Nästa artikel
Hälften väljer privatleasing – Kia är populärast
Nyheter

Hälften väljer privatleasing – Kia är populärast

Publicerad 31 januari 2022
Privatleasing fortsätter öka i raketfart på den svenska bilmarknaden. Men det finns flera risker du behöver känna till.

En av de tydligaste trenderna i den svenska bilförsäljningen de senaste åren har varit privatleasingens intåg. Från att bara ha stått för fem procent av privatförsäljningen för tio år sedan är andelen nu hela 50 procent.

Hälften av alla nya bilar som säljs till privatköpare är alltså privatleasade, enligt siffror från analysföretaget Vroom. Det är en ökning med 22 procent på bara ett år.

Störst på privatleasing i Sverige är Kia med en marknadsandel på över 20 procent. Sju av tio Kiaköpare väljer privatleasing.

– Vi säljer nästan alla bilar på privatleasing, det går nästan att räkna kunderna som betalar kontant på en hand. Laddbara bilar är dyrare att köpa och då blir det mer intressant att leasa, särskilt när det inte behövs någon kontantinsats, säger Ulrik Ström som är märkesansvarig för Kia på Småländska Bil i Växjö.

”Vi säljer nästan alla bilar på privatleasing”

Enligt honom är en del bilköpare även osäkra kring andrahandsvärdet på laddbara bilar.

– Utvecklingen går snabbt och med privatleasing minskas risken för andrahandsvärdet. Det har blivit mer accepterat att privatleasa, även kunder som tidigare aldrig kunde tänka sig att privatleasa tycker nu det är vettigt.

Volkswagen finns på andra plats i privatleasingtoppen följt av Renault. MG sticker också ut – där väljer hela 98 procent av köparna privatleasing, en trend som började med märkets lansering av elbilen MG ZS för 1 995 kr/mån.

Hos MG var 98 procent av alla sålda bilar privatleasade förra året, enligt siffror från Vroom.

Kolla ”normalt slitage”

Privatleasing säljs ofta in med trygghet och enkelhet som argument. Det behövs dessutom ingen kontantinsats. Men det gäller att kolla upp vad som händer vid ändrade förhållanden som skilsmässa, arbetslöshet eller nya resvanor – kanske behövs inte längre bilen och då kan det bli dyrt att bryta avtalet.

Det finns också hårda regler kring vad som räknas som ”normalt slitage” när bilen lämnas tillbaka. Efter tre år kan både däck, repor och parkeringsskador kosta kunden många tusenlappar och då blir kalkylen inte lika attraktiv längre. Konsumentköplagen gäller heller inte vid privatleasing.

– Produkten är enkel, men kontrakten är svåra. Det kan vara stor skillnader på villkoren och dessutom otydligt vart man ska vända sig när man får problem, har Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket, sagt i en intervju med Vi Bilägare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 14 november 2022 Jag köpte en 1år beggad MB E…
  • 1 februari 2022 Smart av leasingbolaget då…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.