Nästa artikel
Miljöbonusen hamnar i rikemansfickor: ”Ett klavertramp”
Krönika

Miljöbonusen hamnar i rikemansfickor: ”Ett klavertramp”

Publicerad 28 oktober 2020 (uppdaterad 28 oktober 2020)
Det behövs ett tak för hur dyr elbilen får vara för att ha rätt till bonus, tycker Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det är inga småpengar det handlar om när bidragen delas ut till köpare av de allra finaste och trendigaste bilarna i landet.

Vi Bilägares granskning visar att köparna av den nya tidens snabbaste, lyxigaste och mest statustyngda fordon tagit emot över 420 miljoner kronor i statliga bidrag sedan systemet infördes 1 juli  2018.

Bidragssystemet är ett av stegen i jakten för att få ut miljövänligare bilar på våra vägar och på sikt göra landet klimatneutralt. Systemet är lättbegripligt – köp en bil med nollutsläpp – och du får 60 000 kronor som hjälp på traven.

På en liten eller medelstor bil, som skapt för ett fortsatt liv på privatmarknaden efter tjänstebilsåren, gör beloppet stor skillnad. Med en extra rabattknuff ökar utbudet av elbilar som går att pressas in under tio prisbasbelopp, och på privatmarknaden kan summan vara avgörande för en kund som överväger att lämna det fossila bakom sig.

Att stora delar av pengarna hamnar i fickorna på de som köper lyxbilar i miljonklassen kan dock inte ses som annat än ett klavertramp. 

För de som köper dessa dyra bilar är beloppet knappast avgörande (en uppsättning original vinterhjul till en Audi e-tron kostar cirka 45 000 kronor).

Som systemet ser ut i dag saknas vettiga stimulanser för de som befinner sig längre ner i konsumenthierarkin, och när regeringen nu står i begrepp att skjuta till ytterligare 130 miljoner till bonusbilarna finns fortfarande inget som hindrar en betydande del av kakan att hamna i fickorna hos ovanstående lyxkonsumenter. 

Sett i ett längre perspektiv är risken stor att beslutsfattarna kommer att undra vad de höll på med i början av elektrifieringseran. När räckviddshysterin lagt sig och man åter börjar titta på förbrukning – trots att bilen är eldriven – är det ett gäng ”törstiga” rackare staten subventionerat. 

Ett inköpstak på, säg 475 000 kronor, vore klädsamt. Robin Hood, var är du?

Läs också: Miljonregn över dyra elbilar: ”Det här behöver vi ändra”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-28 16:23
Blomman_90

Jag håller inte riktigt med skribenten. Om ALLA som erhåller dessa 60.000:- i bonus vid köp av dessa elbilar "över 475.000" hade köpt sig exakt samma elbil även utan subventionen (alternativt köpt en något billigare elbil, men likväl en elbil), så hade jag kunnat köpa argumentet. Men om dessa istället hade valt en motsvarande fossilbil istället (vilket jag personligen tror att många hade gjort), så är ju denna subvention viktig även i de högre priskategorierna. Kalla det att man vill ha en statusmarkör eller har räckviddsångest om du vill, subventionen är till för att få människor att köpa elbilar, och om den gör just det, ja då är den inte missriktad!

Personligen övervägar jag just nu en Polestar 2 som ligger på kring 700.000:-. Alltså en lyxbil för de välbärgade enligt skribenten (även om den i praktiken mer eller mindre motsvarar sin syskonbil XC40). Vid leasing på 36 månader innebär denna klimatbonus att kostnaden minskar med drygt 1700:- i månaden. I mitt fall skulle bilen alltså bli nästan 25% dyrare utan denna miljöbonus. Jag kan tvärsäkert säga att detta köp inte hade varit aktuellt överhuvudtaget för mig utan klimatbonusen, och jag hade är inte intresserad av en Kona eller dylikt istället. Det hade i så fall blivit en Volvo med förbränningsmotor.

#2 • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

Jag stämmer in i kören enligt ovanstående. Det är löjligt att säga att alla som köpt elbil fram till idag gjort det för att de får 60k av staten, det har inte förens nu funnits elbilar som är billig(are), själv tittar jag på Skoda enyaq och är väldigt nära beställningsknappen, men utan 60k från staten hade det inte blivit köp. De som köpt bil tidigare ska vi alla tacka, det är de som möjliggjort att det nu börjar komma elbilar som Svensson kan ha råd med. Löjligt att klanka och kalla detta för ett rikemansbidrag, det är ett bidrag för att få en bättre bilflotta.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-28 16:55
Carl Trefalt

Pengarna ska inte gå till lyxbilar, det sticker i ögonen för vanligt folk.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-28 16:57
Ben39

Ta bort bonusen för dyra elbilar med många hästkrafter som kostar över 5-600 000 och som köps ändå. Idag uppfattas elbil som en rikemansleksak Ge istället bonus till hybridbilar med måttliga hästkrafter som laddar bilen själv och som Svensson har råd med Billigare hybrider som drar mindre än lyxladdhybriderna på landsvägen det gynnar miljön betydligt mer ! Det påskyndar dessutom elektrifieringen som ju omfattar Hybrider , laddhybrider och rena elbilar. Lär dessutom ut lite miljöförnuft och miljomdöme till motorjournalisterna som skriver lite för mycket om och lovordar hästkraftstinna laddhybrider och lyxelbilar och testar fär många spektaktulära miljonbilar som få har rå med.
Tro inte att en massa lyxelbilar laddade med el enligt Sverigemixen räddar världen - Många blir hjärntvättade och inser inte vilken liten påverkan på klimatet antalet elbilar i Sverige har Det gäller att jobba på alla fronter för att stimulera många att delta i elektrifieringen då påverkar vi klimatet på jorden betydligt mera ! https://wp.me/p1IAXy-8fgi

#5 • Uppdaterat: 2020-10-28 17:08
Christoffer

Detta har varit planen redan från början. Alla reformer föregås väl av långa utredningar. Politikerna kan väl inte ha varit så korkade att de inte såg detta hända..

#6 • Uppdaterat: 2020-10-28 17:12
Blomman_90

@Bengt39, Du tycker inte att du talar emot dig själv här?
Hur skulle exempelvis att inte ge bonus för "dyra elbilar med många hästkrafter" PÅSKYNDA omställningen till elektrifierade bilar? Skulle alltså fler köpa en elbil om de mest sålda elbilarna och hybriderna inte skulle få bonus? Snarare borde det ju vara tvärtom, att färre faktiskt skulle köra elbil/hybrid och istället köpa en fossildriven dito från BMW, Mercedes, Audi, etc. om de inte fick bonus vid köp av elbilar (annat än i absoluta budgetklassen).

#7 • Uppdaterat: 2020-10-28 17:56
Bilräven

Tur att det fortfarande finns folk med vettiga åsikter - som Zoux - som dessutom är helt rätt.
För 3,5år sedan - när jag köpte min Tesla fanns inga alternativ, dessutom ville jag ”betala” för teknologin, så att vi fick fler elbilar på vägarna. Att jag fick 60’ tillbaka var inget skäl till köpet, det var bara en bonus. Att folk som köper elbil för 300’ får 60’ tillbaka, är klart större bidrag än på 1.2mille... Så köp!

#8 • Uppdaterat: 2020-10-28 18:31
stigadam

Nja, det är väl som med en massa andra bidrag, barnbidrag till exempel får alla oberoende av inkomst.

#9 • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

Precis så Bilräven, och för er allas andra info så ville jag redan för två år sen köpa en elbil, men för två år sen fanns inte en enda elbil för barnfamiljer, bortsett från Tesla model X, den hade vi inte råd med tyvärr, då den kostade från 1miljon kronor. Så för två år sen köpte vi en fossilt driven XC90 för ca 600k. NU har Skoda Enyaq, VW ID.4, Polestar 2 kommit, alla familjebils kandidater och prisklass som en vanlig knegare har råd med. Ska bli riktigt roligt att äntligen få börja köra på el, (om ett år när skoda levererar bilen tillslut), jag längtar tills jag gör min sista resa i livet till en bensinmack!

#a • Uppdaterat: 2020-10-28 18:46
T B

Har man köpt en bil för en miljon har man betalat 200 tusen kronor i moms. Man får tillbaka 60 av dem i "bonus". Staten behåller 140 tusen.

Få elbilar kostar dock en miljon nuförtiden, de flesta kostar 3-700 tusen.

Köper man Sveriges vanligaste elbil Renault Zoe för 360 tusen betalar man 72 tusen i moms och får tillbaka 60 tusen i elbilsbonus. Staten behåller 12 tusen.

Staten tjänar alltså tio gånger så mycket pengar på en som köper en elbil för en miljon än en som köper en för 360 tusen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.