Bild
Nästa artikel
”Utan ström stannar bilen – staten måste ta ansvar”

”Utan ström stannar bilen – staten måste ta ansvar”

Krönika

Den tröga utbyggnaden av snabbladdare för elbilar kan hämma omställningen till eldrift, enligt Tommy Wahlström.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Politikerna är övertygade om att elektrifiering är avgörande för att minska transportsektorns koldioxidutsläpp. Elbilarna subventioneras samtidigt som biltillverkare får böta om de bygger och säljer bilar i EU med höga utsläpp.

Detta har medfört att bilköpare har rekordmånga elbilar och laddhybrider att välja mellan när det blir dags att byta bil. Då uppstår emellertid frågan – var ska man ladda? 

Drygt hälften av Sveriges befolkning bor i småhus och för den gruppen är en egen laddbox en utmärkt lösning. Staten pytsar här in pengar i form av ”ladda hemma-stödet” som kan sökas via Naturvårdsverket.

Men hur gör vi med den andra halvan av befolkningen, de som bor i flerfamiljshus? Den elbilsägare som är hänvisad till att parkera på gatan har ännu få möjligheter att ladda och kommunernas engagemang för att sätta upp stolpar verkar variera över landet.

»Kommunernas engagemang för att sätta upp stolpar verkar variera över landet.«

Sverige är ett avlångt land och långresor tenderar att bli just långa. Diverse kommersiella aktörer (däribland OKQ8) sätter upp nya snabbladdare men beläggningen på dessa ökar i rekordfart.

Utbyggnaden förmår inte hålla samma takt som försäljningsökningen av elbilar vilket föder köer och irritation vid högtrafik i samband med skollov och storhelger. Detta är ett besvärligt dilemma. Är det rimligt att dimensionera antalet snabbladdare efter toppbelastningen som bara inträffar några dagar per år och vem ska i så fall betala för det?

Samtidigt ökar motståndet mot att gå över till elbil om det innebär att familjen inte kan köra till fjällen under sportlovet utan att fastna i gigantiska laddplatsköer. 

Sanningen är att laddningsmöjligheter till vardags såväl som under långresan är avgörande för i vilken takt vi kommer att ställa om biltrafiken till eldrift. Utan ström stannar elbilen och många bilägare kommer därför att fortsätta att köra fossilt.

Här krävs att staten tar ett samlat ansvar för utvecklingen och bistår finansiellt för att bygga en fungerande laddinfrastruktur för hela Sverige.

Läs också: Nya snabbladdarna: ”Minst lika enkelt som att tanka”

Taggar: Krönika

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Politikerna är övertygade om att elektrifiering är avgörande för att minska transportsektorns koldioxidutsläpp. Elbilarna subventioneras samtidigt som biltillverkare får böta om de bygger och säljer bilar i EU med höga utsläpp.

Detta har medfört att bilköpare har rekordmånga elbilar och laddhybrider att välja mellan när det blir dags att byta bil. Då uppstår emellertid frågan – var ska man ladda? 

Drygt hälften av Sveriges befolkning bor i småhus och för den gruppen är en egen laddbox en utmärkt lösning. Staten pytsar här

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.