Bild
Nästa artikel
Efter kritiken: Nu granskas smutsiga motorvärmarna

Efter kritiken: Nu granskas smutsiga motorvärmarna

Först på Vi Bilägare

Transportstyrelsen testar just nu utsläppen från bränsledrivna motorvärmare. Men reglerna är 15 år gamla – och testerna görs i minst tio plusgrader.

Tidigare i år kom en skarpt formulerad rapport från Naturskyddsföreningen som tog upp problemet med smutsiga motorvärmare.

Så här års använder nämligen många nya bilar en bränsledriven värmare för att värma upp motorn och kupén. Den har ofta ett eget avgasrör och utsläppsreglerna för den här typen av värmare är inte alls lika välkända som för vanliga förbränningsmotorer.

Enligt en undersökning som tyska organisationen ADAC gjort är det heller inte säkert att biltillverkarnas argument om att utsläppen blir lägre under körning om värmarna används stämmer. I testerna visade det sig att utsläppen i vissa fall kunde bli högre när värmaren användes.

Tester på gång

Nu kan Vi Bilägare avslöja att Transportstyrelsen påbörjat en studie för att mäta utsläppen från motorvärmare. Den ska användas som underlag om reglerna för motorvärmarna eventuellt görs om, uppger Jakob Lundgren som är pressekreterare för miljö- och klimatminister Per Bolund (MP).

Men han vill inte gå in på de resultat som kommit fram hittills innan rapporten är klar.

– Innan Transportstyrelsens studie är avslutad kan jag inte ge mer precisa svar än så, säger han.

Även Volvo Cars har gjort en intern studie om utsläppen från motorvärmarna. Men inte heller där får vi veta resultatet.

”Då det är ett område där det inte finns någon branschstandard kring mätmetoder är detta inga offentliga siffror. Däremot välkomnar vi en dialog med Naturskyddsföreningen kring detta”, uppger Volvos pressavdelning i ett mejlsvar.

Volvo vill inte avslöja resultaten från utsläppsmätningarna
Den här ikonen visar när Volvos bränsledrivna värmare är igång.
Den här ikonen visar när Volvos bränsledrivna värmare är igång.

15 år gamla regler

De tester som Transportstyrelsen nu kört igång görs i nuläget i testlaboratorium och inte på vanlig väg ute i trafiken. De görs dessutom i temperaturer på mellan 10 och 30 plusgrader – betydligt varmare än när värmarna brukar användas på vintern.

Anledningen är att det är betydligt dyrare att testa utsläppen i ett labb med kontrollerad temperatur.

– Det är alltid dyrt att behöva bygga nya labb runt om i världen. Det är ett internationellt reglemente som tillämpas i många delar av världen”, säger Per Öhlund på Transportstyrelsens avdelning för fordonsregler till Vi Bilägare.

Utsläppen mäts under en timme eller den tid som värmaren är igång om den stängs av automatiskt innan tiden gått ut. Det är utsläpp av kolväten, kolmonoxid, kväveoxider och rök som mäts.

Men reglerna började gälla för drygt 15 år sedan och har inte ändrats sedan dess.

– Man kan fråga sig om det finns anledning att revidera kraven. Jag har inget bra svar på den frågan i dag. Det är inte självklart att det är relevant att skärpa kraven bara för att tiden går. Måste också tänka på om det skett någon teknikutveckling för värmare, behöver kraven utvecklas och är det ett problem med höga utsläpp, säger Per Öhlund.

Han påpekar även att Sverige är en liten del av EU och det är inte alltid lätt att få igenom förändringar.

– Det är inget konstigt att krav inte revideras på lång tid. Som exempel kan jag säga att kraven på det test vid lägre temperatur som görs i samband med typgodkännande av bensindrivna fordon inte har reviderats på 20 år. Det är dock en revision på gång nu.

Läs också: Spara bränsle med värmaren?

Motorvärmaren kan även värma upp kupén för att föraren ska slippa skrapa rutor.
Motorvärmaren kan även värma upp kupén för att föraren ska slippa skrapa rutor.

Konstant förbränning

Motorvärmarna använder så kallad fullständig förbränning av bränslet och enligt Per Öhlund uppstår därmed inte så mycket oförbrända utsläpp.

De första testerna visar att utsläppen ligger under gränsvärdena. Enligt Per Öhlund är det inte konstigt att testerna körs i så höga temperaturer.

– Rent tekniskt är den här typen av förbränning konstant och den ger alltså samma andel utsläpp när värmaren är igång. Det bekräftas i de tester vi gjort, temperaturen har inte en stor påverkan på halten av utsläppen. Vi kommer också studera detta mer under året.

Planen nu är att fortsätta under året med fler tester, men de har ännu inte kommit igång.

– Där ska vi också försöka få en bild av hur mycket värmaren är igång när fordon används i verkligheten, säger Per Öhlund.

Läs också: Smutsiga bränslevärmare en miljöbov – så höga är utsläppen

På vintern får värmarna ofta jobba hårt för att värma upp motorn.
På vintern får värmarna ofta jobba hårt för att värma upp motorn.

”Måste finnas strikta regler”

Naturskyddsföreningen som publicerade rapporten om motorvärmarna välkomnar att frågan nu ska granskas noggrannare, och att granskningen eventuellt kan resultera i hårdare regler.

”Vi vill se en branschstandard kring mätning av utsläpp, att utsläppen ska följas upp regelbundet och att utsläppssiffrorna tydligt ska redovisas”, skriver Naturskyddsföreningen i ett uttalande.

– Det finns väldigt många gamla förbränningsmotorer som förorenar luften och nya bilar med samma teknik rullar varje dag ut på våra vägar. Så länge biltillverkare installerar bränsledrivna bilvärmare måste det finnas strikta regler och uppföljning, säger Jens Forsmark, sakkunnig för hållbara transporter på Naturskyddsföreningen, till Vi Bilägare.

Saknar katalysator

En bränsledriven motorvärmare fungerar rent tekniskt på ett helt annat sätt en vanlig förbränningsmotor. Värmaren använder en låga som brinner i en kammare där avgaserna leds ut i ett rör under fordonet.  

– Det gör också att behovet och möjligheterna till rening är helt skilda. De har mig veterligen ingen efterbehandling eller katalysator. Förbränningen är statisk och i princip helt fullständig, vilket ger mindre behov av rening i efterhand, säger Per Öhlund på Transportstyrelsen.

Om bilen körs innan värmaren förvärmt motorn till optimal temperatur fortsätter värmaren jobba parallellt med bilens motor tills den är varm.

Eldrivna värmare använder elektricitet från bilens batteri eller från ett externt eluttag. De bränsledrivna varianterna drivs på bilens egna drivmedel och är inte bundna till en fysisk laddplats.

Taggar: Nyheter

Tidigare i år kom en skarpt formulerad rapport från Naturskyddsföreningen som tog upp problemet med smutsiga motorvärmare.

Så här års använder nämligen många nya bilar en bränsledriven värmare för att värma upp motorn och kupén. Den har ofta ett eget avgasrör och utsläppsreglerna för den här typen av värmare är inte alls lika välkända som för vanliga förbränningsmotorer.

Enligt en undersökning som tyska organisationen ADAC gjort är det heller inte säkert att biltillverkarnas argument om att utsläppen blir lägre under kör

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.