Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volkswagenägare i Tyskland riskerar körförbud

Publicerad 16 augusti 2018 (uppdaterad 17 augusti 2018)
De manipulerade dieselbilar vars motorer inte ännu åtgärdats kan tas ur trafik.
Efter att Volkswagen för tre år sedan ertappats med att ha installerat fuskprogramvara i 11 miljoner dieselbilar har biltillverkaren utvecklat en teknisk lösning för att komma tillrätta med problemet. Återkallelsen inleddes 2016 och fortfarande är det många som inte lämnat in sina bilar för åtgärd.

Nu kan konsekvensen för tyska bilägare bli att deras bilar får körförbud. Det skriver Automotive News. Tysklands transportmyndighet KBA menar att bilägarna har haft gott om tid på sig att genomföra åtgärden och att återkallelsen i Tyskland är obligatorisk. 
”Bilar som inte fixats kan så småningom tas ur trafik”, skriver KBA i ett mejl til Automotive News.  

Det är dieselbilar med cylindervolymerna 1,2, 1,6, samt 2,0 liter – samtliga med motorbenämningen EA189 – som behöver uppdatera sin mjukvara och i vissa fall även installera en så kallad flödesriktare. 

I Sverige finns över 220.000 bilar från Volkswagen, Seat, Audi och Skoda med motorn EA189. För svenskarna är det dock inte obligatoriskt att åtgärda sin bil och de som väljer att inte genomgå uppdateringen beläggs inte med körförbud. Transportstyrelsen har nämligen beslutat att det ska ses som en frivillig serviceåtgärd, vilket är fallet i 24 av 28 EU-länder.
– Åtgärden är inte tvingande men vi uppmanar bilägarna på olika sätt att göra den, skriver Volkswagengruppens informationschef i Sverige, Marcus Thomasfolk, i ett mejl till Vi Bilägare. 

Volkswagengruppen hade i juni 2018 åtgärdat drygt 75 procent av bilarna som berörs i Sverige. 

Diskutera: Är det rätt av tyska myndigheter att vilja belägga icke åtgärdade bilar med körförbud?
 

Kommentarer

#1 • 16 augusti 2018
McTar
En vw-modell som inte berörs av detta på bilden.
#2 • 16 augusti 2018
Lasse J
Tror inte heller att KBA skriver "fixats"!
#3 • 16 augusti 2018
Klarsynt
Emmm.. är det inte så att om ägarna lämnar in sina bilar så gör VW så de får lägre uteffekt och detta utan att ägarna på något vis kompenseras därför? .
#4 • 16 augusti 2018
Karl Johansson
Det skiljer mellan Tyska o Svenska förhållanden. Först är det en helt annan biltäthet för de som inte varit på plats. Bilarna i Tyskland fick inte sitt partikelfilter förrän 2010, så det är många i trafik som släpper ut mycket partiklar. Mängden bilar på liten yta gör att de även kan få problem med NOx. Sverige har partikelfilter från 2005 så hela parken är renad. NOx ja man prata om förtida dödsfall vi låg på storlekdsordningen 5 st per år. Partiklar här hade vi storleksordningen 100 st beroende på Bensinbilar som saknar filter. Blir krav 2020. Bilarna blir sämre av åtgärden och därför gör jag inget. Moralen finns bilar EU 6 som är betydligt sämre än min EU 5. så jag sover gott.
#5 • 16 augusti 2018
Karl Johansson
Vet att MP prata om 10 000 dödsfall, men inget att bry sig om.
#6 • 16 augusti 2018
Gunnar Lindberg
Nej, Karl. Inget att bry sig. Låt oss blunda och drömma vidare.
#7 • 16 augusti 2018
Sabud
Håller med, klart att de ska få körförbud. Borde vara samma regler i sverige, lämna in bilen för åtgärd eller `ställ den´. Hur många kör omkring med så kallat diesel-trim som antagligen påverkar bilarnas utsläppavärden påtagligt. I moderna dieselbilar har man ofta en `körtypsväljare´ med lägen som ekonomi - normal - sport. etc. Hur många har ställt sin i konstant sport och hur påverkar det förbrukning-utsläpp?? Jag tycker hela upplägget verkar bädda för ett stort mått skenhelighet.
#8 • 16 augusti 2018
pinjong
Det står väl i registeringsbeviset (som bygger på typningen) hur mycket en viss bil får släppa ut? Upp till bilprovaren att underkänna bilar som går över den gränsen.
#9 • 16 augusti 2018
Simon no1
De ska självklart ha körförbud, varför ska utsläppsfusk ses mellan fingrarna?
#a • 16 augusti 2018
PREVIA
Några 5 st som får en för tidig död på grund av kvävedioxider är det knappast när man läser östra Sveriges lutvårdsförbunds analys som skriver. ”Används risksamband med kvävedioxid som indikator beräknas ca 1000 förtida dödsfall per år i Stockholms län och ca 60 - 90 förtida dödsfall per år och län i Uppsala, Södermanland och Gävleborgs län.” http://www.oslvf.se/wp-content/uploads/2018/04/Exponering-av-luftförureningar-_Slb-analys.pdf

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.