Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volkswagen Golf säljer bäst i Europa

Publicerad 28 mars 2011 (uppdaterad 28 mars 2011)
Volkswagen Golf är Europas mest populära bilmodell. Tvåa på topplistan är Volkswagen Polo och på tredje plats återfinns Renault Clio.

I februari såldes 33 954 exemplar av Volkswagen Golf i de europeiska länderna. Det gör modellen till den mest sålda under månaden. Hittills i år uppgår försäljningen av Golf till 70 625 bilar.

Bakom skuggar märkessyskonet Polo och franska småbilen Renault Clio. Modellen som ökade mest var dock Volkswagen Passat, plus 35,6 procent jämfört med samma månad i fjol.

– Styrkan i försäljningen av nya Passat, liksom ansiktslyfta Astra och Corsa, visar på vikten av investeringar i nya produkter, säger Gareth Hession, vice ordförande för forskning inom Jato Dynamics, organisationen som presenterar försäljningssiffrorna.

Topplista februari:
(Placering, bilmodell, antal sålda, ändring i procent jämfört med samma månad 2010.)

1. Volkswagen Golf: 33 954 (–7,9 %)
2. Renault Clio: 27 293 (–0,3 %)
3. Volkswagen Polo: 25 444 (–0,9 %)
4. Ford Fiesta: 24 260 (–25,4 %)
5. Opel Astra*: 21 637 (+9,1 %)
6. Peugeot 207: 21 571 (–14, 9 %)
7. Opel Corsa*: 21 557 (+2,0 %)
8. Renault Megane: 19 931 (–3,1 %)
9. Fiat Punto: 18 263 (–31,1 %)
10. Volkswagen Passat: 17 748 (+35,6 %)

* Inklusive det brittiska systermärket Vauxhall.

Topplista januari-februari:
(Placering, bilmodell, antal sålda, ändring i procent jämfört med samma period 2010.)

1. Volkswagen Golf: 70 625 (–7,7 %)
2. Volkswagen Polo: 54 421 (–5,2 %)
3. Renault Clio: 53 086 (–10,8 %)
4. Ford Fiesta: 51 481 (–28,3 %)
5. Opel Corsa*: 44 285 (+0,2 %)
6. Peugeot 207: 42 514 (–15,4 %)
7. Opel Astra*: 40 077 (+6,0 %)
8. Ren. Megane: 39 144 (–4,7 %)
9. Fiat Punto:38 828 (–28,6 %)
10. Volkswagen Passat: 35 189 (+30,8 %)

* Inklusive det brittiska systermärket Vauxhall.

Källa: Jato Dynamics


Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Kommentarer

#1 • 2011-03-28 11:20
mendefera (not verified)

Att den säljer bäst innebär inte att den är bäst, golf är ju dyrast av alla som är med i listan också. Man får mycket bil för pengarna inget tvekan om det, men det är också biltraditionen som avgör, för en del länder verkar ha en övertro på att allt som kommer från det forna nazist landet är bättre än allt annat.

#2 • 2011-03-28 11:31
FLAC

nr 10 på listan, Passat, är nog dyrast om man ska vara petig... intressant är dock att se att det är småbilar och nedre mellanklassen ("golfklassen") som säljer bäst i Europa... Lustigt också att vissa av de märken som svenska "experter" sågar säljer mycket bra och duger gott åt resten av Europa.

#3 • 2011-03-28 12:21
Pender

Skulle nya Astra vara ett exempel på ansiktslyftning? Hession tar även Passat och Corsa som bevis på att det lönar sej att satsa på nya produkter. Fiesta, som är bra mycket nyare än dessa två säljer dåligt. Vad bevisar då den, som exempel. Vidare finns många nya modeller utanför 10-i-topp-listan, som är både mycket nya och ändå säljer dåligt. Jag tycker mao att Hession drar sina slutsatser och generaliseringar bra slarvigt.

#4 • 2011-03-28 14:59
Storknut (not verified)

Vi har en Golf som andra bil och kan verkligen rekommendera Golfen. Vi har en sk Multifuel Golf som vi kör på etanol för det mesta och det är verkligen en underbar bil att köra. Kul, rapp och väldigt snygg faktiskt. Att den sedan är billig att äga och ´går att köra på antingen etanol eller bensin och att man därigenom har frihet att tanka det som är billigast är en fantastisk förmån. De senaste två åren har vi nästan uteslutande kört på etanol då den är så pass mycket billigare än bensin. Golf = Mycket prisvärd bil!

#5 • 2011-03-28 15:14
Simon no1

Nackdelen med Golf är ju att de är så oerhört trista på design, den har ju knappt mer än uppdaterats vid varje modellbyte sen 80 talet..... Alldeles för feg designavdelning...

För övrigt säkert en bra bil även om jag personligen aldrig skulle köpa en....

#6 • 2011-03-28 15:25
Storknut (not verified)

Simon:
Vi har en Toyota Avensis och en Golf och med tanke på vad du skriver förstår jag att du inte kört en Golf av "nyare" årsmodell. Toyotan är en 07:a och Golfen uttagen -09 och jag kör mycket hellre Golfen än Toyotan. Toyotan är oerhört trist att köra med sin plastiga billiga inredning medan Golfen känns solid, rejäl och knarrar inte i inredningen som Toyotan gör i gupp och gropar i vägbanan, då särskilt på vintern. Det verkar som Toyotan har plast som stelnar i kyla tillskillnad från den solida och välbyggda Golfens interiör.

#7 • 2011-03-28 16:38
Simon no1

Re Storknut, konstigt nog har jag aldrig upplevt nån knarrande inredning i nån av mina Toyotor och då är jag inne på min 24 Toyotabil nu..... Skulle jag råkat ut för det så hadde jag lämnat in bilen för den ska inte knarra, det troliga är att du har haft löst liggande saker i bilen....

#8 • 2011-03-28 17:28
chauffören

volvo vänner ni har ingen volvo på listan . volvo stor i sverige men liten i världen!!!

#9 • 2011-03-28 17:35
saabnisse

Jag har nästan alltid gillat Golf (inte typ I som var för enkel) men senare.
Men nog sjutton har det varit knarr i inredningen.
När de blir några år krymper tydligen plasten och panelerna väsnas.
Men det får man leva med, det är ju en billig bil.

#a • 2011-03-28 17:42
amoC

Nu förstår jag inte vad chauffören menar, men om man ska återknyta till de svenska biltillverkarna tycker jag att bägge två har förlorat sin själ. Volvo tillverkade bilar som var praktiska, säkra och höll hög kvalitet. Saab var uppstickaren, som körde med "komplicerade lösningar på enkla problem", som en motorjournalist en gång uttryckte det. Nu är det knappt man kan skilja på dem, de liknar alla andra "folkbilar" som tillverkas idag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.