Nästa artikel
Felfyrverkeri allt vanligare: ”Mardröm för bilägarna”
Krönika

Felfyrverkeri allt vanligare: ”Mardröm för bilägarna”

Publicerad 11 februari 2023
Krav på allt mer avancerad teknik kommer från alla håll – men tillverkarna kommer inte klara pressen, skriver Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det som syns skärmen framför mig kan närmast liknas med ett sent avfyrat nyårsfyrverkeri. En mardröm för den som söker synlig logik eller har en tid att passa.

Växelväljaren vägrar allt utom ”P” och ”N” och det står snabbt klart att bilen inte har några som helst samarbetsambitioner denna kalla januarimorgon. 

Obegripliga fel som detta har blivit allt vanligare för ägare av nya bilar. Bland de klagomål vi får till redaktionen har en ökad andel rötterna i de digitala processer som omger bilägandet. Många gånger handlar det om kopplingen till telefonen som fjärrstyr komfortfunktioner, men också om problem i bilarnas egen mjukvara.

Att tillverkarna många gånger står handfallna märker vi genom att läsarnas dialog med oss vanligtvis startar när den gått i stå med verkstäderna.

»En mardröm för både bilindustri och bilägare.«

Ovanstående är en mardröm för både bilindustri och bilägare. Genom en ökad integration och användning av digitala tjänster och kringtjänster tvingas biltillverkarna att hålla samma tempo som de som levererar de stöttande systemen i periferin. Dessa kan vara telefoner som speglas i bilens eget system, men också tredjepartslösningar, exempelvis navigationssystem, som integreras i fordonets befintliga mjukvara.

En anledning till problemen är de stora skillnaderna i utvecklingstempo. Teknikbolagen, som exempelvis Apple, lanserar nya produkter varje år, till skillnad från bilindustrin som vanligtvis jobbar med fyra- eller åttaårsintervaller.

Det kan heller inte vara lätt att locka till sig kunskap. Fordonsindustrin står för något som många anser vara konservativt förlegat, medan teknikbolagen signalerar framtidstro och nytänk, vilket sätter biltillverkarna i beroendeställning.

Tyvärr ser framtiden mörk ut. Krav på allt mer avancerad teknik kommer från alla håll och förväntas öka under lång tid framöver.

Hur gick det med bilen i början då? Efter tio minuters väntan och en omstart hoppade den igång, lite som en trilskande dator. Problemet uppstår när du startar värmen via appen och enligt Kia finns ingen lösning i dagsläget.
Suck.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 16 februari 2023 Man bör också veta att …
  • 13 februari 2023 J.L skrev: Datorer är…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.