Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volkswagen Jetta – premiär för nya generationen

Publicerad 27 oktober 2010 (uppdaterad 28 oktober 2010)
Nya Volkswagen Jetta ska gjuta nytt blod i sedankarossen. Frågan är hur det ska gå i kombilandet Sverige där bara 19 exemplar sålts i år.

Det har blivit dags för en helt ny Volkswagen Jetta som inte längre är en Volkswagen Golf med sedankaross. Jetta står nu på egna ben och på tisdagen premiärvisades bilen i München.

Magnus Bertilsson på Volkswagens svenska informationsavdelning ler nöjt när skynket rycks undan.

– Ett jettalyft, säger han.

Svensk comeback
Volkswagen Jetta introducerades 1979 och har sedan dess har 9,6 miljoner exemplar levererats över hela världen. Bara förra året såldes 110 000 bilar i USA.

I Europa har framgången inte varit lika omedelbar och modellen har bytt namn flera gånger: först från Jetta till Vento, från Vento till Bora och sedan tillbaka till Jetta. Volkswagen hoppas nu att mer sedanskeptiska marknader ska ta till sig bilen.

Förra året såldes 189 exemplar i Sverige och i år har bara 19 rullat ut till svenska kunder. Under sommaren plockades bilen till och med bort från modellprogrammet.

– Vi hoppas att den ska sälja mer än tidigare i alla fall, säger Magnus Bertilsson och pekar ut Volvo S40 och Volvo S60 som största konkurrenter.

Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex visar att 17,2 procent av de tillfrågade tänker välja en sedan med fyra dörrar vid nästa bilköp.

Fri från Golf
Nya Volkswagen Jetta bygger inte längre på samma arkitektur som Volkswagen Golf. Volkswagen satsar nu på att positionera bilen som ett mer sportigt alternativ för att höja modellens status.

Magnus Bertilsson säger att man vill locka yngre köpare och tvätta bort uppfattningen om att Jetta skulle vara tråkig.

– Jag säger inte att det finns någon sådan stämpel, men om den finns kommer den att utmanas nu, säger han.

Volkswagen Jetta är också större än tidigare, axelavståndet har vuxit med sju centimeter och totallängden med nio vilket gjort baksätet mer rymligt. Bilen mäter nu 4,64 meter vilket placerar den mellan Volkswagen Golf (4,2 meter) och Volkswagen Passat (4,77 meter).

Till Sverige i sommar
Nya Volkswagen Jetta ska byggas i Mexico och lanseras på de viktigaste marknaderna, som USA och Brasilien, i januari 2011. Sverige får vänta till sommaren.

Svenska priser och motoralternativ är ännu inte klara, men en turbodiesel på 1,6 liter och 105 hästkrafter i BlueMotion-utförande med en förbrukning på 0,42 liter/mil och ett CO2-utsläpp på 109 gram/km samt en kraftigare bensinmotor blir sannolikt aktuella.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Jetta?

Kommentarer

#1 • 2010-10-27 12:58
DeN (not verified)

Den kan ju knappast vara fri från Golf när den delar i princip hela instrumentbrädan, dörrdetaljer med mycket mera med Golf...så det låter som VW försöker (igen) paketera om gamla saker som nya...

#2 • 2010-10-27 13:10
Raymond K (not verified)

Ompaketering ger klirr i kassan så det är ju bra.

#3 • 2010-10-27 13:16
Beppe (not verified)

"Volkswagen satsar nu på att positionera bilen som ett mer SPORTIGT ALTERNATIV". Stor humor minsann! Den kanske går att lura på några pensionärer i bästa fall men sportig...knappast.

Tror inte alls på modellen och i USA där den nyligen introducerats så har den fått rätt dåliga recensioner i media. Och då ska man veta att den utgående modellen sålt rätt bra där tills skillnad mot här hemma.

#4 • 2010-10-27 14:16
jalle jarlsson (not verified)

Byggs i Mexico. Saab borde döpa om denna till 9-3 istället för att fortsätta med suven

#5 • 2010-10-27 15:29
..ev blivande VW (not verified)

Undrar om man (som den svensk man är) kan få den i en praktisk 5 dörrars kombicupe eller som kombi....!!!!

Skulle faktiskt kunna bli ett alternativ / komplement till Golfkarossen. Jmf Audi som spottar ur sig alternativa karosser.
Nuvarande Golf- och Passatkombi ser ut som f...n

#6 • 2010-10-27 16:11
mctar (not verified)

Denna modell är mycket snyggare än den nuvarande. Tror nog att det kan bli en flipp, bara prislappen blir väsentligt under Passatens.

#7 • 2010-10-27 16:38
DeN (not verified)

Byggs inte Golfkombin också i mexiko?
Brukar visserliogen även gå att se på däcken, tror det är ofta är koreanska däck från fabrik på VWs mexikobilar...
Å denna Jetta har verkar ju iallafall samma handtag som Golfkombi (den gamla rundare sorten), men inte som halvkombigolfen, för den har ju den facliftae "hårdare" versionen som även passat har...

#8 • 2010-10-27 16:59
mctar (not verified)

DeN: Det är bara vanliga Golfen som har "passat-handtagen". Andra, som GolfPlus, Touran m.fl. har dessa hantag. Inte för jag vet var de tillverkas, men jag tror inte alla dessa tillverkas i Mexico.
De kantigare handtagen döljer låset, som annars kan "becka igen" för att de aldrig används.

#9 • 2010-10-27 17:26
VAGPROD (not verified)

Jag kan tycka att förra "jettan" var för dyr för den bil man fick. Nära 40 000 dyrare än golf och ca 15 billigare än en passat!

Ska denna bil nå fler svenska kunder kanske man borde ändra prissättningen lite. Varför inte kränga den för en 10 000 mer än en golf?

#a • 2010-10-27 18:38
mkael (not verified)

Perfekt..önskar bara att pengarna fanns...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.