Bild
Nästa artikel
Nu införs Volvos fartspärr – högst 180 km/tim

Nu införs Volvos fartspärr – högst 180 km/tim

Nyheter

Fartspärren som presenterades förra året blir nu verklighet.

Alla Volvobilar som levereras från och med nu av modellår 2021 får den nya fartspärren som presenterades för ett drygt år sedan.

Det innebär att bilarna får en automatisk hastighetsbegränsning på 180 km/tim och inte kommer kunna köras snabbare än så ens om köparen betalar extra, som hos vissa konkurrenter.

Fartspärren har väckt mycket uppmärksamhet, inte minst i Tyskland där en del Volvoåterförsäljare nu är oroliga för att köparna istället ska välja ett konkurrerande märke som går att köra snabbare på autobahn.

Men Volvo står på sig.

– Vi anser att biltillverkare har ett ansvar att hjälpa till att öka trafiksäkerheten. Vår hastighetsbegränsande teknik, och dialogen som den har initierat, passar in i det sättet att tänka, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre.

EU-krav på gång

Någon finess som kontrollerar att föraren inte kör för fort i lägre hastigheter än så finns dock inte ännu, trots att Volvo säger sig vilja gå längre än vad bestämmelser och lagstiftning kräver för att förbättra trafiksäkerheten.

Inom några år ska alla nya bilar som säljs inom EU ha ett särskilt system som varnar när föraren försöker köra för fort. Varningssystemet införs för att minska antalet olyckor i trafiken. 

Systemet innebär att bilen varnar om den körs snabbare än den skyltade hastighetsgränsen. Med hjälp av en skyltkamera kan systemet avgöra vilken hastighet som gäller.

Det nya systemet som EU beslutat om ska finnas i nykonstruerade modeller från maj 2022 och i existerande modellserier från maj 2024.

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-05-20 10:45

Även om jag inte kört 180 km/h på en herrans massa år känns det som om en sån här begränsning är lite för mycket förmyndarskap. Troligen kommer jag knappast att köra över 180 för resten av mitt liv men man vet ju aldrig. Det blir säkert fler biltillverkare som följer Volvos initiativ, vi skall alla den vägen vandra...

#2
2020-05-20 11:04

De tillfällen man kan köra fortare än 180km/h är få, inte ens Autobahn brukar vara tom nog för att hinna komma upp i dessa hastigheter.
Däremot kan jag bli irriterad på varningssystem som baseras på avläst skylt plus hastighetsmätare.
Inga nämnda biltillverkare, men det verkar som att vissa tillverkare har en felmarginal på mer än 10% på deras hastighetsmätare, vilket skulle innebära att de alltid skulle köra mycket långsammare än övrig trafik, och skapa onödiga köer.
Skall man ha ett varningssystem så måste det vara baserat på GPS-data, vilket är det närmaste verklig hastighet vi kan komma.

#5
2020-05-20 12:20

För 99,9% av världens bilköpare så har ju detta ingen betydelse öht. Men bra för att elda på en vanligtvis sömnig debatt om hastighet.

#6
2020-05-20 12:35

"Någon finess som kontrollerar att föraren inte kör för fort i lägre hastigheter än så finns dock inte ännu, trots att Volvo säger sig vilja gå längre än vad bestämmelser och lagstiftning kräver för att förbättra trafiksäkerheten."

Jamen herregud för journalister som inte har koll! Detta har jag redan på min XC60 2019. Det piper och det blinkar och sänker volymen på radion.

#7
2020-05-20 12:56

Min Rav4 hybrid awd går "bara" i 180km/h, men jag tror jag klarar mig med det. Volvo gör helt rätt.

#8
2020-05-20 13:37

for 2 år siden indførte toyota 180km.t som laks i 90 procent af deres biler med henblik på siden hen 170 for at minimer døde i trafikken. hastighed dræber..

#9
2020-05-20 13:48

I instruktionsboken till min gamla Lexus från -93 står det att om man kör långa sträckor i över 180 kmh så skall man höja däcktrycket med ett par hg vilket många säkert haft stor nytta av att veta.

#10
2020-05-20 15:12

Beställde en by Volvo förra veckan, och då angavs maxhastigheten till 180km/h. Kör inte fortare ändå, inte ens på Autobahn där jag brukar ligga i ~160km/h, så mig spelar det verkligen ingen roll med en lägre maxfart.

#11
2020-05-20 15:57

Att Volvo begränsar sina till 180 km/h är bara ett sätt att tjäna mer pengar.
De sätter dit mindre/sämre bromsar o tar samma betalt.

#12
2020-05-20 16:42

Det där med bromsarna ”finns det verkligen belägg” för det påståendet..

#13
2020-05-20 17:09

Tror ju inte att Volvo skulle äventyra sitt säkerhetsrykte genom att fuska på bromsar om de gör någon skillnad när man bromsar från 180 eller lägre. Och inte fan vill jag betala mer för något man endast har nytta av om man ligger i 200 eller mer.

#14
2020-05-20 17:16

Njae, men tänk såhär: Volvo testar sina bilar, typ den ska klara ett visst antal inbromsningar med full last från 75% av sin toppfart utan att bromssträckan försämras med mer än 10%.
Om toppfarten sänks innebär det ju att mindre bra bromsar krävs för att klara detta test.
Kan de då ta ut samma pris som innan så är det ren vinst för Volvo. Att bilen blivit sämre på köpet ingår ju i sänkningen av toppfarten. De kan dessutom sätta dit billigare däck o ändå ta samma betalt = ännu mer vinst.
Sedan kan de slå på stora säkerhetstrumman o säga: "Se så duktiga vi är"

Visst är det ett tänkbart scenario

#15
2020-05-20 17:22

Fast tanken på en begränsning av toppfarten är det väl inget större fel på.
Min bil är begränsad till 250 km/h så den grejen har funnits i åratal.

#16
1
2020-05-20 17:32

Spärra på 120 km/h.

#17
2020-05-20 17:58

bra, mycket bra

#18
2020-05-20 18:04

När körde ni senast i 180 km/ tim. eller över?

#19
2020-05-20 18:12

Min Volvo kör jag ytterst sällan över 125. Daglig trofast transportbil. Dock har jag en bil till. En yster rackare. Varje gång jag kör och det blir glest på nån motorväg så trampar jag till. 200 är lätt att nå. Vid 270 slår jag av. 75 meter per sekund blir obehagligt. Men kul är det.

#20
2020-05-20 18:17

När det gäller Volvo och dess bromsar kan man även tänka som så att de kan lägga pengarna på annat än lite järnskrot, belägg och annat junk som hör 1900-talet till. Begränsa till 180 och lägg stålarna på coola och användbara funktioner, snygg design, praktiska lösningar och säkerhet istället. Järnklumparna som används för att bromsa från 250 får de gärna minska ner för min del.

#21
2020-05-20 20:53

Jørgenn #8
Nu är detta en tråd om Volvo, men kan inte annat än konstatera att det kanske förklarar varför nya Corolla har så dåliga bromsar i den senaste testen jag läste att den får omdömet underkänd och lika låga säkerhetspoäng som nya Octavian som som vanligt går rakt fram i älgtesten och blir underkänd.

#22
2020-05-20 21:36

Peter E, ja det kan innebära sämre bromsar, men så länge bromssträckan i farter under 180 inte påverkas så bryr jag mig nog inte så mycket. Bättre att Volvo lägger de pengarna på att göra bilen bättre på andra sätt. Och som påpekats ovan kan det ju även leda till andra fördelar med däck etc.

#23
2020-05-20 21:57

Fast om inte bilen förbättras på nåt annat så får man ju en sämre bil till förmodligen samma pris.

#24
2020-05-20 22:32

Men fortfarande : "Någon finess som kontrollerar att föraren inte kör för fort i lägre hastigheter än så finns dock inte ännu, trots att Volvo säger sig vilja gå längre än vad bestämmelser och lagstiftning kräver för att förbättra trafiksäkerheten."

Jo det gör det! Det finns redan idag på Volvo. Att däremot begränsa hastigheten till max 180 km/t är väl inget större ingrepp i den personliga integriteten i Sverige.

#25
2020-05-21 00:48

Volvo (jag rullar) et decernere (jag bestämmer) ?

#26
2020-05-21 09:56

En väldigt smidig lösning är att låta bilen automatiskt koppla ur hastighetsbegränsningen där det råder fri fart genom att använda positioneringen på GPS:en. Det kommer inte att göra någon större förändring rent praktiskt, de allra flesta kör under 160 km/h även på autobahn. Det är väl främst för att "man skulle kunna om man ville". Men de tyska säljarna hade fått det försäljningsargument de verkar sakna nu.

Jag har för mig att Nissan GTR har ett liknande system, det är baserat på GPS. När bilen är inne på en motorbana så ställer systemet om sig i ett speciellt racetrack-läge automatiskt.

#27
2020-05-21 10:55

Peter E.

Nog mer troligt att man tänker så hos VW vad gäller bromsar....vet ju sedan tidigare vad dessa är kapabla till att göra vad gäller fusk. Företagskultur.....

#28
2020-05-21 11:01

Shogun. Varför tror du din Rav4 är begränsad till 180?
Just för att de kan sätta dit billigare grejer.
Enkel matematik.
Har inget med fusk att göra...bara "luras" lite.

#29
2020-05-21 11:29

Det här kommer att innebära att Volvo säljer mindre antal bilar. Volvo slår en spik i sin egen fot!

#30
2020-05-21 14:13

Bilarna inklusive Volvo förbättras hela tiden. Ställer man en hundförti bredvid en XC60 ser man det. Volvo får väl kompensera den enorma kundnackdelen att man inte kan berätta på forum att man kört över 180 genom att vara bättre på andra sätt.

#31
2020-05-21 15:26

140 är en lagom begränsing. Det är den högsta fartgränsen på motorvägar inom EU förutom Autobahn som har en rek.maxfart om 130. Vill man köra fortare än 140 så ska man inte köra Volvo.

#32
2020-05-21 15:46

En rimlig regel skulle vara att bilen MAX kan köras 30 km/h snabbare än maxhastigheten i det land man befinner sig. I Sverige borde ingen bil kunna köra snabbare än 150 förutom polisbilar/liknande. Det gör att dårar inte heller kan dra ifrån dem :)!

#33
2020-05-21 18:57

Nu blir det än sämre bromsar på Volvo; (
Aldrig varit imponerad av deras tungtrampande bromsar och krävande bromsar bak och rostiga skivor.
Allt detta försvann när jag gick över till mercedes och Lexus med riktiga bromsar dvs ej snikok :)

#34
2020-05-21 19:17

Peter E, nu blir jag lite nyfiken..kan du berätta vilket märke som är billigare som de tänkt använda istället för original bromsar...och hur mycket blir vinsten? Jag är inte lika konspiratoriskt lagd som du verkar vara.

#35
2020-05-21 19:50

Stygga: Har inte en aning men man kan nog utgå ifrån att mindre/enklare bromsar med tillhörande däck anpassade för lägre hastigheter är billigare.
De kan ju sätta dit bromsar o däck som fram tills nu har varit tillräckliga för de svagaste bilarna.
Frågan är ju om det avspeglas i bilens pris eller ökas endast Volvos vinst.
Även assistanssystem blir billigare/enklare om de endast behöver jobba i hastigheter lägre än förut.

#36
2020-05-21 21:24

Om jag minns rätt så var Polo 105hk begränsad till 190 just för både däck och försäkring.

#37
2020-05-23 08:26

Finns ingen volvo som går 270blås veklig fart;)

#38
2020-05-25 19:03

Volvo har aldrig "lirat" i den bilklass de nu låtsas kugga ned från!
444; 544; 121, 140; 160;240; 260; 340; 440; V40; V50; V60; V70; V90; vilket gäng arbetsfordon detta var och är, ingen premium
över huvud taget, bra bruksbilar och that´s it!

#39
2020-05-28 22:22

300/s? Vem hinner reagera i den farten?
Enfald?

#40
2020-05-28 22:32

Fel fel fel! Jag vet! Ska vara 50m/s! Men det är illa nog, när en ex.älg dyker upp! Varför är alltid topphastighet och acc/s såååå intressant? Men återkommer i varje test av fordon i ex. denna motortidning!
Referera hellre till rostskydd, vettiga försäkringskostnader, skatt osv.!

#41
2020-05-28 22:32

Fel fel fel! Jag vet! Ska vara 50m/s! Men det är illa nog, när en ex.älg dyker upp! Varför är alltid topphastighet och acc/s såååå intressant? Men återkommer i varje test av fordon i ex. denna motortidning!
Referera hellre till rostskydd, vettiga försäkringskostnader, skatt osv.!

#42
2020-05-28 22:32

Fel fel fel! Jag vet! Ska vara 50m/s! Men det är illa nog, när en ex.älg dyker upp! Varför är alltid topphastighet och acc/s såååå intressant? Men återkommer i varje test av fordon i ex. denna motortidning!
Referera hellre till rostskydd, vettiga försäkringskostnader, skatt osv.!

#43
2020-05-28 22:32

Fel fel fel! Jag vet! Ska vara 50m/s! Men det är illa nog, när en ex.älg dyker upp! Varför är alltid topphastighet och acc/s såååå intressant? Men återkommer i varje test av fordon i ex. denna motortidning!
Referera hellre till rostskydd, vettiga försäkringskostnader, skatt osv.!

#44
2020-05-28 22:32

Fel fel fel! Jag vet! Ska vara 50m/s! Men det är illa nog, när en ex.älg dyker upp! Varför är alltid topphastighet och acc/s såååå intressant? Men återkommer i varje test av fordon i ex. denna motortidning!
Referera hellre till rostskydd, vettiga försäkringskostnader, skatt osv.!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.