
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Jag läste testet av diagnosverktyg och tyckte det var intressant. Jag har en Volkswagen Passat Alltrack 2018 med cirka 8 500 mil på mätaren. Sedan något år tillbaka börjar regenerering av partikelfiltret gå oftare och oftare. Sista tiden har den nästan gått en gång i veckan. Jag kör cirka 20–25 mil i veckan och försöker verkligen köra så att regenerering hinner gå klart innan motorn stängs av, men ibland kan man ju inte alltid det, till exempel när man är på väg till jobbet.
Hur ofta bör en regenerering gå? Kan man med ett diagnosverktyg göra en ”manuell” regenerering? Detta vet jag att verkstaden kan göra, men det kostar. Hur lång är den lagstadgade garantin på avgasreningen? Inga fellampor eller varningar har tänts.
Kjell
Svar: Jag ställde frågan direkt till Johannes Nordemar, som gör våra tester av biltillbehör, och han svarar så här:
”En forcerad regenerering av dieselpartikelfiltret kan göras med till exempel iCarsoft CR Max, Autel AP200, Carista eller Topscan Pro. Normalt sköter bilen regenereringen själv, men en bil som mest körs korta sträckor eller på låga varvtal kommer inte upp i de avgastemperaturer som krävs.
Det generella tricket för att hjälpa till att sota ur partikelfiltret är att ge sig ut på motorvägen, lägga i trean och köra 5–10 mil på högt varvtal. Det känns kanske drastiskt, men är bra mycket billigare än att åka till verkstan. Värt ett försök tycker jag. Om du bestämmer dig för att göra en forcerad regenerering av partikelfiltret med hjälp av ett diagnosinstrument bör du först kontrollera att det inte finns några andra felkoder kopplade till dieselpartikelfiltret.”
När det gäller avgasreningslagen så gäller den upp till fem år och/eller maximalt 8 000 mil. I det här fallet är den alltså inte aktuell.
Tyvärr verkar det som att bilen försöker göra en regenerering, men att den uppenbarligen inte lyckas tillräckligt bra. Troligen är det för mycket sot i filtret, om inte ovanstående förslag heller hjälper. Vänd dig till din verkstad och hör efter om de kan göra en rengöring, alternativt lämna in filtret till ett av de företag som uppger att de kan göra det. Annars är jag rädd för att byte är nödvändigt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 2025-05-27 11:48 Kul att ni ställde frågan…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.