Bild
Nästa artikel
Malin Ekholm är chef är Volvos trafiksäkerhetscenter.
Malin Ekholm är chef är Volvos trafiksäkerhetscenter.

Volvo: Därför blev hastighetsgränsen 180 km/tim

Nyheter

Från och med nu har alla nya Volvobilar en inbyggd fartspärr på 180 kilometer i timmen. Enligt biltillverkarens trafiksäkerhetschef är man beredd att förlora kunder för att gå i bräschen för säkerhet.

I en Volvo modellår 2021 går det aldrig att köra mer än 180 kilometer i timmen. Modellår 2021 är de bilar som säljs och levereras till kunder nu. 

Samtidigt introducerar Volvo något de kallar för Care Key, där ägaren själv kan ställa valfri maxfart, till exempel om man lånar ut bilen till någon annan. 

– Toppfartsbegränsningen och Care Key hjälper människor att reflektera över och förstå att fortkörning är farligt, samtidigt som det ger en extra trygghet och stödjer bättre förarbeteende, Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre.

”Volvo Cars ska vara pionjär i att rädda liv”

Hon säger att hastigheten är en stor faktor till att olyckor sker, samtidigt som det är en balansgång med hänsyn till den personliga integriteten när bilägarens friheter begränsas. 

– Vi valde 180, det är stor skillnad mot tidigare 220–250. Det är inte så många som kör fortare än 180, vi ville med detta starta en dialog. 

Toppfartsbegränsningen kan bli ifrågasatt, vad säger ni om det?

– Volvo Cars ska vara pionjär i att rädda liv. Även om man förlorar kunder på det. Om man står för något väldigt starkt finns alltid de som inte relaterar till det. 

Utryckningsfordon som används av räddningspersonal och poliser omfattas inte av den nya hastighetsbegränsningen utan kommer att ha kvar den tidigare gränsen på 250 kilometer i timmen som toppfart. 

En annan riskfaktor i trafiken är rattfylleri och i vissa fordon har Volvo installerat alkolås. Men att göra det till standard i alla bilar är inget Malin Ekholm tror på: 

– Då har vi valt en substans. Förutom alkohol finns ju annat som kan inverka på körningen, som sömnapné, medicinska tillstånd, eller livet i sig som kan påverka. Vi vill bredda och jobba med så många möjliga scenarion. Inte fokusera på orsaken, säger hon. 

Istället kommer framtida Volvobilar kunna gripa in och ta kontrollen från olämpliga förare genom kameraövervakning. Om fordonet exempelvis noterar långsamma reaktioner hos föraren eller om denne vinglar på vägen eller har svårt att hålla ögonen öppna kan bilen begränsa hastigheten, larma assistanstjänsten, eller som en sista åtgärd bromsa och parkera. 

Kameror och sensorer kommer att införas sitta i bilar med plattformen SPA2 som introduceras nästa år. Första modellen ut på SPA2 är storsuven XC90.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos trafiksäkerhetsarbete?

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-05-29 10:36

Vilken marknadsföringsgimmick ! Överlevnadsgränsen vid en frontalkrock i en personbil är omkring 90 km/tim oavsett om den heter Volvo eller något annat. Menar Volvo allvar ska de med denna konsekvens sänka toppfarten till 90 Km/tim, (ironi). Lösningen på trafikdöden är automatisering = självkörande bilar. Då finns det inte något behov av alkolås, trötthetsvarnare, mm som ska hålla bilen på "vägen" när människan gått utanför gränsen.

#2
2020-05-29 11:04

Tycker det är bra, hoppas Volvo står på sig. Ingen behöver köra fortare än 180km/tim någonsin, då har man planerat resan dåligt från början om det inte räcker med lagstadgad hastighet tills man kommer fram, och då tänker jag hastigheter vi har i Sverige.

#3
2020-05-29 11:04

Möjligt, men ett annat säkert kort är att minska antalet dåliga förare på vägarna.
Tanken är att datorn ska hindra den dåliga föraren att ställa till något, samma resultat uppnås genom att avlägsna den dåliga föraren redan från början.
Genom en annan "körkortsutbildning".

Att man inte går på den linjen beror på att väldigt många är dåliga förare och de gillar inte tanken på att bli avlägsnade.

#4
2020-05-29 11:05

J.L. Det är långt kvar till självkörande bilar, förmodligen tiotals år. Trafiksäkerhetsproblemen och annat med det är otaliga. T.ex. måste ratten bort och krav på körkort. Och eller vill du sitta i en bil som tas över av kidnappare som ingen vet vem/vilka det är? Vem blir ansvarig för olyckor? Och så vidare...

#5
2020-05-29 11:48

Dyrt att bygga elbil som går snabbare än 180....

#6
2020-05-29 12:55

Svenne60 Den som lever får se när det sker !

#7
2020-05-29 14:36

Problemet med begränsningen är ytterst minimalt. I stort sett bara vissa autobahnsträckor där det är fri fart. Och det dröjer nog inte länge innan Tyskland slopar det. Starka politiska krafter i Tyskland driver frågan hårt numera om en 130-begränsning.

#8
2020-05-29 17:23

Hur ska Volvo bilsäljare försvara att Volvo har en startspärr vid 180/h, när andra bilar har startspärr vid 250 km/h ???

#9
2020-05-29 20:02

Självklart så ska Sverige (ja jag vet att Volvo är kinesiskt) vara först och veta bäst. Pinsamt. Det kommer att kosta.

#10
2020-05-29 20:26

Nja, ägarna må vara kineser men ägarföretagets juridiska hemvist är skatteparadiset Caymanöarna.

#11
2020-05-30 02:03

Försök att förklara för en bilförare på autobahn varför omkörningssträckan där fri fart råder skall förlängas så att risker uppstår i onödan. Detta är inget annat än en svensk önskan om att vara lite svenskt eljest och att bli dumförklarad i övriga Europa.
Cwa

#12
2020-05-30 08:58

Vi har mej veterligt ingen sträcka där mer än 120 km/tim. är tillåtet. Jag har tidigare föreslaget att att alla bilar ska hastighetsbegränsas till 150 km/tim. Att påstå att detta skulle vara trafiksäkerhetssänkande är naturligtvis nonsens. Tagga ner i trafiken. Bussar och lastbilar är spärrade sedan många år och detta ledde vid införandet inte till att olyckorna ökade, tvärtom. De svenskregistrerade bilar som rullar regelbundet på tyska autobahn är inte många procent och Tyskland kommer med stor säkerhet i framtiden att införa hastighetsbegränsningar även där. Utryckningsfordon ska naturligtvis vara undantagna.

#13
2020-05-30 10:24

Nästa blir blir en tysk

#14
2020-05-31 13:28

För er som undrar varför Volvo reducerar toppfarten till 180....här är fler som gjort så.
Toyota har bla på den nya Corollan reducerat toppfarten till 180, o se vad som händer när man dimensionerar grejerna för lägre fart.
https://teknikensvarld.se/toyota-corolla-bromsar-farligt-daligt/

#15
2020-05-31 15:16

Bättre då att låta köparen av bilen göra ett aktivt val att betala en liten summa för att ta bort spärren vid beställning av den nya bilen. Det som stör är att valfriheten försvinner, det är bra att utvecklingen går åt det här hållet men det är bättre att klappa katten medhårs tycker jag.

#16
2020-06-01 01:57

När det gäller prestanda på bromsar och sådant så är det viktigt att detta testas noga av tidningarna. Om man märker att Volvo sparar på detta när de sänker toppfarten så ska företaget få hård kritik!

Jag vidhåller dock att Volvo gör rätt eftersom ingen behöver köra i dessa hastigheter som medför onödigt stor olycksrisk. 140 vore en lagom begränsning. Den som vill köra fortare än 140 bör köpa en tysk bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.