Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo fasar ut bränslevärmarna – men bara i laddhybrider

Publicerad 2021-03-18 13:47
Volvo och flera andra bilmärken ska sluta använda bränsledrivna värmare som fått hård kritik för de höga utsläppen – men bara i laddbara modeller.

Volvo är ett av flera bilmärken som använder bränsledrivna värmare på vintern. På så sätt kan både motorn och kupén värmas upp i förväg.

Problemet är att värmarna släpper ut smutsiga avgaser och i princip inte gör någon klimatnytta över huvud taget, åtminstone inte enligt de tester som gjorts. Tidigare i år kom en skarpt formulerad rapport från Naturskyddsföreningen som tog upp problemet och efter det kom beskedet att värmarna ska granskas.

Volvo har gjort en intern studie kring utsläppen från värmarna, men vill inte visa upp resultatet offentligt eftersom det inte finns någon allmän standard för att mäta utsläppen. Volvo använder de bränsledrivna värmarna både i bensin- och dieselbilar samt i laddhybrider.

Volvo har gjort en egen studie kring utsläppen, men vill inte visa upp resultatet

Det får till följd att laddhybrider, som ska kunna köras med nollutsläpp så länge batteriet har ström, släpper ut en hel del avgaser både innan de startas och under körning om kupén ska vara varm.

Nu uppger Volvo att de bränsledrivna värmarna är på väg att försvinna, vilket Recharge var först att rapportera. Beslutet togs dock redan förra året, men varför Volvo inte berättade om det i samband med Naturskyddsföreningens rapport kan Volvo inte svara på. Att Volvo ska sluta använda värmarna fick pressavdelningen veta först i förra veckan.

Läs också: Smutsiga bränslevärmare en miljöbov – så höga är utsläppen

Det som gäller nu är att bränslevärmarna i bilar med vanlig förbränningsmotor ska försvinna från standardutrustningen med start under första halvåret 2021. De ska dock fortfarande finnas tillgängliga som tillval.

I laddhybridmodellerna ska Volvo helt sluta använda bensindrivna värmare. De försvinner i 60- och 90-serien senare i år samt under första halvåret 2022 i 40-serien.

Laddhybriderna ska istället värma kupén med en så kallad högspänningsvattenvärmare som får ström från högvoltsbatteriet (vilket kan innebära något kortare elräckvidd under vinterhalvåret) eller med spillvärme från bensinmotorn.

De helt eldrivna bilmodellerna använder antingen värmepumpsystem eller högvoltsvattenvärmare. De elbilar som inte har värmepump kommer alltså använda samma typ av vattenvärmare som laddhybriderna.

Läs också: 15 år gamla regler styr smutsiga motorvärmarna

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.