Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf etta i Europa

Volkswagen Golf etta i Europa

Nyheter

Volkswagen Golf var även i mars den mest sålda modellen på den europeiska marknaden, visar ny statistik.

Bilförsäljningen i Europa backade under mars med 4,6 procent, vilket också reflekteras på topplistan över de mest populära modellerna.

Bland de tio främsta har samtliga tappat under första kvartalet 2011 – och bara Volkswagen Polo lyckades bättra på försäljningssiffrorna i mars. Modellen ökade med 4,2 procent jämfört med samma månad i fjol.

Liksom tidigare månader i år återfinns Volkswagen Golf på förstaplatsen med 53 055 sålda bilar, en minskning med 10,5 procent. Tvåan Ford Fiesta rasade med hela 26,8 procent.

Topplista mars:
(Placering, modell, antal sålda, förändring i procent jämfört med samma månad 2010.)

1. Volkswagen Golf: 53 055 (–10,5 %)
2. Ford Fiesta: 50 534 (–26,9 %)
3. Volkswagen Polo: 39 311 (+4,2 %)
4. Opel Corsa*: 39 189 (–7,2 %)
5. Opel Astra*: 37 125 (–5,6 %)
6. Ford Focus: 36 339 (–9,9 %)
7. Renault Clio: 36 048 (–17,8 %)
8. Peugeot 207: 31 021 (–25,3 %)
9. Renault Megane: 26 534 (–11,1 %)
10. Citroën C3: 26 021 (–12,2 %)

* Inklusive det brittiska systermärket Vauxhall.


Topplista januari-mars:
(Placering, bilmodell, antal sålda, ändring i procent jämfört med samma period 2010.)

1. Volkswagen Golf: 123 480 (–9,0 %)
2. Ford Fiesta: 101 859 (–27,7 %)
3. Volkswagen Polo: 93 740 (–1,5 %)
4. Opel Corsa*: 83 383 (–3,5 %)
5. Opel Astra*: 79 404 (+0,0 %)
6. Ford Focus: 73 222 (–8,2 %)
7. Renault Clio: 89 157 (–13,7 %)
8. Peugeot 207: 73 280 (–20,2 %)
9. Renault Megane: 65 092 (–8,2 %)
10. Citroën C3: 56 737 (–12,2%)

* Inklusive det brittiska systermärket Vauxhall.

Källa: Jato Dynamics

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-04-26 12:31

Gäller topp listan alla storleksklasser?
Jag ser bara småbilar i listan.
Det står
"topplistan över de mest populära modellerna."
alltså inte specifikt "småbilar"

#2
2011-04-26 12:37

Gäller alla storleksklasser. Här finns källmaterialet:

http://www.jato.com/PressReleases/New%20Car%20Sales%20Fall%20in%20Europe%20During%20Q1.pdf

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#3
Raymond K
2011-04-26 12:41

Kan nog stämma för de flesta bilarna säljs i den mittre, södra delen av europa och där köps det mer småbilar än i norra Europa. Tack för källan.

#4
2011-04-26 20:15

Det är verkligen stor skillnad på Europa och USA på tio i topp.

Märkligt att inte Toyota lyckas här. De har ju många olika småbilar.

#5
2011-04-26 21:50

VW Golf kombi - en vättigt bil för folket

#6
2011-04-26 22:01

Toyotas volymmodeller ligger i de mindre klasserna, och där regerar de inhemska märkena. Tex Frankrike är ju en ENORM småbilsmarknad, och där är det väl nackskott som gäller om man köper nåt utländskt :p Sen får jag för mig att Toyota är lite dyrare i inköp än övriga konkurenter. Kan ha fel ifs.

#7
2011-04-27 09:16

Förvånande att resten av Europa inte har upptäckt vad vi svenskar redan vet, att Volvo är världens bästa bil...ser inte en S40, C30 eller V50 bland dessa småbilar. Att skräpmärken som Opel ligger så högt är obegripligt. Vi svenskar har ju ratat detta märke sedan länge pga deras usla kvalité. Nej nu är det dags att visa resten av dönickarna på kontinenten vilka som vet bäst!!

____OBS. IRONI______

#8
Storknut
2011-04-27 16:42

Det är inte alls konstigt att Golfen säljer så bra iförhållande till de Japanska märkena. Vi har både en Toyota och en Golf Multifuel och Golfen är ta mig tusen betydligt trevligare, stabilare och helt enkelt roligare att köra jmf med Toyotan. Det är därför Golf säljer så otroligt bra. Det är väl främst i Sverige som man inte fattat detta. Än!

#9
2011-04-27 20:40

Storknut=789,Aldrig mer Toyota,Surabaron,Kenneth Drake etc etc.

Kanske dags att fantisera ihop vad för slags Toyota modell du har denna gång.......i din anti Toyota propaganda. Sanningen är att du inte äger en enda Toyota och har aldrig gjort. Men jag är nyfiken på vilken modell av Toyota du kör under detta namn? ;o)

Att de europeiska märkena säljer bra av sina småbilar i Europa är väl bara naturligt. De franska och tyska märkena säljer bra i princip på alla marknader nere på kontinenten det är ju deras "hemmamarknad". På många andra marknader runt om i världen så är det japaner som gäller. Och inte säljer vissa japanska modeller dåligt här i Europa av sina småbilar,det är bara det att de europeiska märkena säljer mer pga sin hemmamarknad. Och många väljer bil som många väljer Volvo här i Sverige av slentrian,vid bilbyte åker man automatiskt till Volvo. Även om det blivit bättre på den punkten på senare år. Om en Golf är bättre än Toyota Corolla/Auris är jag inte helt övertygad om även om den säljer bättre på denna kontinent. Men jag tycker att Golf är en trevlig bil,dock något mer trång än den Auris jag/vi har nu i samma klass som Golf.

#10
Storknut
2011-04-28 14:19

Är det ngn som vet hur länge "Shogun" tillåts härja fritt på denna site? Är det ngn som längre tror på att denne man? är trovärdig i sin kampanj mot alla som inte uppskattar detdär japanska bilmärket lika mkt som denne(a) gör? Är det fler än jag som reagerar på hans påhopp? Nä, skärp dig Shogun och väx upp! Jag VET av egen erfarenhet att Golfen är en synnerligen kompentent bil liksom förövrigt dse flesta bilarna inom VAG är däribland VW, Audi och även Skoda som kommer växer starkt.

#11
2011-04-28 16:49

skoda octavia borde vara med på listan säljer ca. 300000 TUSEN bilar över hela världen.Är väl ca. 15000-20000 bilar i europa i månaden. Säljer även bra i kina ,indien ryssland och australien..mm.

#12
2011-04-28 19:30

oj Chauffören, tre hundratusen tusen bilar?? det var inte illa... är det om dagen,eller? de är väl med på listan, fast mycket längre ner... utanför bild, så att säga. Kan du sluta tjata om de där bilarna nån gång?

#13
Gert Andersson
2011-04-28 19:33

Ford är skräp och bilen äro designad för Calle 8 år.

Golf haro dålig värme. Lamorna tänds/släcks inte alltid av sig själva.

Men Golfen sero vettigast ut.

#14
2011-04-29 08:07

Gert, "lamorna"? är det någon slags påhittad gammelsvenska det också? har aldrig sett några lamor tändas eller släckas och då har jag ändå varit på Kolmårdens djurpark flera gånger.

#15
Raymond K
2011-04-29 12:36

Jodå flack
Lamorna kan tändas och släckas.
Dra svansen åt vänster för att tända och dra svansen till höger för att släcka.

#16
2011-04-29 12:49

Det är tråkigt att se hur lättlurade bilköpare är. Trodde att de skulle lära sig någonting med åren men icke!

#17
Gert Andersson
2011-04-30 16:18

Man sero ovanlight många Golfar med glömt lyse på när de står parkerade och släkt lyse när de kör i trafik. Farliga automobiler.

Jag menar självklart lampor, spela inte dumma era lokalvårdare!

#18
Raymond K
2011-05-01 14:10

Dina försök till gammelsvenska Gert äro tämhligen urusla och väckher endast ett löjets skhimmer över dihg.

#19
2011-05-02 11:08

tack Raymond, det visste jag inte. jag har ju ingen själv att prova på.
Gert: lokalvårdare, är det sånt folk som kör Dacia?

#20
Gert Andersson
2011-05-02 19:59

Raymond K: Det är snarare du som icke behärskar det adliga språket.

Dacia körs av många olika. Min Duster gick på 180 000 med det jag köpte till. Mycket pengar om man dessutom har fler automobiler. Men vi har råd.

Ta du din gamle S70 och stick! Men ni såssar sitter väl inne och tittar på Åsa-Nisse hela dagarna...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.