
Volvo Cars gör en stor sak av att märket ska vara ”öppet och transparent” när det gäller de metaller och mineraler som används i elbilar och laddhybrider.
Men Volvo är också ett av flera märken som hämtar nickel från Indonesien där utvinningen har ett högt pris för både närmiljön och människorna, skriver Dagens Nyheter. Det är något som lyfts fram även i tidigare granskningar.
Volvo har heller inte velat svara på frågor om nickelns ursprung, alltså exakt vilken gruva metallen kommer från, vilket rimmar illa med biltillverkarens löften.
”Vi har i dagsläget inte kommit överens med gruvan och underleverantören att externt kommunicera vårt samarbete”, skriver Volvo Cars presschef Kristin Boldemann Wester till tidningen.
Det har kommit rapporter från dagbrott i Indonesien där urfolk tvingats flytta sex gånger för att komma undan en nickelgruva.
– Ni i de rika länderna får era fina elbilar. Vi kan knappt leva, säger en fiskare som drabbats hårt av storsatsningen på batterimetaller i landet i DN:s reportage.