Bild
Nästa artikel
Volkswagen återkallar Touran EcoFuel – gasflaskor rostar

Volkswagen återkallar Touran EcoFuel – gasflaskor rostar

Nyheter

Rost på gasflaskorna kan i värsta fall leda till en explosion. Nu återkallar Volkswagen 945 exemplar av Touran EcoFuel i Sverige.

I dagarna får 945 svenska ägare av gasdrivna Volkswagen Touran EcoFuel ett brev där de uppmanas att besöka en VW-verkstad för att få bilarnas bakre gasflaskor deaktiverade. Bilarna är tillverkade mellan september 2005 och maj 2009.

– Det har inträffat ett fall på en bil i Tyskland, berättar Volkswagen informationschef Marcus Thomasfolk. I samband med tankning var det en av de bakre gasflaskorna som gick sönder och det tycks ha med korrosion att göra.

Rosten, som nu utreds, kan få allvarliga konsekvenser.

– Om en gasflaska går sönder under tryck kan det bli någon form av explosion eller att gasflaskan går sönder, fortsätter Marcus Thomasfolk.

Åtgärden innebär att bilarnas räckvidd på gas sjunker med ungefär 20 procent. I ett senare skede, oklart när, ska helt nya glasflaskor monteras i bilarna.

– Det kan jag inte ge något bra svar på just nu, men så fort vi har tillräckligt med glasflaskor kommer vi att kontakta kunderna igen, säger Marcus Thomasfolk.

Har det här också hänt i Sverige?
– Det finns inget annat fall så vitt känt, det verkar ha hänt en gång, men vi vill säkerställa att det inte ska hända igen och därför vidtar vi den här åtgärden.

Tills vidare, uppger Volkswagen, kan bilarna köras problemfritt. Andra gasdrivna VW-modeller, som Passat EcoFuel och Caddy EcoFuel, har en annan utformning av de bakre gasflaskorna och påverkas därför inte.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens återkallelse?

Kommentarer

#1
2012-10-17 10:38

Otroligt korkat att använda material som kan rosta när det gäller sådana detaljer som ständigt utsätts för väta och som inte kan avsynas såsom man kan göra med vanliga gasflaskor.

#3
2012-10-17 10:50

Gäller det alltså de 5-sitsiga bilarna med extra tank där bak? Antar att de 7-sitsiga inte har den.

#4
2012-10-17 11:11

larstell, se då till att flaskan är tom innan du använder MIGen.;o)

#5
2012-10-17 12:36

@larstell & saabnisse

Hjälper inte. Ångorna är kvar...
Minns i min ungdom då jag hade en Crescent Compact (Ja, jag vet ;) ) och behövde svetsa ramen, som ju också var tanken, och trots att jag tvättade ur tanken med allsköns medel så sade det Poff när svetsaren stoppade svetslågan i tanken...

#6
2012-10-17 13:39

Det är naturligtvis VW berömda och så beundrade kvalitet som gör sig påmind…

Med lite smort munväder kommer VW att få dessa rostiga gasflaskor att bli något riktigt fint som alla vill ha…

Det är ju så man säljer sin skrot, gör skit och få alla att tro att det är bäst i världen.

#7
2012-10-17 15:49

N-iklas. Nu är ju inte opels tuber så mycket bättre, har bytt åtskilliga ventiler som har kärvat!

#8
2012-10-17 16:07

Haru nå'n kommentar om Opel N-iklas?
http://www.vibilagare.se/test/langtest/nu-laddas-var-opel-ampera-40293

#9
frb
2012-10-17 17:14

Ibland blir det fel men huvudsaken är att de återkallar. En del verkar ha så ont av återkallelser och säger att det är skitbilar men sanningen är nog snarare tvärtom, de få missar som görs rättas till och man får en riktigt bra bil.

#13
2012-10-17 20:34

Tacka vet jag tuberna i Fiat, det är rejäla grejjer det!

#14
2012-10-17 20:42

Man skulle ju kunna tro att det sitter samma typ av tuber i de flesta av bilarna. Hur många gastubstillverkare finns det?

#16
2012-10-17 21:56

sackese, det blir inga ångor från metangas.
Men det är inte särskilt svårt att svetsa i en gammal bensintank heller.
Om man gör rätt!

#17
2012-10-18 14:27

Irrelevanta kommentarer raderade. Här diskuterar vi Volkswagens återkallelse, inte Volkswagen kontra Opel.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#18
2012-10-22 11:47

@saabnisse

Jag kanske använde ordet "ånga" lite slarvigt. Enligt definitionen: "Ånga, gasform av ett flytande ämne"

Själva ordet "gas" säger vad det handlar om... Metan är sånt som du f*ser, som bubblar ut ur sumpmarker och som klimatologer påstår påverkar klimatet.

Så nog finns det gaser (eller ångor) i metanGAS... ;)

Men jag håller med, det är inga problem att svetsa OM man vet hur man gör (vilket svetsaren i min mopedhistoria gjorde)...

#19
2015-05-05 17:41

Det tog hela 2,5 år för de i Sverige 945 sålda bilarna men i morse exploderade sålunda en Volkswagen Touran Ecofuel i Linköping. Den biogasdrivna bilen tankades vid tillfället för explosionen och som tur var befann sig föraren en bit ifrån fordonet, han ska ha klarat sig oskadd enligt tidningen Östgöta Correspondenten.

Verkar som att resultatet av återkallandet inte var 100%-igt (ifall det nu skedde något...)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.