Nästa artikel
”Elsuvarna kan snart bli döda, överprisade lyxprodukter”
Krönika

”Elsuvarna kan snart bli döda, överprisade lyxprodukter”

Publicerad 12 mars 2020
Det är bättre att styra elbilsrabatten mot billigare, snålare och lättare alternativ, skriver Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Januari månad bjöd på fina siffror ur ett miljöperspektiv. Andelen laddbara bilar som registrerades slog rekord och landade på 30,7 procent. En siffra som visar att elektrifieringen av den svenska fordonsflottan tagit fart på allvar.

Fina försäljningsvolymer är en bra start för denna nödvändiga omställning, men jag kan inte låta bli att oroas en aning för det som finns runt hörnet. När merparten av den nya tidens fordon ska slussas ut på privatmarknaden kommer de infrastrukturella kraven att ta en ny form.

Möjligheten att ladda på jobbet kommer minska och eftersom det arbetas friskt med att få bort bilarna från städerna kommer helt andra krav att ställas. I dag är det mycket svårt att hitta sömlösa transportalternativ där laddning, parkering och kollektivtrafik samspelar. Smidighet är nyckeln till framgång och för att denna ska nås måste fokus vidgas till att även inkludera kranskommuner och landsbygd.

Ett annat problem är att många av de bilar som kommer ut på marknaden i form av elbilar är av en typ som endast är alternativ för ett fåtal. Genom att ändra de ekonomiska styrmedlen så att de premierar de mindre, lättare och snålare alternativen på marknaden skapas förutsättningar som i det långa loppet leder till att omställningen håller farten uppe.

När drösvis med lyxiga prestandamodeller släpps till privatmarknaden finns en överhängande risk att dessa blir stående när tjänstebilsförarna byter till nytt. Att som privatperson köpa en begagnad Tesla Model S, Model X eller Audi E-tron kräver ekonomiska medel få sitter på, vilket riskerar att förvandla dessa bilar till döda, överprisade före detta lyxprodukter. 

Går synen på vad personlig transport innebär åt rätt håll riskerar dessa otidsenligt tidsenliga muskelkolosser att vara lika iskalla som dess fossila kusiner inom bara några år. Styr subventionerna dit de behövs och lämna köparen av den nya miljonsuven hängande. Eller övertyga om billigare alternativ, som därmed hjälper privatbilsterna – och planeten – på traven framöver.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2020-03-13 20:19
Axa

Henrik
Du vill ju gärna ha rätt så jag förstår dig.
Men uppenbarligen förstår du inte hur privatbilister tänker. Jag som sitter med en Skoda Octavia kan mycket väl jämföra med en e-Niro. I mina ögon är Kia och Skoda ganska likvärdiga i utbud, priser och upplevd kvalitet. Och min slutsats är att Skodan i mitt fall är betydligt billigare.

Nej, att jämföra Octavian med andra elbilar blir svårare då det kan bli allt för många egenskaper som skiljer.

#116 • Uppdaterat: 2020-03-13 21:28
Pi

Henrik - du har verkligen noll känsla för att lyssna till andra och ta till dig andras argument så vi lägger ner diskussionen. Och om du bara visste hur mycket jag jobbat med bedömning av anbud och anbud i helt andra storleksordningar så skulle du nog inse att det finns flera än du som har den kompetensen.

#117 • Uppdaterat: 2020-03-13 21:41
ELvis

Den viktigaste faktorn är ju hur mycket man kör.
Kör man max 1500 mil om året så är det inte enkelt att räkna hem en elbil.
Kör man däremot 5 till 6000 mil/år.
Då blir ju bara besparing i bränsle ca 50 000 kr/år.
Visst kan ev framtida kilometerskatt påverka, men fossilt kommer troligen alltid vara mycket dyrare, plus att ev förändring kommer dröja tills jag är pensionär :-)

#118 • Uppdaterat: 2020-03-13 21:44
Henrik M

Shogun: Nej inte alls glömt det, bara inte haft tid än. Det kommer, däremot som du skriver så kommer jag använda lite olika bilar som finns på marknaden redan istället. Model Y finns på marknaden nu men inte på den europeiska än.
Så var lugn, den kommer, men barn och jobb går före. :)

#119 • Uppdaterat: 2020-03-13 23:01
Nalle

Skattebefriad stor V8 USA Pickis med stenkolseldat gengasagg.
på flaket! Motorsåg som reservdunk!

#11a • Uppdaterat: 2020-03-13 23:03
Optimus

Behöver man inte betala hela bilen själv, typ förmånsbil, är det väldigt enkelt att föra fram TCO som en parameter att ta hänsyn till.
Men sitter man där med sin egen plånbok, som skall bekosta ett inköp, så klart en Tesla för 1 mkr blir dyrare än en annan bil för 400 tkr. Varför skall jag jämföra en Tesla för 1 mkr med en exempelvis typ BMW 7-serie. Jag hade aldrig köpt en BMW 7-serie, den är för dyr.
Måste väl vem som helst förstå att en bil för 1 mkr är dyrare än en annan bil som kostar runt 4-500tkr.
En Tesla för 1 mkr är ju nästan helt ouppnåelig för Svenssons med egen plånbok. varför är det så svårt att förstå.

#11b • Uppdaterat: 2020-03-13 23:12
Pi

+100 för den, Optimus !

#11c • Uppdaterat: 2020-03-14 11:04
LeifV

Dessutom skall bidrag sättas i relation till det genomsnittliga EU-priset så att ingen biltillverkare "dammar på" lite enbart för att bidraget här i Sverige ser ut som det gör.

#11d • Uppdaterat: 2020-03-14 11:42
Henrik M

Optimus: Verkar vara många här som inte läser det som skrivs. Jag skrev att om en privatperson går på privatleasing så kan den personen jämföra TCO precis lika väl som ett företag som leasar. Du menar att jag har fel i det?
Sen är det lustigt att alla Tesla-motståndare kastar upp att de kostar över en miljon.....nej, det gör de inte, Model X startar över en miljon, deras 3 andra beställningsbara modeller kostar mindre, den ena under 500.000 efter bonus. Och det vidhåller jag att den modellen har inte ett högre TCO för privatpersoner än likvärdigt rustad och i storlek fossilbil. Eller du anser jag har fel där med?
Sen skriver du att man ska jämföra med en 7-serie, vart kom det ifrån? Var du som skrev.....jag har en Tesla Model S, den har samma TCO som min kollegas Volvo XC60, som råkar vara på listan över de mest sålda bilmodellerna till privatpersoner i Sverige. Så jo, den har utan tvekan betydligt lägre kostnad än en likvärdigt motoriserad och utrustad fossilbil.

#11e • Uppdaterat: 2020-03-14 17:20
Optimus

Henrik M, jag menar inte att du har fel. Det skriver jag inte. Men för sakens skull fram med de TCO siffrorna som du hela tiden refererar till. Jag tror på det jag ser. Den enda uträkningen hittills som kommit fram är från biltidningarnas beräkningar, där hamnade bl.a Tesla S på c:a 95kr/mil. Kommer tyvärr inte ihåg exakt var en XC60 hamnade, men har för mig runt 60kr/mil(men det kan jag inte just nu gå i god för utan att hitta artikeln). Små elbilar typ Zoe, Seat Mii el, Kona hamnar runt 20-30kr/mil.
Så jag är uppriktigt intresserad av dina TCO siffror, de skulle verkligen bringa klarhet i resonemanget. Så igen, jag tror inte du har fel men skulle gärna se lite fakta bakom dina påståenden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.