Bild
Nästa artikel
Bilarna som strular mest: Volvo och Tesla i botten

Bilarna som strular mest: Volvo och Tesla i botten

Nyheter

Många premiummärken hamnar i botten i en ny undersökning där ägarna rapporterar vilka problem de haft med sin nya bil. I topp finns däremot en stor överraskning.

Flera populära premiummärken får uselt resultat i en ny undersökning om kvalitet precis efter bilköpet. Både Mercedes, Volvo, Audi och Tesla överraskar med missnöjda ägare.

Undersökningen är gjord av amerikanska JD Power, som intervjuat bilägarna direkt, och publiceras en gång om året. Resultatet visar hur många problem som bilägarna upptäckt med sin nya bil under de första tre månaderna efter köpet. Undersökningen används ofta som måttstock bland biltillverkarna men säger alltså inget om kvalitet och driftsäkerhet på längre sikt.

Vad som klassas som ett problem är upp till bilägarna, så det behöver inte handla om allvarliga mekaniska problem – det är oftare olika typer av elfel eller mjukvarufel. En fjärdedel av alla klagomål har med infotainmentsystemen att göra. Men oavsett upplevs det som problematiskt av ägaren.

Många Teslaägare rapporterar att de haft någon form av problem med sin bil under de första 90 dagarna.
Många Teslaägare rapporterar att de haft någon form av problem med sin bil under de första 90 dagarna.

250 problem per 100 bilar

Tesla har tidigare inte godkänt att JD Power kontaktat ägarna i 15 amerikanska stater. Men i år har JD Power själva samlat ihop data från ägare i de övriga 35 staterna och på så sätt gjort en statistisk uppskattning om hur resultatet skulle se ut. De allra flesta Teslaägare som deltagit i undersökningen äger en Model 3.

Det blir inga rosiga siffror för Tesla. Den uppskattade siffran på 250 problem per 100 bilar placerar Tesla på absolut sista plats långt efter näst sämsta märket, Land Rover, med 228 problem per 100 bilar.

Problemen som ägarana rapporterar är ofta kosmetiska och det kan till exempel handla om lackproblem, dålig karosspassform och olika typer av missljud från inredningen.

Läs också: Nyblivna ägare vittnar om kvalitetsproblem i Tesla Model Y

Kia lyckas bra i undersökningen och får toppbetyg.
Kia lyckas bra i undersökningen och får toppbetyg.

Flera premiummärken i botten

Volvo har fått dåligt resultat i flera JD Power-undersökningar på sistone och nu ligger märket på en föga smickrande fjärde plats från botten, om vi räknar in Teslas resultat. Volvoägarna har rapporterat 210 problem per 100 bilar.

Inte heller Audi, Mercedes, Jaguar eller Porsche får särskilt bra betyg – samtliga hamnar långt under snittbilen. Det gör även Subaru som brukar hamna i topp i flera andra undersökningar som tittar mer på kvalitet över tid.

Kring snittbilen hittar vi bland andra BMW och koncernsyskonet Mini, Ford, Nissan och Lexus. Uppe i toppskiktet finns – kanske något överraskande – flera amerikanska märken som Dodge, Chevrolet och Ram. De brukar annars hamna mycket långt ned i den här typen av undersökningar.

Även Kia rosas av ägarna och rapporterar 136 problem per 100 bilar.

Läs också: Bästa bilarna enligt ägarna – tyskt både i toppen och botten

Bilarna som strular mest: Volvo och Tesla i botten
Taggar: Nyheter, Volvo, Tesla

Kommentarer

#1
2020-06-25 10:20

"En fjärdedel av alla klagomål har med infotainmentsystemen att göra"...i min Skoda får jag sjunga själv, och "infotainmentsystemen" har bara varit sönder en gång på 6 år, det var en gång då jag hade lite ont i halsen...

infotainmentsystem? Jag har kanske inget i min bil när jag tänker efter.. en backradar, en radio med knapp... en liten plutt display som man inte vill titta på... fönstret mellan varvtal/hastighet visar dock rätt bra information när man skall använda telefonen via Bluetooth.

#2
2020-06-25 10:57

Ja detta är ju ganska enkelt att tolka. Komplicerad bil ger fler upplevda problem. Svårtolkad teknik ger förarna ännu mer huvudbry.

Det är en av nackdelarna med sådana här "studier". De kräver att läsarna tolkar underlaget korrekt och att man är införstådd med vad man verkligen "mäter" (skattar egentligen).

I dessa trådar brukar dessutom varumärket påverka läs- och analysförmågan hos en del skribenter, särskilt de som drar slutsatser både om sina egna som andras preferenser baserat på kommunikationen från en specifik vinstdrivande aktör..;-)

. Så kommer också bli fallet denna gång.

MVH AL

#3
2020-06-25 12:20

JD-power ska tas med en nypa salt, Dodge kanske sålt 100 bilar och Kia 100000 bilar. Just de 100 Dodgeköparna kanske är med i Dodge fanclub och blundar för alla brister, behöver inte vara så. Men när ett märke åker jojo i resultatlistorna så blir man ju fundersam.

#4
2020-06-25 13:25

Mycket man litar på JD-Power. Ibland är Porsche och Subaru bäst. Ibland sämst?
Beror på vem som betalar? Koreaner betalar bra antar jag?
Dodge i toppen? Vilket jädrans skämt.

#5
2020-06-25 14:53

Listan är väl ungefär som väntat.

#6
2020-06-25 16:55

(Ja Henrik A: i USA lär nog Dodge sälja mer än 100 bilar...

#7
2020-06-25 17:04

Dodge och Kia är bäst!

#8
2020-06-26 01:33

Fast Kia får väl bra placeringar även i europeiska undersökningar?

#9
2020-06-26 07:09

De 5 US-bilarna, som ligger topp 8, säljer till "sina" kunder - år efter år. De gör ytterst små förändringar på instrument/reglage, så att kunden hittar utan ansträngning. Desutom får man färre problem om man bara ändrar - något - på utseende/funktion.

Ett annat fenomen var Chrysler 300, för c:a 15 år sedan - skitsnygg och haipad - som kom på första plats första året, men rasade långt ner andra året - utan förändringar.

#10
2020-06-26 09:31

JD Power är närmast som en PR-firma som listar bilarna efter den som betalar mest, ett skämt att någon tidning ens skriver om deras resultat. Dodge i topp, en av de sämsta bilarna....och Toyota långt ner, den mest tillförlitliga och hållbara bilen, hahahahaaaa....

#11
2020-06-26 12:32

Skoda är inte med på listan.. antagligen för det inte finns fel på bilarna? Min är 6 år gammal och 12500 mil.. inga problem att rapportera. Får nog gå ut och provstarta den idag...

#12
2020-06-26 12:56

Om man får vara lite seriös, tror jag att mycket teknik ökar felkällor och irritationsmoment. Du kan tex köra en bil där inte fönsterhissen funkar, eller AC lagt av osv. Varför jag delvis köpte en Skoda var för att jag vågade inte satsa på en ny bil som hade för mycket teknik som kan strula. Jag kör dessutom bara 2000 mil om året...vad skall jag med alla "finesser" till? Min åsikt är att det blivit lite mycket "lekstuga" över dagens bilar, design är viktigare än funktion tex. På miljöområdet har det inte heller hänt något, bilarna blev tyngre och mindre roliga att köra .. .. det fuskades med utsläppen, och sedan kom diverse "smått bisarra" trender med "skogsmulle"...alla behövde plötsligt fyrhjulsdrift för att det ansågs säkrare (vilket inte kan påvisas). Nu är det SUV all-in... lagom inför klimatkrisen vi står inför, halleluja..

#13
2020-06-26 21:21

Styggavargen.

Tidigare svärdotterns Octavia kombi rostade upp fullständigt, började med lacksläpp som vanligt på VAG produkter. Bilen såg helt enkelt fördjävlig ut. Hoppas du har bättre tur, men kvaliten verkar svajig.

#15
2020-06-27 22:50

Vargen #12: "Nu är det SUV all-in... lagom inför klimatkrisen vi står inför, halleluja.."

Enligt en del tyckare här på ViB, är det av endast av marginell betydelse för klimatpåverkan, vilka bilar vi väljer att köra. Och även i vilken utsträckning vi flyger, för det påstås att de fossila bränslen vi inte använder här, ändå används på något annat ställe i världen (och antagligen till ett lägre pris). Hur man än vrider och vänder på det består alltså utsläppen medan, som det heter "att vi i Sverige blir fattigare p g a meningslösa klimatåtgärder".

#16
2020-06-27 15:31

Ja John det är hyfsat korrekt. Det är vad den samlade vetenskapen visar.

Det du tänker på kallas också för priselasticitet - ett välkänt begrepp ute i verkligheten och inom ekonomikurserna vid ingenjörs- och ekonomihögskolorna (däremot går man inte igenom det på gymnasiet eftersom det är en del av mikroekonomin som enbart ges på högskolenivå eftersom den är lite mer krävande rent matematiskt). Ett fenomen vi alla stöter på varje dag.

En annan viktig sak som kan vara bra att tänka på är att det man pratar om inom klimatsammanhang (och som IPCC:s analyser bygger på) är inte var i världen som utsläppet sker - utan den samlade koncentrationen av växthusgaser i atomsfären. Följaktligen är det ganska oväsentligt huruvida en SUV omvandlar kemiskt bunden energi eller om motsvarande process istället sker i en småbil, buss, traktor, skördetröska eller i en båt. Det man tittar på är summan av alla processer och dess bidrag till koncentrationen. Enskildheter saknar nämligen betydelse så länge vi inte har en fungerande energimarknad - kopplat till det man brukar kalla för jämvikt.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.