Bild
Nästa artikel

Volvo V60 Plug-in Hybrid – officiell

Nyheter

Elbil, hybrid och sportbil – Volvo menar att V60 Plug-in Hybrid är alltihop. Premiär på bilsalongen i Genève, säljstart 2012.

 

Volvo avslöjar nu detaljerna om nya Volvo V60 Plug-in Hybrid som premiärvisas på bilsalongen i Genève första veckan i mars.

– Nu visar vi än en gång vårt ledarskap på miljösidan genom att blir först med att ta hybridtekniken in i en ny dimension, kommenterar Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar.

Bilens framhjul drivs av samma turboladdade dieselmotor på 2,4 liter som i Volvos motorprogram benämns D5. Via en sexstegad automatlåda levererar dieseln 215 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 440 newtonmeter.

Bakaxeln drivs i sin tur av en elmotor på 70 hästar och 200 newtonmeter som hämtar kraft från ett batteripaket av typen litiumjon som placerats under bagageutrymmet.

Tre körlägen
Med knappar på instrumentpanelen kan föraren välja mellan tre körlägen: Pure, Hybrid eller Power.

Pure innebär eldrift, bortkopplad förbränningsmotor och en räckvidd på upp till fem mil. Toppfarten stryps till 120 km/tim.

Hybrid betyder att diesel- och elmotor arbetar tillsammans för att pressa förbrukningen ned till 0,19 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 49 gram/km. Med laddat batteri och full bränsletank kan bilen köras 120 mil.

Körläget Power innebär slutligen att motorerna används fullt ut för bästa möjliga prestanda. Kombinerad effekt blir 285 hästar, tillräckligt för att klara sprinten från noll till hundra på sportbilssnabba 6,5 sekunder.


– Tekniken är fortfarande under utveckling och provning. Men bilen ger en mycket klar fingervisning om vad kunderna kan vänta sig när plug-in hybriden börjar säljas nästa år, säger Stefan Jacoby som indikerar att modellen inte är långt från att bli produktionsfärdig.

Kan laddas på tre timmar
Volvo V60 Plug-in Hybrid har tagits fram i samarbete med energibolaget Vattenfall och laddas i vanliga eluttag på 230 volt. Laddtiden beror på strömstyrkan: 7,5 timmar med 6 ampere, 4,5 timmar med 10 ampere och 3 timmar med 16 ampere.

Bilen som ställs ut i Genève är lackad i vitt samt utrustad med lätta fälgar med lågt luftmotstånd samt lättrullande däck från Pirelli. Andra skillnader jämfört med vanliga V60 är information om räckvidd och batterinivå intill mätartävlan och att golvnivån i bagageutrymmet höjts sex centimeter för att omsluta batteripaketet.

Vad Volvo V60 Plug-in Hybrid kommer att kosta är fortfarande oklart. Vi gissar på ett utgångspris mellan 400 000 och 500 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Plug-in Hybrid?

Taggar: Nyheter, , Volvo, Volvo V60

Kommentarer

#1
skoda prisvärd
2011-02-21 15:26

en modern diesel går 150 mil på en tank !!!!
ingen vinst med dyr hybrid.!!!!

#2
SMH
2011-02-21 15:30

klart snyggaste hybridkombin hittills!

#3
Laja
2011-02-21 15:46

Re: Skoda prisvärd. - totala körsträckan på en tank kan också bero på hur stor tank bilen har. Kanske har man minskat den för att få plats med batterierna.

#4
Andreas L
2011-02-21 15:59

Helt klart intressant teknik... men på tok för dyr!!

#5
Ted Svensson
2011-02-21 16:00

Fantastisk ny teknik, men ännu är den för dyr. Den besparing man gör på bränsle (0,19 l/mil) äts upp av dyrt inköp (ca 0,5 milj kr). Ännu är det för tidigt att veta serviceintervaller och kostnader för det.

Tror vi får vänta 6-8 år till innan man kan få en V60 laddhybrid med D3 motor med ett pris på 259.000 inkl. Momentum-paket. Det är DEN jag vill ha.

#6
789
2011-02-21 16:33

Volvo är på framfart. Igen. Dock är priset för högt för att den ska vara intressant för den breda massan bilköpare även om bränsleförbrukningen är otroligt låg. Pay off tiden på denna fina bil blir förstås kortare ju högre oljepriset blir men då ökar väl elpriserna också...

#8
skoda prisvärd
2011-02-21 16:45

en marknasföringsprodukt utan verklighetsförankring.

#9
2011-02-21 18:04

Naturligtvis är den alldeles för dyr! Men nånstans måste ju det hela börja.
Toyota har ju helt klart ett försprång, liksom rimligen Honda, men tekniken i sig är ju inte så komplicerad. (Snarare har Toyota krånglat till det lite i onödan.) Problemet ligger snarare i att det ännu inte finns några massproducerade komponenter som till de nuvarande bilarna.
Liknande skapelser har visats tidigare av olika tillverkare. På papperet har de alltid bra data, men...

#10
Roger Skagerström
2011-02-21 19:44

Sporbil höhöhööhö. Volvo är lite väl frikostiga där tror jag ;)

Men i övrigt skitbra koncept. En HELT VANLIG bil med produktionsdugligt plug-insystem. Trots att jag är Japan-älskare in i själen så skulle jag nog trots allt välja en V60 framför en kommande Prius Plug-in. Slippa konstig design och miljömupps-stämpel. Om inte Priusen nu råkar vara betydligt bättre. Och pengarna inte styrde.

#11
Börje bilkunnig
2011-02-21 19:50

Volvo har inte byggt någon sportbilsliknande bil sedan 1800 och inte ens den var någon riktig sportbil. Men bakhjulsdriven och en sportig kaross hade den.

För dyr. Elbilar duger inte i lilla Sverige. Biogasbil skare va!

#14
Simon Templar
2011-02-21 20:10

P1800, "Ingen sportbil"?
Börje är ingen bilkunnig.

#15
Lady GaGa
2011-02-21 20:20

1800 kan inte anses som 100 sportbil. Med t ex sin rätt låga effekt mot andra ÄKTA sportbilar vid den tiden.

Dock en riktigt vacker bil.

#16
BÖRJE ÄR BÄST I HELA VÄRLDEN!!!
2011-02-21 20:22

Simon är nog så oklunnig att han kallar alla årsmodeller P1800.

Visst jag skulle kanske skrivit P1800,1800 för att vara helt korrekt. (Den hette olika beroende på årsmodell.)

#17
Eric Dandy
2011-02-21 20:46

Skitbra.

Synd bara att jag tycker att Volvos design har blivit grymt ful med S60 V60.

#19
Snobbar som hoppar
2011-02-21 21:01

P1800 fick heta 1800, 180 och P 1800S men var säger Simon något om årsmodeller, tillverkningsplats eller Volvos inkonsekventa modellbeteckningar?
Simon says now, att hans bil var tillverkad av Jensen, hette P1800 och var (är) en sportbil.
Look it up you fool!

#20
truebeliver
2011-02-21 22:11

Börje bilkunnig har helt rätt! p 1800 var ingen sport bil däremot Aston Martin som det var tänk från början att bli james bond bil en riktig sån.

#21
2011-02-21 22:16

Om man räknar lite: Kostar bilen ca 150.000 kr mer än en V60 diesel, så kan man köra ihop den ökade värdeminskningen på ca 3500 mil/år. Och leker man med tanken att dieseln kostar dryga 15 kr om ett par år, så kan laddhybriden löna sej redan under 3000 mil/år. (Även om elpriset ökar 20-30%, så blir slutkalkylen inte så mycket annorlunda.)

#22
2011-02-21 22:32

Problemet, truebeliver var att Aston Martin sponsrade James Bond produktionen och därmed inte kunde/ville sponsra Helgonet.
Volvo sponsrade Helgonet och Roger Moore var därefter en hängiven Volvo-fan, av någon anledning. Tja, jag har kört en P1800 och visst den var och är, utan tvekan är det en sportbil.

#23
Börje, biltekniker.
2011-02-21 22:36

truebeliver, Vi har oftast olika åsikter har jag märkt men ibland har vi lika. :)

#24
truebeliver
2011-02-21 22:40

Att du har kört den gör den inte till en äkta sport bil iaf lyssna på börjebilkunnig han har rätt.

#25
MiljöFocus
2011-02-21 23:05

Att volvo ska blir först med att ta hybridtekniken in i en ny dimension är väl att ta i, Peugeot har väl arbetat på sitt Hybrid-4 system under ett par år och börjar sälja 5008 med det systemet under 2011. Ford arbetar ochså med liknande system.
Är det delande av teknik som är grunden för systemen?
På samma sätt som Peugeots 1,6 diesel är grunden för Fords och Volvos miljödieslar.

#26
2011-02-21 23:05

Hmmm, vad definierar en sportbil?

#27
2011-02-21 23:13

Hmmm, även Saab Sonet är en sportbil :)
Möjligen tror ni mindre vetande att effekt är avgörande för om en bil är en sportbil ... även de första 911:or är sportbilar :o)

#29
2011-02-21 23:21

Du har nog missat en del där "truebeliver".
Aston Martin var inte bara tänkt för James Bond. Vid tiden för Helgonet hade James Bond produktionen kontrakt med Aston Martin. Sedermera har James även kört Saab turbo :o)
.
Ja, B's gudmor, lätt att lida me' dej.

#30
Troll
2011-02-22 08:07

V 60 är modernt snygg utan tvekan, så den debatten kan läggas ner! Vad jag tycker är värre är Volvo's (över-) tro på kraft! Totalt 285 hkr / 660 Nm....varför det? Vi behöver bränslesnåla miljömotorer. Varför inte kombinera elmotorn med er snart klart miljötrimmade 1,6 DriveE, på troligen ca 120-140 hkr (tidigare 109 hkr). Det skulle ge ca 200 hkr totalt med en dieselförbrukning på ca 0,45 vid enbart dieseldrift. Då skulle vi tro på Volvos ambition att leverera snåla miljövänliga bilar. 285 hkr är ju ett hån!

#31
emellertid
2011-02-22 10:45

Det är ju bra att V60 har massor med hästar och vrid så att dom som köper dom kan gasa på friskt och köra förbi en så fort som möjligt så man slipper se skiten.

#32
Anonymous.....
2011-02-22 15:55

Det går inte att tjäna igen inköpspriset pga att elen är billigare. Räkna med 5kr milen i elkostnad vintertid med värme och halva batterikapaciteten. Sedan kan batteriet vara uttjänt eller iallafall tappat mycket av sina ursprungliga kwh efter 5år och det blir inte billigt att byta. En vanlig hybrid blir billigare både på kort och lång sikt oavsett hus kort eller långt du kör dagligen.

#33
mythbuster
2011-02-22 17:28

Anonymous..... Du måste veta något som ingen annan vet. D.v.s. priset på bilen och hur priset kommer utvecklas på bränslen de närmaste åren. Om man inte vet det är det väldigt svårt att avgöra. Fast.. det är inte alltid pris som avgör. Varför skulle annars någon köpa annat än en 1.6 D motor på billigaste modellen.
MiljöFocus Den bilen Peugeot kommer med är en diesel el hybrid som inte laddas via nätet. De kommer så småningom även med denna men den kommer då ha en högre förbrukning.

#34
Roger Skagerström
2011-02-22 22:09

Troll:
En teori ang. hästkrafterna.

Hästkrafter kostar inget för Volvo. En bil med 200 hästkrafter har inte nämnvärt dyrare motor än en bil med 140, så länge vi pratar samma typ av insprutning och samma antal cylindrar. Om vi i värsta fall antar att 200-hästaren har turbo medans 140-hästaren inte har det så kanske det är en materialkostnad på.. ja 5000 kr. Behövs väl lite hållbarare katalysator och så själva turbon.

Men som konsument betalar vi mer för bilen med mer effekt. Fullkomligt logiskt på sätt och vis.

Så genom att ge hybridbilen en hög motoreffekt kan man dölja mycket av kostnaden för hybridsystemet i motoreffektpåslaget.
Och, om jag fick välja att köpa en 1,6DrivE som du föreslog där eller den där turbodieseln på 2,4 liter, när båda i slutänden kommer kosta lika mycket. Då väljer jag dieseln. Och en bil med det priset kommer bli osäljbar förutom till de mest luttrade miljötalibaner, om den "bara" hade 200 hk. Vi pratar ändå om ett antaget pris på runt en halv miljon. BMW, Mercedes och Audi skulle KANSKE kunna komma undan med det, men halvpremium-Volvo tror jag skulle få det svårt.

#35
Roger Skagerström
2011-02-22 22:11

Troll: Håller dock med i det du säger. 200 hästkrafter räcker och blir över. Men det skulle vara extremt dyra sådana

#36
Vis
2011-02-26 16:12

Nissan har en lite smartare lösning på samma idé
http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/hybrid_system.html

#37
Adam.B
2011-03-01 09:54

=>Vis
Vad menar du? Den ser ju likadan ut som lådan som redan finns till Mercedes, Bmw och Lexus GS hybrider..

#38
DiAngelo
2011-03-06 20:03

Intressant miljö alternativ för de som bryr sig. Men tragiskt att det bara är de med redan för feta plånböcker som kommer att ha råd med denna volvo hybrid. Men å andra sidan så passar ju det den svenska modellen av smart miljö politik, Som så bra slår ut vanliga barnfamiljer och de som har det sämre ställt i samhället. Fortsätt med den fantastiska miljöfascistiska politiken, så hamnar vi snart där med revolutioner som i arabvärlden.. Forzzza Svensk Miljö politik !!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.