Nästa artikel
Volkswagen Passat Alltrack – rapport från provkörningen
Direktrapport

Volkswagen Passat Alltrack – rapport från provkörningen

Publicerad 27 februari 2012 (uppdaterad 27 februari 2012)
Volkswagen Passat Alltrack börjar säljas i Sverige i påsk. Vi rapporterar från provkörningen av den terrängbetonade kombin.

Vi Bilägares Tommy Wahlström är precis hemkommen från Österrike och provkörningen av nya Volkswagen Passat Alltrack.

– Det här är alltså en fyrhjulsdriven Passat som är tre centimeter högre än den vanliga. Den har skärmbreddare i plast och skyddsplåtar undertill. Det är ingen terrängbil men den kan vara bra om man till exempel har en skogsväg till torpet eller om garageuppfarten i stan har en brant vinkel, säger Tommy Wahlström.

Hur är den att köra?
– Det är en väldigt trevlig bil. Modellen som sådan börjar bli lite till åren men jag tycker att den fungerar riktigt bra.

– Fyrhjulsdriftsystemet från Haldex har funnits tidigare till Passat men nu har man lagt till funktionen Hill Descent Assist. Om man kör i en nedförsbacke bromsar den automatiskt och håller en kontinuerlig hastighet, oavsett hur brant det är.

När kommer den till Sverige?
– Den kommer hit i påsk, men bara med de största motorerna, en bensinmotor på 211 hk (309 900 kronor) och en dieselmotor på 170 hk (325 900 kr).

– Jag tror att Volkswagen siktar på att konkurrera med Volvo XC70, man tar in de smaskigare varianterna och lägger sig bra prismässigt. Jag tror att det här blir en tuff konkurrent för Volvo.

Läs hela provkörningen av Volkswagen Passat Alltrack i Vi Bilägare 5/2012. Tidningen utkommer den 27 mars och kommer till prenumeranter från den 20 mars.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat Alltrack?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-27 13:28
Swenssons

Delta i upproret den som vill bla jag har gjort det och sprid det vidare!

www.nordiq.net/saltupproret/index.php

#2 • Uppdaterat: 2012-02-27 13:44
Thommys

Det är mycket vanligt att fyrhjulsdrift bara finns till de större motoralternativen. Det tycker jag är det största bekymret för de som måste ha fyrhjulsdrift. Det förlöjligar även fyrhjulsdriften, att den bara finns där för att det ska vara exklusivt.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-27 14:21
Swenssons

Jag tror åxå att Passaten kommer att bli en svår konurrent till tex XC70, subaru mfl. Helt klart är det en kompetent och snygg bil!

#4 • Uppdaterat: 2012-02-27 15:07
Oomkullrunkelig

Fin bil, vill ha den!

#5 • Uppdaterat: 2012-02-27 15:25
quatroporte

Undrar hur många minuter tog det för utvecklingsavdelningen att skapa den "nya" modellen...3 cm, oj oj oj, det var skitmycket...hopas den inte välter...puh!

#6 • Uppdaterat: 2012-02-27 15:32
quatroporte

En sak till! Jag bara fattar inte varför Citroen inte skapar en C5 ”Outback”, den gashydrauliska fjädringen går att höja med ca 10-15 cm, stoppa en el motor därbak och vips en Citra med 4WD och ca 100 gram koldioxid samt Land Cruiser markfrigång… världens bästa bil som inte finns!

#7 • Uppdaterat: 2012-02-27 15:44
king of the road

Köp en vanlig skoda octavia med förhjöd mark frigång "" 16.4 CM ""

#8 • Uppdaterat: 2012-02-27 15:45
Thommys

Mercedes hade tidigare ett tillval i sina listor som hette förhöjd fjärdringsväg (ca 3 cm). Det kostade ca 800 kronor från fabrik. Sedan har de, även idag, ett tillvall som som heter skydd under motor (en kraftig hasplåt under oljetråget). Det kostar ca 1300 kr från fabrik. En total kostnad på ca 2100 kr. Vad kostar Passaten extra i förhöjt utförande, med plast dekorationer?

#9 • Uppdaterat: 2012-02-27 15:52
erito

Håller med Shogun och quatroporte.
Outback är den bästa varianten av "förhöjda 4x4 kombibilar" och ett betydligt smartare val än en "SUV" då man får minst lika bra utrymme och terrängegenskaper i kombination med bättre väghållning, luftmotstånd, pris, etc.

Citroen skulle kunna bygga en riktigt intressant variant, men det gör man inte pga kostnaden. Istället köper man in sig i Mitsubishis modellprogram och vattnar ur Citroens varumärke än mer tyvärr.

Den här bilen är intressant som alternativ till Skoda, Saab, Opel, Volvo. Men den når inte på långa vägar fram till Subaru Outback eller Audi Allroad.

#a • Uppdaterat: 2012-02-27 16:56
Irvor

Jag kan inte heller förstå att Citroen inte bygger fler modeller med sin fina gasfjädring. Den borde användas fr.o.m C3 och uppåt, det är ändå Citroens själ och varumärke. Vad gäller Passaten...fin bil !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.