
I augusti börjar nya EU-regler gälla för elbilsbatterier. Tillverkarna måste redovisa hur de arbetar för att batteritillverkningen ska bli så hållbar och ansvarsfull som möjligt.
Redan nu får vissa biltillverkare beröm för hur de arbetar med elbilsbatterier i en ny rapport från organisationen Transport & Environment.
Det gäller framför allt BMW, Mercedes och Volkswagen. De har rutiner för hur risker ska hittas och hanteras och råmaterialet kan spåras hela vägen till gruvan.

Volvo och Tesla ligger också relativt bra till men når inte riktigt hela vägen. Enligt T&E har Volvo inte rutiner för att hitta och hantera samtliga risker vid batteritillverkning medan Tesla inte har åtagit sig att hindra skogsavverkning.
Allra sämst är kinesiska koncernen SAIC som äger MG, som får dåligt betyg i samtliga kategorier. Även Geely och BYD ligger efter.
”Europeiska biltillverkare ligger mycket längre fram i hur förberedda de är jämfört med kinesiska”, skriver T&E i en kommentar. Resultat liknar det som organisationen Amnesty kom fram till förra året.
Vi Bilägare har sökt MG för en kommentar utan resultat.

Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.