Bild
Nästa artikel
Illustration: Niklas Carle
Illustration: Niklas Carle

Miljonregn över dyra elbilar: ”Det här behöver vi ändra”

Vi Bilägare granskar

Skattepengarna öser ned över de allra dyraste elbilarna. Mer än 400 miljoner kronor har delats ut till bilar som kostar omkring miljonen eller mer, visar Vi Bilägares granskning.

De är lyxiga och teknikspäckade, stora och tunga, och de går på el. De kostar uppemot en miljon eller mer – och de får stora bidrag från statskassan.

Vi Bilägare har granskat klimatbonusen som delas ut till nya elbilar och hur mycket som har gått till de sex dyraste elbilarna som säljs i Sverige. Bilarna i fråga kostar från 800 000 kr men med extrautrustning blir priset ofta högre och passerar inte sällan miljonstrecket.

Sedan den 1 juli 2018, när bonusen till elbilar höjdes från 40 000 kr till 60 000 kr, uppgår utbetalningarna till 419 miljoner kr. Den största delen av pengarna, 222 miljoner kr, har gått till att sponsra köp av Tesla Model S och Model X, bilar som kostar omkring en miljon i sina grundutföranden.

Audi E-tron har ett grundpris på 799 000 kr men utrustningslistan är lång och med alla tillval klättrar priset till över 1,6 miljoner kr. Totalt har staten subventionerat den eldrivna Audin med 133 miljoner kr.

Jaguar I-Pace, som utsågs till Årets Bil 2018, och Mercedes EQC har inte sålts i lika stort antal men de utbetalda bidragen uppgår ändå till 22 respektive 23 miljoner kr.

Porsche Taycan är blixtrande snabb, 0–100 km/tim går på 2,8 sekunder, men den snabbaste varianten kostar också över två miljoner kr. Det hindrar inte att den eldrivna Porschen får bonusen på 60 000 kr. Totalt har 17 miljoner kr betalats ut.

»Jag tror inte att de här stimulanserna påverkar försäljningen särskilt mycket.«
”Jag tycker detta system ändå är ganska enkelt att förstå och det påskyndar omställningen”, säger forskaren Anders Parment.
”Jag tycker detta system ändå är ganska enkelt att förstå och det påskyndar omställningen”, säger forskaren Anders Parment.

”Fokus på utsläpp – inte pris”

Anders Parment är ekonomie doktor vid Stockholms universitet och forskar om köpbeteenden i bilbranschen.

– Jag tror inte att de här stimulanserna påverkar försäljningen särskilt mycket för bilar i miljonklassen, säger han men försvarar också systemet:

– Jag tycker detta system ändå är ganska enkelt att förstå och det påskyndar omställningen. Fokus är på utsläpp och inte bilens pris. Klimatnyttan blir ju inte mindre för att en elbil är dyr.

Bonusen till elbilar betalas i praktiken av de som köper bilar med höga utsläpp och därmed betalar högre skatt, påpekar Anders Parment.

– Om grannen på ena sidan gatan köper en Audi E-tron eller Tesla Model X och grannen mittemot köper en BMW X5 eller Mercedes GLS med V8, ja, då betalar de till varandra så att säga.

Vissa laddhybrider i den högre prisklassen är också berättigade till klimatbonus. Till exempel får laddbara suven Volvo XC90 T8 Recharge (grundpris 819 000 kr) ungefär 10 000 kr.

Innan den 1 juli 2018 uppgick premien för elbilar till 40 000 kr. På den tiden var Tesla ensamt om elbilar i miljonklassen och under åren 2015–2018 fick Model S och Model X totalt 141 miljoner kr i bidrag.

”Från Miljöpartiets sida vill vi gärna se ett tak på hur dyr en bil får vara för att kunna få bonus”, säger biträdande finansminister Per Bolund (MP). Foto: Miljöpartiet
”Från Miljöpartiets sida vill vi gärna se ett tak på hur dyr en bil får vara för att kunna få bonus”, säger biträdande finansminister Per Bolund (MP). Foto: Miljöpartiet

”Det här behöver vi ändra”

De dyraste elbilarna borde inte få klimatbonus, säger nu finansmarknadsminister och biträdande finansminister Per Bolund (MP) till Vi Bilägare.

Han är en av de politiker som är högst ansvarig för dagens system med klimatbonus.

Varför subventionerar staten bilar i miljonklassen?

– Stödet har gjort att Sverige nu ligger i topp i EU i andel laddbara bilar som säljs. Detta är jag stolt över. Med det sagt är det här en av de saker vi behöver justera med klimatbonusen framöver, säger Per Bolund.

Bilarna ska inte få kosta hur mycket som helst för att få bidrag.

– Från Miljöpartiets sida vill vi gärna se ett tak på hur dyr en bil får vara för att kunna få bonus. Tanken med det är att man ska stimulera elbilar som fler konsumenter har råd med, säger Per Bolund och konstaterar:

– Detta är en av de saker vi kommer att ta upp när vi nu ser hur systemet ska utvecklas i framtiden.

Regeringen har under hösten meddelat att det så kallade bonus/malus-systemet ska förändras under 2021. Bland annat ska klimatbonusen till elbilar höjas från 60 000 kr till 70 000 kr.

Något tak för hur dyra bilarna får vara för att få bonus finns däremot inte med i förslaget.

Läs också: Miljöbonusen hamnar i rikemansfickor: ”Ett klavertramp”

Taggar: Reportage

De är lyxiga och teknikspäckade, stora och tunga, och de går på el. De kostar uppemot en miljon eller mer – och de får stora bidrag från statskassan.

Vi Bilägare har granskat klimatbonusen som delas ut till nya elbilar och hur mycket som har gått till de sex dyraste elbilarna som säljs i Sverige. Bilarna i fråga kostar från 800 000 kr men med extrautrustning blir priset ofta högre och passerar inte sällan miljonstrecket.

Sedan den 1 juli 2018, när bonusen till elbilar höjdes från 40 000 kr till 60 000 kr, uppgår utbetalningarna till 419 miljoner kr. Den största delen av pengarna, 222 miljoner kr, har gått till att sponsra k

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-10-28 16:42

Allt över 500 000 kr borde ej subventioneras. Helst skall man ta bort subventionen, den är ganska värdelös. Biltillverkare höjer bara priset i vårt land tack vare att vi har subventionen.

#2
2020-10-28 16:52

Elbilar som är billigare, kan sälja bättre med bonus. Men Per Bolund (MP) säger själv att miljon elbilar inte borde få bonus, men varför gör han inget åt det då?

#3
2020-10-28 17:28

Momsen på en bil som kostar en miljon är 250000 kr, 60000 kr tillbaka ger ändå statskassan 190000 kr. Det är det första som är positivt.

Det andra som är positivt är att de som har råd med dessa bilar ger teknikutvecklingen en skjuts och det gynnar billigare bilar framigenom.

Tycker det finns en smula missunsamhet när man bara fokuserar på en sak och inte ser till helheten. Vad sänder det för signaler när bara "billiga" elbilar ska få bonus ?. All billig teknik idag har sitt ursprung i dyrare bilar, det var (och är) bara där man kan motivera ett större prispåslag då det procentuellt sett inte får lika stor genomslagskraft. Sedan kan det gälla navigering, Lane assist, automatiskt hel/halvljus, adaptiva farthållare. Det kommer först till Audin och sen till Skodan.

Var glad att någon tar den största delen av utvecklingskostnaden istället.

Vill någon betala 2 millar för en Porsche Taycan så ska man se det som att "den personen har betalat för det som min bil kommer att ha om 5 år, fast som då är tekniskt färdigt och bra mycket billigare"

Ser man det som att "den personen fick 60000 kr av MINA pengar" så är man antagligen på väg hem till Gudrun Schyman på en fika.

#4
2020-10-28 17:52

Nja Henrik - momsen på en bil som kostar 1 miljon kr inkl moms är faktiskt 200.000 kr och drar man då ifrån 60.000 kr så blir "netto-momsen" 140.000 kr.
Men generellt håller jag nog med om att det borde finnas ett pristak för de bilar som är bonusberättigade - alternativt ta bort bonusen och låta marknaden själv anpassa priserna.
Men kan Tyskland ha ett pristak på bonusberättigade bilar så borde väl vi också kunna ha det - om bonusen skall vara kvar ö h t.

#5
2020-10-28 18:37

@Pi
Ja där får jag pudla. Att man aldrig lär sig det där med procent fram och baklänges :)

#6
2020-10-28 19:09

Det är inte ofta jag har anledning att hålla med Vargen men denna gången kan jag inte annat. En gräns vid 500.000 kr skulle det vara och de pengar man håller inne med denna ändring skulle gå till de billigare elbilarna. På detta sättet skulle försäljningen ta fart.

#7
2020-10-29 06:01

Å andra sidan, om bonusen är det som får en "rik" bilköpare att välja eldrivet framför fossildrivet, där det då är en stor och tung bil (suv osv), så är det ju en ÄNDÅ större miljövinst att det blev just en eldriven bil!
Skatter, moms osv är ju också högre på detta dyrare inköp, plus denna bil kommer ersätta en fossildriven bil i flera decennier framöver i andrahand, tredjehand osv.
Det gäller att tänka HELA vägen och hålla ögonen på målet, inte jaga upp sig över detaljer!

#8
2020-10-29 06:50

500000 som maxgräns för subvention verkar rimligt. Lägg sedan till en viktgräns så att inga bilar över tex 1700kg får ngt stöd!

#9
2020-11-02 09:12

Jag skulle vilja se en mer komplett undersökning. Är detta en storm i ett vattenglas? Hur stor del av kakan talar vi om?
En komplett lista på samtliga sålda elbilar sedan bonus/malus införande samt resp bils del i den totala bonusutbetalningen som staten haft.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.