Nästa artikel
Volvo krockade inför pressen – igen
Nyheter

Volvo krockade inför pressen – igen

Publicerad 28 september 2010 (uppdaterad 29 september 2010)
I maj kraschade en Volvo S60 in i en lastbil vid en demonstration av ett nytt automatiskt bromssystem. Nu har samma sak hänt igen – en Volvo V60 mejade ner en testdocka.

Världspressen var samlad i Torslanda i början av maj för en demonstration av Volvos nya aktiva säkerhetssystem Pedestrian Protection.

Systemet uppgavs klara att stanna en bil automatsikt om hinder dök upp på vägen och föraren inte hann bromsa. Men den Volvo S60 som var utrustad med systemet klarade inte att stanna innan ett långtradarsläp. Bilen kraschade och uppvisningen slutade i fiasko.

Senare angav Volvo att bilen var skadad efter en snabbladdning av batteriet.
 
Kraschade igen
Nu upprepar sig historien, den här gången inför journalister från Australien som var samlade för att bevittna systemet bromsa en Volvo V60 innan en testdocka.

Systemet lyckades flera gånger stoppa bilen innan kollision, men vid minst tre tillfällen misslyckades systemet att stanna.

Vid ett tillfälle tycks systemet inte ha bromsat bilen över huvud taget och testdockan kastades iväg efter en rejäl smäll.

Jonas Tisell, chef för aktiva säkerhetssystem på Volvo, förklarar händelsen med att dockan inte var rätt uppställd.

Dessutom påpekar Jonas Tisell att systemet inte är byggt för att upptäcka och stanna innan testdockor. Systemet har bland annat programmerats för att identifiera mänskliga arm- och benrörelser.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos säkerhetssystem?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-28 12:59
None (ej verifierad)

Volvo borde lära sig av Subaru istället för att hitta på eget "säkerhetssystem". Stereokamera med avancerad analys i kombination med radar är bättre och fungerar på riktigt :)
http://www.youtube.com/watch?v=0QOJPF8sbHM

#2 • Uppdaterat: 2010-09-28 13:20
Jägaren (ej verifierad)

Men varför ställer Volvo då inte upp en av sina ingenjörer vid nästa test? Om systemet är optimerat för "levande" människor torde det väl vara en baggis för Jonas Tisell att ställa sig där på övergångsstället. Eller kaaaaaaaaaaaaannnnn det vara så att man vet att systemet har brister - men skyller det på en av dem själva (!) dåligt uppställd testdocka?

#3 • Uppdaterat: 2010-09-28 14:07
jarl s (ej verifierad)

Skräp. Som jag alltid sagt. S60 och nu V60.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-28 14:10
Simon no1

Man kan ju undra när denna nyhet kommer att få samma nyhetspropotioner som när spaltkilometer skrevs om Toyota när deras bromsar uppgavs krångla, nu har de misslyckats vid 2 tillfällen inför media........

#5 • Uppdaterat: 2010-09-28 15:23
Benny H (ej verifierad)

Verkar ju inte vara ett system som man kan lita på till hundra. Var nog därför Mercedes la sitt projekt för tio år sedan på is tills tekniken fungerar idiotsäkert. Problemet är att föraren invaggas i falsk säkerhet och blir mindre uppmärksam på faror. Men liknande system har nog trots allt framtiden för sig även om det behövs mer utveckling!

#6 • Uppdaterat: 2010-09-28 16:33
Devil (ej verifierad)

Man skrattar på sig...vill dom verkligen att man skall betala 18000 för ett sån kast system...var du än gör som gående..se till och rör dig när volvon kommer..hahahahaha...

#7 • Uppdaterat: 2010-09-28 16:34
Lars A (ej verifierad)

Tror nog att det funkar bra precis som Volvo säger. Sen S60n kraschade in i lastbilssläpet har ju tusentals demonstrationer körts av och inför journalister som inget hellre hoppats än att få se systemet fallera igen.
Däremot är det ju fruktansvärt klantigt att ha så kassa rutiner och undermåliga provdockor!

#8 • Uppdaterat: 2010-09-28 16:52
mx5 (ej verifierad)

Om det knappt fungerar när det är nytt,hur blir det då efter några år?.Ett scenario: där bilen tvärnitar för en flaxande fågel eller intensivt regn.

#9 • Uppdaterat: 2010-09-28 17:20
Roy J

Håller med Lars A. Kunde inte sagt... öh, skrivit det bättre själv.
Det skrivs absolut ingenting när uppvisningarna fungerar som de ska. Bortsett från det klantiga valet av testobjekt, så lär knappast systemet fungera vid absoult varenda verkligt tillfälle - fast troligen bättre än vi människor med lika små marginaler.
Jag har svårt att tro att människor kommer att lita så fullkomligt på systemet att man inte själv ens försöker att bromsa eller väja när det plötsligt uppstår en risk för påkörning.
Ett utmärkt komplement om än dyrt.

#a • Uppdaterat: 2010-09-28 17:33
Roy J

En helt annan sak:
Tycker verkligen någon att det är snyggt med dessa överdrivna sidofönsterlinjer som alltfler kombibilar förses med?
Genom att både dra upp underkanten och ner överkanten ju längre bakåt man kommer så har man till slut endast ett löjligt lågt fönster som effektivt hindrar utsikten och ökar instängdheten. Tror man att man både skapat en sportig kilform och en coupélinje? Det ser ju enbart löjligt ut. Hur elegant är det med detta enorma plåtsjok ovanför bakhjulet och med ett fönster vars överkant helt tappat kontakten med taklinjen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.