Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat Alltrack – rapport från provkörningen

Volkswagen Passat Alltrack – rapport från provkörningen

Direktrapport

Volkswagen Passat Alltrack börjar säljas i Sverige i påsk. Vi rapporterar från provkörningen av den terrängbetonade kombin.

Vi Bilägares Tommy Wahlström är precis hemkommen från Österrike och provkörningen av nya Volkswagen Passat Alltrack.

– Det här är alltså en fyrhjulsdriven Passat som är tre centimeter högre än den vanliga. Den har skärmbreddare i plast och skyddsplåtar undertill. Det är ingen terrängbil men den kan vara bra om man till exempel har en skogsväg till torpet eller om garageuppfarten i stan har en brant vinkel, säger Tommy Wahlström.

Hur är den att köra?
– Det är en väldigt trevlig bil. Modellen som sådan börjar bli lite till åren men jag tycker att den fungerar riktigt bra.

– Fyrhjulsdriftsystemet från Haldex har funnits tidigare till Passat men nu har man lagt till funktionen Hill Descent Assist. Om man kör i en nedförsbacke bromsar den automatiskt och håller en kontinuerlig hastighet, oavsett hur brant det är.

När kommer den till Sverige?
– Den kommer hit i påsk, men bara med de största motorerna, en bensinmotor på 211 hk (309 900 kronor) och en dieselmotor på 170 hk (325 900 kr).

– Jag tror att Volkswagen siktar på att konkurrera med Volvo XC70, man tar in de smaskigare varianterna och lägger sig bra prismässigt. Jag tror att det här blir en tuff konkurrent för Volvo.

Läs hela provkörningen av Volkswagen Passat Alltrack i Vi Bilägare 5/2012. Tidningen utkommer den 27 mars och kommer till prenumeranter från den 20 mars.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat Alltrack?

Kommentarer

#1
2012-02-27 13:28

Delta i upproret den som vill bla jag har gjort det och sprid det vidare!

www.nordiq.net/saltupproret/index.php

#2
2012-02-27 13:44

Det är mycket vanligt att fyrhjulsdrift bara finns till de större motoralternativen. Det tycker jag är det största bekymret för de som måste ha fyrhjulsdrift. Det förlöjligar även fyrhjulsdriften, att den bara finns där för att det ska vara exklusivt.

#3
2012-02-27 14:01

Passat Alltrack Volvo XC70 = Subaru Outback wannabees. Outback orginalet!

Varför så dålig markfrigång på Passat? 16cm är för dåligt,varför höja bilen 3cm bara när man ändå ska höja bilen? Nej,en Outback ger mer enligt mig.

Nu har jag deltagit i saltupproret!

#4
2012-02-27 14:21

Jag tror åxå att Passaten kommer att bli en svår konurrent till tex XC70, subaru mfl. Helt klart är det en kompetent och snygg bil!

#5
2012-02-27 15:07

Fin bil, vill ha den!

#6
2012-02-27 15:25

Undrar hur många minuter tog det för utvecklingsavdelningen att skapa den "nya" modellen...3 cm, oj oj oj, det var skitmycket...hopas den inte välter...puh!

#7
2012-02-27 15:32

En sak till! Jag bara fattar inte varför Citroen inte skapar en C5 ”Outback”, den gashydrauliska fjädringen går att höja med ca 10-15 cm, stoppa en el motor därbak och vips en Citra med 4WD och ca 100 gram koldioxid samt Land Cruiser markfrigång… världens bästa bil som inte finns!

#8
2012-02-27 15:44

Köp en vanlig skoda octavia med förhjöd mark frigång "" 16.4 CM ""

#9
2012-02-27 15:45

Mercedes hade tidigare ett tillval i sina listor som hette förhöjd fjärdringsväg (ca 3 cm). Det kostade ca 800 kronor från fabrik. Sedan har de, även idag, ett tillvall som som heter skydd under motor (en kraftig hasplåt under oljetråget). Det kostar ca 1300 kr från fabrik. En total kostnad på ca 2100 kr. Vad kostar Passaten extra i förhöjt utförande, med plast dekorationer?

#10
2012-02-27 15:52

Håller med Shogun och quatroporte.
Outback är den bästa varianten av "förhöjda 4x4 kombibilar" och ett betydligt smartare val än en "SUV" då man får minst lika bra utrymme och terrängegenskaper i kombination med bättre väghållning, luftmotstånd, pris, etc.

Citroen skulle kunna bygga en riktigt intressant variant, men det gör man inte pga kostnaden. Istället köper man in sig i Mitsubishis modellprogram och vattnar ur Citroens varumärke än mer tyvärr.

Den här bilen är intressant som alternativ till Skoda, Saab, Opel, Volvo. Men den når inte på långa vägar fram till Subaru Outback eller Audi Allroad.

#11
2012-02-27 16:56

Jag kan inte heller förstå att Citroen inte bygger fler modeller med sin fina gasfjädring. Den borde användas fr.o.m C3 och uppåt, det är ändå Citroens själ och varumärke. Vad gäller Passaten...fin bil !

#12
2012-02-27 17:49

Thommys...ja MB är ju kända för att inte ta ut hutlösa överpriser för minsta tillägg....NOT!

Naturligtvis tar VW ut så mycket som möjligt oberoende av faktiska extra kostnaden i tillverkningen.

#13
2012-02-27 18:00

För min del köper jag hellre en bakhjulsdriven bil som i de flesta fall klarar just det som framhjulsdrivna bilar inte klarar, nämligen släp såsom husvagnar eller hästtransporter då underlaget är slirigt. Detta ser man ofta exempel på på enklare campingplatser där man får köra på gräsbevuxet underlag. T o m framhjulsdrivna husbilar fastnar och slirar sönder underlaget, de flesta av dessa är ju tyvärr framhjulsdrivna! Med t ex Volvo 740 gick det som en dans att rangera husvagnen, men senare framhjulsdrivna Volvomodeller har visat sig vara mycket, mycket sämre, därav behovet av klumpiga fyrhjulsdrivna utföranden!

#14
Juppe
2012-02-27 18:04

@Thommys
Grundpris för Alltrack TDI 170 DSG 4Motion BlueMotion är ca 325,000:-
En vanlig Passat Variant med samma motor och 4Motion kostar ca 307,000:-
Sen har jag inte jämfört standardutrustningen i övrigt, men jag gissar på att en Alltrack är något mer utrustad som standard.

#15
2012-02-27 20:14

Juppe, det var inte så farligt ändå. Men eftersom det har blivit populärt med högre bilar så klämmer de ur varje krona de kan ur rätt billiga åtgärder.

#16
2012-02-28 08:08

SiggeNn, att Mercedes skulle vara kända för att ta ut hutlösa överpriser för minsta tillägg får du nog allt pröva igen. Det låter som att du likt många andra är kvar i Märtha Philipson-tänket. Börja med att jämföra standardutrustningen i t.ex. en C- eller E-Klass med konkurrenterna så ser du snart att Mercedes är fetare utrustade från början och att priset på konkurrenterna nära nog blir det samma när man har lagt till den utrustning som fattas.

#17
2012-02-28 08:14

lubos, håller med dig om fram- respektive bakhjulsdriften. Bakhjulsdriften har sina fördelar som du framhåller. Även i vintriga uppförsbackar har bakhjulsdrivna bilar bättre framkomlighet eftersom mer tyngd hamnar på bakhjulen. Med vettiga vinterdäck accelererar man lätt ifrån en framhjulsdriven bil.
Och som sagt: Jag håller med dig om det direkt pinsamma att se framhjulsdrivna bilar med husvagn spinna som elvispar på den regnvåta campinggräsmattan.

#18
2012-02-28 08:17

Kapten...nä helt rätt även MB har fått anpassa priserna till mer realistiska nivåer. Ingen köper en MB utan rejäl rabatt idag (åtminstone A, B, C och E). Ständiga kampanjer.

Konkurrensen har blivit för tuff för hutlösa överpriser.

Men nog har MB åtminstone historiskt sett varit kända för att ta hutlöst betalt för minsta extra detalj?

#19
2012-02-28 08:20

Kapten...ang. fram- och bakhjulsdrift har du fel. I en hal uppförsbacke är naturligtvis framhjulsdrift att föredra med alla vikt över drivhjulen.

Husvagn...inget jag använder. Dock kanske vanligare hos MB-ägare? Ska man dra tyngre grejer hjälper enbart AWD.

#20
2012-02-28 08:36

SiggNn, som jag skrev så var prispolitiken lite märklig under Märtha Philipsons tid.

Nej, i hala uppförsbackar har bakhjulsdrivna bilar en fördel eftersom mer tyngd "trycks neråt" och hamnar på bakhjulen (precis som när husvagnen tynger ner bakhjulen och "lättar" framhjulen). Detta är självklart men tester i t.ex. Teknikens Värld har tydligt visat att en bakhjhulsdriven BMW kör ifrån en framhjulsdriven Saab i nämnda situation.

#21
2012-02-28 10:15

Bilen är fin men känns på något sätt onödig. För de flesta vanliga dödliga räcker en standard Passat.
För var det vanligt när man körde bakhjulsdrivet att man på vintern slängde i ett par sandsäckar i bagaget för att bakvagnen för att få lite tyngd där och att det skulle bli mindre "slängigt"

#22
2012-02-28 19:28

Fin bil, Passaten har ständigt förfinats genom decennierna.
Ser att ni är på väg off topic här så jag fyller väl på lite också då. När jag var en liten knodd på sextiotalet så körde ju folk på halvtaskiga sommardäck året runt, vinterdäck var väl överkurs för folk med mycket pengar. Då sa gubbarna som körde Saab och DKW att kommer man till en brant och hal backe så får man vända och backa upp för att få lite fäste.

#23
2012-02-28 20:52

Siggen : Idag har de flesta bilar rätt nära 50 50 viktfördelning fram och bak. Har testat och riktigt branta snöbackar kan jag inte köra uppför framåt med min bil men backa går.

#24
2012-02-29 11:05

Ska bli intressant att titta närmare på denna bil. Den stod uppställd på serviceplatsen på Svenska rallyt tidigare i vinter, låst...

Men ser trevlig ut och prisvärd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.