Bild
Nästa artikel
Bilen känns fortfarande helt rätt

Bilen känns fortfarande helt rätt

Krönika

"Jag får den svindlande känslan att kanske ha gjort en bra bilaffär. Bilen är gammal men komforten fantastisk – och plötsligt får jag en déjà vu."

Den vita Volvo 745:a jag köpte i våras går fortfarande och jag umgås med tanken, den svindlande känslan att kanske ha gjort en bra affär.

Några reparationer får man trots allt räkna med men hitintills har det bara varit handbromsen som kärvat och det kostade ingen förmögenhet att fixa.

Varje gång vi åker iväg någonstans, hela familjen, vill jag säga några tacksamma ord om bilen; att den rullar på och brummar så jämnt och fint men jag hejdar mig. Det känns som att utmana ödet så jag tänker i stället de vänligt berömmande orden.

Bilen är gammal men komforten fantastisk och plötsligt får jag en déjà vu, stark som en filmscen. Det tar inte lång stund innan jag förstår varför. Under mina mest rock’n’rollande år som elgitarrist spelade jag i ett coverband som hette ”The Husbands”.

Vi var stationerade i Halmstad några sommarveckor 1989–1990 och för en gångs skull var det precis sådär rockigt och häftigt partaj-aktigt som alla tror att det alltid är.

Vi spelade till sent på nätterna, drack öl tills vi stupade och sov hela dagarna. Som varje band av någon dignitet på den tiden, hade vi massor av sponsorer som försedde oss med kläder, strängar, solglasögon, tennisskor samt bilar. Ja, det sistnämnda var inte något vi fick, men det ordnades leasingavtal för hela sommaren och bilarnas sidor täcktes av bandets egen självhäftande jätte-logo.


Det kändes stort att glida ner till Tylösand med armbågen utanför nedvevad ruta och jag kan nu så här i efterhand erkänna att jag kände mig märkvärdig. Gratisgåvor av dyra fabrikat är otroligt korrumperande och kan förvridea ens självuppfattning på ett äckligt sätt.

Idag är tiden med sponsorer sedan länge förbi men min fina 745:a skickar mig i en tidskapsel långt bak i tiden. Plötsligt slår det mig att den bil jag betalat elvatusen kronor för, som är tjugoett år gammal och lite sliten men ändå enastående funktionsduglig, är en exakt likadan som den jag hämtade ut, sprillans ny sommaren 1990.

Då, som jag minns det, ett under av komfort med senaste teknologin och modernaste formgivningen. Jag blir fascinerad av att jag idag nått den ålder då jag med absolut skärpa kan minnas hur en gammal bil kändes som helt ny.

Det här ställer frågan, om hur relativt allting är, på sin spets. Jag är nöjd med min 745:a men kan naturligtvis längta efter en nyare bil, inte för att jag saknar något med den jag har.

Det handlar om den märkliga förskjutning som sker med många av våra ägodelar när de plötsligt hamnar i jämförelse med något nytt (och inte nödvändigtvis bättre).

Hur ens blick på en sekund kan förändras, från att betrakta något som vackert, modernt och fulländat, till att man undrar hur i hela friden man någonsin kan ha stått ut med en så ful och omodern gammal plåthög. Det går på en sekund.

Naturligtvis är det bra med ny säkerhet och mindre bränsleförbrukning, men det jag tänker på nu är känslan. Jag minns att bilen kändes perfekt som turnéfordon, där jag satt med hockeyfrilla och elgitarren i skuffen.

I dag är håret kortare och skorna bekväma men bilen känns fortfarande helt rätt; men idag pålitlig och familjerymlig. Alla mina olika år fungerar fint i samma bilmodell. Det är ett bra betyg. Kanske får jag in rollatorn där bak så småningom.

Taggar: Krönika,

Kommentarer

#1
2010-11-18 10:54

Ja Volvo 745 är sannerligen en av de bästa bilar som tillverkats i Sverige. Komforten och driftssäkerhet står sig mer än väl än idag. Man blir smått nostalgisk när man tänker tillbaka på hur välbyggda och bruksvänliga bilarna var för bara för 20-30 år sedan. Innan designen förstörde lastvolymen och elektronikhetsen gjorde att dem till rullande flipperspel. De enda som blivit gladare av senaste decenniernas bilutveckling är verkstäderna, för vi normala bilkonsumenter har sannerligen inte begärt denna utveckling. Men det verkar som att branschen är på väg att återgå till bruksvänliga och vettiga bilar (ex. Dacia), vilket välkomnas innerligt.

#2
sweeny
2010-11-18 11:04

akta dig för att beröra inredningen, bara. De olika plastpanelerna har sedan länge haft en tendens att pulvriseras vid beröring...

#3
Gert, 31
2010-11-18 12:18

Toppenbilar, och av erfarenhet vet jag att det verligen är det. Värda att sparas på, sådana bilar tillverkas inte längre. Håller med Gösta_L angående Dacia. Har god ekonomi men den enda nybilen som känns vettig är rumänen.

#4
2010-11-18 14:46

Dumheter, det är verkligen på tiden att dessa miljösvin till bilar skrotas bort.
Usel säkerhet, usla vägegenskaper och hög bränsleförbrukning, är det sånt ni vill ha?

Spara den trettio år och kör försiktigt med den som veteranbil sedan.

Och bilar som Dacia som inte har ens elementär säkerhet passar säkert för rumäner, men till Sverige bör de inte tas in.

#5
VolvoBalle
2010-11-18 16:50

Att nytillverka bilar, även Saabar kostar också miljö.
Denna gamla trotjänare passar tydligen familjen Norberg och familjen Norbergs ekonomi. Att den drar 3 dl mer än en Saab 95 är försumbart. En familj som äger en gammal 740 kör vanligen en bråkdel av vad tjänstebils-föraren i sin 9-5 så mesta miljösvinet är nog en ny Saab i sammanhanget.

#6
Charles Darwin
2010-11-18 18:44

Och vad är den exakta skillnaden på en Rumän och en Svensk?

#7
Gert, 31
2010-11-18 18:56

Skumt folk här. 740 klassas fortfarande som en säker bil http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.58657!/R0710_webb.pdf vilket jag inte blir förvånad av, det är en stor. välbyggd bil och kolla på Volvos säkerhetshistoria. Att nytillverka en modern bil med ganska kort livslängd med alla sina finesser mördar miljön. Och är människor som bor i rumänien värda mindre än oss som bor här?

#9
sweeny
2010-11-18 20:44

säker? jämfört med dåtidens modeller kanske, i övrigt är den frånsprungen sedan många år av betydligt mindre bilar...
komfortabel? inte de jag åkt i i alla fall, vibrerande motor som låter som en ladugårdsfläkt och svajig...

#10
2010-11-18 21:38

Charles Darwin, skillnaden mellan en rumän och en svensk skulle man kunna säga är som skillnaden mellan en chimpans och en människa, det vill säga egentligen ingen alls, men i praktiken är inte rumänen van vid de krav vi har på säkerhet i bilar.
Tyvärr.

#12
Charles Darwin
2010-11-18 21:50

Hur ser du på familjen Norberg Saabnisse?
Är de Rumäner eller chimpanser?
Man får anta att du betraktar dig själv som människa och Svensk med krav på säkerhet i bilar.
Vi andra Rumäner och chimpanser som förvisso också har krav men inte råd, vi vet inte riktigt hur vi ska, på ett respektabelt bemöta din mening.

#13
789
2010-11-18 21:57

Kan berätta att jag hade en Honda Civic CRX från mitten av -90 talet som blev ramsned vid en "köolycka" pga av att jag blev påkörd i ca 15 kmh snett bakifrån.... Snabb och trevlig bil men väldigt dålig trafiksäkerhet i den bilen!

#14
lubos
2010-11-18 22:20

Jag längtar fortfarande tillbaks till min 740Turbo med minst 182 riktiga Din-hästar under huven och vridmoment plus drivlina som gjorde att husvagnen knappt kändes vare sig vid rangering eller efter väg samt bakåtsikt som från en riktig lastbil. Dessutom bakhjulsdrift som medgav en framkomlighet som de nutida framhjulsdrivna Volvo-bilarna inte har en chans mot. Och, bilen kunde repareras och servas av en amatör! Så bra bilar byggs inte nu.

#16
Emilsson
2010-11-18 22:55

Har läst om olyckor med äldre Volvo plus diverse artiklar ttp://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=nvvedkyg . 740 försvinner, man ser ganska få fina p g a åldern. Det som oroar mest är alla små och halvsmå bilar från 1990-talet som det dräller av, där snackar vi massor av bilar, dessutom mkt farligare.

Men nu ska vi inte diskutera detta tror jag, krönikan var skriven som en kul grej (av en person som på bilden är lik Kjell Bergqvist för övrigt).

#17
Emilsson
2010-11-18 22:59

Som sagt, läst om flera olyckor som bevisar kvaliten i äldre Volvo. Och tester. Denna länk ska nog fungera till skillnad från den andra. http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=nvvedkyg

#19
Anna Johansson
2010-11-19 09:50

Brukar inte skriva här men... Kan man inte hantera en så pass motorsvag bil i halka. Ska man ha körkort då? Skylla på kvinnor för något man själv inte klarar av eller?

#20
2010-11-19 10:09

Det är riktigt Anna att det inte speciellt är kvinnor som får problem med den här bilen.
Jag har många mil bakom mig i 740 och 940, men efter några incidenter vägrade jag konsekvent att köra dem i halka.
Då blev det alltid V70 eller Saab.

Och jag håller fast vid att det här är gamla miljöförorenande osäkra bilar som bör försvinna, även om jag håller med om att de är rymliga, men det finns det nya som är också.

#21
789
2010-11-19 14:13

1992 frontalkrockade jag med min Volvo 945 SE och är glad att jag satt i en Volvo. Jag klarade mig helt oskadd krocken minns jag, som igår, trots alla dessa år som förflutit. Den tjej som kom över på min väghalva som körde en vit Toyota Avensis minns säker också denna händelse eftersom hennes bil gick dels på skrot, Toyotan blev totalt intryckt i fronten, medan min Volvo reparerades men framförallt klev jag som sagt ur bilen oskadd medan hon dessvärre blev tämligen skadad och hamnade på sjukhus under ett par veckors tid. Så nog är även de gamla Volvo 740 och 940 väldigt säkra bilar än idag även om dagens Volvo är ännu säkrare. Vad gäller slitstyrka är Volvo helt "outstanding". ViBilägare har följt en av dessa riktiga långmilare som naturligtvis är en Volvo 740 av 1990 årsmodell som rullat över 150 000 mil idag med samma motor och växellåda. Det är enbart slitdelar som bromsar, däck, avgasrör och koppling som bytts. Helt fantastiskt! Då ska vi dessutom kommaihåg att denna Volvo drar tunga hästsläp till och från tävlingar. ViBilägare har följt denna Volvos öde under flera års tid i papperstidningen!

#22
Beppe
2010-11-19 15:35

Minns att ett försäkringbolag, (ev. Folksam), för länge sedan redovisade statistik över hur stor andel av en viss bilmodell som var representerade i olycksstatistiken gällande avåkningar och kollisioner. Den modell som toppade var just Volvo 740!

Orsaken till denna överrepresentation behöver vi ju alla som en gång kört den inte fundera över - urusla vägegenskaper! Den är extremt lätt i bakvagnen vilket många förare som inte var alerta ibland fick erfara med allvarliga konsekvenser. Omkörning på vinterväg med en liten mittsträng av snö var ett pulshöjande företag! Personligen har jag bara kört två bilar med lika kassa köregenskaper: Ford Escort 76a samt den rys(s)liga 60-talskonstruktionen Vaz / Lada 2105. Bägge med tvärgående bladfjädrar bak!

Att 740:an var en för sin tid mkt. krocksäker modell är däremot sant samt att den hade andra fördelar.

#24
2010-11-19 20:53

Dom flesta ägarna av en BMW 1-serien vet inte vilka hjul som driver.

Koppling och växling med öppen diff?
Vad menar du?

Detta låter skummelt.
Och gör man som det sägs så borde varken koppling eller broms ha med saken att göra i "händelse av "sladd".

Jag kör med diffsprärr och bakhjulsdrift.
Har du några konkreta tips för mig?
Ska jag koppla och växla lite mer kanske?

#26
Tudde Liden
2010-11-20 12:11

Volvo 740 är en härlig bil om man slipper halka och att krocka. Smidig, rymlig, hög komfort, outslitbar, total ekonomisk o.s.v. Kul att köra brett på moddiga vägar i lägre farter, men inte alls kul i högre farter på isiga vägar. 740 klarar inte offset-krockar mot hårda moderna bilar något bra heller. Har 10 år i en 740 bakom mig, men nu är den tiden över.

#27
2010-11-20 12:25

Javisst leifer, mycket av det du skriver stämmer, men inte alltid.
Det finns tjejer som är hejare på att köra och som kan väldigt mycket om teknik, men jag kan hålla med om att de inte är så vanliga.

En annan märklig detalj på de här bilarna som ju kan hänga ihop med att tjejer har lite svårt för den är ju det srora avståndet mellan ratt och pedaler som medför att många får ratten i magen om man inte har långa ben.
Sedan måste väl 740/940 vara de enda bilar som har bromspedalen där kopplingspedalen sitter på de flesta bilar.

#28
Kjell P Dahl
2010-11-21 07:37

Nostaliska drömmare som framför allt tyckte bilar var bättre förr, verkar köra Volvo 740/ 940!

#29
Ola L
2010-11-21 21:45

Leifer, det bästa sättet att köra säkrare i halka (som du tog upp som exempel) är som de flesta vet att hålla ner hastigheten. Det har vid upprepade tillfällen visats att kvinnor kör lika bra, eller bättre, än män. Den överväldigande majoriteten av alla som omkommer i trafiken är män.

Dina kommentarer hade känts mossiga redan 1990 när Johan körde bilen som ny. Dina generaliseringar är löjeväckande och knappast underbyggda.

Majoriteten av alla bilförare tror att de själva kör långt bättre än genomsnittet. Men det är mänskligt. Själv tror jag också att jag är duktigare än min fru på att hantera bilen. Jag är tveklöst mer intresserad. Men säkrast, det kör hon.

#31
Uno Lööv
2010-11-22 17:14

När min dotter blir 18 ska hon få ta över min 740, själv har jag beställt en ny bil. Jag har inte möjlighet att köpa en helt ny bil till henne och vill att hon ska åka säkert. Angående att 740 brukar sladda av vägen. Ser dagligen minst en 740 med en lekglad förare, klart det går fel ibland.

#33
Uno Lööv
2010-11-22 20:07

leifer: Kvinnor har kört bakhjulsdrift i alla tider. :) Jag vet att att ny bil oftast är bättre åtminstone när vi man kommer upp i storlek. Men som sagt, mkt bil för inga pengar även fast en stor, modern bil hade varit bättre. Men vem vet, hon kanske har jobb och inkomst när det är dags och kan köpa en ny eller nyare bil. I så fall behåller jag 740in. Tycker dock det är mer tragiskt när föräldrarna låter sin dotter köra runt i en Golf 2 eler ännu värre, den extremt farliga Micra 1...

#34
Tudde Liden
2010-11-22 21:19

Försök istället att få tag i en fräsch Volvo 850 till din dotter, Uno.

#35
Uno Lööv
2010-11-22 22:44

Nää. 740 släpper kanske någon gång om man har otur förutsatt att man kör som folk. fwd går bara rakt fram om olyckan skulle va framme.

#36
Tudde Liden
2010-11-23 05:04

Det är bara bra om bilen går "rakt fram" om den skulle tappa fästet därför att det är "rakt fram" på bilen som du har den längsta deformationszonen. Om du kommer med bredsidan mot mötande trafik eller ett träd så är det inte mycket som skyddar.

Jag har kört Volvo 740 under 10 vintrar och jag är glad att jag inte behöver utsätta mig för det längre.

#37
Uno Lööv
2010-11-23 13:26

Har kört 740 nära dubbelt så många vintar som dig. :) Dock inte med samma bil då jag bytte ut den första (som var automat) efter ett år.

#38
Ludwig-Owe Carlzon
2010-11-23 14:31

10 vintrar. Att du inte köpte en 850 eller något tidigare om740 är så farligt?

#39
Tudde Liden
2010-11-24 04:31

L-O C: Det berodde främst på dålig ekonomi. Under sex av de tio åren som jag hade 740:n gjorde jag lumpen och pluggade på KTH. En Volvo 850 var helt enkelt för dyr för mig att köpa 1996.

Som jag skrev längre ner så har 740 en lång lista av bra egenskaper, men egenskaperna på vinterväg kan inte ränknas dit. Idag är den mycket säkrare Volvo 850 så överkomlig i pris så att det är dumt att inte välja en 850 till en orutinerad förare istället för en 740.

#40
Grus-Benke
2010-11-29 00:37

Gratulerar till ett bra köp, Johan Norberg! Fast skaffa en 940 med lite bättre avgasrening nästa gång.
740/940 är fina tröga gamla stridsvagnar med en långtidskvalitet som bara motsvaras av gamla Mercor. Volvo 850 håller betydligt sämre.
Utrymme och komfort är bra i 740/940, bättre än i många moderna golf- och mellanklassbilar.
Mycket billiga reservdelar och reparationer jämfört med moderna bilar. (Glödlampor för en hundring, kamremsbyte eller halvsats avgassystem för cirka 2000 monterat o klart, baklyktglas för några hundralappar, strålkastare för en tusenlapp) exempelvis)
Bra säkerhet för sin tid, jämförbar med cirka 10 år nyare bilar av andra märken.
Bensinförbrukningen inte värre än många moderna storbilar- men effekten avsevärt lägre vilket gör att en 740/940 bensinare brukar gå uppåt 50000 mil i alla fall utan problem.
Vägegenskaperna helt okey i lagliga farter, men landsvägskörning på isig väg kräver fullpackad bil eller tyngd där bak för att kännas säker. Det är som många påpekat bilens stora nackdel, men inget problem i lagliga farter och om man är van vid bakhjulsdrivet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.