Bild
Nästa artikel
Volkswagenägare i Tyskland riskerar körförbud

Volkswagenägare i Tyskland riskerar körförbud

Nyheter

De manipulerade dieselbilar vars motorer inte ännu åtgärdats kan tas ur trafik.

Efter att Volkswagen för tre år sedan ertappats med att ha installerat fuskprogramvara i 11 miljoner dieselbilar har biltillverkaren utvecklat en teknisk lösning för att komma tillrätta med problemet. Återkallelsen inleddes 2016 och fortfarande är det många som inte lämnat in sina bilar för åtgärd.

Nu kan konsekvensen för tyska bilägare bli att deras bilar får körförbud. Det skriver Automotive News. Tysklands transportmyndighet KBA menar att bilägarna har haft gott om tid på sig att genomföra åtgärden och att återkallelsen i Tyskland är obligatorisk. 
”Bilar som inte fixats kan så småningom tas ur trafik”, skriver KBA i ett mejl til Automotive News.  

Det är dieselbilar med cylindervolymerna 1,2, 1,6, samt 2,0 liter – samtliga med motorbenämningen EA189 – som behöver uppdatera sin mjukvara och i vissa fall även installera en så kallad flödesriktare. 

I Sverige finns över 220.000 bilar från Volkswagen, Seat, Audi och Skoda med motorn EA189. För svenskarna är det dock inte obligatoriskt att åtgärda sin bil och de som väljer att inte genomgå uppdateringen beläggs inte med körförbud. Transportstyrelsen har nämligen beslutat att det ska ses som en frivillig serviceåtgärd, vilket är fallet i 24 av 28 EU-länder.
– Åtgärden är inte tvingande men vi uppmanar bilägarna på olika sätt att göra den, skriver Volkswagengruppens informationschef i Sverige, Marcus Thomasfolk, i ett mejl till Vi Bilägare. 

Volkswagengruppen hade i juni 2018 åtgärdat drygt 75 procent av bilarna som berörs i Sverige. 

Diskutera: Är det rätt av tyska myndigheter att vilja belägga icke åtgärdade bilar med körförbud?
 
Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2018-08-16 15:09

En vw-modell som inte berörs av detta på bilden.

#2
2018-08-16 16:16

Tror inte heller att KBA skriver "fixats"!

#3
2018-08-16 16:32

Emmm.. är det inte så att om ägarna lämnar in sina bilar så gör VW så de får lägre uteffekt och detta utan att ägarna på något vis kompenseras därför?

.

#4
2018-08-16 16:33

Klart dom ska få körförbud

#5
2018-08-16 17:09

Det skiljer mellan Tyska o Svenska förhållanden.
Först är det en helt annan biltäthet för de som inte varit på plats.
Bilarna i Tyskland fick inte sitt partikelfilter förrän 2010, så det är många i trafik som släpper ut mycket partiklar.
Mängden bilar på liten yta gör att de även kan få problem med NOx.
Sverige har partikelfilter från 2005 så hela parken är renad.
NOx ja man prata om förtida dödsfall vi låg på storlekdsordningen 5 st per år.
Partiklar här hade vi storleksordningen 100 st beroende på Bensinbilar som saknar filter. Blir krav 2020.
Bilarna blir sämre av åtgärden och därför gör jag inget.
Moralen finns bilar EU 6 som är betydligt sämre än min EU 5. så jag sover gott.

#6
2018-08-16 17:12

Vet att MP prata om 10 000 dödsfall, men inget att bry sig om.

#7
2018-08-16 17:16

Nej, Karl. Inget att bry sig. Låt oss blunda och drömma vidare.

#8
2018-08-16 17:30

Håller med, klart att de ska få körförbud. Borde vara samma regler i sverige, lämna in bilen för åtgärd eller `ställ den´. Hur många kör omkring med så kallat diesel-trim som antagligen påverkar bilarnas utsläppavärden påtagligt. I moderna dieselbilar har man ofta en `körtypsväljare´ med lägen som ekonomi - normal - sport. etc. Hur många har ställt sin i konstant sport och hur påverkar det förbrukning-utsläpp??

Jag tycker hela upplägget verkar bädda för ett stort mått skenhelighet.

#9
2018-08-16 17:39

Det står väl i registeringsbeviset (som bygger på typningen) hur mycket en viss bil får släppa ut? Upp till bilprovaren att underkänna bilar som går över den gränsen.

#10
2018-08-16 18:55

De ska självklart ha körförbud, varför ska utsläppsfusk ses mellan fingrarna?

#11
2018-08-16 20:11

Givetvis borde de reglerna som gäller i Tyskland, också gälla i Sverige och övriga EU för bilarna är trots allt ursprungligen felaktiga. Man kan också göra som i USA där VW gått med på att köpa tillbaka 500 000 bilar som kunden valt att inte åtgärda.

#12
2018-08-16 19:13

Några 5 st som får en för tidig död på grund av kvävedioxider är det knappast när man läser östra Sveriges lutvårdsförbunds analys som skriver.
”Används risksamband med kvävedioxid som indikator beräknas ca 1000 förtida dödsfall per år i Stockholms län och ca 60 - 90 förtida dödsfall per år och län i Uppsala, Södermanland och Gävleborgs län.”
http://www.oslvf.se/wp-content/uploads/2018/04/Exponering-av-luftförureningar-_Slb-analys.pdf

#13
2018-08-16 19:46

Och Miljötalibanerna är tysta som muren!! Javisst ja, det är ju val om knappt en månad!!

#14
2018-08-16 20:00

Löjligt. Finns massor med dieselbilar som släpper ut mer än vw. Toyota tillexempel. Belägg de med körförbud oxå om det nu är miljön man vill värna!

#15
2018-08-16 20:27

HT19, I verklig trafik har Toyotas dieselar de lägsta utsläppen av alla Euro 5 dieselbilar som även understeg ett flertal nyare Euro 6 dieselar.
Toyota slutade dock utvecklingen i princip helt med personbilsdieselar till Euro 6 flera år före diesel gate då man ansåg att det var ett snedsteg och satsade pengarna på effektiva bensinhybrider i samma prisklass istället utan dessa problem med NOx-partikelutsläpp.
http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-dieselbilar-ar-giftigare-befarat

#16
2018-08-16 21:19

De är ju inte typgodkända med den programvara som används i vanlig trafik så det är väl mkt rimligt med körförbud för icke åtgärdade exemplar.

#17
2018-08-16 21:45

Kommer inte hända. Bilarna är typgodkända och passerar sitt COC. Tyska KBA kan göra vad de vill. Går ägarna till EU-domstol kommer KBA förlora.
Jag ser det mest som skrämseltaktik för att få alla att uppdatera.
Det handlar mest om ägarna som är rädda för att ny mjukvara ska förstöra bilens egenskaper.

#18
2018-08-16 21:46

Thomas Sollentuna: De är visst typgodkända med den programvara som används. Både före och efter modifikation. Annars hade de aldrig satts i trafik. Eftersom typgodkännandet inte är tillbakadraget eller COC't är det så är de fortfarande typgodkända.

#19
2018-08-17 08:06

Varför ska en ägare som blivit pålurad en bil med dieselfusk dessutom drabbas av körförbud? Teknikens värld har haft en lång serie artiklar om dom problem med igensatt EGR-ventil och partikelfilter utöver sämre prestanda som "uppdaterade" bilar drabbas av. Eftersom det är dyra problem att åtgärda så avråder jag mina vänner från att "uppdatera" sina bilar. Dom jag avrått bor i glesbygd, så det lär inte vara nån som dör NOX-döden pga att dom inte neddaterat sin bil. Råd 2 är att byta bort bilen så snart som möjligt. En icke neddaterad bil lär ha ett högre värde i andra hand pga ovanstående.

#20
2018-08-17 09:50

Skall bilarna med de japanska krockkuddarna få körförbud?

#21
2018-08-17 10:55

Håller helt med Rutger Jönåker, har själv en bil som inte kommer att bli uppdaterad, jag vill inte få tillbaka en bil som är orkeslös och drar mer bränsle.

#22
2018-08-17 11:20

Svar till Gunnar Lindberg o PREHA.
Finns en undersökning som säger att 10 000 går en förtida död till mötes inom EU.
Jämt fördelat skulle det betyda 200 st i Sverige.
Vi har partikelfilter på "alla" utomlands max hälften, sen har vi lägre trafík per kvadratkilometer.
Så det blir 0-50 personer i hela Sverige, och 0-5 beroende på NOx.
Däremot är besinbilar som inte har partikelfilter ett hälsoproblem, dom är sämre än dieselar som är levererade på 90-talet.

#23
2018-08-17 14:49

Jag är ju lite förvånad över att det bara pratas om dieslar. Bensinbilar har också stora problem med partiklar. Det gäller framförallt direktinsprutade motorer av olika varianter.

#24
2018-08-17 15:02

@karl Johansson.
Läs Sveriges luftvårdsförbunds analys en gång till.
http://slb.nu/cgi-bin/report/generate_report8.cgi?homepage=slbanalys&amp...
Här är hemsidan.
http://slb.nu/slbanalys/rapporter/

#25
2018-08-17 16:07

Tyskarna och Vi Bilägares kommentarsfält gnäller över lite diesel, lyfter man blicken ovan navelhöjd så kan man läsa man att en tung fläskig fullsize pickup truck är världens mest sålda bil.

Sila mygg...

#26
2018-08-17 18:53

HT19
Nämn någon bilmodell som är sämre en VW; utsläpp
De är ju så att VW bluffar med sina utsläpp
så ingen vet hur mycket de släpper ut.
Om de nu var så enkelt att åtgärda fusket
så varför bluffade de?
Självklart är ju att det inte lyckades av att få ner utsläppen
till lagliga nivåer med dessa motorer utan stor dyra ombyggnad av motorerna
där av fusket/bedrägerierna

#27
2018-08-17 22:06

Läste nyss en ganska intressant bok kring just VW skandalen. En av anledningarna kring fusket handlar om att man vill hålla nere andväningen av adblue. D.v.s Urea som är till för att få ner NOx emissionerna. Adblue är helt nödvändigt för att klara kraven i labb, men det går också åt en hel del. Så mycket att kunden skulle behöva fylla på ofta. Därför tyckte man det var fiffigt att använda rätt mängd adblue i testlabbet men mycket mindre i verkligheten. Så vips, myndighetens krav klarades och kunden slapp fylla på. Dessutom kunde man dimensionera vissa ventiler m.m. mindre och då spara pengar. Win-win-win altså. Enda problemet var att det inte var lagligt och därför var man tvungen att smyga med det. I och med att det inte är lagligt är inte heller bilens registrering laglig utan uppdatering. Så bra att man börjar sätta hårt mot hårt. Fusk är fusk, även om man smyger med det.

#28
2018-08-18 00:16

Samtliga bensindrivna Aldrig Audi!

#29
2018-08-18 08:32

Previa, Aldrig mer Audi.
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa8850/pdf Då ser du hur det fungerar.
Vi har haft partikelfilter på diesel 5 år längre och andelen dieselbilar är 30%
I andra länder minst det dubbla.

Räknar man vår del till 25% så räknar man högt.
Förtida dödsfall enl länken på SVT.
Partiklar 9390/70 x 0,25= 33 personer.
Ozonet 392/70x0,5= 3 personer.
Varför 0,5 partikelfilter hjälper inte mot NOx

Vilka släpper ut mer Volvo, Italienska och Franska. T.o.m. så att deras Euro 6 släpper ut mer.
Du tänker köp BMW, ja det är dyrare motorkonstruktion, Min fundering är hur man kan tillåta Euro 6 bilar som släpper ut massor.
Befintliga Bensinbilar borde åläggas att montera partikelfilter.
Dieselbilar med HVO är ingen tokig lösning

#30
2018-08-18 09:30

@Karl Johansson NOx kommer i första hand från dieselbilar utan urea insprutning. Från 1:e september i år är det i princip omöjligt att klara RDE kraven utan urea insprutning vilket innebär att det problemet är mer eller mindre löst. Partiklar härrör främst från bensinbilar. Här är det fortfarande problem. Löses dock genom partikelfilter (som naturligtvis bara tar partiklar, därav namnet). Men tro inte på de jämförelser av VW sponsrade som florerat. Där har man jämfört en fungerade VW med urea insprutning med bilar som inte har. Så klart det blev bättre. Det var det där med äpplen och päron.

#31
2018-08-18 10:51

Mythbuster. Vet inte om problemet är löst kan man fuska så verkar man göra det ekonomerna har makten i företagen inte tekniker.
Skulle Vi Bilägare o Teknikens Värld vara sponsrade av VW?
VOLVO har ingen SCR katalysator tidigare än By 2018. Ändå klarar de Euro 6! Hur lyckades dom få igenom bilen.
Jag har en icke uppdaterad VW 2015 den släpper ut mindre än Volvo 2017, min skulle inte vara OK.
Skärskådar man det som levererats med SCR, finns ingen värme av AdBlue behållare som på Diesel. Så inte ens teoretisk så skulle det fungera under -10 grader. Finns det någon som fungerar vid minusgrader.
En del lägger av vid + 15 grader. Motorer med dåligt material begränsar tiden som man kan köra med SCR till kanske 30 minuter, när man kommer till staden så har den lagt av vid Täby. Var inte orolig för NOx men partiklar är farfligt även om det är betydligt bättre...problemet är stort vid Bio bränsle eldade Värmeverk. Norrtälje släpper ut 5 000 Kg.

#32
2018-08-18 12:44

@Karl. Det finns olika versioner av Euro 6 vilket är forvillande. Därför är det äpplen och päron att jämföra Euro 6b med Euro 6dtemp. Men från i höst måste alla klara RDE. Det innebär Urea och Euro 6dtemp för alla. Dessutom i WLTP & Euro 6 är temperaturen väl bestämd för testet. D.v.s. inga egna temperaturer gäller. Även om en del mindre seriösa testlabb gör så för att få in artiklar. Och nej, naturligtvis är inte ViB sponsrade av VW. Men VW har med bra lobby fått vissa testinstitut att cherrypicka sin tester till VW fördel. När det gäller partiklar från biobränsle tror jag att det är en en klart större dimension än de från bensinbilar. Mindre partiklar = tränger längre ner i lungan = mer cancer. Stora partiklar kallas sot och fult, men inte särskilt farligt.

#33
2018-08-18 20:47

Å ha ha, kommentarerna är intressanta, massiva grupper är motståndare till hårda tag mot VW, varför då?
Jo av en händelse råkar majoriteten köra just VW... Alltså...
"Det som är dåligt för VW är dåligt för mig" och tvärt om...

Det handlar bara om att tala i egen sak och värna sina personliga intressen.

#34
2018-08-18 20:47

.

#35
2018-08-19 10:53

Haha, och så har vi en som gillar Opel...

#36
2018-08-19 18:02

Milkykainen, de är inte alls typgodkända med den programvara som används i vanlig trafik, de använde en programvara som kände av att "nu typprovas det" som sedan ej används vid normalt bruk. Dvs man typprovade en motor och sålde en annan!

#37
2018-08-20 10:14

Min uppfattning är att det inte är rätt väg att gå. Det är för politiker bara den "enklaste vägen" att gå. Istället borde politikerna tvinga bilföretagen att återköpa bilarna först. Därefter kan det bli aktuellt att bilen beläggs med körförbud.

Man måste förstå att de bilägare som inte frivilligt går med på en "nedgradering" av sin bil helt enkelt inte vill ha något annat än det dom en gång köpt. Därför bör ägaren erbjudas att köpet återgår till en mycket fördelaktig "deal" för ägaren. Om man som bilägare inte heller går med på det alternativet kan det bli aktuellt med körförbud. Vad jag vet har ingen ägare i Sverige blivit erbjuden att VW köper tillbaks bilen till en för ägaren fördelaktig summa pengar. Men så bör det såklart fört bli innan det blir tal om något körförbud.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.