Bild
Nästa artikel
VTI: Kilometerskatt bättre än högre elskatt – om den inte blir för dyr

VTI: Kilometerskatt bättre än högre elskatt – om den inte blir för dyr

Nyheter

Att kompensera tappet i bensin- och dieselförsäljningen med en ny kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på VTI – om den inte blir för hög.

I takt med att det rullar ut fler och fler elbilar på vägarna minskar skatteintäkterna från bensin- och dieselförsäljningen.

Därför har det i flera år pratats om en så kallad kilometerskatt som ska ersätta dagens fordonsskatt. Istället för att skatta ett fast belopp varje år baserat på bilens utsläpp eller vikt får bilisterna skatta för varje körd kilometer.

Om kilometerskatten blir verklighet eller inte är inte spikat ännu och det är heller inte klart hur den ska utformas. Men tidigare i år kom ett förslag från IVL Svenska Miljöinstitutet där laddbara bilar får betala något mindre än vanliga förbränningsbilar, och där förare som kör på landsbygden får betala betydligt mindre än den som kör i en storstad.

60 miljarder i skatteintäkter

Nu har även forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, gjort en genomgång som visar att någon form av kilometerskatt förmodligen behövs för att täcka bortfallet av skatt från bensin och diesel.

– 2017 bidrog beskattning av bensin och diesel till över 60 miljarder kronor netto till statskassan. Det är intäkter som används för att bekosta offentlig verksamhet i allmänhet, säger Jan-Eric Nilsson, professor emeritus i transportekonomi vid VTI.

En kilometerskatt kan leda till mindre trafik vilket också sänker utsläppen och bullernivån, samt minskar slitaget på vägarna. Att bara höja elskatten och använda den på samma sätt som dagens bensin- och dieselskatt skulle inte vara någon bra idé, enligt Jan-Eric Nilsson. Det skulle drabba alla elkonsumenter.

Läs också: Nya förslaget om kilometerskatten: Så mycket får du betala

Att bara höja elskatten tycker inte forskarna är någon bra idé
Fler laddbara bilar innebär betydligt mindre skatteintäkter från bensin- och dieselförsäljning.
Fler laddbara bilar innebär betydligt mindre skatteintäkter från bensin- och dieselförsäljning.

”Möjligt redan i dag”

När IVL presenterade sitt förslag tidigare i år fick det kritik från olika håll för att systemet behöver veta var bilen befinner sig för att kunna skilja på landsbygd och storstad, för att ta olika mycket betalt.

– Redan i dag är det tekniskt möjligt att använda elektroniska plattformar för att kunna ta olika mycket betalt beroende både på när och var olika typer av fordon körs och på fordonens miljö- och säkerhetsegenskaper. En sådan beskattning skulle åtminstone delvis kompensera för minskade intäkter från drivmedelsskatter, säger Jan-Eric Nilsson.

VTI har dock inte tagit fram något förslag på hur hög skatten ska bli. Skatten får däremot inte bli för hög, enligt forskarna.

– Det finns en risk att attraktiviteten för den nya tekniken minskar. En allt för hög skatt på körning skulle då bromsa omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Det är något vi skulle kunna se de närmaste tio till tjugo åren. Men när omställningen är slutförd och det inte längre finns möjlighet att välja mellan olika tekniker kommer vi inte längre att ha samma begränsningar.

Sammanfattningsvis skriver VTI-forskarna att ”det finns såväl effektivitets- och fördelningsargument för en framtida skatt baserat på elektronisk registrering” – men bara om kostnaderna för systemet inte blir för höga.

Läs också: 3 utmaningar med kilometerskatten som måste lösas

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-07-01 22:19

Lägg på skatten på bensin och diesel. Ett annat alternativ är att se till att inkomsterna blir högre än utgifterna. Alltså se till vart skattepengarna går istället för att kasta runt dem på skit.

#2
2020-07-02 06:46

Med detta resonemang dvs betala för hur mycket du använder vägnätet, borde även andra skattefinansierade tillgångar beskattas efter utnyttjande. Avgift för gångtrafikanter och cyklister ( gångvägar och cykelbanor kostar ) ...

#3
2020-07-02 10:12

Det finns redan en hel del skatt på elektricitet, så frågan är om man kommer överkompensera med en överdriven kilometerskatt, eller hålla sig till skattenivån på dagens drivmedel? MP hatar ju allt i bilväg, oavsett drivmedel, så en överbeskattning är nog vad vi har att se fram emot.

#4
2020-07-02 13:53

När ändå allt ska beskattas mer och mer, så varför inte lägga en s.k. "rörelseskatt". Kopplat till mobiltelefånen. Den registrerar ju var vi är, vilka butiker vi besöker, vilka färdmedel som används mm. Detta har jag upptäckt genom att Google skickar mig månatliga rapporter och var jag har varit, och vilka vägar jag kört på. Där specificeras bil-, och MC-körning separat, men hur de kan skilja på just det vet jag inte, kanske hör de på motor-, och bakgrundsljudet att man kör mc. Kilometerskatten kunde då vara lägst om man cyklar eller går, till miljöpartiets stora glädje. Besök i farliga miljöer, som utanför krogarna efter midnatt fick då kosta mer. Samt besök i mindre bra affärer som systembolaget och krogar. Deltagande i miljöpartiets aktiviteter skulle man få betalt för samt givetvis deltagande i demonstrationer mot klimatet.

#5
2020-07-02 14:47

När allt skall beskattas så in åt helsike med nuvarande regering och regeringspartier så kommer de spela ut sig själva.

Färre köper diesel och bensin idag för att företagen fått stora subventioner att köpa just el, plugin och hybridbilar, som nu börjar nå ut till privatmarknaden. Bonus Malus har knapp hjälpt till, då priserna på bilarna är så pass höga. Många privatleasar eller har förmånsbil (står för större delen av alla "miljöbilar). Står valet att köpa en nybegagnad kombi så kostar en Passat GTE inte mycket mer än dieseldriven dito. Valet blir således enkelt för den som kan ladda hemmavid eller på arbetet.

Får vi 4 ytterligare år med nuvarande regering kommer man forcera kilometerskatten likt bonus malus, trots att det helt saknas stöd i opinionen och i forskningen. Det kommer ändras fram och tillbaka och man kommer finna kryphål (typ postbox i Pajala med eftersändning till adressen i storstaden). Dessa utredningar eller forskningsrapporter är ju beställda av regeringen och blir såldes inte opartiska eller rationella, och tittar man på liknande forskning utomlands så är det helt motstridig mot dessa resultat. Bara det att politiker i regeringsställning och regionställning går in i statliga myndigheter och "vill ha" ett visst resultat säger en hel del, ministerstyre och Orwells 1984...

Vätgasen har man helt glömt bort, de som talar ned vätgasen är samma inskränkta personer som kör Tesla, och blivit frälsta likt religiösa sekter och dygdsignalerar att de minsann är fina, goda människor, de kör elbil.

Som ett brev som levereras med alla andra post-leverantörer bortsett från Postnord, så kan vi räkna med att när vätgasbilarna börjar komma på stark ingång i Europa så kommer förbud mot att tillverka sin egen vätgas komma. Postnord levererar givetvis inte detta brev, men kanske Bring, DHL eller Schenker gör det.

#6
2020-07-02 17:06

Kilometerskatt är mer rättvist !

#7
2020-07-03 00:11

Staten måste ersätta de förlorade skatteintäkterna på något sätt. Kilometerskatt är ett alternativ men det förutsätter antagligen total massövervakning av alla transporter. Jag är mer förtjust i att utvidga trängselskatter eller införa parkeringsskatt i (stor)städer som har problem med överdrivet många bilar. Införs ingen beskattning så kommer körsträckorna med bil att öka kraftigt vilket är problematiskt på sina håll.

#8
2020-07-03 06:50

Jag tycker att vi istället spar in på det som kostar oss skattebetalare mycket pengar: Minska invandringen, ställ högre krav på dem som invandrar, tuffare tag och ställ högre krav på kriminella människor-enklare och billigare fängelser, tuffare kostnadskontroller på alla offentliga utgifter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.