Bild
Nästa artikel
Jag grips av bottenlös fasa

Jag grips av bottenlös fasa

Krönika

"När jag tänker på detta oundvikliga framtidsscenario blir jag orolig. Eller snarare; jag grips av bottenlös fasa och vill låsa in mig i ett vadderat rum och skrika tills jag svimmar."

Vi unnar oss en charterresa till Cypern med yngsta barnen, mitt i höstrusket. Det är perfekt temperatur i slutet av september tänkte vi, och det kan man väl säga att det var också, om man gillar 35 grader i skuggan.

Hotellrummets luftkonditionering gör nattsömnen god men på dagarna känner vi oss mest jagade av solen.

– En kvällspromenad vore skönt, säger hustrun och jag håller med. Barnen protesterar högljutt mot vuxenpåfundet ”promenad” men vi insisterar. Då är det ”bara” 30 grader och om vi går lugnt orkar vi till nästa charterhotell och hem igen utan att drabbas av värmeslag och uttorkning.

Kvällstrafiken består till största delen av turistfordon, alltså beachbuggys, mopeder och så fyrhjulingarna. Kan någon förklara hur de kunnat bli så otroligt populära?

Vuxna, sansade människor får något drömskt i blicken och bara måste prova. Prova vadå, tänker jag?

Jag drabbas på sin höjd av en stilla jaha-uplevelse när jag ser dem, men kanske är jag bara avundsjuk över att inte ha nära till barnet inom mig, mina fyrhjulingskänslor.

Folk (män) blir helt till sig i applådkepsarna. Kör omkring och visslar, vinkar och ropar till andra rödfnasigt sönderbrända polare som också hyrt fyrhjulingar. Jag vet inte hur pass nyktra de är men efter att hjärnan kokat en hel dag i solen är de ändå inte i något kördugligt skick.


Min dotter som är sjutton år ska alldeles snart själv åka till sådana här ställen. Kanske hyra en moppe eller åka med någon festlig strandraggare i hans beachbuggy.

När jag tänker på detta oundvikliga framtidsscenario blir jag orolig. Eller snarare; jag grips av bottenlös fasa och vill låsa in mig i ett vadderat rum och skrika tills jag svimmar.

Det känns som det bara är en tidsfråga innan hon (utan hjälm) flyger av en moppe mitt i natten efter ett strandparty. Men herregud, vad ska man göra? Dottern måste ju få göra sina egna resor, och rimligtvis samma dumma saker som jag gjorde i den åldern, hemska tanke...

Jag ska åtminstone försöka undvika att hon åker till Cypern, där turisterna gör sina livs första sträckor i vänstertrafik på väg hem i nattmörkret. Förutom Cypern har vi i Europa Storbritannien, Irland och Malta.

Dessa envisa trafiknationalister som tror att landets själ står och faller med vänstertrafiken. En del tycker det är charmigt men jag ser det som ren idioti.

Om man nu utan större problem kan förbjuda folk att röka på krogen borde det väl för tusan gå att införa gemensam högertrafik. Hur svårt kan det vara?

Alla som varit i England vet hur lätt hänt det är att man kliver ut i körbanan stirrande åt fel håll. Jag har gjort det många gånger och med en hårsmån klarat mig från att bli mosad av en dubbeldäckare.

Okej, nu är det många som tänker Göteborg och spårvagnar, som för oss norrlänningar dyker upp som från ingenstans, men där håller jag inte med. De kommer ju åtminstone från det håll man förväntar sig och Götet utan spårvagnar vore som Stockholm utan… ja, spårvagnar helt enkelt. Inte så kul.

Gemensam högertrafik i Europa borde däremot vara en enkel historia. Jag har försökt hitta något på nätet om detta. Finns det en plan i Europaparlamentet? Kanske inte världens viktigaste fråga, men om du frågar mig, förmodligen den enklaste.

Taggar: Krönika

Kommentarer

#1
Coma
2010-10-29 09:35

Det enklaste vore väl om alla i hela världen var exakt likadana på alla sätt och vis, tänk vad enkelt det hade varit att resa då! Alla har samma valuta, samma religon, samma kultur, samma språk - och högertrafik. Fast det kanske förtar lite av charmen... Dessutom kan man ju faktiskt stanna hemma, om man är orolig för kulturkrockar.

#2
Calle
2010-10-29 10:31

Carina, jag har svårt att se charmen i vänstertrafik.

#3
Calle
2010-10-29 10:32

Coma, jag har lite svårt att se charmen i vänstertrafik.

#4
Tufft eller
2010-10-29 18:31

Var på Cypern för en 15 år sen.
Åk aldrig Taxi, dom tror att 70 vägar är som Autobahn.
Har man aldrig varit rädd så blir man.
Varit i en del länder där man aldrig ens skulle åka bil överhuvudtaget, inte ens buss som gick som sport vagnar på sepentinvägarna.
Hoppas bromsen tar.
http://www.travel-bolivia.com/yungas_road.html

#5
Anonymous
2010-10-30 09:33

Räddför kulturkrockar? Nej men kanske för att bli mosad av en turistbuss.

#6
Anonymous
2010-10-30 09:33

Räddför kulturkrockar? Nej men kanske för att bli mosad av en turistbuss.

#7
Markus
2010-11-01 22:08

Johan glömmer bland annat att Storbritanien har den goda smaken att ha högerstyrda bilar när de har vänstertrafik. Den som gjorde vänstertrafiken i Sverige särdeles knäpp var just att vi hade vänstertrafik och vänsterstyrda bilar.

Däremot är det naturligtvis ren idioti att köra fyrhjuling med vätskebrist och ansenlig promille i ett land där man inte är van vid trafiken och utan hjälm. Så vi får ha hopp om att det går bra för Johans dotter.

#8
Coma
2010-11-02 13:26

@ Calle: Så alla olikheter som inte är "charmiga", borde utraderas? Och vem bestämmer vad som är charmigt eller inte? Vad jag menar är att om man är rädd för vänstertrafik behöver man inte turista i England, lika lite som att man behöver semestra i Tjernobyl om man är rädd för strålning.

#9
2010-11-03 22:36

Rada upp din familj på varsin stol för ett experiment.
Ställ stolarna på ett rakt led och ställ dig en bit bakom.

Stå sen där och gör ingenting för en stund.
Be dom sen att vända sig om.
Notera här hur det för dem faller sig enklast att vrida sin nacke.

Fundera sedan på om våran högertrafik eg. är vettig.

Det om det..
Sen kommer vana och prestige..
Men det är väl hur enkelt som helst än bara ändra på det!?
Bara man slipper ända sig själv.

#10
Sharpo Senior
2010-11-12 13:00

De flesta på jorden kör vänstertrafik. Högertrafik är ett minoritetsintresse.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.