Bild
Nästa artikel
VW-chefens kontroversiella önskan: Högre dieselpris

VW-chefens kontroversiella önskan: Högre dieselpris

Nyheter

Fler kan tänka sig en elbil om det blir dyrare att tanka diesel, tror chefen för Volkswagenkoncernen.

För att fler bilköpare ska överväga att gå över till eldrift behöver politikerna kraftsamla och anstränga sig, enligt Volkswagens koncernchef Herbert Diess.

En punkt som kan behöva införas, enligt honom, är högre dieselpris.

– Om man vill åstadkomma en snabbare förändring måste också de rätta förutsättningarna finnas. Så länge dieselpriset ligger på bara en euro per liter, den lägsta nivån på flera år, är det svårt, säger han i en intervju med Welt.

Herbert Diess varnar dock för att alla biltillverkare och underleverantörer kanske inte klarar omställningen, och han vill inte att EU ytterligare skärper koldioxidkraven.

– Om vi som samhälle är redo att acceptera en snabbare övergång till koldioxidneutral mobilitet är det möjligt för Volkswagen. Men om det är möjligt för hela bilindustrin måste vi diskutera med underleverantörer och politiker, säger han.

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2020-09-22 14:50

Sänk priset på elbilen så löser du problemet, och i slutändan tjänar ni pengar. Kan ViB föra detta vidare till den där chefen?

#2
2020-09-22 14:54

Eh..en sak till.. bygg vanliga bil modeller, sedan..kombi osv i C-segmentet. Fixar man dessa med 30 mil verklig räckvidd och kanske batteri på ca 45-55 kwh/mil är man i mål om bilen har rätt pris (max 350 tkr). Helst framhjulsdrift om det går för säkrare köregenskaper. Se till att modellerna är praktiska, och bygg dem inte för låga heller så att folk kan acceptera modellerna. Börja bygg bilar som är mellan 1,5 - 1,55 meter höga, då kanske man kan fånga in "SUV" ägarna också samtidigt och kan längre skylla på dåliga ryggar och att man måste ha en SUV. Själv önskar jag en ny Jazz som är 4,65 meter lång.. lite åt MPV hållet... och ca 1,52 - 1,55 meter hög.

#3
2020-09-22 14:58

Dyrare att ladda hos IONITY än att tanka diesel så jag förstår honom.

#4
2020-09-22 15:32

MG ZS EV kostar 17.990 euro i Frankrike.
https://mgmotor.eu/fr-FR/configurator
Kan MG så då borde alla andra också kunna sälja en billig elbil.

#5
2020-09-22 15:37

Vad ska man dra husvagnen med då som kostar rimligt ?

#6
2020-09-22 16:08

Klart de vill sälja elbilar så de slipper ännu mer böter av EU.
Det är som flera tidigare nämnt, det borde bli billigare att köpa dessa om det är den här vägen man vill gå. Kan du kränga MG ZS EV för 180kkr i Frankrike, så kommer man säkert snart se att folk kommer köpa dessa.

Jag hade nog klippt en som andrabil om den gick att få för 180, men när den väl landar här och den svenska ockerskatten läggs på, så kommer den troligen kosta 350kkr efter miljöbilspremie. Devisen om att det skall vara lätt att göra rätt, är som sagt inte våra politikers.

#7
2020-09-22 16:09

Vilken stolle. Han ger i princip mittenfingret åt alla tidigare kunder som köpt WV TDI bilar.

#8
2020-09-22 16:24

Det är inte konstigt att Volkswagen säger det, efter sitt Dieselgate.

#9
2020-09-22 16:50

Inte för att reta någon av dem, men han ser ut att kunna vara Assads bror på den bilden.

#10
1
2020-09-22 17:42

Ja, diesel är för billigt. Men även bilarna. Och riktiga elbilar finns inte så många av, mest suv ju.

#11
2020-09-22 17:45

Han skulle väl kunna tala om på vilken mack man kan tanka diesel för 1€/L Herbert, kom igen!

#12
2020-09-22 18:29

Ja, så säger en riktig fuskare! Höj,så slipper vi alla skandaler Då köper folk bensindrivna istället!!
Hjälp!!!

#13
2020-09-22 18:29

Ja, så säger en riktig fuskare! Höj,så slipper vi alla skandaler Då köper folk bensindrivna istället!!
Hjälp!!!

#14
2020-09-22 19:22

Ur ett klimat/hälsoperspektiv är han huvudet på spiken. Höj fossildiesel och bensin till 25-30 kr/liter så minskas okynnesåkandet samt att bränsletörstiga bilar åker "stolpe" ut till förmån för energieffektivare alternativ. Prisinstrumentet är tyvärr enda sättet att påskynda utvecklingen mot lägre utsläpp av gifter och klimatgaser, Sorry klimatförändringsförnekare men ni har fel, miljöförstöring ska kosta pengar.

#15
2020-09-22 19:38

Bättre miljö ska alltid jobbas för.
Men tro att man ska kunna ändra på klimatet ens någon promille tar jag för nonsens.

Är nog bara högst troende som tror det..i likhet med..ja gissa.

Undrar vad det är för folk som sitter och skriver att höj bensin/diesel så att det svider för Svenson och tror att det ska göra någon skillnad för klimatet?

Enda skillnaden det gör är att Svenson får det sämre ekonomiskt.

#16
2020-09-22 19:55

Klimatförnekare och konspirationsteorier... jo jo.

#17
2020-09-22 19:57

Vad är en klimatförnekare..?
Alla vet väl att vi har olika klimat.

#18
2020-09-22 20:02

Det tar en sekund att rasera trovärdighet. År att bygga upp. Så för den som undrar, pinjong är på något med IONITY. Ett system som styrs av VW, betalats med EU skattemedel och är tokdyrt för de flesta. Hjälper nog inte den där år att bygga upp tiden.

#19
2020-09-22 20:25

Sorry JL men du fantiserar och har dålig koll på fakta. Miljöförstörelse kostar redan pengar, både på totalen som marginalen.

Räknar man sedan vad den marginella bilresan kostar (I externa kostnader) och jämför det med plågorna för miljö, klimat, vägslitage och olyckor så är bränslet överbeskattat med mer än 40%.

Allt enligt regeringen eget utredningsorgan inom området, VTI samkost. Läs gärna deras rapporter i området.

MVH AL

#20
2020-09-22 21:47

A.L jag undrar vem som lever i en fantasi ? Utan att gå till personangrepp så är tyvärr alltför många som är både blinda och döva och låter katastrofen för djur/natur pågå bara egot blir tillfredsställt med feta SUVar ohållbar livsstil med ett slöseri av resurser som saknar motstycke. Straffet för vår livstil pågår och tyvärr blir det värre med avsmältning av gigantiska glaciärer, skogsbränder, sjukdomar och elände. Men fortsätt att predika kring överbeskattning av fossilbränsle. Svensken lägger 35% mindre av sin inkomst på bensin idag än för 20 år sedan https://www.svd.se/rekordbilligt-att-kora-bil--trots-bensinpriserna

#21
2020-09-22 21:53

https://www.svd.se/rekordbilligt-att-kora-bil--trots-bensinpriserna . Fler borde cykla till jobb och aktiviteter för att förbättra sin hälsa, vilket också är en konkret bieffekt av vår inaktiva livsstil.

#22
2020-09-22 22:15

Livslängden på elbilar blir antagligen kortare än fossila bilar. När det är dags att byta batterier på elbilen är nog kostnaden for batterierna högre än vad elbilen är värd. Så kretsloppet för elbilar blir kortare än fossila bilar.

#23
2020-09-22 22:19

Behövs betydligt fler elbilar att välja mellan, utbudet idag är för begränsat. Med några enstaka undantag så har ju tillverkarna bara satsat på antingen racerbilar eller mindre bilar främst för tätortskörning. Alla vill inte åka Volkwagen eller Tesla. Olika människor har olika behov. Jag saknar en rymlig familjebil med stort fokus på hög komfort, bekvämlighet och lätt insteg. Behöver ingen häftig acceleration, inga stora 20-tummare till hjul eller styv fjädring som gör att man känner varenda liten ojämnhet i vägbanan (för att inte tala om tjälskador) i ryggen, inga tillkrånglade "I-pad"-paneler som kräver att man måste bläddra i en massa menyer och tappat fokus på körningen för enkla inställningsjusteringar .

#24
2020-09-22 22:19

Behövs betydligt fler elbilar att välja mellan, utbudet idag är för begränsat. Med några enstaka undantag så har ju tillverkarna bara satsat på antingen racerbilar eller mindre bilar främst för tätortskörning. Alla vill inte åka Volkwagen eller Tesla. Olika människor har olika behov. Jag saknar en rymlig familjebil med stort fokus på hög komfort, bekvämlighet och lätt insteg. Behöver ingen häftig acceleration, inga stora 20-tummare till hjul eller styv fjädring som gör att man känner varenda liten ojämnhet i vägbanan (för att inte tala om tjälskador) i ryggen, inga tillkrånglade "I-pad"-paneler som kräver att man måste bläddra i en massa menyer och tappat fokus på körningen för enkla inställningsjusteringar .

#25
2020-09-22 22:48
#26
2020-09-23 11:35

J.L. Nu är det inte relevant hur stor del av av inkomsterna som går åt för att transportera oss. Det man jämför med är de externa kostnaderna. Dessa har faktiskt sjunkit på senare år - kopplat till bättre reningsteknik och avgjort säkrare bilar. Dock har kostnader för lokala problem (dubbdäck, trängsel) ökat något. Värderingar som att "de bör kosta att skita ner" kan sedan inte operationaliseras i praktiskt mening, utan får ses som ett subjektivt uttryck utan djupare innebörd.

Lokala problem kommer vi inte åt via bränsleskatter utan genom trängselavgifter.

Ett tips kan vara att läsa in sig på området: Här är en bra länk (till delar författad av undertecknad) som kan hjälpa till att förstå ämnet bättre. https://sv.wikipedia.org/wiki/Pigouviansk_skatt

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.