Bild
Nästa artikel
Nyheter

Smutsiga bränslevärmare en miljöbov – så höga är utsläppen

Publicerad 2021-01-21 10:55 (uppdaterad 2021-01-21 14:33)
En ny rapport sätter fingret på en dold miljöbov. Bränsledrivna bilvärmare försvaras ofta av biltillverkarna – men tillåts släppa ut helt orenade avgaser.

Biltillverkarna måste numera ha exakta siffror för hur mycket varje modell släpper ut, med alla olika motoralternativ och tillval. Men så här års släpper många bilar ut betydligt mer skadliga ämnen – till stor del helt oreglerat.

Det handlar om bränsledrivna motor- och kupévärmare som flera märken erbjuder. Naturskyddsföreningen riktar hård kritik mot den här finessen i en ny rapport eftersom utsläppen skickas ut i luften helt orenade.

Generellt sett smiter utsläppen från bränsledrivna bilvärmare under radarn. De regleras inte alls i samma utsträckning som bilens ”vanliga” utsläpp från motorn och få tillverkare kan svara på hur stora utsläppen är i verkligheten.

Smidigare kallstart och varm kupé

Bränslevärmaren används för att värma upp bilen innan den startas och hos flera märken kan den aktiveras i förväg, antingen via timer eller en mobilapp. Genom att värma upp motorn innan bilen körs iväg blir utsläppen under de första kilometrarna betydligt lägre, slitaget på komponenterna blir mindre och kupén värms upp, något som även kan smälta is och snö på rutorna.

Men nackdelen är att bränslevärmarna inte har någon avgasrening, så när de värmer upp bilen på parkeringsplatsen tillåts de släppa ut orenade avgaser. Det görs ofta i boendemiljöer där bilen står parkerad.

”Vi konstaterar att utsläppen är omfattande och nästan helt oreglerade. Det är även anmärkningsvärt att bilvärmare har ett eget avgasrör som inte omfattas av samma regler som avgaser från bilens motor”, står det i rapporten.

”Vi konstaterar att utsläppen är omfattande och nästan helt oreglerade”

I och med att bränslevärmaren är monterad vid sidan av motorn med ett eget avgasrör tas utsläppen inte med i beräkningen av motorns utsläpp. 

Utsläppen inte alltid lägre

Det finns få tester som avslöjar utsläppen från värmarna, men tyska ADAC har testat en bensindriven Mazda CX-3 och en dieseldriven Audi A6 som båda kallstartades och varmstartades samtidigt som utsläppen mättes.

Efter att ha kört teststräckan på 2,3 mil visade det sig att den totala bränsleåtgången ökat och att även utsläppen av koldioxid och kväveoxider var betydligt högre med värmare än utan. Däremot sänktes utsläppen av kolmonoxid och kolväten i båda fallen.

Det stora problemet för dieselbilen var dock de extremt höga partikelutsläppen.

”Under förvärmningsfasen släpper värmaren ut cirka 2 200 miljarder partiklar. Det är mer än 24 gånger så mycket som den kallstartade körningen om 23 kilometer ger ifrån sig. Och det är alltså innan bilen ens har rullat en enda meter”, kommenterar Naturskyddsföreningen.

Om utsläppen från bränslevärmarna räknades med i bonus/malus-systemet skulle sex av Volvos laddhybrider inte längre klara bonusgränsen.

Nästan oreglerade utsläpp

EU reglerar inte utsläppen från bilvärmare på samma sätt som motorns vanliga utsläpp. Utsläpp från bilvärmare ska vara ”inom acceptabla gränser” – så mycket hårdare krav än så finns inte, och testerna görs i mellan 10 och 30 plusgrader vilket är betydligt varmare än när de flesta bilägare använder bränslevärmaren.

Den så kallade partikelmassan mäts, men inte antalet partiklar som därmed får vara hur höga som helst. Utsläppen kontrolleras inte heller vid besiktning.

Enligt uppskattningar som Naturskyddsföreningen gjort släpper bilar med bränslevärmare ut mer än 50 000 ton koldioxid om året. Dessutom släpper både bensin- och dieselvärmare ut kväveoxider som bidrar till dålig luft.

En av biltillverkarna som kritiseras mest i rapporten är Volvo.

”Naturskyddsföreningen gör ett stort antal antaganden i sin studie som inte överensstämmer med Volvo Cars egen data. Vi välkomnar gärna en dialog med Naturskyddsföreningen kring detta. Volvo Cars bilar uppfyller alla gällande lagkrav”, uppger Volvos informationsavdelning i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Dacia Logan MCV 0,9 TCe Lauréate

PRIS, FRÅN KR: 108 900.
MODELL: 5-sits, 5-d kombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 449/B 173/H 152.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 113.
MOTOR: Trecylindrig tvärställd bensinmotor med turbo, kamkedja. Cylindervolym 898 cm3. Max effekt 90 hk vid 5 250 v/ min. Max vridmoment 135 Nm vid 2 500 v/ min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda. ESP standard.
PRESTANDA: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 116 g/km.
KONKURRENTER: Skoda Fabia Combi, Renault Clio Sport Tourer, Seat Ibiza ST.

VAD NYTT? Kombiversion av småbilen Sandero.
FÖR VEM? Den som till varje pris vill ha en ny bil för lite pengar.   

PLUS: Rymlig. Fin motor, lättskött infotainment.
MINUS: Dålig körställning, låg säkerhet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.