo, jag har väldigt färska erfarenheter av att det även gäller Skoda!

#33
2020-11-07 10:53

Kanske ska tillägga att det var en L&K som har det mesta i paket som även innehåller en del man inte skulle valt om man betalar efter "Bygg din bil"!
Men går man efter den listan blir det orimligt dyrt.

#34
2020-11-07 15:27

Kul och välkommen tillbaka 2 tvåekrade ratten och minns längesen som Skoda 120 och 130.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.