Bild
Nästa artikel
Volvo sämst i ny undersökning – här är officiella svaret

Volvo sämst i ny undersökning – här är officiella svaret

Nyheter

Volvo XC90 är den minst driftsäkra modellen i en brittisk undersökning.

Volvo slog på stort vid lanseringen av nya generationen XC90 för några år sedan. Volvochefen Håkan Samuelsson visade stolt upp den nya suven tillsammans med Zlatan och modellen var först ut på Volvos så kallade SPA-plattform.

Men komforten och säkerhetsnivån i Volvo XC90 verkar enligt många ägare komma med en allvarlig baksmälla i form av problem med driftsäkerheten.

I en undersökning gjord av konsumenttidningen Which? har 47 000 bilägare fått tycka till om driftsäkerheten och berätta hur problemfria deras bilar är.

Volvo XC90 blir sämst av alla bilmodeller i undersökningen. Av de Volvo XC90 som är mellan tre och åtta år gamla – vilket alltså även innefattar den förra generationen – har hela 74 procent av ägarna råkat ut för någon form av fel under det senaste året.

”Det är den högsta felsiffran för alla bilar oavsett åldersgrupp i vår undersökning, och vi har driftsäkerhetssiffror för 280 bilmodeller från 35 märken”, skriver Which?.

Avgasreningen strular

Det vanligaste är problem med avgasreningen, motorkylningen och dörrhandtagen. Även fjädring och turboaggregat strular ofta.

Volvo har gjort en mängd återkallelser för flera modeller de senaste åren men flera av felen som ägarna råkat ut för är inte säkerhetsrelaterade och har därför inte lett till någon återkallelse.

Volvo har hamnat långt ned i flera olika kvalitetsundersökningar de senaste åren och brukar inte officiellt kommentera dem. Men den här gången svarar Volvo så här:


”Vi kompromissar aldrig med säkerheten och vidtar alltid de åtgärder som krävs för att säkerställa kundernas säkerhet. Förutom säkerhetsåterkallelser granskar vi kontinuerligt driftsäkerheten i våra bilar och skickar ut kostnadsfria servicekampanjer för att uppdatera vissa komponenter där ett systematiskt fel hittats. Även om svaren är få kompletterar undersökningar som dessa vår egen omfattande data och hjälper oss förstå vad kunderna får uppleva.”

Inte heller i Vi Bilägares årliga undersökning AutoIndex blev det något toppbetyg för Volvo XC90. Den slutade på 20:e plats av totalt 54 olika suvar men blev sist i sin klass. Betyget tar dessutom hänsyn till betydligt fler faktorer än bara driftsäkerhet.

Däremot lyckades Volvo riktigt bra i en annan undersökning som handlade om ny teknik.

Läs också: Ägarnas favoriter: Tyskt både i toppen och botten

Taggar: Nyheter, Volvo XC90

Kommentarer

#1
2020-09-15 13:17

Dessa bilar som beg med 10-15k mil måste vara en mardröm

#2
2020-09-15 14:12

Volvo har nu problem igen med kvaliteten, som de hade med 400-serien om någon här minns. Men den serien blev bra till slut.

#3
2020-09-15 15:18

Skriv inte inlägg som är negativa om Volvos kvalitet. Det ogillas av många på detta forum.

#4
2020-09-15 15:25

Många inhyrda på Volvos fabrik kanske? Känslan för att göra ett gott jobb är möjligtvis inte densamma som hos någon som arbetar direkt för företaget.

#5
2020-09-15 18:04

Vad är Volvo kvalité?

#6
2020-09-15 18:49

Volvos kommentar gällande undersökningens utfall verkar `datorgenererad´. Jag övergav Volvo efter min andra modell som var en 142GL 1974, det mest ofärdiga skräp de någonsin släppt och som höll på att ruinera Volvo på USA-marknaden. Sedan blev det 3 stycken Mazda varav min 626 2,2l 1989 gick 42000 mil, den mest problemfria bil jag ägt.

#7
2020-09-15 20:01

Pinsamt volvo; (
Lär av japanerna istället för kineser; )

#8
2020-09-15 20:32

Har haft min andel Volvobilar samt har Volvo i tjänsten. Finns anledningar till att jag håller mig borta från Volvo.

#9
2020-09-15 21:05

Verkar som den engelska tidningen har en mindre färgad syn än tex svenska tidningar som höjer Volvo till skyarna trots att både verkstäder och bilar har tveksam felfrihet. Kvalitet är ett relativt begrepp som ofta misstas för total felfrihet och 50 års livslängd. Har alltför negativa upplevelser av Volvos mängder av småfel och återkallelser/kampanjer som det ofta benämns som, vilket lett till att jag valt annat märke med goda erfarenheter och 40 000 mil.

#10
2020-09-16 02:58

”Det är den högsta felsiffran för alla bilar oavsett åldersgrupp i vår undersökning, och vi har driftsäkerhetssiffror för 280 bilmodeller från 35 märken”, skriver Which?"

"Hur många fler skadade och döda ska vi acceptera när folk inte vill köra en Volvo XC90?"

#11
2020-09-16 08:23

Hur Volvos driftsäkerhet och antal skadade och dödade hänger ihop förstår jag inte riktigt John2008.
Det är väl ändå två vitt skilda aspekter?

#12
2020-09-16 09:04

Jag är då mycket nöjd med min XC90 MY2018, snart 50000km på mätaren. Under de två åren jag haft den har jag råkat ut för ett enda "driftstopp", tanklocket gick helt plötsligt inte att öppna, visade sig vara motorn till låset som gått sönder. Byttes på garanti av Volvo, fick hyrbil gratis under tiden den var på verkstad. Krångligt och jobbigt att inte kunna tanka, men jag tror inte jag haft en bil nånsin, där inget gått sönder... så två år med denna och en reparation tycker jag är ok. Jag är nöjd och kommer behålla bilen minst två år till.

#13
2020-09-16 09:47

Enligt många "besserwissrar" skulle ju Volvos kvalité förbättras när Ford sålde till kineserna. Känns inte riktigt så nu...

#14
2020-09-16 09:47

En vän jobbar på Volvohandlare, och om vi säger så här - han åker inte Volvo ;)

#15
2020-09-16 11:54

Arbetarna vid linan i Torslanda knaprar i sig Tramadol för fulla muggar för att orka med skiften, inte konstigt att det till slut ger negativ inverkan på produktkvalitén.

https://www.di.se/bil/larm-om-fler-arbetsskador-pa-volvo-cars/
https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/anst%C3%A4llda-sl%C3%A5r-larm-om-a...
https://da.se/2019/12/volvo-kan-ha-begatt-narkotikabrott/
https://da.se/2020/01/allt-gick-att-fa-tag-pa-inne-pa-volvo/

#16
2020-09-16 12:19

Vorwärts
Tramadol? Det är ju inget för den som vill hålla sig pigg. Däremot väldigt vanligt bland missbrukare nuförtiden i syfte att dämpa. Det gör inte lika ont vid en olycka på arbetsplatsen...

#17
2020-09-16 23:48

Axa, monotont arbete i högt tempo vid löpande bandet leder på sikt till smärtsamma förslitningsskador, arbetarna vet att den som klagar eller sjukskriver sig inte får förlängt kontrakt utan han/hon ersätts istället av en ny fräsch inhyrd resurs. Därför bättre att ta smärtstillande och hålla käften än att riskera bli av med jobbet...

#18
2020-09-17 00:05

Förr var Volvo konservativa och höll sig till väl beprövad teknik.
Nu är ambitionen att man ska vara först med det nya. Så till den grad att man inte testat klart, utan låter ägarna vara försökskaniner.
Det straffar sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.