Bild
Nästa artikel
I.D, Buzz och Crozz, tre kommande elbilar från Volkswagen.
I.D, Buzz och Crozz, tre kommande elbilar från Volkswagen.

Volkswagen ställer om till att bygga elbilar

Nyheter

Tyska biljätten gör sig redo för storskalig batteribilsproduktion.

Vi har tidigare berättat om Volkswagens planer att bygga folkliga elbilar under familjenamnet I.D och på grunden MEB. I slutet av 2019 inleds produktionen av första batteribilen, som kommer att vara en kompakt modell, i tyska Zwickau. Här kommer 330.000 elbilar om året rulla av produktionsbandet. Dessutom siktar man på att bedriva en så koldioxidneutral tillverkningskedja som möjligt. Den energiintensiva produktionen av battericeller ska använda sig av grön energi från förnybara källor. 

2022 utökas antalet elbilsbyggande fabriker, då eldrivna folkabussen Buzz börjar tillverkas i Hannover och samtidigt ställer Emden i norra Tyskland om till att bygga elektriska småbilar och sedaner från flera märken i Volkswagengruppen, där Seat och Skoda ingår. 

Tillverkningslinan för Volkswagen Passat flyttas 2023 till Skodafabriken i Kvasiny, Tjeckien, där den samsas med Skoda Superb och Kodiaq. Därmed måste Skoda Karoq och Seat Ateca flytta någon annanstans, men vart de ska byggas är inte bestämt än. Volkswagengruppen letar efter en lämplig plats i Östeuropa för ändamålet. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens framtidsplaner?
 

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2018-11-20 13:56

LIte väl sent kan tyckas.

#2
2018-11-20 14:17

Låter bra, det har varit för mycket fokus på att ta fram nya SUV modeller, när tiden istället borde lagts på bättre modeller ur ett miljöperspektiv. Undrar hur långt vi kommer med batteridrivna bilar?, det återstår att se. Viktigaste nu är att se till att utsläppen sänks rejält med alla tillgängliga metoder.

#3
2018-11-20 14:29

Och redan nu är det brist på batterier … Sedan väntar jag fortfarande på att till exempel EU - i samarbete med biltillverkarna - tar fram en fullständigt miljöanalys av elbilen. Särskilt intressant blir givetvis den miljöpåverkan som batteritillverkningen orsakar samt den idag helt oöverblickbara och okända miljöpåverkan som återvinningen av batterierna kommer att skapa.

#4
2018-11-20 15:32

@vargen, hur långt vi kommer med batteridrivna bilar?
Nästan ändra fram till laddaren, men bara nästan...:)

#5
2018-11-20 15:40

Batterifabriker poppar upp både här och där så den bristen byggs bort i takt med att folk vill köpa elbilar. Miljöanalyser har gjorts om och om igen och för en snittbilist är elbilen en miljövinst efter som sämst fem år när man har sämsta möjliga elmix att driva den på.

#6
2018-11-20 16:44

Nej, så är det inte. Det är inte bristen på batterifabriker som är problemet, utan tillgången på metaller. Inga miljöanalyser har gjorts som inbegriper återvinningen av uttjänta batterier. Och fortfarande genererar bara tillverkningen av ett 100-kW-batteri enorma utsläpp. Var du har fått fem år ifrån är obegripligt. Normalt pratar man om mer än tio år - återvinningen/destruktionen av det uttjänta batteriet icke inräknad! Så vad landar vi på till slut? Den dubbla tiden?

#7
2018-11-20 16:12

Minns miljöbilar som E85 och clean-diesel, fordonsgas ... nu gäller batteri för en period, vad kommer härnäst?

#8
2018-11-20 16:29

notarius - vilket tidsperspektiv man får räkna med är nog helt och hållet beroende på vilken tro man själv har så där har du nog ingen absolut sanning. Men man kommer aldrig ifrån att de lokala utsläppen vid användning av bilen är väldigt mycket lägre för eldrivet än för fossilbränsledrivet och det är ju i regel i större städer som de största effekterna av lokala utsläpp är märkbara så där skulle ju eldrivet förbättra situationen väldigt mycket. Men är man i största allmänhet negativt inställd till eldrift och älskar förbränningsmotorer så lyssnar man ju helst på vad petroleum-lobbyn skriver. Och den är oerhört stark ekonomiskt - det skall vi inte glömma. Det är ju en överlevnadsfråga för den industrin.

#9
2018-11-20 16:43

Gissa om elbolagen ligger i beredskap för att se till att de får sin maximala vinst vid laddning av elbilar. Tror elpriserna vid laddstationer kommer att bli "betydande", men först väntar elbolagen in att elbilsflottan blivit större.

#10
2018-11-20 16:43

Men Pi, du måste se saken GLOBALT! Att luften blir renare där elbilarna rullar fram är ju självklart, men de smältande isbergen och glaciärerna, då (för att nu ta några exempel)? Vi vet ju redan från IVL Svenska Miljöinstitutet AB (som är ett svenskt fristående och icke vinstinriktat forskningsinstitut inom miljöområdet) att bara tillverkningen av 100-kW-batteri motsvarar 19 500 köra mil med en dieselbil (ok att siffrorna är från typ 2013, men jag tror inte att tillverkningen har blivit särskilt mycket renare sedan dess). Det går inte att blunda för detta. Och då frågar jag vad återvinningen/destruktionen av nämnda batteri kostar i miljöpåverkan. Lika mycket? Hinner dieselbilen rulla 39 000 mil innan bara batteriet är till fullo "färdiganvänt"? Och värst är att ingen politiker eller EU verkar veta det heller. Men tro mig, det kommer att dras i handbromsen om tio till femton år.

Jag är inte "i största allmänhet negativt inställd till eldrift och älskar förbränningsmotorer" och "lyssnar definitivt inte på på vad petroleum-lobbyn skriver". Du ser ju att jag har konkreta frågor om eldriften - frågor som ingen varken vill eller verkar kunna svara på. GLOBALT tror inte jag att elbilarna är en vinstlott. Sorry.

#11
2018-11-20 16:52

laande: Givet att elpriserna kommer att raka i höjden framöver på grund av elbilarna. Det blir alltså inte bara svindyrt att ladda elbilen, utan även den övriga hushållselen kommer att raka i höjden - en tredubbling inom tio år är inte osannolikt. Märk också att elbolagen vet att de kommer att behöva investera flera tiotals miljarder i elnätet för att klara distributionen av all den el som elbilarna kommer att kräva - bara det en kostnad som självklart kommer att tas ut på oss konsumenter. Det är inte många som förstår alla de effekter som följer i spåren av den här utvecklingen.

#12
2018-11-20 17:06

Jag blir så trött på när ingen gör jämförelsen
mellan el och olja. Man måste ju se skillnaden för att kunna uttala sig!
Att den otroligt smutsiga oljeindustrin skulle vara bättre för miljön har jag mycket svårt att tro. Dessutom som framgår av artikeln försöker man att framställa batterierna så miljövänligt som möjligt, Tesla, Sverige och nu vw bygger miljövänliga fabriker.

#13
2018-11-20 17:12

Jag vet ett sätt att minska utsläppen med 30% redan idag utan stora ansträngningar. Förbjud ensam åkande till och från jobbet, det sitter en person i varje bil i bilköer i storstadsregionerna. Tänk så mycket tid och miljö vi sparar om varje bil har minst tre åkande (inkl förare). Det skulle nog inte ens existera bilköer om regeln infördes.

#14
2018-11-20 17:14

Notarius, elförbrukningen kommer att öka med 2,5% enligt beräkningar som gjorts,det är så lite att det inte kommer att märkas.
Däremot kanske elpriset går upp, staten måste få in skattepengar som de förlorar på bensinskatten, vilket är helt ok tycker jag.

#15
2018-11-20 17:20

jeppe skriver: "Notarius, elförbrukningen kommer att öka med 2,5% enligt beräkningar som gjorts,det är så lite att det inte kommer att märkas." Kan du då förklara för mig varför elbolagen säger att de måste investera tiotals miljarder kronor i elnäten för att möta den efterfrågan som elbilsladdningen kommer att skapa? Med en ökning på 2,5 procent skulle de inte behöva investera alls.

#16
2018-11-20 17:22

Låt oss bara hoppas att alla dessa bidrag vi skattebetalare står för tas bort. Nu betalar vi också bilar som skickas utomlands. Snälla politiker, avskaffa alla bidrag och förenkla istället skatteregler så vi slipper bidrag och avdrag och alla former av godispåsar som folk och företag vill fuska med.

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/bilhandlare-far-miljopremie-sa...

#17
2018-11-20 17:44

Alla de beräkningar jag läst säger 2,5%.
Att elbolagen vill ha mer pengar förvånar mig inte. Jag ska leta fram beräkningarna och återkomma.

#18
2018-11-20 18:16

Har läst Vattenfalls och Ny Tekniks artiklar om elbilar och tillgången på el.
Det är ju så att de flesta kommer att ladda nattetid när det är överskott på el.
En variant som kommer är också möjligheten att ha batterierna som buffert, eftersom laddboxarna kan göras dubbelriktade. Då skulle det kunna bli ett nollsumme resultat! Men leta upp artikeln och läs det blir för krångligt att förklara här.
Elbilen blir bättre och bättre...

#19
2018-11-20 19:35

Styggavargen

Nej tack. Finns det inte en hemsida som heter ViBilfientliga för sånna som dig istället för att spamma här?

#20
2018-11-20 19:38

Not..,
Kolla den här videon. https://youtu.be/6RhtiPefVzM
Länkar till forskning finns i beskrivningen på Youtube.
IVLs undersökning har debunkats av så många att det är tragiskt att se någon nämna den igen.

#21
2018-11-20 21:21

Apex, svider sanningen? Jag säger bara, att samåka eller köra mindre (lättare) bilar så kommer vi att lösa en hel del på miljöområdet. Vi kommer att klara av klimatkrisen om alla på jordklotet samarbetar och minskar sin energianvändning. Visst, många kanske vill köra en stor EL SUV på 2,5 ton.. och då kommer det inte att funka, tyvärr... för samma utsläpp som EN sådan här bil lär det gå att tillverka 3 mindre på samma utsläpp och energimängd. Egentligen borde alla dagens bilar skrotas direkt, de är för tunga för sitt uppdrag. Den last en bil transporterar utgör idag mindre än 5% av totalvikten. Inte ens elbilar, där mycket vikt ligger i batterier kommer att bli särskilt effektiva om vi fortsätter med dagens tunga karosser mm. Hade vi kunnat bygga helt autonoma bilar, hade kanske allt onödigt krockskydd kunnat tas bort. Formeln för säkerhet, som den ser ut idag att ingen tillverkare vill minska ned vikten för att andra biltillverkare inte heller gör det leder bara till upptrappning, likt en kärnvapen kapprustning... fast nu istället passiv säkerhet.

#22
2018-11-20 21:43

Helt klart står bilindustrisektorn inför en gigantisk omställning där dagens konservativa bilföretag gör allt för att klamra sig fast vid gammal ineffektiv teknik. Nytänkare som Tesla är fortfarande överlägsna på regleringen av sina elmotorer som klår alla förbränningsmotorer med fyrhjulssystem o antispinn etc. Varför bränna 50-60 % av energin till kråkorna som bensin o dieselbilar gör ibästa fall jämfört med elmotorns effektivitet. Nej dra ur proppen nu VW, o gå på kross med elbilskonceptet mot konkurrenterna, som visar vilken kraft tysk industri har.

#23
2018-11-20 21:52

Ingen har tid att titta på en video som är 14 minuter lång. Jag började titta, men insåg genast att den var den värsta av partsinlagor. Jag gjorde ett par nerslag i videon och såg sådana glädjesiffror att de i det närmaste kan klassas som fake facts.

Förresten ,vad är det för fel på IVL Svenska Miljöinstitutets oberoende rapport? Är det för mycket real facts?

#24
2018-11-20 22:32

Styggavargen

Vilken sanning? Det var det dummaste förslaget jag hört på länge. Det svider inte öht, tycker dock att det är märkligt ja till och med irriterande att någon som så uppenbart hatar bilar är så aktiv på en sida som bygger på bilintresse.

#25
2018-11-21 08:26

Not,
Partsinlaga? Rapporterna den baseras på finns att ta till sig intill filmen och det tar betydligt mer än 14 minuter att läsa igenom så att du kan förstå ämnet. Tyvärr räcker det inte att läsa kvällstidningarnas löpsedlar angående IVLs skeva rapport för att förstå komplexa förhållanden.
IVL har jämfört tillverkningen av ett ovanligt stort elbilsbatteri med förbrukningen av diesel i en liten bil. Att dieselbilens delar också behöver energi för att framställas finns inte med och batteritillverkningen de använt i sin text är inte något som använts idag utan gamla uppgifter. Det är alltså inte en rapport där man tagit in ny information utan man har kokat ihop soppa på gamla rapporter med otydlig bakgrund vilket man själva säger "In general there is a lack of primary data regarding the production of batteries, something that could be improved upon by partnerships between LCA practitioners and the battery supply chain. More comparisons between different types of vehicles would be interesting".

IVL har själva senare sagt att "elbilar har stora miljöfördelar, och ännu större potential".

#26
2018-11-21 09:29

Videon Mäkinen länkade till är intressant men jag är tveksam till om ekvationen ser lika ljus ut för elbilen om fossbilen är en diesel som körs på HVO. Då vill det till oerhört miljövänlig batteriproduktion för att elbilen ska bli bättre.

#27
1
2018-11-21 11:57

Vargen har helt rätt. Tagga ner.

#28
1
2018-11-21 11:58

Bra att vw åkte fast, nu skärper de sig.

#29
2018-11-21 14:19

Jag tror inte man behöver vara bilfientlig för att inse att inskränkningar på friheten är att vänta. Om man samåker eller på annat sätt samordnar sina transporter kan man minska utsläppen och på det sättet kanske fördröja totalförbudet för innehav av bil.
För egen del brukar jag frakta med en kollega en bit av vägen hem så hon får lite mer tid i hemmet på kvällen. Det kostar mig cirka 2 minuter av min tid.

#30
2018-11-21 15:02

"Jag tror inte man behöver vara bilfientlig för att inse att inskränkningar på friheten är att vänta. Om man samåker eller på annat sätt samordnar sina transporter kan man minska utsläppen och på det sättet kanske fördröja totalförbudet för innehav av bil."

Tror inte ett totalförbud kommer hända inom överskådlig tid. Inte ens totalitära stater som Kina har förbjudit privatbilism. Även om Peking tvingar invånarna att ställa bilen en dag i veckan. Isåfall tror jag mer på ökade möjligheter att jobba ifrån hemmet, vilket dramatiskt skulle minska mängden transporter varje dag. Att tvinga folk till ett kontor varje dag när man ändå sitter framför en dator merparten av tiden känns ordentligt föråldrat i dagens samhälle.

#31
2018-11-21 15:47

" Förbjud ensam åkande till och från jobbet, det sitter en person i varje bil i bilköer i storstadsregionerna. Tänk så mycket tid och miljö vi sparar om varje bil har minst tre åkande (inkl förare). Det skulle nog inte ens existera bilköer om regeln infördes."

Du får gärna förtydliga hur du tänkte lösa detta rent praktiskt. Ska man tvingas rapportera sin dagliga resväg till ett centralt dataregister som sedan hittar samåkare till en? Och sedan är du tvungen att plocka upp dessa varje dag? Skulle kanske fungera, fast hur många är villiga att samåka med främmande människor varje dag? Där jag jobbar försökte man ett tag med något i den stilen, fast på frivillig basis. Men det tog aldrig fart riktigt.

#32
2018-11-21 15:59

Jag har i stort sett halverat mina utsläpp till och från jobbet 3-4 dagar i veckan...
Samåker från Uppsala till Kista och det kostar oss 10-15 minuter i varje riktning tidsmässigt, men vi har mycket trevligare och tar hälften så stor plats av vägutrymmet. Att vi dessutom sprider gracerna med att släppa ut NOx ena dagen och Bensen och partiklar andra dagen är bara rättvist...
Det känns ändå som om VW gör en hel rätt satsning med detta.

#33
2018-11-21 16:42

Yes Robban, jag har också halverat genom att helt enkelt välja att åka buss och tunnelbana 3 dagar av 5 till jobbet. Alla dessa som "säger sig" behöva köra bil till jobbet, finns det nog ett riktigt rejält antal som lika bra kan åka kommunalt men är för bekväma för detta. Enklare att gå ut och sätta sig i bilen istället. Jag är beredd på att få ruttna tomater på mig efter att skrivit denna text...

#34
2018-11-22 08:22

Även jag skulle kunna åka kollektivt till jobbet, men det tar några timmar extra per dag.

Edit:
Kollade med resrobot. Med bil åker jag hemifrån 06:45 och är hemma 17:05.
Med kollektivtrafik ska jag gå hemifrån 06:20 och är hemma 18:40. Om det klaffar perfekt.

#35
2018-11-21 23:35

Optimus

Det går framförallt snabbare när man tar bilen om man inte jobbar exakt vid centralstationen. Oavsett om det är korta eller långa resor.

Här är två ex:
-Tar 10 min till mitt jobb med bilen, 30 kollektivt om jag stressar och halvt springer(vilket jag alltid gör när jag åker kommunalt)
-Tar 45-55 min till min skola med bilen, 1 h 15 min med pendeln trots att den kör typ dubbelt så snabbt som jag kör med bilen.

Räknar från dörr till dörr i båda exempel. Jag tar trots detta tåget till skolan och kör sällan bil till jobbet men jag förstår dem som gör det.

#36
2018-11-22 09:14

Att bilen till jobb/skola är för många enkelt och bekvämt, annars hade man knappast gjort det, men sällan eller snarare aldrig nödvändigt - slaveriet är avskaffat och vi väljer själva var vi vill arbeta och bo. Säkert gör man de valen av god anledning men det är icke desto mindre aktiva val vi gör. Men det är ju det som är det fina med elbilen - vi kommer att kunna bibehålla den livskvalitén friheten att kunna välja medför utan klimatpåverkan. Batteritillverkningen Notarius hänvisar till finns inte längre, om den någonsin fanns eftersom grundantagandena byggde på rätt löjliga antaganden om elproduktion, och jo det har definitivt hänt väldigt mycket sedan den publicerades. Mer relevant är att betrakta hur t.ex. Tesla redan idag producerar sina batterier (alltså verklig produktion hos en stor spelare på marknaden, inga antaganden) med enbart förnyelsebar elproduktion och väldigt lite kobolt i batterierna (och den kobolten jobbas det hårt på att byta ut, det dröjer sannolikt inte länge). Återvinning? Varför ska återvinning av elbilbatterier vara något problem? Bilar har i alla tider innehållit batterier som haft ett väldigt tveksamt innehåll, med svavelsyra, tungmetaller och allehanda godsaker utan att Notarius haft något bekymmer med det? Elbilsbatterier innehåller inga sådana problem och kan inte bara återvinnas utan återanvänds redan för sekundär energilagring. Pågår även försök att använda dem som effektreserv för att säkra spänningen i elnätet, så nej notarius det där är bara trams.

#37
2018-11-22 22:05

Förklaringen är nog ganska enkel att det är för billigt att transportera sig. Därför bosätter sig folk långt i från sina arbeten och pendlar, då blir tiden viktigare i och med att kostnaden inte är barriären. HVO är ju ett positivt inslag men alla kan inte köra på det och en relevant fråga är hur resursslösande raffineringsprocessen är att få fram produkten?

#38
2018-11-25 02:01

J.L skrev: "Förklaringen är nog ganska enkel att det är för billigt att transportera sig. Därför bosätter sig folk långt i från sina arbeten och pendlar, då blir tiden viktigare i och med att kostnaden inte är barriären."

Fattar du hur vad du skrev nu? Du skrev att folk ska inte bo på landet. Och fattar du hur du låter nu? Du låter som en miljöpartist! Den där Romson sa ju i radion inför valet 2014 på frågan om vad hon tycker om de som bor på landet angående de höga bränslekostnaderna och fordonsskatterna att "de får skylla sig själva". Folk bosätter sig väl för fan inte "långt från sina arbeten" bara för att det är "för billigt att transportera sig". Det är väl för fan inte utgångspunkten? Vad är detta för trams? Folk bosätter sig där de trivs att bo. Punkt slut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.