Bild
Nästa artikel
3 utmaningar med kilometerskatten som måste lösas

3 utmaningar med kilometerskatten som måste lösas

Nyheter

Debatten om att införa en ny kilometerskatt går varm. Det finns tre viktiga utmaningar som måste lösas innan dagens fordonsskatt kan skrotas.

I flera år har det funnits planer på en kilometerskatt, där dagens skatt på själva bilen ersätts av en skatt som baseras på hur mycket föraren kör. Den som kör mer får helt enkelt betala mer, oavsett fordon.

I januari kom ett förslag på hur den nya kilometerskatten skulle kunna se ut från IVL Svenska Miljöinstitutet. Kort sammanfattat innebär förslaget att det blir dyrt att köra i storstäderna, något billigare i mindre orter och gratis på landsbygden. Det finns också en ”rabatt” för elbilar och laddhybrider. Du kan läsa hela förslaget här (i pdf-format).

Men förslaget mötte hård kritik från olika håll och det finns en hel del frågetecken som måste rätas ut innan systemet tas i bruk. Det är viktigt att poängtera att det alltså fortfarande handlar om ett förslag och att systemet – om det ska införas – enligt IVL inte kommer kunna tas i bruk förrän tidigast 2030.

1. Fusket

Förslaget från IVL Svenska Miljöinstitutet bygger på att det blir olika dyrt att köra i större städer än på landsbygden. Därför måste det finnas ett system som anonymiserat håller koll på var bilarna kör.

Om någon form av gps-enhet införs finns en uppenbar risk att bilisterna försöker fuska med den, kanske genom att montera enheten i någon annans bil, störa ut signalen eller helt enkelt stänga av enheten.

”Det finns ett behov av kontrollsystem för att förhindra manipulation av positionering och transponderns signaler”, slår IVL klart i rapporten – men än så länge finns inget konkret förslag om hur fuskrisken ska minimeras.

Så här skriver IVL om vilka krav som kommer behöva ställas för att minska fuskrisken:

• Kontrollsystemen behöver kunna tillse att total körsträcka som uppmätts med ombordutrustningen överensstämmer med andra källor som mätaravläsning vid besiktning. 

• Kontrollsystemet bör också kunna larma om ombordutrustningen avaktiverats eller gått sönder. 

• Slutligen ska ett kontrollsystem kunna tillse attombordutrustningen befinner sig på den plats där bilen befinner sig, exempelvis genom markbaserade kontrollstationer som kommunicerar med ombordutrustningen. 

Laddhybrider och elbilar får ingen stor "rabatt" på kilometerskatten enligt IVL:s förslag.
Laddhybrider och elbilar får ingen stor "rabatt" på kilometerskatten enligt IVL:s förslag.

2. Integriteten

Ett större problem gällande gps-spårningen är förstås integritetsaspekten. Om den eventuella kilometerskatten ska övervakas med gps-satelliter måste uppgifterna sparas någonstans och även om det görs anonymiserat har olika granskningar de senaste åren visat att varken myndigheter (som Transportstyrelsen) eller företag alltid hanterar den här typen av känslig data på rätt sätt.

3. Elbilsrabatten

Den sista utmaningen för kilometerskatten blir att hitta rätt prisnivå för bilister som kör någon form av miljöbil.

Enligt IVL:s förslag ska det kosta 5–5,40 kronor per mil att köra en bensin- eller dieselbil i storstäderna. Kör du elbil eller laddhybrid sänks den kostnaden till 4,80 kronor per mil – ingen större prissänkning, alltså.

I mindre städer och längs större vägar utanför storstadsområdena ska det kosta en krona milen att köra bensin- eller dieselbil, och 0,80 kronor per mil att köra elbil eller laddhybrid.

Det här förslaget innebär att skatten för att köra laddbil blir betydligt högre än idag. Det blir inte så mycket dyrare att köra förbränningsbil än elbil, men då ska vi också komma ihåg att förbränningsbilen behöver tankas och då är bränsleskatten högre än elskatten.

Exakt hur hög ”elbilsrabatten” ska bli är en delikat fråga. Laddbilar sliter på vägarna precis som förbränningsbilar, men de lokala blir betydligt lägre. Om incitamentet för myndigheterna är att minska biltrafiken bör elbilisterna inte förvänta sig någon ekonomisk gräddfil.

Nya förslaget: Så hög blir kilometerskatten

Siffrorna nedan är forskarnas förslag som presenteras på DN Debatt.

  Storstad Mindre städer
och större vägar
Landsbygd
Bensin- och dieselbilar 5–5,40 kr/mil 1 kr/mil Ingen vägskatt
Elbilar och laddhybrider 4,80 kr/mil 0,80 kr/mil Ingen vägskatt
     
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-12 09:07

Vilket härligt samhälle vi har fått när fusket antas vara den största utmaningen vid införandet av kilometerskatt.

#2
2020-02-12 11:06

De föreslagna kilometeravgifterna i detta skede av frågan är naturligtvis mycket låga som ett propagandaverktyg för MP, för att förslaget inte ska mötas av alltför mycket kritik, eller tom medhåll när folk ser att så farligt blir det ju inte kanske tom. blir det billigare för mig. Men när systemet är väl infört så kommer avgifterna höjas så att folk med vanliga löner måste begränsa bilåkandet till ett minimum och nödfall. För att undvika detta så måste avgiften ändras individuellt efter inkomst. Nåja vi har ju detta system redan då det mesta av bränslepriset är skatt, och då betalar ju alla efter hur mycket man kör och med hur stor bil. Därför är hela förslaget fullständigt tokigt

#3
2020-02-12 11:35

@Mattse, fusket var ju så stort att man avskaffade kilometerskatten för dieslar för typ 30 år sedan, så det är väl inte så långsökt?

#4
2020-02-12 12:01

"IVL Svenska Miljöinstitutet", samt dess opartiskhet och kompetens, litar jag lika mycket på som jag litar på utsagor från BRÅ.

.

#5
2020-02-12 12:10

Det kommer att bli en mygelskatt som den gamla.

#6
2020-02-12 12:36

Ytterligare en fantasiskatt som åker rakt ner i det gigantiska pengaslukhålet...
Händer detta kommer jag och många andra att köra utlandsregistrerad bil.

#7
2020-02-12 13:44

Klarsynt,
Mitt minne påstår att du tidigare hänvisat till IVLs rapport från 2017 angående tillverkning av batteribilar. Minns jag fel?

#8
2020-02-12 14:10

Gillar konceptet med kilometerskatt istället för en fast avgift. Känns rimligt att kör man mycket betalar man mer.

Däremot tror jag inte att det går att lösa tekniskt. Medvetet fusk är bara ett problem. Alla som använder GPS vet att det är lätt att störa ut och vad händer när systemet går sönder?

#9
2020-02-12 14:18

Detta ger inga positiva effekter på miljön och klimatet. Det gäller att styra in köpare att gå iväg ifrån SUV och tillbaka till vanliga bilar utan fyrhjulsdrift, det kommer betyda mindre utsläpp. (Suck, men det lär väl aldrig hända)

#10
2020-02-12 14:28

Finns inget folkligt stöd att införa ett drakoniskt system som detta. Det bekymrar inte politikerna i sina elfenbenstorn. När dessutom tiotusentals bilar ägs av bilmålvakter undrar man hur ett sådant system ska kunna implementeras.

#11
2020-02-12 14:45

Jag tror i motsats till Kommendören ovan att det visst kan finnas ett folkligt stöd. Logiken att betala utifrån hur mycket man faktiskt kör istället för att man måste betala lika mycket även om man har bilen på garageuppfarten 99,9% av tiden tycker jag är väldigt klar.

Däremot håller jag med om att det inte är genomförbart praktiskt och därför en dålig idé att försöka införa.

#12
2020-02-12 15:38

K_Klabbe Du verkar inte riktigt ha gjort matteläxan! För då skulle din övertro om det folkliga stödet inte finnas. Idag har majoriteten av fordonen i Sverige ingen malus-beskattning, varpå om du gör matteläxan, rätt snabbt inser att om man, tex har en bilskatt idag på ca 2500kr, och bor i någon stor eller mellanstor stad, så behöver du enbart köra ca 460 mil innan du går back enligt förslaget. Har du däremot en plugin-hybrid med en skatt på ca 360kr som tex Passat GTE har, så räcker det med att du kör 66 mil innan du straffas. Det är första delen, det riktiga problemet kommer i samband med att din integritet sätts ur spel.

Bortsett från den rent uppenbara att staten skall övervaka alla sina medborgares resor med en GPS, och att du skall tvingas montera en i din bil, är jag extremt starkt emot. När till och med EU 2016 underkände svenska lagförslag om generell datalagring i brottsbekämpande ändamål, så begriper jag inte hur man kan försvara en generell övervakning, datalagring och registerföring samt resemönster av samtliga privatpersoner i Sverige som har tillgång till en bil, bara för att de har en bil. Kan man inte acceptera en lag för att förebygga brott, så kan man inte heller acceptera att en stat bedriver olaga förföljelse eller stalkning av ditt resemönster och vart du reser och hur och när.

Det börjar lukta totalitarism om man börjar acceptera att staten inte tar hänsyn till mänskliga rättigheter, folkets åsikter eller personlig integritet.

#13
2020-02-12 15:48

Isoderlund !
Väl talat, vi rör oss i helt fel riktning i detta land. En splittrad bananrepublik med etniska motsättningar där medborgarna måste övervakas 24/7 för att begränsa yttrandefrihet och rörlighet.

#14
2020-02-12 15:59

Jag såg en siffra att 40% var positiva till en km-skatt och betydligt färre negativa. Antar att resten "skiter i vilket", dvs åker kollektivt.
Tanken är att slippa tappet som blir när folk använder mindre mängd flytande bränsle. Det är tydligen viktigt att få in de pengarna när det diskuteras elbilar, men inte på fossiler...

#15
2020-02-12 16:36

lsoderlund, den andra delen av ditt resonemang håller jag med om, det sorterar in under praktiska delar iom att man aldrig kan garantera att denna typ av data aldrig missbrukas.

Men tror att du fokuserar på fel sak i första stycket. Nivåer på skatter, både dagens system med fast nivå oavsett körsträcka och förslaget om kilometerbaserad, kan naturligtvis ändras. Dagens skatt mot ett föreslaget framtida system blir iaf fel att jämföra med siffror. Då har vi inte ens tagit med att fordonsflottan kan se rätt så annorlunda ut om detta blir verklighet. Ingen trodde väl att skatten skulle kunna vara 360:-/år med noll bränsleskatteintäkter för alla bilar.
Men, det är principen jag tror att det finns stöd för. Observera såklart att det är vad jag tror
L. Mäkinens siffror verkar ju dock bekräfta den gissningen.

#16
2020-02-12 17:41

Detta luktar mer skatter, pengarna måste in...ingen får komma undan billigare (tex mindre bil med mindre utsläpp).

#17
2020-02-12 18:06

nu får det vara nog, de har ju redan ändrat fordonsskatten 2 ggr på mindre än 2 år. Ska de lägga krokben och ändra skatterna igen? Så som politikerna tänker så kan man glömma långsiktig planering.
5 kr milen, det blir kanske 10.000 kr om året men då får man förmoda att den vanliga fordonsskatten tas bort helt och hållet?

#18
2020-02-12 18:45

Detta förslag är ett stolleprov, hoppas att det finns kloka människor som stoppar detta!

#19
2020-02-12 19:50

Ska man hålla sig till vad som är sagt så ska el ha 1 kr pålägg, hybrid 2,50 och bensinare 5 kr. Inget annat.

#20
2020-02-12 21:29

Vi som betalar 360 :- i årsskatt kommer att bli förlorare.

#21
2020-02-13 06:27

@L. Mäkinen
Helt fel. Jag har däremot kommenterat hur galet det är, det de kommit fram till. De har använt "antagningar" som underlag för sina beräkningar.

.

#22
2020-02-13 10:05

Ja, där sitter de lärde i sin sandlåda och spottar fram nya idéer om hur svenska folket (fuskarna) ska betala mer (rättvis) fordon/vägskatt utan att bli upptäckta av "fienden" med gps, så att de behåller sin integritet, men staten ändå vet vart de har varit...
På tredje (!) plats i prioriteringen kommer Elbilsrabatten - var det inte kilometerskatten det hela skulle handla om?
Även här har, enligt mitt tycke, kilometerskatte debatten spårat ur totalt. Var det inte miljön och planeten vi skulle försöka rädda i första hand? Det verkar numera vara asfalten på vägarna som är prio 1..
Om "de lärde", samt politikerna, önskar få ner fossil-bilismen borde de inte ge någon bonus eller rabatt alls till hybridbilar, så länge de kan köras på fossila bränsle. Huvudstadens invånare vill inte förstå att de inte räddar miljön genom att köra sina 50km på el, med bensin/diesel i tanken - som ska användas när elen tar slut, eller de ska köra till Uppsala, Nyköping, Skåne eller till Sälen...

Så, samma behandling och påslag i km-skatten för alla fossil-drivna fordonsslag med tank ämnat för fossilt bränsle. Dessutom bör det finnas en vägskatt som alla fordon ska betala, även el-bilar. Beloppet på den skatten ska stå i proportion till körsträckan och bilens tyngd (tung bil sliter mer asfalt o kräver bättre vägar/broar etc). Om gps kontroll ger integritets-problem och fusket ändå finns i folket, kanske myndigheten kan skicka räkningen efter varje ägarbyte/besiktning/service etc - alla instanser plockar/kan plocka aktuell mätarställning under bilens levnadsår och sända till Transportstyrelsen o Skatteverket. Skatteverket kan därefter "ta betalt" för registrerade körda km per kvartal, halvår eller år.
Svårare (och dyrare) behöver det inte vara att fixa rättvis kilometerskatt, förbättra miljön (läses: få bort fossil-bilarna), behålla integriteten och återfå förtroendet från det fuskande folket, som betalar massor med olika skatter både till sandlådans tänkare och till politikernas välfärd och existens...för att nämna några "hål" de går till..

#23
2020-02-13 13:04

Vilket härligt samhälle vi har fått!
-var frågan. Sen kan man diskutera olika ämnen hur som helst..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.