Nästa artikel
Volkswagen Touran exploderade
Nyheter

Volkswagen Touran exploderade

Publicerad 5 maj 2015 (uppdaterad 6 maj 2015)
En VW Touran exploderade i morse.
I morse exploderade en biogasdriven bil av modellen Volkswagen Touran vid tankning. Modellen återkallades för dåligt rostskyddade gastankar 2012.
Tidigt i morse exploderade en Volkswagen Touran Ecofuel i Linköping. Den biogasdrivna bilen tankades vid tillfället för explosionen och som tur var befann sig föraren en bit ifrån fordonet, han ska ha klarat sig oskadd enligt tidningen Östgöta Correspondenten.
 
Vi Bilägare rapporterade hösten 2012 om den då aktuella återkallelsen av Volkswagen Touran tillverkade mellan september 2005 och maj 2009. Återkallelsen syftade till att stänga av bilens bakre gastank då denna rostat sönder på en tysk bil och Volkswagen befarade att fler Touran-bilar löpte risk att drabbas av detta.
 
Det värsta som kunde hända de drygt 900 svenska bilarna som återkallades var att de exploderade om tankarna inte byttes eller stängdes av, enligt Volkswagen. Den Touran som smällde i morse hade inte fått sina tankar bytta eller avstängda av en auktoriserad verkstad, säger biltillverkarens svenska informationschef, Marcus Thomasfolk, till Östgöta Correspondenten:

– Det vi vet är att bilen av någon anledning inte besökt en auktoriserad Volkswagen-verkstad för byte av gastankar. Vi har haft en sådan aktion på vissa årsmodeller av gasdrivna Touran och Passat med start 2012, eftersom det fanns en risk för genomrostning med gasläckage som möjlig följd.
 
Diskutera: Tycker du att det är känns otryggt med äldre gasbilar i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-05 14:25
Hackenbush

Otäckt verkligen, vilken tur att det inte satt någon kvar i bilen. Kunde slutat hur illa som helst.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-05 14:33
trasten

Undrar om han fick byta kallingarna efter det där?=)

#3 • Uppdaterat: 2015-05-05 14:49
Reverend Benny

Tycker du att det är känns otryggt med äldre gasbilar i trafiken?
Svar: Nej.

Känner mig mer otrygg med att människor inte servar sina bilar (vilka det än är) på auktoriserade verkstäder samt att biltillverkare inte tar ett större ansvar att leta upp bilar som har allvarliga fel.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-05 15:09
trasten

Frågan är vad bilfabrikanterna ska göra för att få in alla bilar? Tvångshämta med polis kanske?

#5 • Uppdaterat: 2015-05-05 15:24
Reverend Benny

Polis är kanske att ta i, men är inte främmande för det om det handlar om fara för annans liv. Samtidigt så ska man inte glömma bort att som ägare har man ett stort ansvar.
Och om man nu kör bilen som Taxi så bör det ju vara ännu större anledning att ha koll på fordonsflottan och serva på auktoriserad verkstad.
Sen så tycker jag nog att tillverkaren bör flagga för allvarliga fel till besiktningsanläggningar och att det bör finnas en rutin för att hantera sånt (verkar inte finnas om man läser artikeln).

#6 • Uppdaterat: 2015-05-05 15:32
trasten

Man kanske skulle ha läst de två breven som VAG skickat ut angående gasflaskorna.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-05 16:01
McTar

Undrar om bilen servats på auktoriserad verkstad? När jag lämnade in min förra bil, passat ecofuel, på plåtverkstan så ville inte bilverkstan lämna ut den förrän gastankarna bytts ut.

#8 • Uppdaterat: 2015-05-05 16:26
trasten

Den har inte servats på en auktoriserad verkstad sen 2010 enl VAG!

#9 • Uppdaterat: 2015-05-05 16:29
Reverend Benny

Fast nu var detta en begagnad bil som Taxibolaget köpt från en kommun, kan ju hända att dom fått breven men inte åtgärdat det.
Men som McTar skriver, undrar om den lämnats in på en auktoriserad verkstad?. Och vad jag vet är det inte longlife på gasbilarna från VW så den bör ju varit inne på service ett par ggr sedan 2012.

EDIT: Läste den artikel igen som det länkas till och där står det att Volkswagen inte kan se att bilen blivit servad på en auktoriserad verkstad sedan 2010. Hoppas ägaren till taxibilen inte får ut en spänn i ersättning av sitt försäkringsbolag.

#a • Uppdaterat: 2015-05-05 16:38
eriksgatan

Vad har ifall man har servat bilen på en auktoriserad verkstad med saken att göra? Låter på flera av er som att om man inte gör det, får man skylla sig själv om man flyger i luften. Återkallanden måste ovillkorligen gå till den registrerade ägaren. Sedan är det förstås bra om VAG informerar alla verkstäder de har kontaktuppgifter till oavsett om de är auktoriserade eller inte.

Att serva på en "auktoriserad" verkstad är verkligen inte något man skall behöva tvingas till. På många orter finns det ingen VAG-verkstad som man skulle vilja använda ens om den var gratis, utan man väljer hellre en som är bra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.