Bild
Nästa artikel
Efter Vi Bilägares avslöjande: Varning för rostiga gastankar

Efter Vi Bilägares avslöjande: Varning för rostiga gastankar

Nyheter

Dold rost på gastankar kan innebära allvarlig fara. Den varningen går ut till landets bilverkstäder efter Vi Bilägares avslöjande.

Rejäla rostangrepp på gastankarna – på bil som bara rullat 12 000 mil. Vi Bilägares bilder visar en inte så smickrande Volkswagen Passat av årsmodell 2009.

Men även om rosten talar sitt tydliga språk är den effektivt dold av plastkåporna som sitter under bilen och som sällan skruvas bort. Med andra ord: en dold rostfälla.

Bo Ericsson, vd för branschföreningen SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening), fick ta del av bilderna. Första reaktionen var förvåning.

– Det här var något som vi inte tagit i beräkning över huvud taget. Det här överraskade mig, det ska jag livligt erkänna, säger Bo Ericsson till Vi Bilägare och tillägger:

– Det här är angeläget. Det är ingen lekstuga. Med gastankar kan det ju smälla.

Nu har SFVF gått ut med en varning, bland annat om risken för gasläckage, till över 3 000 bilverkstäder. Nästa steg blir att se över rutiner och kontrollpunkter.

– Det finns så mycket kåpor och plast under bilen och då kan man förvänta sig att man ska demontera och kontrollera det här. Det kommer jag att ta upp med biltillverkarna och Bil Sweden (branschorganisationen, reds anm.), säger Bo Ericsson.

På sikt tror Bo Ericsson att frågan om rost och rostskydd måste lyftas:

– Det är nog dags att sätta fingret på det här med korrosion överlag, oavsett om det gäller gastankar eller något annat. Skyddet är kanske inte lika bra som vi tror.

Diskutera: Vad tycker du om rosten på gastankarna?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2014-03-17 16:59

Inte bara gasbussar är explosiva, nu även personbilar. Intressant!
Se även http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3800915.ece
Esther

#2
2014-03-17 17:09

Ja,hellr gasäckgeän bens ckage .. jävlawebsida med flash skkit går inte skriivaa...

#3
2014-03-17 17:30

Nog trodde jag att man hade bättre material i gastankar. Nu kommer de väl på nya tankar, i all fall.

#4
2014-03-17 17:40

Vi byter ganska många tankar redan nu pga rost!

#5
2014-03-17 18:22

Vi demonterade en Mercedes B180 NGT på jobbet, den hade gastankar gjorda i något kompositmaterial, istället för plåt. Kanske något för andra att tänka på.

#6
2014-03-17 18:59

@tilder62: Risken för explosion i ett CNG-drivet fordon är mindre än i ett bensin eller dieseldrivet. CNG, som är biogas eller fordonsgas består nästan enbart av metan som är en mycket lätt gas, lättare än luft, och som därför stiger uppåt vid ett läckage, bensin och diesel rinner ut på marken och förgasas på marknivå.
Bland det mest explosiva som finns i vår omgivning är nästan tomma bensintankar, de innehåller en blandning av förgasad bensin och luft, det enda som saknas för en explosion är en gnista.
En gastank innehåller aldrig luft och kan därför inte explodera, går det hål på en gastank pyser gasen ut och kan antändas men brinner med låga enbart utanför tanken.
Om en gastank utsätts för brand och upphettas såfinns termosäkringar som släpper ut gas, som då i och för sig tar eld, men tanken exploderar inte. Rostar en gastank så att hållfastheten blir för dålig så blir det "pyspunka" på det svagaste stället och gasen läcker ut och stiger uppåt.
Det har förekommit en olycka vid tankning av gasbil (vad jag vet) men den brodde på att man tankade CNG med 230bars tryck i en LPG (gasol) bil, det som då hände var att gasoltanken gick sönder som en ballong som blåses upp med för mycket luft.

#7
2014-03-17 19:14

Glöm då inte att orsaken är användningen av "hög hållfast stål" och att orsaken till den användningen numera inte är högre säkerhet som för 10 år sedan, utan för att sänka vikten.
Och det innebär att denna stålsort används på nya rostkänsliga punkter där den förr inte användes.

Och vikten är för att sänka förbrukningen och förbrukningen sänks med hjälp av låg vikt därför att kunderna inte accepterar lägre effekt som är det naturliga sättet att få snåla motorer.

Så genom att kräva något billtillverkarna inte kan leverera tvingar kunderna fram alla möjliga dåliga nödlösningar.

Vissa nya bilar som hyllas för sin låga vikt, kommer att se kul ut om 10 år, OM det finns något kvar av dem alltså…

Om 10 år kanske rubrikerna också säger att motorer skär på löpande band till höger och vänster för att de är ynkligt utförda med fjuttiga material och äggskalsteknik för att dra lite bränsle?

#8
2014-03-17 19:35

Ännu en gång visar VW att det är riktiga skräpbilar dom bygger, konstigt att dom som köper VW inte verkar förstå det och blir chockade varenda gång brister visar sig.

#9
2014-03-17 20:02

N-iklas, vilket svammel...
Vad menar du med "...det innebär att denna stålsort används på nya rostkänsliga punkter där den förr inte användes.". Jaha, vad användes om inte stål på dessa punkter innan då om jag får fråga?

Skillnaden mellan "vanligt" stål och höghållfast stål är att det sistnämnda har högre sträckgräns. Detta betyder att materialet tål högre spänningar (skjuvning och drag) innan det deformeras plastiskt (permanent). Detta uppnås genom olika legeringar och härdningsmetoder och gör knappast att materialet korroderar enklare.

Du kan m.a.o använda mindre material för att uppnå samma styrka i materialet, vilket reducerar vikten.

#10
2014-03-17 21:32

Filips,
Om vi antar att du använder höghållfast stål och utnyttjar finessen att det har högre sträckgräns till att göra godstjockleken tunnare. Måste man inte då kräva att det höghållfasta stålet har mindre benägenhet att korrodera?

Om materialen har samma benägenhet att korrodera så kommer väl samma skada att uppkomma ned till samma djup (om vi antar korrosion från utsidan).

Om så är fallet så kommer den konstruktion som är utformad av höghållfast stål att vara tunnare från början och därmed tappa en större andel av sin lastbärande area. Det vill säga att om de är dimensionerade för samma last med samma säkerhetsmarginal så blir konstruktionen av höghållfast stål mer känslig mot korrosion (om materialet i sig har samma korrosionsbenägenhet).

En fråga till kunskapsbanken här - är de höghållfasta stålen mer eller mindre benägna att korrodera än de stålsorter som tidigare användes för samma tillämpningar? Jag hade själv gissat på att om man nu ändå har kritiska legeringssteg för styrkans skull så finns det väl möjlighet att legera också för högre korrosionsbeständighet med bibehållen konkurrenskraft gentemot "vanligt" stål.

#11
2014-03-17 21:45

Tur att många VW passat exporteras tillbaka till Tyskland efter 3 år som tjänstebil. Fast lite surt att svenska skattepengar subventionerar tysk andrahandsmarknad. men men.. då slipper vi problemet med läckande gasbilar i alla fall..

#12
2014-03-17 23:59

Får väl göra som de gjort på gamla bilar i litauen. De konverterar bilarna till gasdrift och sätter i en "vanlig" gasoltub i bagageutrymmet och kopplar in den. Jag har åkt taxi där. De var rätt fullt där bak. Sen när det ska "tankas" plockar man ut den tomma tuben och hivar i en nyfylld igen....

#13
2014-03-18 12:37

Brukar ju vara så att alla bilar som inte drivs med Bensin eller Diesel är farliga eller dåliga på något vis.
Gasbilar är inte vanliga i Sverige och dess tuber är tjocka så läckage på dessa är dessutom än mer sällsynta och jämfört med hur många vanliga bilar som årligen brinner upp som ingen funderar något extra på så är det närmast dumt att oroa sig för en rostig gasflaska på en gasbil som ändå inte innebär någon större fara om den springer läck. ( även om gasen antänds )

#14
2014-03-18 12:44

Anledningen till att det finns återkallningar på tuberna är att en tub sprack i Tyskland. Eftersom den har ett tryck på 200 bar så smäller det rejält!

#15
2014-03-18 17:04

Höghållfast stål har en tendens att rosta mer och snabbare än vanligt stål, men det avgörande är att vanligt stål kan förzinkas utan minsta problem, medan det är stora problem med att förzinka hög hållfast stål på ett bra sätt.

Detta innebär att om man ersätter vanligt stål som är högkvalitativt förzinkat så som det är och var på äldre bilar, med höghållfast stål som saknar förzinkning eller är förzinkat med dålig kvalitet så ökar rostningen dramatiskt med höghållfast stål.

Alltså är dagens nya bilar med låg vikt där höghållfast stål snabbt tar över allt mer av stålet i karossen verkliga rostbomber, och att detta stål då också är tunnare gör ju saken ännu värre…

#16
2014-03-18 17:09

Vi byter som sagt även på Passat nu! Mest taxi!

http://www.expressen.se/motor/vw-aterkallar-gasbilar---risk-for-explosion/

#17
2014-03-18 17:26

Mistro: det är en enorm skillnad mellan en bensinbil som brinner och en gastub med 200 kg's tryck som rämnar.

Det finns ungefär 45.000 gasdrivna bilar i Sverige (bussar inte medräknade) så, det är ju faktiskt ett betydande antal.

Så länge gastubernas färgskikt inte skadas kan de klara sig länge, men på bilden ser det ut som om plastkåpan på ena sidan först varit för nära och skavt hål på färgen, sedan gör vägsaltet processen snabb.

#18
2014-03-19 08:10

Vad menar du "hultarn",..att en brinnande bensinbil är att föredra?

Se gärna hela testet nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=I1hS7P7Tt0M

#19
2014-03-19 10:04

Jag har sett det där testet, det är knappast vetenskapligt, i verkligheten nästan omöjligt att framkalla, fråga Mythbusters...
Men vad jag menar är inte i första hand brand, utan kraften hos en tank med så högt tryck som briserar.

Jag har sett följderna av en skenande syrgasflaska med 200 kg's tryck.

En bil som börjar brinna exploderar ju inte som på film, utan man vet i god tid innan om det kan bli farligt. (vilket är ytterst sällsynt, fråga brandkåren)
Däremot en skadad gasflaska som spricker - det kan ske oväntat och våldsamt. Utan brand, det är därför som de byts.

#20
2014-03-19 10:35

Testet visar en LPG (gasol) bil. Hur många LPG-bilar finns det i Sverige?

#21
2014-03-19 19:15

Det kommer inte som en överraskning för min del. Däremot är det underligt att vi ser inga kommentarer från MVH AL som ständigt hävdar att Tyska bilar håller hög kvalitet, och avsevärt mycket högre än Franska bilar. Det är inte det första rapportering där vi ser att tyska bilar har problem med rost och kvaliteten. Jag antar att det är därför att många är villiga att betala en högre pris.

#22
2014-03-22 18:32

Jag har inte tid eller ork att gå igenom sannolikhetskalkylen med dig MichaelTow utan får ödmjukast be dig att själv anmäla dig till en kurs (-er) i ämnet. På så vis skulle vi kunna undvika en rad onödiga inlägg som enbart bygger på renodlad okunskap från din sida och som enbart tar tid att traggla igenom.

Vad är det för ide att se när man ändå inte inser?

Och javisst, tyska bilar har i genomsnitt färre fel än franska i kvalitetsundersökningar (värda namnet). Det är inte så svårt att härleda alls.

MVH AL

#23
2014-03-23 09:43

Varför köpa franska och tyska bilar när det finns kvalitet som är bättre? Köp Japanskt, förslagsvis Lexus om man har råd, eller Honda eller Toyota om man vill ha något billigare. Det är min erfarenhet att dessa bilar är de med minst problem.

#24
2014-03-23 10:54

Det är bara ett problem med de japanska bilarna, i varenda rostskyddstest så får de dåligt resultat och i detta land med salt och snö är det en dålig kombination.

#25
2014-03-23 11:12

Nu handlar ju inte allt om driftsäkerhet. Det finns andra saker som man kan uppskatta. Personligen tycker jag att komforten och säkerheten är minst lika viktiga saker som felnivån (så länge det inte handlar om ytterligheter och extremfall).

MVH AL

#26
2014-03-23 17:35

Hackenbusch.

Jag har haft så många japanska bilar, speciellt Toyota och ingen har haft problem med rost konstigt nog. För mig är detta lite överdrivet och något jag påtalat här till VIB ett flertal ggr. Skulle vilja säga att efter att Camry av 1992 årsmodell introducerades så är rostskyddet mycket bra och bilen fick också rostfritt avgassystem. Jag har efterfrågat hos VIB att var finns alla ägare till Toyota med sina upprostade bilar? De måste stå på kö till VIB för att vara med i reportage i VIB med sina upprostade bilar, precis som jag och en bekant gjorde med våra upprostade Mercedes då vi kontaktade Boo Wennerberg på VIB. Sedan var det en följetong om Mercedes rostproblem. Men detta ser vi inget av om Toyota, är inte detta konstigt efter alla år man påtalat om det dåliga rostskyddet?

Men det innebär inte att du behöver tro på mig och det jag säger. Men så har det varit på alla modeller jag haft av Toyota och Lexus. Inga problem med rost som är alarmerande. Det var det däremot på Mercedes som jag körde samtidigt med Camry. Vilket resulterade i att jag slutade köpa Mercedes efter många år med det märket. Det fick bli Lexus efter Mercedes, och det kan jag tacka Mercedes för så här i efterhand. Nu vet jag vad "äkta" första kvalitet är i allt i bilägandet.......

#27
2014-03-23 20:25

Shogun Vib visar ju ofta med bilder var rosten finns och skall man lita på någon rosttest så borde det vara Vib tester som köper sina bilar, servar dom som man skall och utför sina testet på samma sätt som du och jag kör bil. Och ändå är dejapanska bilarna sämst i rosttester. Man föreslår ju att köpa extra rostskydd till de nya japanska bilarna, det skriver de aldrig om de europeiska bilarna.

Detta får mig att avstå från de japanska bilarna

#28
2014-03-23 22:20

Hackenbusch.

Men försök att tänka ett steg längre. Hur många år har inte VIB klagat på Toyotas rostskydd att det är dåligt? 15-20år nu...... Var har du alla ägare till Toyota bilar med sina upprostade bilar, har vi fått sett några i reportage? De borde stå i kö vid det här laget precis som vi ägare till Mercedes E-klass gjorde till VIB med våra upprostade bilar som fick en 4 i rostskydds betyg.........ändå rostade de ;o)

Detta har jag frågat om ett otal ggr utan vettigt svar. VIB själva borde reagera på detta vart alla rostiga Toyotor är med sina missnöjda ägare med upprostade bilar. Till slut måste ju ägarna reagera och inte köpa Toyota längre om de rostar upp. Nä, det är något som inte stämmer med detta om man tänker några steg längre. Men visst du får tro på det om du vill, men jag som ägt bilarna är inte orolig alls för detta.

#29
2014-03-24 11:31

Nog för att jag sett många väldigt rostiga Japaner i skåne, senast en Mazda från 2007 som hade väldigt rostiga skärmkanter trots att den för övrigt såg fin ut. Kanske de har blivit bättre nuförtiden men då undrar man ju vid vilken årsmodell som rostskyddet på japaner blev bättre. Vet du Shogun?

#30
2014-03-24 12:13

Hackenbusch.

Och nu pratar jag om Toyota som jag har mest erfarenhet av genom åren av japanska bilar, liksom några Honda Accord som vi kört samtidigt som Mercedes under många år.

Om du läst i texten vad jag skrivit så framgår det för Camry modellen. För Corolla skulle jag vilja säga att det blev bättre från -98. Även Avensis som kom -98. Så från dessa år är det inget alarmerande att bilarna rostar upp om de får någotsånär vettig omvårdnad så rostar inte bilarna mer än andra märken. Om de gjorde det så borde ägarna stå i kö till VIB för reportage vi detta laget, eller?

Det vi bilägare skriver om verkar det att man tittar på hur mycket rostskyddsklet som finns under bilarna i balkar osv och det är det man anmärker på, och förutspår ATT bilarna kommer att rosta i framtiden. Men det har vi som sagt sett intet av än skulle jag vilja säga i det stora hela. Fundera ett slag på det återigen ;o)

#31
2014-04-02 20:16

Hur är det tänkt man ska demontera plastkåporna på Passat Ecofuel? Det sitter plastmuttrar som sitter innanför utstickande kanter. Vill man demontera går plastmuttrarna sönder. Hjälp hur detta görs vore trevligt!

Är tanken att befintlig plastmutter ska ersättas med metallbricka och mutter?

Angående rostiga Toyotor så finns det ägare som klagat bland annat en som skrev till Teknikens Värld och undrade vad han skulle göra med sin Corolla. Skrota blev svaret. Bilen var 15-17år vid frågetillfället.

Sedan ska man komma i håg att det exporterats otroliga mängder Toyotor till Afrika. Fråga er varför det finns så få Corolla 88-91 jämfört med jämngamla Golf/Jetta II i Sverige.

Mvh Stephan

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.