Bild
Nästa artikel
Däckmissen du ska undvika: ”Vanligt och mycket farligt”

Däckmissen du ska undvika: ”Vanligt och mycket farligt”

Krönika

En av de vanligaste ursäkterna för att strunta i bra däck är också en av de farligaste, enligt Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Så står vintern för dörren. Nåja, än är det några veckor kvar tills Kung Bore greppar oss med fast hand, även om de norra delarna av landet fått en tydlig försmak av vad som komma skall.

Vi har precis publicerat årets första vinterdäcktest. Vår vana trogen startar vi med de dubbade varianterna. Anledningen är att det är dessa som är vanligast där vintern slår till först och är som mest sträng.

Årets tester kördes under fem dagar i Älvsbyn. Jakten på testsegraren sker dag som natt, med ett ständigt vakande öga på de yttre elementens förändring. När data från bromsprover, accelerationsmätningar och varvtider slås samman kan vår däckexpert Nils Svärd presentera det däck som säkrast tar dig genom vinterns kalla månader.

Vid den här tiden på året är frågor om däck vanliga. Under årens lopp har jag mött allt från personer som lusläser tester för att få kortast möjligast bromssträcka till personer som enbart jagar låga priser. De sistnämnda är inte sällan ägare av äldre bilar, där man avskräcks av tanken att lägga en i förhållande till bilens värde stor summa pengar på något som ”knappt syns”.

Detta resonemang är vanligt och mycket farligt. Som förare av en gammal bil är det viktigare än någonsin att däcken är av bästa kvalitet. När elektroniska hjälpmedel saknas lämnas föraren att ensam analysera underlagets beskaffenhet.


Med fel däck på bilen kan olyckan komma smygande och när du märker det är det för sent, vilket kan innebära en tragedi.

I årets däcktest syns tydliga skillnader mellan däckens kommunikativa förmåga. Här klarar sig premiumtillverkarna generellt sett mycket bra, medan de billigare alternativen har det tuffare. Ett av årets testade däck visar ett direkt olämpligt beteende och sågas av våra experter.

Genom att läsa våra däcktester, studera kommentarer och inte bara stirra dig blind på siffror, minimerar du risken för smärtsamma olyckor under vintern.

Läs också: ”Elsuvarna kan snart bli döda, överprisade lyxprodukter”

Taggar: Krönika

Kommentarer

#1
2020-09-15 19:59

Själv avskyr jag folk som kör runt med sina "året om däck"... helt klart olämpligt eftersom gummi blandning mm är helt olika om däcket skall användas i minusgrader eller om det skall användas en varm och blöt sommarnatt.

#2
2020-09-15 20:03

Varma o blöta sommarnätter bör man ha bra gummi, det e sant :)

#3
2020-09-15 22:35

Jag har hört talas om en bilist som klarade sig bra med åretruntdäck på sin bil för 30 år sedan, så frågan är om det kanske än idag är det bästa valet i svenskt klimat... = )

#4
2020-09-16 02:28

Premiumdäck alla dagar i veckan, småpengar i sammanhanget.

#5
2020-09-16 10:55

Tja, kört ett par vintrar i Mälardalen med en gammal bakhjulsdriven bil, automatlåda och 30 år gamla året runt däck. Gått alldeles utmärkt. Anpassar helt enkelt farten efter omständigheterna och kör inte förens snöröjningen är klart. Tyvärr blir det annat detta år. Eftersom jag fått ändrade arbetsuppgifter och numera måste åka när chefen säger till så har jag köpt en 13 år gammal framhjulsdriven bil med original dubbdäck. Tycker däcken låter lite mycket och troligtvis är gummit trött, men det är fint mönster fortfarande. Kommer kanske köpa nya dubbfria Continetal. Blir utmärkt i Mälardalen samt resor t.o.r Skellefteå.

#6
2020-09-16 12:22

John, så länge det inte uppstår en paniksituation kan du säkert köra runt på 30 år gamla däck... men är det bra? Jag vill helst inte krocka med folk som inte tänker lite längre och ser till att ha nya och fräscha däck av rätt sort vid rätt tillfälle. Jag vet inte om du sett videon där de kör en fyrhjulsdriven bil med slitna däck och den kommer inte längre än en tvåhjulsdriven med bra däck. Vad är vitsen med en SUV för att öka sin säkerhet, när de kör runt med året om däck och kanske åker av vägen vid minsta regn eller snöfall? För min egen del kör jag alltid med däck som inte är för gamla eller slitna och jag använder bara stora märken som jag känner till (typ Dunlop, Continental osv). Det borde inte vara svårt att ha rätt och bra däck på bilen med rätt däcktryck... men likväl är det fler än man tror som slarvar med detta och orsaken är oftast relaterat till att man inte tar sig tid och pengar och åtgärdar problemet.

#7
2020-09-16 16:26

Innan nuvarande regler om två uppsättningar däck körde jag alltid med sommardäck året om. Bra sommardäck av bästa sort och med bra mönster. Sällan problem. Jag bor så att för att komma hem så måste jag uppför en backe efter en nittiograders sväng. Går inte att ta för mycket sats för då hamnar man i grannens häck . Mellan 4 - 6 dagar varje vinter fick jag parkera nedanför backen. I övrigt, inga incidenter. Jag körde ungefär 3000 mil per år. Man måste anpassa farten efter underlaget.

#8
2020-09-16 17:42

Har kört olycksfritt i 45 år sommar som vinter med både hyggligt bra och ganska slitna och gamla däck. Det är bara förare som inte kan anpassa farten efter omständigheterna, dvs. inte kan köra bil som alltid behöver de senaste testvinnardäcken...de är nog de som också är framträdande i olycksstatistiken

#9
2020-09-16 19:27

Man pratar om premiumdäck och hur bra dessa är i förhållande till andra däck. Tillåt mig tvivla. Jag köpte ny bil 2016 med Continental däck. Jag kör alltid efter väglaget så jag kan inte bedöma hur de är och sladda med ex.vis, jag är förbi den åldern. Men kvaliteten var usel, efter 2 år med 750 mil per år var de utslitna. Dessutom förde de sånt väsen att man inte kunde höra den som pratade i bilen. Jag skulle kunna tänka mig Continental däck igen, men endast som tendrar till båten.
Självklart hade jag vinterdäck på vintrarna.

#10
2020-09-16 22:34

Focus, är det dubbdäck du pratar om så är jag inte direkt förvånad att de snabbt blev utslitna i dubben, för det är mer regel än undantag, speciellt om man kör med dem på barmark.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.