Bild
Nästa artikel
Krönika

”Jag fick lova att aldrig mer åka på långresa med elbil”

Publicerad 2021-05-27 17:48 (uppdaterad 2021-05-27 17:50)
Två och en halv timme extra resväg på långresan med elbilen gav usel stämning i elbilen – och kan innebära skilsmässoboom, enligt Nils Svärd.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Under kristi himmelsfärdshelgen stoppade jag in familjen i tidningens helelektriska långtestbil – Volkswagen ID.3 – och åkte till Hallandskusten tur och retur över helgen. En sträcka jag förtjänstfullt kört med elbilar många gånger, inte minst med tidigare långtestbilar Hyundai Kona Electric och Tesla Model 3 Standard Range Plus.

Det skulle knappast orsaka några problem denna gång heller. Det finns ju betydligt fler laddningsalternativ i dag än tidigare.

Nedresan gick relativt friktionsfritt. Med två cyklar på lastkroken baktill blev det tre laddstopp – två á 20–30 min på Ionity i Mantorp och Värnamo samt en kort 10-minutare i Gränna däremellan för upptoppning. Med cyklar baktill i motorvägsfart (aldrig över) drog ID.3 drygt 22 kWh/100 km. Att jämföra med ca 18 kWh/100 km utan cyklar.

Totalt blev det drygt en timmes laddtid mellan Stockholm och Falkenberg. Därtill kommer tiden att svänga av motorvägen, sätta i sladden och försöka få igång en Ionitystolpe. Så låt oss säga nästan 1,5 timme i extra restid för att vara ärlig.

Är det acceptabelt? Det kan nog bara du svara på …

”Låt oss säga nästan 1,5 timme i extra restid för att vara ärlig”

Vädret var i alla fall optimalt. Sol och generösa plusgrader. Medan bilen laddade aktiverade vi barnen (4 och 7 år) med tennis på gräsmattan i Mantorp samt en glasspaus i Värnamo. Idylliskt som i reklambroschyr.

Dessutom fick vi den sista lediga Ionitystolpen i både Gränna och Värnamo, någon laddkö men bakom hann aldrig bildas. Bilarna intill hann ladda klart innan nya elbilar dök upp. Allt var precis så friktionsfritt som förväntat. 

Men sen kom hemresan. Storhelgssöndag. 

Allt började bra. Utan cyklar på hemvägen skulle vi enkelt kapa den stillastående tiden med ungefär hälften. Så var i alla fall planen. Elbilslivet kändes enkelt. Lika enkelt som det varit tidigare år.

På Ionity i Gränna mötte vi framtiden. En bitter försmak om hur elbilsresorna riskerar att te sig framöver. 

Återigen hade vi tur och fick den sista av tre laddstolpar (den fjärde var ur funktion). Utöver en Mercedes EQC togs laddplatserna upp av VW ID-bilar. Samtidigt kom regnet. Någon glass eller tennis blev det aldrig. Istället åts den medhavda lunchen i bilen med dropparna smattrandes på rutan.

Usel stämning

Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare. 

Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.

Väl hemma i Stockholm var stämningen i bilen usel. Istället för att sträckköra i drygt fem timmar, med enstaka kisspaus, blev totalen 7,5 timme i den trögflytande helgtrafiken. Med hällregn och begränsade bensträckare för vandlades resan till en utmanande strapats. Kroppen protesterade efter timmar av stillasittande. Barnen i baksätet protesterade ännu högre.

”Kroppen protesterade efter timmar av stillasittande och barnen protesterade ännu högre”

Jag fick lova familjen att vi aldrig skulle ta en elbil på en 50-mila resa igen. (Det löftet blir svårt att hålla, vi lär knappast köra färre elbilar framöver. Men jag kommer undvika storhelgerna.)

Detta var första gången jag upplevt trängsel och långa väntetider på de stora laddstationerna. Förklaringen var den stora försäljningsframgången för Volkswagens ID-satsning. Det var nästan bara VW ID-bilar på varje Ionityladdare. 

Och då har elbilsförsäljningen knappt tagit fart. Under 2021 kan vi räkna med:

• Cirka 3 500 stycken Skoda Enyaq. 

• Ford tror på 3 000 exemplar av Mustang Mach-E. 

• Audis kompaktsuv Q4 e-tron lär bli en lika stor hit hos tjänstebilisterna.

• Koreanerna kommer med Kia EV6 och Ioniq 5.

• Polestar 2 kommer med billigare versioner med tvåhjulsdrift.

• De redan flertaliga ID-modellerna blir ännu fler då Volkswagen spår att ID.4 blir en av deras bäst säljande modeller under 2021. (Förra året såldes ca 9 500 Passat och 6 500 Tiguan.)

Addera minusgrader med kortare räckvidd (läs fler laddstopp) och jag är allvarligt bekymrad hur det ska bli under årets jul- och nyårsresor. För att inte tala om tjänstebilsrallyt upp till skidorterna under sportlovet. Det blir rejäla stresstest på Sveriges laddinfrastruktur.

Ska vi gissa på en skilsmässoboom första kvartalet 2022?

Läs också: ”Utan ström stannar bilen – staten måste ta ansvar”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.