Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo: Därför blev hastighetsgränsen 180 km/tim

Publicerad 29 maj 2020
Malin Ekholm är chef är Volvos trafiksäkerhetscenter.
Från och med nu har alla nya Volvobilar en inbyggd fartspärr på 180 kilometer i timmen. Enligt biltillverkarens trafiksäkerhetschef är man beredd att förlora kunder för att gå i bräschen för säkerhet.
I en Volvo modellår 2021 går det aldrig att köra mer än 180 kilometer i timmen. Modellår 2021 är de bilar som säljs och levereras till kunder nu. 

Samtidigt introducerar Volvo något de kallar för Care Key, där ägaren själv kan ställa valfri maxfart, till exempel om man lånar ut bilen till någon annan. 

– Toppfartsbegränsningen och Care Key hjälper människor att reflektera över och förstå att fortkörning är farligt, samtidigt som det ger en extra trygghet och stödjer bättre förarbeteende, Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre.

”Volvo Cars ska vara pionjär i att rädda liv”

Hon säger att hastigheten är en stor faktor till att olyckor sker, samtidigt som det är en balansgång med hänsyn till den personliga integriteten när bilägarens friheter begränsas. 

– Vi valde 180, det är stor skillnad mot tidigare 220–250. Det är inte så många som kör fortare än 180, vi ville med detta starta en dialog. 

Toppfartsbegränsningen kan bli ifrågasatt, vad säger ni om det?

– Volvo Cars ska vara pionjär i att rädda liv. Även om man förlorar kunder på det. Om man står för något väldigt starkt finns alltid de som inte relaterar till det. 

Utryckningsfordon som används av räddningspersonal och poliser omfattas inte av den nya hastighetsbegränsningen utan kommer att ha kvar den tidigare gränsen på 250 kilometer i timmen som toppfart. 

En annan riskfaktor i trafiken är rattfylleri och i vissa fordon har Volvo installerat alkolås. Men att göra det till standard i alla bilar är inget Malin Ekholm tror på: 

– Då har vi valt en substans. Förutom alkohol finns ju annat som kan inverka på körningen, som sömnapné, medicinska tillstånd, eller livet i sig som kan påverka. Vi vill bredda och jobba med så många möjliga scenarion. Inte fokusera på orsaken, säger hon. 

Istället kommer framtida Volvobilar kunna gripa in och ta kontrollen från olämpliga förare genom kameraövervakning. Om fordonet exempelvis noterar långsamma reaktioner hos föraren eller om denne vinglar på vägen eller har svårt att hålla ögonen öppna kan bilen begränsa hastigheten, larma assistanstjänsten, eller som en sista åtgärd bromsa och parkera. 

Kameror och sensorer kommer att införas sitta i bilar med plattformen SPA2 som introduceras nästa år. Första modellen ut på SPA2 är storsuven XC90.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos trafiksäkerhetsarbete?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.