Nästa artikel
”Kommer någon köpa begagnad bil istället för att leasa en ny?”
Krönika

”Kommer någon köpa begagnad bil istället för att leasa en ny?”

Publicerad 12 februari 2022
Allt fler privatleasar sin bil. Vad innebär det för bilägandet och bilmarknaden, undrar Tommy Wahlström.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Bilismen genomgår ett paradigmskifte. Vi lämnar förbränningsmotorn och övergår till eldrift. Mediasystemen är viktigare för många konsumenter än köregenskaper och prestanda. Under kommande årtionden utvecklas självkörning till att bli en naturlig del av vår vardag.

För mig är det sistnämnda en upplyftande tanke då det innebär att jag kan behålla min personliga mobilitet även som skröplig åldring och inte utlämnas till konkurrensutsatt färdtjänst eller kollektivtrafik.

Även det sätt på vilket vi äger vår bil förändras. Några förståsigpåare tror att bildelning i olika former snart ska ta över, men jag är tveksam. Det finns något grundläggande i det att vi bilägare vet att vår bil står där och väntar på oss, beredd att med ett ögonblicks varsel transportera oss vart vi än vill åka. Den står där just som vi valt den, med den färg och utrustning vi gillar och i det skick vi senaste lämnade den i.

”Leasing kräver mindre eget engagemang och skänker större trygghet”

Klart är att vi går mot att allt oftare inte längre själva äga vår bil. Istället tecknar vi ett avtal om att långtidshyra den via ett finansbolag.

2021 blev första året då en majoritet av de privatpersoner som skaffade ny bil valde att göra det via privatleasing. Förmodligen blir det i slutändan dyrare för de flesta men leasing kräver mindre eget engagemang och skänker större trygghet eftersom restvärdet är fast.

Frågan är vad vågen av privatleasing kommer att leda till på sikt? Kommer folk fortfarande att vilja köpa en lätt begagnad bil när man kan köra en ny och förhoppningsvis problemfri för 3 000 kr per månad? Bryr sig någon om saker som rostskydd och driftkvalitet när man inte äger bilen längre än tre år eller kör den längre än 4 500 mil? Vågar man i större utsträckning välja nya varumärken då andrahandsvärdet inte längre är en faktor man behöver fundera över? Anser folk det ens värt besväret att åka ut till bilhandlare och provköra eller nöjer man sig med att titta på bilder och teckna ett leasingkontrakt online?

Vi lever i förändringens tid och det är väldigt spännande!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (18)

  • 6 maj 2022 Tänk om du haft en stor tung…
  • 6 maj 2022 Stefan.. de tittar inte ens…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.