Bild
Nästa artikel

Volkswagen Race Touareg 3 Qatar – rallybilen redo för allmän väg

Nyheter

Vinnarbilen från Dakarrallyt lämnar terrängen och godkänns för allmän väg. Här är Volkswagen Race Touareg 3 Qatar.

Volkswagen presenterade två konceptvarianter av suven Touareg på bilmässan i Qatar som avslutades i helgen. Den ena mer oborstad, den andra mer guldskimrande.
 
Volkswagen Race Touareg 3 Qatar är i grund och botten samma rallybil som i år tog hem segern i Dakarrallyt. Men för att bli godkänd för allmän väg har den anpassats något.

16-tumshjulen har ersatts med 18-tumsfälgar i guld och inuti bilen återstår endast säkerhetsburen från rallyvarianten. Det enorma luftintaget på taket är dock kvar.

Under huven finns en femcylindrig dieselmotor med dubbla turboaggregat som ger 310 hästkrafter och 600 newtonmeter. Det är tillräckligt för att klara noll till hundra under sex sekunder.

Touareg i 24 karat
Den andra konceptbilen är Volkswagen Touareg Gold Edition, ett namn som antyder vad det hela handlar om.

Alla kromdetaljer har förgyllts med 24 karats guld, bland annat fälgar, spegelkåpor, trösklar, grill och emblem. Även reglage, knappar och lister inuti bilen har fått samma ädla beläggning.
 
Huruvida någon av konceptbilarna någonsin kommer att tillverkas i ytterligare exemplar är oklart.

Diskutera: Vad tycker du om konceptbilarna?

Kommentarer

#1
jghjfjhgghjghjgjh
2011-02-01 14:05

Koolt. Blir nog en storsäljare i Dubai.

#2
Jan_3
2011-02-01 15:33

Totalt onödig, men totalt ball.

#3
2011-02-01 17:10

Den däringa 3 Qatar liknar inte en Folka någonstans - inte ens i inredningen - men visst är den cool. Och totalt onödig.
Vart leder det kolossala luftintaget någonstans? Det är ju en gatbil.

Gold Edition gör skäl för namnet.
Jag har redan för många år sen, när jag lekte lite med bildesigntankar, varit inne på att eloxera (men det brukar inte hålla så länge i solsken) eller på annat sätt förändra metalytor. Guld kan vara OK ihop med rätt färger i övrigt - men det känns också lite to much - blingbling. Det är ju lite svårt att bara betrakta färgen som bara något gulorange, man vet ju att det är guld.

#4
Anonymusse
2011-02-01 17:36

Premium är den inte. Saknar ädelträ.

#5
Uno Lööv
2011-02-01 18:20

Töntigt med bilar vars utseende inte har någon funktion...

#11
2011-02-01 21:18

Om jag, mot all förmodan någonsin skulle komma över en skjuts som denna, eller gärna just denna (på bilden), skulle jag nog se den som nödvändig.
Tror att jag skulle se den som det mest nödvändiga av allt onödigt jag vet
:o)

#12
2011-02-02 10:51

Kanske inte så långt som att formgivningen måste spegla funktionen till pricka, men att den i vart fall inte ska försämra funktionen. Tyvärr finns det alltid någon korkad trend som alla räddhågade biltillverkare bara måste följa.

Kan man här ana början till en Hummer-trend?

#14
Sweeny
2011-02-02 14:26

Guld... urk... luktar nyrik ryss lång väg.

#15
2011-02-02 15:49

Jag förstår inte vad ni ser för fel med formgivningen kontra funktion. Bilens form fyller funktionen att den är synnerligen lämplig att åka i om man vill, exempelvis köra till Dakar. Dessutom fyller formen den funktion att den tilltalar mej, det är ju trots allt en Touareg :o).

Inte många bilar, om någon alls, formas eller designas enbart för funktion .... och hur tråkigt vore det väl annars.

#16
2011-02-02 16:50

Håll diskussioner som inte rör artikelns ämne till forumet. Jag tog bort några irrelevanta kommentarer.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#17
2011-02-02 18:50

Du har redigerat mitt inlägg Fredrik Diits V....
.
Varför inte bara göra kommentarsfunktionen öppen enbart för registrerade användare ... och ställ lite krav!
Jag förslår det i forumet men inte fått respons.
.
På något vis blir detta ganska löjligt, jag läser massor av dumheter, ja rena personangrepp i vissa kommentars-trådar som du låter bero. Vissa trådar går bara inte att läsa om man försöker att finna något klokt. Speciellt trådar gällande Toyota och Saab ... men också många gånger i andra frågor återkommer diverse barnsliga gräl gällande vems pappa som är starkast och vems favoritbil som har mest ädelträ.
Men där jag, med eget namn påtalar att en kommentars innehåll är osant ifråga om anonymitet, då redigerar du!
.
Hur tycker du att denna kommentarsfunktion ska vara egentligen?
.
Uno Lööv är banne mej ett nick och ingen verklig person! Vad är det för fel att påtala det? Alltså när "Uno Lööv" skriver att han/hon INTE är ett anonymt nick.
Det finns ingen Uno Lööv !! (offentlig handling)
.
Vib gör en bra biltidning. Sajet är överlag bra men kommentarsfunktionen är under all kritik. Du får allt bestämma dej, antigen tillåter du allt eller ställer krav, inte halvdana krav. Alternativt kan du lika gärna lägga ner.
.
Ödmjukast!
/ Jes
:o)

#18
Uno Lööv
2011-02-02 21:51

Jes_ är det värsta trollet här. Gnäller på allt och alla t o m på herr Diits.

Sådana som Jes_ lockar hit fler troll som dessutom hela tiden får inspiration.

Det är så det brukar fungera.

Sedan har vi tydliga troll som t ex Jarl S. Tydliga troll är inte lika farliga...

#19
2011-02-02 22:15

Uno Lööv.
Fy fan va trött man kan bli på dej.
Det finns ingen Uno Lööv.
Det finns ingen registrerad statsvetare med namnet Lööv
Och det finns dessutom ingen von Lööv i adelsregistret.
.
Vem är ett troll?
.
Jag tilltalar Fredrik D bäst fan jag vill utan ditt medgivande, pucko (Uno)! Varför prata med en röv när ett huv'e hänger en halvmeter 'från? :o)
.
.
* pucko är ochså ett nick *

#20
Uno Lööv
2011-02-02 22:55

Som du ser på min sida kallar jag mig bara von. Jag är ingen von men det låter ju så fint...

Röv och pucko, trevlig du är...

#21
2011-02-03 08:10

Då förklarar jag ännu en gång:

Vi har valt att hålla kommentarerna öppna, utan krav på inloggning, för att göra det enkelt för våra läsare att tycka till om det vi skriver. Om irrelevanta eller olämpliga inlägg publiceras tar vi bort dessa.

Vi utvärderar hela tiden alla funktioner på vår sajt och om vi beslutar att ändra någonting kommer vi att meddela detta.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#22
2011-02-03 08:10

Jag kan också tillägga att vi tar till oss av era synpunkter.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.