Bild
Nästa artikel
Smutsiga bränslevärmare en miljöbov – så höga är utsläppen

Smutsiga bränslevärmare en miljöbov – så höga är utsläppen

Nyheter

En ny rapport sätter fingret på en dold miljöbov. Bränsledrivna bilvärmare försvaras ofta av biltillverkarna – men tillåts släppa ut helt orenade avgaser.

Biltillverkarna måste numera ha exakta siffror för hur mycket varje modell släpper ut, med alla olika motoralternativ och tillval. Men så här års släpper många bilar ut betydligt mer skadliga ämnen – till stor del helt oreglerat.

Det handlar om bränsledrivna motor- och kupévärmare som flera märken erbjuder. Naturskyddsföreningen riktar hård kritik mot den här finessen i en ny rapport eftersom utsläppen skickas ut i luften helt orenade.

Generellt sett smiter utsläppen från bränsledrivna bilvärmare under radarn. De regleras inte alls i samma utsträckning som bilens ”vanliga” utsläpp från motorn och få tillverkare kan svara på hur stora utsläppen är i verkligheten.

Smidigare kallstart och varm kupé

Bränslevärmaren används för att värma upp bilen innan den startas och hos flera märken kan den aktiveras i förväg, antingen via timer eller en mobilapp. Genom att värma upp motorn innan bilen körs iväg blir utsläppen under de första kilometrarna betydligt lägre, slitaget på komponenterna blir mindre och kupén värms upp, något som även kan smälta is och snö på rutorna.

Men nackdelen är att bränslevärmarna inte har någon avgasrening, så när de värmer upp bilen på parkeringsplatsen tillåts de släppa ut orenade avgaser. Det görs ofta i boendemiljöer där bilen står parkerad.

”Vi konstaterar att utsläppen är omfattande och nästan helt oreglerade. Det är även anmärkningsvärt att bilvärmare har ett eget avgasrör som inte omfattas av samma regler som avgaser från bilens motor”, står det i rapporten.

”Vi konstaterar att utsläppen är omfattande och nästan helt oreglerade”
I och med att bränslevärmaren är monterad vid sidan av motorn med ett eget avgasrör tas utsläppen inte med i beräkningen av motorns utsläpp. 
I och med att bränslevärmaren är monterad vid sidan av motorn med ett eget avgasrör tas utsläppen inte med i beräkningen av motorns utsläpp. 

Utsläppen inte alltid lägre

Det finns få tester som avslöjar utsläppen från värmarna, men tyska ADAC har testat en bensindriven Mazda CX-3 och en dieseldriven Audi A6 som båda kallstartades och varmstartades samtidigt som utsläppen mättes.

Efter att ha kört teststräckan på 2,3 mil visade det sig att den totala bränsleåtgången ökat och att även utsläppen av koldioxid och kväveoxider var betydligt högre med värmare än utan. Däremot sänktes utsläppen av kolmonoxid och kolväten i båda fallen.

Det stora problemet för dieselbilen var dock de extremt höga partikelutsläppen.

”Under förvärmningsfasen släpper värmaren ut cirka 2 200 miljarder partiklar. Det är mer än 24 gånger så mycket som den kallstartade körningen om 23 kilometer ger ifrån sig. Och det är alltså innan bilen ens har rullat en enda meter”, kommenterar Naturskyddsföreningen.

Om utsläppen från bränslevärmarna räknades med i bonus/malus-systemet skulle sex av Volvos laddhybrider inte längre klara bonusgränsen.
Om utsläppen från bränslevärmarna räknades med i bonus/malus-systemet skulle sex av Volvos laddhybrider inte längre klara bonusgränsen.

Nästan oreglerade utsläpp

EU reglerar inte utsläppen från bilvärmare på samma sätt som motorns vanliga utsläpp. Utsläpp från bilvärmare ska vara ”inom acceptabla gränser” – så mycket hårdare krav än så finns inte, och testerna görs i mellan 10 och 30 plusgrader vilket är betydligt varmare än när de flesta bilägare använder bränslevärmaren.

Den så kallade partikelmassan mäts, men inte antalet partiklar som därmed får vara hur höga som helst. Utsläppen kontrolleras inte heller vid besiktning.

Enligt uppskattningar som Naturskyddsföreningen gjort släpper bilar med bränslevärmare ut mer än 50 000 ton koldioxid om året. Dessutom släpper både bensin- och dieselvärmare ut kväveoxider som bidrar till dålig luft.

En av biltillverkarna som kritiseras mest i rapporten är Volvo.

”Naturskyddsföreningen gör ett stort antal antaganden i sin studie som inte överensstämmer med Volvo Cars egen data. Vi välkomnar gärna en dialog med Naturskyddsföreningen kring detta. Volvo Cars bilar uppfyller alla gällande lagkrav”, uppger Volvos informationsavdelning i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Så funkar bilvärmaren

Bilvärmare finns i flera olika varianter och kombinationer.

• Motorvärmare värmer upp motorn till lämplig temperatur och kan ibland även värma upp passagerarutrymmet. Går ofta att reglera via timer i exempelvis mobiltelefonen.

• Tillsatsvärmare är identisk med motorvärmare, men kan inte förinställas och går därmed bara igång när motorn startas. Tillsatsvärmaren sätts ofta igång automatiskt vid kallstart. Den går inte alltid att reglera manuellt, utan stängs av när kylvattentemperaturen når normalläge.

• Kupévärmare värmer endast upp passagerarutrymmet.

• Parkeringsvärmare förkommer också för bilvärmare som innan bilens start värmer motor och/eller kupé. Går ofta att reglera via timer i exempelvis mobiltelefonen.

• Om bilen körs innan värmaren förvärmt motorn till optimal temperatur fortsätter värmaren jobba parallellt med bilens motor tills den är varm.

• Eldrivna värmare använder elektricitet från bilens batteri eller från ett externt eluttag.

• De bränsledrivna varianterna drivs på bilens egna drivmedel och är inte bundna till en fysisk laddplats.

• Den bränsledrivna värmaren är monterad utanför kupén, skild från motorn. Den utgörs av en liten brännkammare där bilens ordinarie bränsle, diesel eller bensin, används för att värma upp bilens kylarvätska innan start.

• Förutom bränsle drar värmaren även relativt mycket elektricitet för pumpar och fläktar, vilket tas från bilens startbatteri.

Källa: Naturskyddsföreningen

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2021-01-21 11:10

Eldriven motorvärmare är grejen, har aldrig haft bränsledrivet. Jag har elkontakt utomhus vid huset.

#2
2021-01-21 11:28

Jag tror att rätt använd är bränslevärmaren bra för både miljö, motorn och den egna kroppen.
Aldrig en vinterkallstart av motorn och att alltid få kliva in i en varm och skön bil.
Tänker värmaren har en snabb effektiv värme på 5kw och en verkningsgrad på över 90% och jämfört med fosilmotorn som går kall med dålig rening väldigt länge och med dålig verkningsgrad.

Tänker när jag ser grannarna stå med bilen i5 minuter på tomgång och rutor skrapas medans jag kliver in i min bil med varm cupe och en motortemp på 60-70

Detta är en lyx fler och fler elbilsägare får åtnjuta nuförtiden.
Att få kliva in i varm bil.

#3
2021-01-21 11:19

Raphael, tänk på att det är ett arbetsmiljökrav på yrkesfordon. Ström finns inte överallt.

#4
2021-01-21 11:32

ja, overdrevet får når bilens benzinmotor er forvarmet ,så sviner den mindre... men diesel er et partikkel problem. .

#5
2021-01-21 11:37

Frågan är hur biltillverkare kunde få börja utrusta bilarna med dessa bränsledrivna motorvärmare. Tycker det är lite orimligt med tanke på att man inte ens får köra 1 minut på tomgång i städerna, men det är plötsligt accepterat att bilen står och puttrar på en fossilt driven motorvärmare. Snacka om "dubbelmoral". I USA verkar det vanligt att de på vintern går ut och sätter på bilen på tomgång ca 20-30 minuter medan de sitter i huset och äter frukost, hur bra är det?

#6
2021-01-21 11:38

Jag fjärrstartar alltid min bil och låter den gå en fem till tio minuter. Då körs också bränslevärmaren parallellt så bilen är varm och trevlig när jag kommer fram (med värme i ratt och säten aktiverad).

Visst kan man välja at bara aktivera bränslevärmaren men jag kan inte riktigt se nyttan med en sådan åtgärd. Lika bra att dra igång hela maskineriet på en gång.

I framtiden kommer detta dock vara ett ickeproblem i takt med elbilarnas intåg på och övertag av marknaden.

MVH AL

#7
2021-01-21 11:41

Vargen: Orsaken till att många nyare bilar har bränslevärmare är att dieselmotorn inte ger tillräckligt med överskottsvärme för att värma upp bilen inom en rimlig tid. Du vet - den där (grundläggande förbränningsläran) anledningen till att en dieselmotor alltid är effektivare än din sunkiga bensinladdade partikel-Skoda, d.v.s lägre förbrukning och i grunden mindre halter av kolväten vid verklig körning.

MVH AL

#8
2021-01-21 12:01

Gör som jag och skaffa elbil. Alltid varm kupé och full tank på morgonen. Dieselmotor ger väl 60% värme och Max 40% energi att driva bilen med. Så nog finns det värme allt.

#9
2021-01-21 12:03

Många dieselbilar eller snåla bensinbilar får inte ens upp 35 graders motortemp på tomgången på vintern ens om dom står en timme på tomgången.
Och vargen, man måste tänka på verkningsgraden på en bränslevärmare.

#10
2021-01-21 12:14

Att dieselbilen måste köra sin orenade värmare i tid och otid beror inte på att dieselmotorn är så effektiv utan på att dieselmotorn går med stort luftöverskott som kyler ner motorn och därav inte ger någon värme till de åkande. Här bland de energieffektivaste bilarna ser man inte många dieslar och exempelvis Prius har god värme i kupén trotts att den är energieffektiv.
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html

#11
2021-01-21 12:36

Jarl, 40% är nog ideal drift, tror inte att en bil i trafiken når riktigt dit ens :) Skön myt att de här kanske 5% som skiljer i verkningsgrad ska förklara skillnaden i kupévärme. I praktiken är det som Previa säger fundamentala skillnader i hur otto- och dieselmotorer regleras. En ottomotor stryper man insuget på, diesel så regleras bränslemängden.

#12
1
2021-01-21 13:17

Detta har jag alltid tyckt och i samband med att dieselbilar blivit så vanligt har problemet blivit gigantiskt. En pendelparkering på eftermiddagen är helt outhärdlig på grund av all dieselavgasstank.

#13
2021-01-21 13:41

Bensin eller dieselvärmare har jag aldrig haft någon. Har gjort värnplikt (16 månader) och lärt mig leva med kyla;)

#14
2021-01-21 14:17

2021-01-21
"Jag fjärrstartar alltid min bil och låter den gå en fem till tio minuter. Då körs också bränslevärmaren parallellt så bilen är varm och trevlig när jag kommer fram (med värme i ratt och säten aktiverad)." Skriver AL.
Att starta motorn kall bara för den lilla skillnaden att få stol värmen och ratt värmen aktiverad är verkligen idiotiskt! Indikerar tydligt en tjänstebilsägare som struntar i miljön, slitaget på motor, partikelfilter, olja mm. En dieselmotor på tomgång ger inte något tillskott av värme. Dessutom är det förbjudet och kan bötfällas inom tättbebyggt område.
Stolen blir ju varm ändå och obetydligt varmare av el innan någon sätter sig på den.
Samma sak med ratten som också blir varmare av att dieselvärmaren körs och om det inte räcker kan man vintertid använda handskar.

#15
2021-01-21 14:31

Håller med A.L. säkerheten främst, startar bilen och sedan dricker jag kaffet. Annars skrapa rutor, och visst man ser ut en liten stund, sedan immar igen. Så för trafiksäkerheten så är det bäst om bilen får värmas upp först. För miljöns skull borde jag nog införskaffa en elvärmare.

#16
2021-01-21 14:34

Snabb: Har du haft nån bil med rattvärme? Du kan inte jämföra den sköna värmen mot hur en ratt värms upp av kupéluften i övrigt....och handskar är otrevligt att köra bil med enligt mig iaf.
Även stolsvärmen är skön få igång innan man sätter sig.
Nu kan man ju starta allt detta utan att starta nåt fossilt med en modern bra utformad bil, men att påstå att det inte är nåt att ha, då har man nog inte haft det.

#17
2021-01-21 14:55

Usch Usch, med el går det dock inte fel. Är inte så säker på att kroppen mår så mycket bättre av stolsvärme utan snarare att det är en komfortfråga. Bränslevärmaren borde finnas med i utsläppen för bilen vilket skulle tvinga Volvo att göra en korrekt teknisk lösning på sina laddhybrider istället för den fuskvariant som de nu har och kan sälja "utsläppsrätter" på.

#18
2021-01-21 16:03

Snabb95: Ja det är riktigt att jag är tjänstebilsägare - varför det skulle ha någon betydelse är oklart.

Vad miljön anbelangar är det mikroskopiska skillnader du tänker på. När jag fjärrstartar min bil på uppfarten (gör det sällan om den står i garaget eftersom det är varmt där) så sker det i en tillräckligt öppen och icke-urban miljö så det marginella tillskottet till de urbana halterna av partiklar och kolväten blir infinitesimalt (i princip inte mätbart).
I grunden uppfyller heller inte mitt boende definitionen av tätort - såvida man inte inkluderar fisk som en del av populationen;-).

Vad som däremot är mätbart är förändringen av värmen i kupen, ratt och i stol (på sommaren värmen). Det är en påtaglig skillnad som jag värdesätter högt.

Men som jag skrev: I framtiden kommer det här vara ett icke-problem i takt med att bilarna blir eldrivna. Där kan man förvärma/kyla bilen med laddkabeln inkopplad.

MVH AL

#19
2021-01-21 16:18

Det är väl heller ingen som har räknat på att en bil med parkeringsvärmare ökar säkerheten i trafiken eftersom rutorna blir helt rena, för många kör med framskrapat titthål i rutan vinter tid och ser inte särskilt mycket. Alla har inte heller möjlighet att värma elektriskt när bilen är parkerad.
Just saying.

#20
2021-01-21 16:32

Varför inte helt enkelt använda en traditionell motor och kupévärmare som går på el när man sitter hemma? Det har jag gjort förut tillsammans med en blåtandsplugg i uttaget som jag kan styra från telefonen.

Om man tycker det är bökigt att dra ur och sätta i en kabel så är det väl bra övning till den gången det blir elbil hemma...

#21
2021-01-21 16:34

EU tillåter alltså hur höga utsläpp som helst från bilvärmaren.

#22
2021-01-21 17:38

Jag har haft elektrisk motorvärmare i många år och trivs med detta. Kommer, när detta ämne kommer på tal, ihåg när vi på åkeriet på 70- och 80-talet hade lastbilarna på tomgång vintertid under de 30-40 minuter som vi hade kafferast innan vi körde iväg på olika håll. En 2000-3000 kvm stor grusyta full med tomgångsgående lastbilar genererade en smog som inte var att leka med. Vi fick helt enkelt lära oss att det var så vi skulle göra.

#23
2021-01-21 18:24

Naturskyddsföreningen "glömde" uppge att med elektrisk motorvärmare - gärna använd även på sommaren - minskar man utsläppen.......

#24
2021-01-21 18:37

Hade en diesel passat 2 ,0 med sk tillsats värmare när man stod i kö på vintern så startade värmaren
Det var som att få in diesel avgaser från en gammal Scania
Luktade så in i helvete och gick inte att stänga av då de ingick i avgasreningen!!

#25
2021-01-21 18:56

Dom glömde ta med "Rysk motorvärmare" i utredningen. (tända en liten brasa eller elda med gasolbrännare under motorn) Det kanske är bätte för miljön?

#26
2021-01-21 19:50

Sedan tycker jag argumentet trafiksäkerhet är lite att ta i. Ska man ha en bränslevärmare som släpper ut orenade avgaser bara för att man inte orkar skrapa rutan? Någon måtta får det väl vara på hur bekväm man får va.

#27
2021-01-21 23:09

Vevhusventilation på en stationär dieselmotor släpper ut och luktar lika illa.Sen droppar det även rester.
Volvos dieslar har raka rör man har ju funderat allt annat ska vara så noga.
Bilen är inte bara vid parkering utan även vid drift.
Bensin är väl samma sak men det luktar nog mindre, men bensin innehåller bensen.

#28
2021-01-21 23:21

Vid kyla går bilens värmare för att hålla temperaturen på motoroljan. Moderna dieselbilar är så effektiva att det inte blir tillräckligt med spillvärme.
Vem visste inte det?

#29
2021-01-22 10:02

Karl, flera av oss har försökt förklara att de stackars % som skiljer i verkningsgrad inte är förklaringen till svag värme i dieselbilar. Läs högre upp i tråden är du snäll istf att sprida gamla myter.

#30
2021-01-22 10:36

P-värmare är guld värt

#31
2021-01-22 13:04

johnkommentar har rätt då de flesta diesel bilar inte har något spjäll i insuget. En bensin bil blandar 1 del bensin med 14,7 delar luft, så vi lägre belastning stryps luftmängden. I en diesel så sugs hela mängden luft mellan 18-70 delar luft till en del diesel in och betydligt mycket mer värme försvinner ut i avgasröret. Dieslar går inte stökiometriskt men om gjorde de så är mixen14,6. Effekten varieras med dieslepumpen inte luftmängden. För mycket diesel för lite luft lika med svart rök. Förövrigt har jag beställt elvärmaren till bilen nu.

#32
2021-01-22 20:46

Det är inte skillnaden i verkningsgrad som gör att det tar minst tre ggr så lång tid innan dieselmotorn blir varm vid normal körning (på tomgång blir den aldrig varm ens med avstängd kupévärme).

Borde det inte bli betydligt bättre då EGR-ventilen återcirkulerar de varma avgaserna till insugningsröret via en EGR-kylare som tillför kylvattnet värme?

Johan Winbladh @ hur stor andel av insugningen är återcirkulerade avgaser t.ex. på tomgång? Enligt de varierande blandningsförhållandena 18/70 så skulle på tomgång merparten av insugningen kunna vara avgaser.
Hur mäter man avgas flödet och hur styr man EGR-ventilen till önskat flöde vid varierande belastningar?

#33
2021-01-22 21:51

Jag mätte bensinvärmare utsläppen på 70 talet och mätare gjorde inget utslag så effektiv var värmarna.

#34
2021-01-22 22:57

Köpa en bil utan bränslevärmare? Nej kommer aldrig hända mig igen. Så bra att ha på vintern. Utsläpp jovisst men ingen kallkörning eller 5 min tomgång för att skrapa rutor som många andra.

Och seriöst, så länge Ford F150 fortsätter toppa bilförsäljningen så spelar detta typ ingen roll?
Finns betydligt större miljöproblem än detta med världens bilar.

Och då skall man inte prata om överbefolkning det är,ju det största problemet av alla.

#35
2021-01-22 23:12

Efter typ 15-18 år med bränslevärmare.
Aldrig en bil utan bränslevärmare.

Om 5-10 år når alla kör elbil och kan förvärma sina bilar kommer alla att säga hur kunde man förr ha en bil som alltid var kall och isig.

Jag har upplevt det redan i 15-18 år att alltid kliva in i varm bil och slippa skrapa rutor.
Och mina bilar har gått snålt hela vintern utan en enda kallstart.

#36
2021-01-25 04:49

Innan man börjar med ovanan att starta upp bilens motor en stund innan man ska iväg, kan det vara bra att kolla upp kommunens regler för tomgångskörning, som oftast är satt till max. 1 min.

#37
2021-01-24 08:40

Jag har en Volvo laddhybrid som har bränslevärmare. När bilen står ansluten mot laddboxen för laddning eller är full laddad så kan man ändå inte värma bilen med el, nej bränslevärmaren startas ändå och orenade avgaser släpps ut.
Så dåligt av Volvo då detta går att lösa då andra bilmärken kan förvärma bilen på el via batteriet både med och utan laddning ansluten.

#38
2021-01-24 08:51

Ja ungefär som att man innan man publicerar ett underlag har satt sig in i vad det visar, eller läst in sig (och själv praktiserat) de metoder som använts (#36)

Världen är full av både okunskap som inkompetens. En del åker exempelvis omkring och bländar mötande trafikanter för att ”lära dem en läxa”(#36), en del kör för fort och en tredje förvärmer/kyler sin bil med hjälp av värmare (eller kombination motor/värmare).

I samtliga av dessa fall gör individen en bedömning - möjligen på grund av okunskap eller dumhet. Alternativt på grund av motsatsen.

Att bränna diesel på tomgång (eller i värmaren) har ingen effekt på annat annat än den lokala miljön. Den senare är en funktion av exponeringsrisk och tid. Därför är det fullt möjligt på individnivå att både förvärma som kyla sitt fordon -rent av i strid med gällande regler -så länge individen kan förstå, värdera och har kompetens att avgöra den marginella effekten som detta ger på omgivningen.

Jag kommer därför också i fortsättningen köra min bil både i värmande som kylande syfte. Den marginella vinsten överstiger den marginella onyttan och kan därför motiveras också på samhällsnivå.

Men i framtiden blir detta ett icke-problem - i alla fall fram tills dess att miljöfanatikerna upptäcker att det kräver energi.

MVH AL

#39
2021-01-24 09:44

Undrar hur mycket koldioxid släpper dessa ut?
kolgrillarna, snöskotrar, snöslungor, gräsklipparna, mopeder, båtar, och traktorer
Lustigt att ingen nämner deras utsläpp men när det gäller bränslevärmarna då du
då rasar hela världen.

Bränslevärmarna är inget miljöproblem med,
utan de är skribenterna som har skapat dessa bagateller.

#40
2021-01-24 11:22

Bara vedeldningen innebär ett jättetillskott av allehanda utsläpp (partiklar, kolväten dioxiner etc). Räknar man på antalet timmar som man kan elda i sin kamin och jämför det med antalet timmar man kan köra bil så är vedeldningen många gånger smutsigare.

I vissa regioner (där man diskuterar förbud mot dieselbilar) står vedeldningen till och med för majoriteten av de lokala tillskotten. På total nivå är således vedeldningen ett (minst) lika stort problem som vägtrafiken. Och vedeldningen kan inte elektrifieras!

Frågan är dock vilken politiker som vågar stoppa vedeldningen?

MVH AL

#41
2021-01-24 22:23

Sabud
Gillar du kyla så har du väl ingen värme hemma heller. Vilken logik - "gjort lumpen 16 månader"

#45
2021-01-25 17:42

Inte behöver man ta upp andra lagöverträdelser för att legalisera sina egna lagöverträdelser med tomgångskörning av bilen!
40 % av luftföroreningarna Västsverige har kommer från England så tala om att utsläpp inte gör skada utanför tätorter håller inte!
Väljer man elbil kan man både köra värme och kyla med hjälp av värmepumpen i bilen som är riktigt snål på el utan att bilen är ansluten till elnätet och ingen motor behöver värmas upp före avfärd, det är framtiden som redan finns där ute!

#46
2021-01-25 22:18

PREVIA, : Du kan inte generalisera så som du precis gjorde. Halterna är en funktion av olika saker beroende på vald komponent. Därtill är variationen över tid förhållandevis stor (för PM2,5 är handlar det om +/- 10% beroende på årstid men också årtal)

Att starta sin motor med fjärreglering för kyla eller värme (eller om man bara väljer att starta värmaren) behöver heller inte medföra någon fara för folk, givet att man antingen aktiverar funktionen där det inte finns någon att exponera, alternativt att man inte är särskilt många bilar på plats samtidigt, eller i ett slutet gaturum.

På en parkeringsplats där det är väl ventilerat (havet som enda granne), antalet fordon som går är ett och befolkningsstorleken kan räknas på ena handens fingrar bidrar utsläppen inte till någon ökad risk. Följaktligen uppväger nyttan de eventuella onyttor som du tänker på - som kan kopplas till hög exponering under lång tid och på en stor population. För framtida diskussioner är det bra om man lär sig skilja på dem, vilket också gäller skillnaden mellan individ och totalpopulation. Problemen som diskuteras i fallet luftföroreningar är inte applicerbara på enskilda element, utan är utslagen på retrospektiv nivå (kallas också för kohortstudie) . Det är faktiskt ett vanligt fel som många gör - inte minst i fallet medicinska påståenden (nu senast med vaccinationerna där debatten präglas av desinformation) så det kan vara på sin plats att jag lär er denna skillnad för en mer nyanserad och faktaorienterad framtida debatt.

Gruppens problem behöver alltså inte gälla på individens nivå - och omvänt!

MVH AL

#49
2021-01-26 01:00

Karl Johansson skriver i #28
"Moderna dieselbilar är så effektiva att det inte blir tillräckligt med spillvärme. Vem visste inte det?"
Jag vet att detta påstående är HELT FEL!
Jämför Dieselbilen och Bensinbilen i tabellerna ovan så finner Du att den förvärmda dieselmotorn har 5858 g eller 51 % högre CO2 utsläpp än den förvärmda bensinmotorn som har 3879 g CO2 på 23 km, värmarförbrukningarna inte inräknad.
Ändå är det alltid dieselmotorerna som har behov av tillskott från en bränslevärmare under körning och för att sänka den annars mycket långa uppvärmningstiden.

#50
2021-01-26 01:04

Att en AUDI A6 har 5858/23 = 254 g CO2/km låter för mycket. Att förbrukningen snarare ökat än minskat efter förvärmning låter också konstigt. Bränslevärmaren tar nästan ingen ström när kupévärmen är bortkopplad. Så behov av batteriladdning kan inte vara förklaringen.

I texten klagar man på det stora partikelutsläppet från A6:an. Men i tabellen är det 411 ggr större partikelutsläpp från den förvärmda Mazda CX-3.

Att man inte tjänar in hela bensinvärmarens förbrukning beror på att man kört värmaren i 15 minuter, vilket är onödigt länge när man inte ödslar någon värme till kupén,

#51
2021-01-29 09:15

John och A.L.

Håll er till ämnet i artikeln. Era inlägg om "ljustutning" har raderats.

#52
2021-02-23 10:21

Blir det koll på dessa kolgrillar som vräker ut massor med miljö farliga gifter
Eller är det så att de är bara bränslevärmarna som plötsligt har blivit hot mot naturen.
Medan kolgrillarna som är betydligt värre mot miljön går fri.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.