Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf säljer bäst i Europa

Volkswagen Golf säljer bäst i Europa

Nyheter

Volkswagen Golf är Europas mest populära bilmodell. Tvåa på topplistan är Volkswagen Polo och på tredje plats återfinns Renault Clio.

I februari såldes 33 954 exemplar av Volkswagen Golf i de europeiska länderna. Det gör modellen till den mest sålda under månaden. Hittills i år uppgår försäljningen av Golf till 70 625 bilar.

Bakom skuggar märkessyskonet Polo och franska småbilen Renault Clio. Modellen som ökade mest var dock Volkswagen Passat, plus 35,6 procent jämfört med samma månad i fjol.

– Styrkan i försäljningen av nya Passat, liksom ansiktslyfta Astra och Corsa, visar på vikten av investeringar i nya produkter, säger Gareth Hession, vice ordförande för forskning inom Jato Dynamics, organisationen som presenterar försäljningssiffrorna.

Topplista februari:
(Placering, bilmodell, antal sålda, ändring i procent jämfört med samma månad 2010.)

1. Volkswagen Golf: 33 954 (–7,9 %)
2. Renault Clio: 27 293 (–0,3 %)
3. Volkswagen Polo: 25 444 (–0,9 %)
4. Ford Fiesta: 24 260 (–25,4 %)
5. Opel Astra*: 21 637 (+9,1 %)
6. Peugeot 207: 21 571 (–14, 9 %)
7. Opel Corsa*: 21 557 (+2,0 %)
8. Renault Megane: 19 931 (–3,1 %)
9. Fiat Punto: 18 263 (–31,1 %)
10. Volkswagen Passat: 17 748 (+35,6 %)


* Inklusive det brittiska systermärket Vauxhall.

Topplista januari-februari:
(Placering, bilmodell, antal sålda, ändring i procent jämfört med samma period 2010.)

1. Volkswagen Golf: 70 625 (–7,7 %)
2. Volkswagen Polo: 54 421 (–5,2 %)
3. Renault Clio: 53 086 (–10,8 %)
4. Ford Fiesta: 51 481 (–28,3 %)
5. Opel Corsa*: 44 285 (+0,2 %)
6. Peugeot 207: 42 514 (–15,4 %)
7. Opel Astra*: 40 077 (+6,0 %)
8. Ren. Megane: 39 144 (–4,7 %)
9. Fiat Punto:38 828 (–28,6 %)
10. Volkswagen Passat: 35 189 (+30,8 %)

* Inklusive det brittiska systermärket Vauxhall.

Källa: Jato Dynamics


Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Kommentarer

#1
mendefera
2011-03-28 11:20

Att den säljer bäst innebär inte att den är bäst, golf är ju dyrast av alla som är med i listan också. Man får mycket bil för pengarna inget tvekan om det, men det är också biltraditionen som avgör, för en del länder verkar ha en övertro på att allt som kommer från det forna nazist landet är bättre än allt annat.

#2
2011-03-28 11:31

nr 10 på listan, Passat, är nog dyrast om man ska vara petig... intressant är dock att se att det är småbilar och nedre mellanklassen ("golfklassen") som säljer bäst i Europa... Lustigt också att vissa av de märken som svenska "experter" sågar säljer mycket bra och duger gott åt resten av Europa.

#3
2011-03-28 12:21

Skulle nya Astra vara ett exempel på ansiktslyftning? Hession tar även Passat och Corsa som bevis på att det lönar sej att satsa på nya produkter. Fiesta, som är bra mycket nyare än dessa två säljer dåligt. Vad bevisar då den, som exempel. Vidare finns många nya modeller utanför 10-i-topp-listan, som är både mycket nya och ändå säljer dåligt. Jag tycker mao att Hession drar sina slutsatser och generaliseringar bra slarvigt.

#4
Storknut
2011-03-28 14:59

Vi har en Golf som andra bil och kan verkligen rekommendera Golfen. Vi har en sk Multifuel Golf som vi kör på etanol för det mesta och det är verkligen en underbar bil att köra. Kul, rapp och väldigt snygg faktiskt. Att den sedan är billig att äga och ´går att köra på antingen etanol eller bensin och att man därigenom har frihet att tanka det som är billigast är en fantastisk förmån. De senaste två åren har vi nästan uteslutande kört på etanol då den är så pass mycket billigare än bensin. Golf = Mycket prisvärd bil!

#5
2011-03-28 15:14

Nackdelen med Golf är ju att de är så oerhört trista på design, den har ju knappt mer än uppdaterats vid varje modellbyte sen 80 talet..... Alldeles för feg designavdelning...

För övrigt säkert en bra bil även om jag personligen aldrig skulle köpa en....

#6
Storknut
2011-03-28 15:25

Simon:
Vi har en Toyota Avensis och en Golf och med tanke på vad du skriver förstår jag att du inte kört en Golf av "nyare" årsmodell. Toyotan är en 07:a och Golfen uttagen -09 och jag kör mycket hellre Golfen än Toyotan. Toyotan är oerhört trist att köra med sin plastiga billiga inredning medan Golfen känns solid, rejäl och knarrar inte i inredningen som Toyotan gör i gupp och gropar i vägbanan, då särskilt på vintern. Det verkar som Toyotan har plast som stelnar i kyla tillskillnad från den solida och välbyggda Golfens interiör.

#7
2011-03-28 16:38

Re Storknut, konstigt nog har jag aldrig upplevt nån knarrande inredning i nån av mina Toyotor och då är jag inne på min 24 Toyotabil nu..... Skulle jag råkat ut för det så hadde jag lämnat in bilen för den ska inte knarra, det troliga är att du har haft löst liggande saker i bilen....

#8
2011-03-28 17:28

volvo vänner ni har ingen volvo på listan . volvo stor i sverige men liten i världen!!!

#9
2011-03-28 17:35

Jag har nästan alltid gillat Golf (inte typ I som var för enkel) men senare.
Men nog sjutton har det varit knarr i inredningen.
När de blir några år krymper tydligen plasten och panelerna väsnas.
Men det får man leva med, det är ju en billig bil.

#10
2011-03-28 17:42

Nu förstår jag inte vad chauffören menar, men om man ska återknyta till de svenska biltillverkarna tycker jag att bägge två har förlorat sin själ. Volvo tillverkade bilar som var praktiska, säkra och höll hög kvalitet. Saab var uppstickaren, som körde med "komplicerade lösningar på enkla problem", som en motorjournalist en gång uttryckte det. Nu är det knappt man kan skilja på dem, de liknar alla andra "folkbilar" som tillverkas idag.

#11
mendefera
2011-03-28 18:46

De som gillar "golf 2" kan inte vara bil intresserade kopplingsvajrar som går av , växellådor som rasar som alltid på VAG bilar. Och inte är de tysta heller bullrar så in he.. rosten ska vi inte prata om golf 2 anväde vanligt kolstål överallt! då är pega 205, 405, ljusår bättre med galvade plåt OCH mycket roligare bilar! Tyskar kan inte bygga bilar med själ som italienska, och franska har alltid legat före alla andra! saab försöker kopiera citroen för att kallas sveriges citroen men se hur det gick. citroen kommer alltid att älskas finns miljoner med entusiaster världen över!

#12
2011-03-28 20:06

Inte undra på att Golfen är den mest sålda bilen!

Jag är så nöjd med min Golf VI (2011, TSI 122) som jag kan bli. Sportig, snygg och rejäl inredning till skillnad från de flesta andra småbilar. Förbrukning på runt 0,65 - men ändå pigg och rapp och rolig att köra.
Helt ok lastutrymme. Kan egentligen bara anmärka att den fortfarande är lite bullrig i motorvägsfart, trots att vw har jobbat med det på golf sexan.

#13
2011-03-28 20:17

@mendefera., det som skilde Golf 2 från de franska motsvarigheterna var att den inte kostade skjortan att reparera när den gick sönder.
Rostade gjorde den, men det var inget mot vad de franska gjorde.
Bullrade gjorde den, men det gjorde även de franska.
Det är nog inte utan anledning som den är mest populär.

#14
mendefera
2011-03-28 20:57

@saabnisse : Beror på vad du gämför med om du gämför pega 205 med golf 2 så tycker jag att du har fel PSA konsernens bilar har ekänt bra plåt kvalitet men renault rostade precis som golf 2. och dyr att reparera? billigare bilar att reparerar än pega citroen renault har jag aldrig sett. och tycker du själv att saab 9000 är mekar vänlig som en renault? ärligt talat.

#15
2011-03-28 22:47

Jag har 3st Golf Bluemotion Tecnology i min trafikskola 2st 2010 och 1 st 2011. Min bil har gått 4000 mil och fungerar helt perfekt. Då ska man veta att den går oftast 10h om dagen och testas rejält hårt. Bilen är snål som fan kör på 0.57 i stadstrafik i övningskörning verklig förbrukning. Övningskörning är ngt som drar ganska rejält med bränsle. Åkte till sälen för några veckor sedan 5 pers, takbox och fullt med packning bilen drog 0.47 medans färdatorn visade ca 0.44. Golf må vara lite dyr och tråkig men mycket bra stolar, tyst och känns otroligt gedigen så jag förstår precis varför folk väljer golf.

#16
mendefera
2011-03-28 23:16

Ja, men glöm inte att vikingaskeppen var de snygaste också och bäst i världen på att bygga skepp! men en sak vet du antagligen inte svenskar, norrmen, danskar, isläningar engelskmän är alla tyska ättlingar! vikingarna kommer från början från tyskland!

#17
2011-03-28 23:41

De enda som ökar försäljningen i båda listorna är Opel Astra och Corsa, och Passat, alla övriga tappar, det är intressant.

#18
2011-03-29 07:52

Golf är en trevlig och bra bil. Men jag tycker inte att återförsäljarna i Sverige lever upp till samma rykte. Ta hand om kunderna så som Toyota gör istället.

Jag skulle vilja se fler valmöjligheter bland modellerna. Att t ex kunna få automatlådor och 4motion till enklare modeller.

Golf har en oerhört konservativ design. Det vinner den på i längden. Det gynnar andrahandsvärdet.

Att Toyota skulle knarra i kyla håller jag inte med om. Snarare tvärt om.

#19
2011-03-29 13:38

Provkörde föresten en dieselgolf igår. Pigg kändes den och DSG lådan växlade bra utom vid parkeringsmanövrar då även motorn stannar, men att motorn stannar går att välja bort. Det som jag inte skulle kunna stå ut med i längden är dels dieselljudet som får en veterantraktor att låta som en symaskin i jämförelse, för att inte tala om ljudet från de dubbfria vinterdäcken som lät helt bedrövligt, förstår inte att någon står ut med så hög ljudnivå i en bil, eller talar man inte med passagerare under färd när man kör Golf. Allt i bilen är svart vilket måste vara Tyska biltillverkares modefärg de senaste tjugo åren vilket verkar tilltala biljournalister och andra extra mycket. Men stolarna sitter man bra i tycker jag.

#20
Storknut
2011-03-29 13:52

Previa:
Jag har svårt att tro att du verkligen kört en Golf av de senaste årsmodellerna åtminstone inte av din beskrivning och körupplevelse att döma. Jag har en etanol Golf, multifuel, som är helt underbar att äga och köra. Jag körde en Golf TDI Bluemotion innan vi beställde denna etanol Golf. Orsaken till att vi köpte etanol Golfmodellen var att man kan välja att köra på det bränsle som är billigast varför vi nästan alltid kör på etanol. Golfen är stabil, bekväm och oerhört pigg och billig att köra och äga!

#21
2011-03-29 14:16

Låter väldigt överdrivet att en veterantraktor är tyst i jämförelse, Diesel ljudet är ngt som man enbart hör när man står still eller accelererar hårt och med höga motorvarv. Men om man kör en dieselbil som man skall och använder vridmomentet och aldrig varvar mer än 2500 varv är golf knappast högljuden. Klart de finns bilar som är tystare men VW har i vart fall blivit mycket tystare än förut. Plasten må vara grå-svart. Men om man jämför med en Toyota Auris tex så känns golf tråkigare men känslan i allt går inte att jämföra känns forfarande plastigt i en Auris jämfört med golf hur kvaliten än är på dessa bilar.

#22
2011-03-29 15:54

Nej så här mycket kanske den inte låter.
http://www.youtube.com/watch?v=Z4HbCambtHY
Men det beror nog mycket på var man kör, här i Stockholm har vi grov sönderriven körbana vilket blir svårt för vilken bil som hellst att klara med låg ljudnivå. Men som tedsvensson skriver här så tycker även han att Golfen är bullrig i motorvägsfart. Sedan uppfattas nog ljudnivån olika beroende på vilka bilar man kör normalt innan man provkör en ny bil, svårt att byta ner sig när det gäller ljudnivån. 105 hk modellen med alla dyra extras var det jag provkörde.

#23
Storknut
2011-03-29 16:51

Previa:
Det du visar på Youtube är en Golf diesel som är MER än 25 år gammal. Det var ett seriöst inlägg i debatten, undrar bara hur andra bilar i samma storleksklass lät för 25 år sedan...? Det var väl en Golf från 80 talet du provkörde kan jag förstå mot bakgrund av det du beskriver och hänvisar till...?

#24
2011-04-01 10:29

Jag håller med PREVIA, jag tycker inte heller att Golf är tyst, men den är betydligt tystare nu än några modeller tidigare.
Men dieselljudet vänjer man sig vid, det är bara besvärande i början.
Men man behöver ju inte välja diesel om det är för irriterande.
Däckbuller är jobbigt men oftast beror det på vilka däck som sitter på, man bör ha så mycket gummi som möjligt och undvika stora fälgar med lågprofildäck.
När det gäller den dystra mörka inredningen håller jag helt med, verkar som om man helst vänder sig till begravningsentreprenörer.
Det går tyvärr igen hos alltför många tillverkare.
Tråkigt nog även hos Saab.
Men det finns ju glädjande nog några bilmärken som börjat med en ljusare och gladare färgsättning även inom VW-koncernen, Seat t.ex.

#25
2011-04-01 10:34

Nya 9-5 finns med lite ljusare inredning (beige), vilket jag tycker är glädjande! Det har varit väldigt mörkt i saabarna i många år. Gillar även brunmetalliclacken, det är lite vågat!

#26
2011-04-01 12:53

Jo det är riktigt och även dörrsidor m.m. är ju ljusa.
Tyvärr är ju instrumentbrädan lite för dominerande mörk.

#27
2011-04-01 14:44

Håller med. Tror att den går att få brun, men bara i USA. Nu är iofs den bruna också ganska mörk, men ljusare än svart iaf! ;) Hoppas de vågar ta ut svängarna lite mer framöver.

#28
Gert Andersson
2011-04-03 14:40

Detta äro icke någon bil för Gert. Vi aristokrater skall vårda vår identitet.

Golf sero okej ut. Men trista framlyktor utan själ.

Ock det äro öfverensstämmande med sanningen och alla åldrars erfarenhet: at ingen ting i verlden är så skadeligt och förderfligt som en automobil från Tyskland 卐 Dess fabrikörer skall märkas på låren, andra på bröstet, armen, höften, o. s. v. Derefter bortföras de til plantagerna på landet, hvaraf somlige äro belägne vida öfver hundratusen alnar ifrån staden Mjölby
För dumma köpares riksdaler de lefver godt.

#29
2011-04-04 09:00

Gert A, sluta med ditt trams, du gör dig bara löjlig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.