Bild
Nästa artikel
Volvo levererar 2 200 nya polisbilar – både XC60 och V90

Volvo levererar 2 200 nya polisbilar – både XC60 och V90

Nyheter

Volvo har skrivit under ett avtal med polisen om att leverera 2 200 nya polisbilar under de kommande åtta åren.

Polisen kör Volvo sedan länge, men en nyhet i den senaste upphandlingen är att suven Volvo XC60 finns med. Tidigare har polisen kört Volvos kombimodeller samt de upphöjda Cross Country-modellerna, samt suvar från andra märken.

Men i det senaste avtalet finns alltså även XC60 med och det innebär att polisen ska börja köra Volvosuv. De flesta polis-XC60 får motoralternativet B5 AWD vilket innebär en dieselmotor med mildhybridsystem på 235 hästkrafter.

Polisen får också leverans av ett antal V90 med prestandaalternativet B6 AWD vilket innebär bensinmotor och mildhybridsystem på 300 hästkrafter.

Dessutom slipper polisen undan Volvos nya hastighetsbegränsning på 180 km/tim som nu införts på alla modeller som levereras, förutom just räddningstjänstfordon.

”Mycket kraft har också lagts vid att föra in modern teknik i bilarna, som kommer ha avancerad teknisk utrustning med exempelvis ett nytt navigeringssystem, radar, 360-graderskamera och ANPR (automatic number plate recognition)”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Kommentarer

#1
2020-05-29 13:45

Helt rätt, svenska polisen ska köra Volvo...

Och första Volvo-suven i lagens tjänst, har däremot sett nån polismålad Touareg ibland.

Men nu kommer det väl som ett brev på posten också sura åsikter om att polisen kunde nöja sig med nåt billigare i typ Golfklassen i stället, det är ju ändå vi skattebetalare som bekostar kalaset.
Betänk då deras arbetssituation, hade jag varit polis i dagens Sverige så vore en V90 det minsta jag skulle kunna tänka mig, ur både säkerhets- och arbetsmiljösynpunkt...

De som vill ha valuta för sina surt förvärvade skattekronor är varmt välkomna att söka till polishögskolan... :-)

#2
2020-05-29 13:48

trist att inte ens polisen tar sitt ansvar för miljön och trafiksäkerheten för andra trafikanter genom att välja stadsjeepar. Varför inte nöja sig med Cross Country- modeller. jag tror inte att stadsjeeparna tar sig bättre fram än Cross Country modeller för deras behov.

#3
2020-05-29 14:13

CC modellen av v90 borde ju vara bättre arbetsredskap än sänkta v90. När trottoarer och kuperad terräng (typ i en park) ska forceras.

#4
2020-05-29 14:21

Du fick rätt Prestigelös! De sura kommentarerna lät inte vänta på sig! Häpp.

#5
2020-05-29 14:22

Att man tar in XC60 är inte förvånande. Enligt pressreleasen utgör XC60 75% av beställningen.
Även polisen har säker märkt att hur bra V90 än är rent körmässigt så är den oerhört besvärande låg i insteget. Inget för snabba och enkla in- och urkliv.

#6
2020-05-29 14:23

Med tanke på att buset skaffat sig allt tyngre beväpning på senare år så hade Patria AMV varit ett bättre val.

https://www.patriagroup.com/products/armoured-wheeled-vehicles/patria-amvxp

#7
2020-05-29 15:13

Så bra om alla utryckningsfordon kan köra snabbare än ”vanliga” medborgare. Tänk den polisjakten, slut på 2 minuter.

#8
2020-05-29 17:17

Blir det en spärr så att Volvos polisbilar inte går fortare än 180 km/h ? Volvo ska ju rädda liv, och farten dödar !

#9
2020-05-29 17:31

Carl: Läs artikeln innan du kommenterar så slipper du verka osmart...

#10
2020-05-29 18:18

Farten dödar som sagt, de polisen jagar kanske däremot inte är tillräckligt pålästa om det

#11
2020-05-29 19:47

Stefan Eriksson. (#2). XC60 har precis som XC90 en underliggande balk för att vara snäll mot lägre fordon i händelse av en kollision.

Kanske läge att läsa på innan man skriver?

MVH AL

#12
2020-05-29 19:52

"..ett antal V90 med prestandaalternativet B6 AWD vilket innebär bensinmotor och mildhybridsystem på 300 hästkrafter."

Om det är tänkt att hela samhället ska sträva mot fossilfrihet, hur kan då en myndighet som polisen välja bilar som tankas med fossil bensin till 95 % (5 % består av etanol)? Man kunde antagligen lika gärna valt dieselmotorer som kan tankas med upp till 100 % förnyelsebart drivmedel! Bakläxa för polisen som jag ser det.

#13
2020-05-29 20:54

John, Polisen skall få köra vad tusan dom vill. Oavsett drivmedel, om nu inte Volvo har en tillräckligt stark dieselmotor så är det väl inget fel med en bensinare.
Annars får dom köra Tyska bilar som har kraftfulla sexcylindriga dieselmaskinen med +300hk.

#14
2020-05-29 21:18

Med tanke på hur mycket tyngre polisbilarna blir med all utrustning jämfört med standard så ”blir” motorerna egentligen lite klenare i sammanhanget. Förr hörde man att polisen fick trimmade motorer, kanske inte är så längre?

#15
2020-05-29 21:18

Med tanke på hur mycket tyngre polisbilarna blir med all utrustning jämfört med standard så ”blir” motorerna egentligen lite klenare i sammanhanget. Förr hörde man att polisen fick trimmade motorer, kanske inte är så längre?

#16
2020-05-29 21:39

Sen tror jag att 300hk räcker rätt bra även för polisbruk på allmän väg. Behöver det gå fortare är det ändå för farligt.

#17
2020-05-30 00:37

Guran #13: "John, Polisen skall få köra vad tusan dom vill."

Nej, riktigt så enkelt är det inte! Finns det fullgoda alternativ som är mer miljö- och klimatsmarta, är det dessa som ska väljas vid en upphandling. När myndigheterna själva inte klarar detta (som verkar vara fallet med polisen), är det helt enkelt politiken och ytterst regeringen som får se till att klimatlagen följs (började gälla fr o m den 1 januari 2018).

Ska Sverige klara sina utsläppsmål av växthusgaser är inte omfattande inköp av bilar inom offentlig sektor, som kommer tankas med fossila drivmedel, steg i rätt riktning. Tvärtom blir det ännu svårare att nå satta mål på nationell nivå.

Lästips:
https://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sv...

https://www.upphandlingsmyndigheten.se/hallbarhet/energi-och-klimat/upph...

#18
2020-05-29 23:52

John 2008 han vet han!

#19
2020-05-29 23:52

John 2008 han vet han!

#20
2020-05-30 00:18

Polisbilen är framför allt en arbetsplats, verkstad och kontor i samma bil.

#21
2020-05-30 00:19

Dublett . . .

#22
2020-05-30 00:40

Klart polisen ska ha de bästa bilarna. Går det att köra en miljövänlig bil så är det bonus men knappast avgörande.

När det gäller prestanda så finns ingen anledning att ha extrem prestanda i bilarna. Biljakter i extrem fart blir för farliga. Bättre att stoppa buset på annat sätt t.ex. spikmatta/helikopter. Polisen har idag väldigt mycket skador på sina bilar. Vi icke poliser ska inte klandra våra poliser för det men frågan är om det alltid är så viktigt att utryckningarna ska ske så snabbt som möjligt alla gånger. Kan vara bättre att köra lite säkrare för att undvika onödiga olyckor.

#23
2020-05-30 06:52

Det är nog bäst att vi låter polisen själva avgöra och bedöma vilka bilar de skall ha.

Det kan inte skötas av vare sig ideologer eller personer som ö.h.t inte har en susning om polisiär verksamhet eller den verklighet som dessa möter varje dag.

Och tydligen anser polisen att de behöver åka i dessa fordon och väljer därför att köpa in dem. Polisen bedömer som sagt detta bäst själva. Det kan knappast avgöras av vare sig departement och ännu mindre av några tunnelseende hobbybedömare i något kommentatorsfält på nätet.

MVH AL

#24
2020-05-30 06:57

Axa(#14).

Det finns fordon som har en annan programvara, turboaggregat och större spridare än standard också hos polisen. Men vad jag känner till används de bilarna mest av SÄPO och i de miljöer där extra effekt kan vara nödvändig.

MVH AL

#25
2020-05-30 10:19

Ingen Toyota? Verkligen konstigt?

#26
2020-05-30 12:34

Dacia Logan hade varit ett bättre alternativ.

#27
2020-05-30 15:21

Tur de slipper vw bilar numera då det blev pinsamt när de i en del fall blev stående med växellådsproblem i i pressade lägen;)

#28
2020-05-30 16:30

Lätt att raljera över att polisen ska åka elsparkcykel för att föregå med gott exempel.

Men vad händer när man själv blir drabbad och behöver assistans?

Vill man ha en polis som kan hantera buset eller bidrar till miljön?

#29
2020-05-30 21:59

John2008
Vilken arbetsplats tycker DU att Polisen skall välja då?
Den skall vara;
Säker
Komfortabel i minst en normal arbetsdag och ofta mer där til
Ha prestanda så att dom kan haffa en kriminell
Tillräckligt stor för att få plats med all utrustning, både den dom har på kroppen och i bagaget.
Tillförlitlig
Ha lång räckvidd, blir lite kymigt om dom behöver stanna och ladda mitt i en utryckning

Så jag överlåter med varm hand detta valet till dom som har Polisbilen som arbetsplats

Men John, du kanske tycker att brandkåren skall gå tillbaka till häst och vagn och handdriven pump.

#30
2020-05-31 00:20

Guran, om du läste vad jag skrev i #17, så hade du sett följande: "Finns det fullgoda alternativ som är mer miljö- och klimatsmarta, är det dessa som ska väljas vid en upphandling". Att det inte finns minst ett fullgott alternativ till " V90 med prestandaalternativet B6 AWD vilket innebär bensinmotor", ställer jag mig högst frågande till. Har man inte internet att använda för att bekvämt och praktiskt kunna jämföra och söka information?

Ur miljö- och klimatsynpunkt, ekonomiskt sett (om bilen körs långa sträckor) och när det gäller räckvidden lär en dieseldriven bil som tankas med delvis förnyelsebar diesel, vara det bästa valet. Det är trots allt våra skattepengar som används vid köp av polisbilar, så att allmänheten har synpunkter på inköp, lär man få leva med.

#31
2020-05-31 12:28

Dubbelpost.

#32
2020-05-31 12:27

John. Vad jag vet har polisen med fler alternativ i sin upphandling och dessutom en ganska gedigen kravspecifikation till de leverantörer som önskar vara med. Och både BMW, Mercedes, Toyota och Volkswagen har vad jag hört svarat på upphandlingen.

Men det blev Volvo som fick leverera (förutom bilar till hundförare som numera tillhandahålls av Volkswagen - faktiskt en utifrån miljöfanatikerperspektiv ännu värre modell. Men vad göra. Hundarna skall väl transporteras i en lite Aygo också - om man nu ens ska ha hundar ö.h.t) - trots att den tidigare favoriten (XC70) inte längre produceras.

Allmänheten får gärna tycka om både det ena och det andra. Men att drista sig till att bedöma vad polisen skall använda är knappast realistiskt. Det blir lika dumt som att tala om för kirurgen hur den skall operera (där det också är frågan om offentlig upphandling) eller vilka fundament som skall användas i ett brobygge.

MVH AL

#33
2020-05-31 20:31

Det är lätt att spendera andras pengar ( skattebetalarnas ) Minns när polisen 2012 beställde 4 stycken Mercedes E-klass med stora V6 dieselmotorer, tror inte att de tillförde något mot XC 70 förrutom högre kostnader för oss som betalar och lite roligare arbetsplats för några poliser.

#34
2020-05-31 23:47

Det som jag tycker är underligt är hur man kan välja att spendera offentliga medel på 550 bensindrivna bilar (25 % av de 2 200 bilar polisen upphandlat), när en dieselbil borde kunna göra jobbet minst lika bra, med mindre miljö- och klimatpåverkan och till ett lägre pris. Skulle vara intressant att se och höra hur man resonerade. Är tanken att Sverige ska minska utsläppen av fossilt koldioxid, är denna upphandling definitivt till stor del ett steg i fel riktning.

#35
2020-06-01 00:27

John. Tanken med att köpa in polisbilar är inte att minska utsläppen. Tanken med att köpa bilarna är att fånga bovar. Det gör man utan att blanda in tunnelseende ideologer i beslutsprocesen, eftersom den typen av religiösa inslag inte är praktiskt omsättningsbara för brottsbekämpning.

Och polisen tycker tydligen då att man också är i behov av högre toppeffekt än de 235 hkr som D5:an ger (framförallt går bensinarna till trafikenheten samt SÄPO). Och för kännedom: man kör både diesel och bensin också i dagens fordonspark - både i Volvos, Volkswagen, Mercedes och BMW:s modeller. Saab tror jag inte finns kvar längre (Men när den fanns gick den i huvudsak som bensinare på 185-260 hkr. Varje bil och konfiguration (som också skiljer sig åt) för sin miljö alltså.

MVH AL

#36
2020-06-01 00:28

Tilläggas bör ju också att en polisbil inte är någon miljöbil, i alla fall inte i jämförelse med originalet. Förutom att den slits rejält så är den betydligt tyngre - på en Volvo V90 cross country blir vikten över 2,5 ton (2620 kg i maxvikt närmare bestämt) när bilen är lastad och klar.

Men de mindre patrullbilarna är ändå inget mot den här. Den har också köpts in utan att fråga miljöfanatikerna om hur man sköter polisarbetet på bästa sätt;-).

https://www.trailer.se/tyngsta-polisbilen-nu-i-drift/

Hundbilarna är också utbytta, något som välkomnades eftersom föregångarna var för trånga. Åter glömde man fråga fundamentalisterna om lov innan man valde fordon och tur är väl det;-).

https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswagen/vw-magasin/samarbeten/300-ama...

MVH AL

#37
2020-06-01 00:50

AL, jag menar att finns det fullgoda alternativ, borde det inte finnas något behov av bensindrivna bilar som går till 95 % på fossilt bränsle. Jag ser inget problem med att ta miljö- och klimathänsyn även vid brottsbekämpande verksamhet om ändå jobbet blir precis lika bra utfört. AL glömmer gärna att Sverige har politiskt satta mål om att minska utsläppen av växthusgaser och att då fortsätta i gamla hjulspår är ingen bra lösning.

Troligtvis har aldrig AL kört eller åkt i bilar som går på biogas, el, HVO, RME, E85 eller diesel med hög andel förnyelsebart drivmedel, eftersom han inte verkar tro att det fungerar. Jag kan meddela att det fungerar utmärkt och är helt odramatiskt. = )

#38
2020-06-01 01:51

Skulle man ha två mycket bra polisbilar som uppfyller alla krav till samma pris och det enda som skiljer bilarna är miljöprestanda så ska man naturligtvis ta den mer miljövänliga bilen. Dock så är utbudet av miljövänliga bilar som uppfyller polisens höga krav ganska begränsat. HVO och andra miljöbränslen räcker inte till för att ersätta alla fossila bränslen. Måste polisen köra på fossil diesel eller bensin så kan någon annan köra på biobränslen istället.

Elbilar är framtiden men det finns vad jag vet ingen eldriven kombi/SUV som uppfyller polisens krav. Elbilarna lär även bli alltför tunga med hundratals extra kilon med utrustning.

För att svara A.L så är det självklart att polishundarna ska ha en bra arbetsmiljö även om man då måste köra törstigare bilar.

#39
2020-06-01 02:53

Jodå John. Jag har både kört, ägt och testat mängder av olika bilar, både i privat som yrkesmässig ägo, på avlyst provbana och i testmiljö. Bland de bränslen du räknade upp har jag kört samtliga, och därtill ägt alla utom två privat (överväger en Tesla men ännu inte kommit till skott). Precis som dig har jag -om en för en herrans massa år sedan - dessutom haft det tvivelaktiga nöjet att inneha en Lupo 3L.

Men jag är ingen polis och dristar mig inte till att uttala mig om vilken typ av fordon de skall köpa in. En sådan bedömning kan bara göras av polisen själva på precis samma sätt som att ambulans och brandkår eller för den delen militär bäst själva avgör sina behov.

Men John kanske kan tala om vilken operationsutrustning som kirurgerna skall ha också?

Ibland behöver man - även som tunnelseende ungtupp - släppa på idealismen och förstå att man inte skall ge sig in i områden som man inte behärskar. Polisen behärskar sitt område. John (eller undertecknad) gör inte det eftersom vi inte är eller arbetar som poliser.

MVH AL

#40
2020-06-01 17:20

V70Silver

"För att svara A.L så är det självklart att polishundarna ska ha en bra arbetsmiljö även om man då måste köra törstigare bilar".(#38)

Vilket också var skälet till att polisen köpte in V90 och XC60 även denna gång. Poliserna själva tycker att dessa fordon är de som bäst tillgodoser de arbetsmiljökrav som de ställer på sina bilar. Precis som att hundarna behöver transporteras komfortabelt, säkert och effektivt så vill också poliserna göra det.

Och den bedömningen tycker jag nog att vi skall låta poliserna göra - det är ju trots allt deras arbetsplats. Att sitta som extern bedömare med allehanda framgooglade pekpinnar (med utgångspunkt i ett eget högst avgränsat perspektiv) och förebrå en hel yrkesgrupp för att de inte lever upp till ens hemmasnickrade norm, idealism och internetverklighet anser jag är både nonchalant, arrogant som (i sedvanlig ordning) gravt okunnigt. Men å andra sidan hänger det ihop. Har man bara internet att tillgå för att bilda sig en uppfattning (eller rättare sagt bekräfta sin egen uppfattning) blir intrycken och referensramarna - hmm - milt uttryckt "begränsade". .

MVH AL

#41
2020-06-01 18:50

Funderar på hur polisen, som är en offentlig myndighet, bara kan besluta att man skall köpa Volvo. Enligt LOU (lagen om offentlig upphandling) skall alla leverantörer ges tillfälle att offerera baserat på den specifikation som Polismyndigheten tagit fram. Ett fall för konkurrensverket ..!

#42
2020-06-01 20:16

Skall de ta bort baksätet på XC60 för att få rum med sakerna? En V90 CC hade nog varit ett bättre val. Man får hoppas de har luftfjädring på XC60...annars får de nog skaffa njurbälte.

#43
2020-06-01 20:19

A.L, 2.5 ton är ingenting..vad är problemet? Ju tyngre bilen är ju säkrare blir den! Jag hade helst sett att polisbilarna vägde 3 ton minst!! Tycker de skall ta in XC90...skippa XC60 (den är för liten och lätt).

#44
2020-06-01 21:16

Dubbelpost

#45
2020-06-01 21:20

Vargen. Din Skoda blir inte ett dugg säkrare av att du lastar in sandsäckar i bagaget. Om du däremot förstärker den och monterar in modern säkerhetsutrustnig (upplysningsvis kostar sådan vikt) så blir den säkrare. Och bygger du in ett chassi som klarar höga hastigheter samt klämmer dit lite ljudisolering så blir den ännu fetare. Och då stiger totalvikten.

Men nu har du ju valt ett fordon som just inte har sådana egenskaper och då blir bilen lättare. Snål är den däremot inte. Den sörplar ju i sig mer bränsle än en tvåtons XC90 med 400 hk enligt din egen favoritkälla. Ett resultat du vägrar att kommentera;-) (Vargen kommer nu pysa iväg från denna tråd för att slippa konfrontera siffrorna från Spritmonitor)

XC90 vet jag f.ö inte om den har varit med i upphandlingen.

MVH AL

#46
2020-06-01 21:34

Jag lägger in länkarna igen ifall Vargen mot all förmodan dyker upp igen;-).

Skoda Octavia; medelvärde 0.755 l/mil

https://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/399-Octavia.html?fuelty...

Volvo XC90 T8 0.698 l/mil

https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/465-XC90.html?fueltype=...

Volvos stora sjusits- SUV har alltså 8 procent lägre förbrukning än Vargens omtalade bensin-Octavia.

Går vi på XC60 ligger den på 0.563 l/mil. Den förbrukar alltså 34 procent mindre bränsle än Vargens lätta, farliga och obekväma törst-Skoda.

https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/1125-XC60.html?fueltype...

Så utifrån Vargens tunnelseende och endimensionella bedömning borde han rimligen ersätta Octavian med en XC60 T8.

MVH AL

#47
2020-06-02 00:14

AL #39: "Men jag är ingen polis och dristar mig inte till att uttala mig om vilken typ av fordon de skall köpa in. En sådan bedömning kan bara göras av polisen själva på precis samma sätt som att ambulans och brandkår eller för den delen militär bäst själva avgör sina behov.

Men John kanske kan tala om vilken operationsutrustning som kirurgerna skall ha också?"

Nu handlar det inte om drivmedel för rymdraketer, utan om vilka drivmedel som poliser i tjänst tankar personbilarna med och det är något som många personer kan relatera till och därför är det intressant att diskutera. Just användandet av fordon kan ha stor miljö- och klimatpåverkan, så därför är det en högst angelägen frågeställning varför man väljer bensindrivna bilar, men även dieselbilar, när det borde finns bättre alternativ. Som kanske de flesta känner till så finns många bilmodeller med olika drivlinor.

Har man hos polisen inte uppdaterat sig de senaste 30 åren när det gäller teknikutvecklingen och omvärlden eller hur är det egentligen ställt? Man kan undra. Någon som vet? Något mer svar att "polisen vet bäst själva" hoppas jag slippa.

#48
2020-06-03 01:01

Nej John. Något annat svar finns inte att ge eftersom de googlade "alternativ" som du tänker dig inte kommer igenom polisens bedömning.

Hade de gjort det och med bättre resultat kontra priset än vad Volvo fick skulle de bilarna också köpts in. Så fungerar nämligen offentlig upphandling.

Polisen har också en teknisk avdelning som både kan googla, hur bilar fungerar samt vad de består av. Denna avdelning är inblandad i upphandlingen, framförallt med avsikt på de tillbehör som bilarna är nerlastade med. De som arbetar med fordonen där gör det i samarbete med fordonsindustrins ingenjörer. Och de har därför följaktligen också ingenjörsmässig kompetens.

Så faktum kvarstår. Polisen bedömer själva sitt behov - eller val av bränsle på bästa sätt. Det är inget som amatörer utan polisiär bakgrund på ett internetforum känner till precis lika lite som att vi har kunskaper om hjärnkirurgins olika instrument. Vi får helt enkelt acceptera att polisen väljer de fordon som är bäst lämpade för sin uppgift. Att de skall välja fordon som en icke-polis utan ingenjörsmässigt bakgrund på ett forum på rent subjektiva grunder anser vara bättre för deras ändamål är knappast särskilt rationellt eller sakologiskt. Det är tvärtom ett mycket ineffektivt och kontraproduktivt sätt att köpa in bilar på.

Angående teknisk utveckling får John gärna redovisa lämpliga bilar som han via Google anser är bättre lämpade för polisiär tjänst och som polisen själva (eller biltillverkaren ifråga som då tydligen inte svarat på upphandlingen) inte upptäckt, gärna med en tillhörande ingående teknisk beskrivning och bevisföring. Den förteckningen ser jag verkligen fram emot;-)

MVH AL

#49
2020-06-02 20:46

A.L Med erfarenhet från 2 stycken Skoda Octavia känner jag inte igen mig i angiven förbrukning. körde 9000 mil med en 140 hk bensin manuell 2015: snitt 0.65 lit/mil. Kört nu 1500 mil 115 hk bensin automat 2019 snitt: 0.54 lit/mil

#50
2020-06-02 23:38

Stefan Eriksson: Din angivna förbrukning representerar ditt körmönster och tyngden på din gasfot. Andras förbrukning representerar deras körmönster och tyngden på deras gasfot. De olika uppgifterna är inte jämförbara - vilket också är anledningen till att Spritmonitor inte kan användas för att vare sig jämföra, eller uttala sig om, förbrukningen i bilpopulationen.

MVH AL

#51
2020-06-03 18:58

Stefan, din gamla drar lika mycket som min Octavia (exakt på siffran). Din nya drar som mso Octavia ...den nya modellen..och siffran är nog nästan samma där.. otrolig tur eller är det kanske så att A.L har fel ...

#52
2020-06-03 19:27

Vargen. Så uppgifterna från Spritmonitor är alltså inte rätt nu då, eller hur skall du ha det?

MVH AL

#53
2020-06-04 00:55

AL #48: " Att de skall välja fordon som en icke-polis utan ingenjörsmässigt bakgrund på ett forum på rent subjektiva grunder anser vara bättre för deras ändamål är knappast särskilt rationellt eller sakologiskt. Det är tvärtom ett mycket ineffektivt och kontraproduktivt sätt att köpa in bilar på."

Det är uppenbart att AL missförstått vad jag skriver, för ovanstående förstår säkert de flesta utan att det behöver poängteras flera gånger av AL. Jag är intresserad mer ingående av hur polisen tänker kring sin verksamhets miljö- och klimatpåverkan för objektivt sett är inköp av hundratals bensindrivna bilar direkt kontraproduktivt för att nå både egna (om man har några), nationella och globala utsläppsmål. Fossila drivmedel är inget måste för att sätta diverse fordon i rörelse, så varför polisen måste vara starkt fossilberoende skulle vara intressant att veta. Den som inte vet, inte vill diskutera min frågeställning och anser att polisen själva vet bäst (utan att kunna förklara sig), behöver inte besvära sig med att svara.

Här fanns en idé som det kunde arbetats vidare med och som även polisen borde kunnat testa:

"Saab Automobil är inte själva direkt inbladade i projektet. Prototypens efterkonvertering har istället utförts av ANA Trollhättan som bland annat också bygger polisbilar på Saab bas."

"Saab 9-3 i gasutförande går att köra på gas, etanol eller bensin. Därmed får kunden maximal frihet att välja bränsle utifrån tillgång och pris."

Se https://www.vibilagare.se/nyheter/gasdriven-saab-2159

Att ingen biltillverkare fortfarande efter 11 år (förutom några modeller av Volvo), inte kommit ut med en sådan multifuel-bil på marknaden är anmärkningsvärt, för tekniskt sett är det möjligt att genomföra.

#54
2020-06-04 10:00

John:

"Den som inte vet, inte vill diskutera min frågeställning och anser att polisen själva vet bäst (utan att kunna förklara sig), behöver inte besvära sig med att svara." (#53)

Jo det behöver man, eftersom din frågeställning utgår från en milt uttryckt normativ ansats som inte har grund i konkret polisiärt arbete. Varför jag skall motivera, eller opponera på, polisens val är för mig en gåta. Jag uttalar mig nämligen inte (tvärtemot vissa andra) om saker utan att ha ordning på vad jag pratar om. Och då har jag ändå en liten microminikoll på polisens arbetssätt (genom att jag är aktiv inom tjänstehundsverksamheten och dessutom är hundförare själv).

Polisen har sedan en kravspecifikation som alla leverantörer kan svara på. Dörrarna till polisens inköpsavdelning är inte stängda. Det står en leverantör fritt att presentera ett lämpligt fordon till polisen om man vill det. https://polisen.se/aktuellt/upphandlingar/

Angående gasbilar har de ofta en stor tank i bagageutrymmet som gör det svårt att anpassa den till polisbil. En polisbil har nämligen inte bara med sig last. Den har dessutom elektronik som man behöver stuva undan. Ligger där då en gastank blir anpassningen svår. Gasbilarna har därför valt bort (de som fanns från Volkswagen och Volvo höll inte måttet) men det är ju inte omöjligt att framtida bränsleceller kommer att hitta in i polisens bilar - förutsatt att de går att anpassa efter de polisiära krav som föreligger.

Och åter: Vilka krav som finns, hur de skall bedömas, värderas och valideras kan inte John (eller någon annan - mig själv inkluderad) avgöra. Den bedömningen överlåter vi istället till dem som skall arbeta med bilarna och vet vad de pratar om i både polisiära som ingenjörsmässiga ordalag, d.v.s polisen själva.

MVH AL

#55
2020-06-06 21:01

Intressant vad Volvo skriver om polisens bilar. Se https://www.volvocars.com/se/volvomagasin/artikel/fran-volvo-v90-cross-c...

"NÄR DET KOMMER till motorn utrustas den stora majoriteten av polisens bilar med en dieseldriven D5 AWD, även om en och annan polismålad bensindriven T6 AWD också rullar ut ur fabriken.
– Det är väldigt få vägavsnitt i Sverige där du kan köra så pass fort att du kör ifrån en D5, även om du har en riktigt snabb sportbil. Vi har själva gjort många simuleringar, där vi låter en D5 och en T6 jaga varandra, och det är extremt sällan som D5:an blir ifrånkörd. Min bild är också att polisen i dag är restriktiv med biljakter. En biljakt slutar ofta med att den som är jagad ligger i diket, eftersom den inte är van vid att köra bil i de höga hastigheterna, säger Ulf Rydne och fortsätter:
– De T6-utrustade bilar som vi ändå gör går uteslutande till trafikpoliser i de delar av landet där det finns långa, breda motorvägar där det går att köra väldigt snabbt. Där kan behovet av den där extra motorkraften uppstå emellanåt."

Polisen är alltså "tvungen" att i Sverige som har mycket höga miljö- och klimatabitioner år 2020, vara starkt beroende av fossila drivmedel. Jag hade hoppats och trott att speciellt en statlig myndighet, men även Volvo som biltillverkare, skulle kommit längre i utvecklingen än vad som är fallet.

#56
2020-06-07 00:10

Räckte det inte att lägga in länken på ett ställe John?

MVH AL

#57
2020-06-07 00:10

Räckte det inte att lägga in länken på ett ställe John?

MVH AL

#58
2020-06-08 00:16

Nej

#59
2020-06-08 01:01

Nej det är ju bra att du lägger in länken som förklarar hur upphandlingen gått till och hur bilarna fungerar.

Men något argument mot grundfrågan, d.v.s att polisen själva bäst avgör vilken motorbestyckning som skall användas är det ju inte frågan om, snarare tvärtom.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.