Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf blir 100 kilo lättare

Volkswagen Golf blir 100 kilo lättare

Nyheter

Nya Volkswagen Golf lanseras i Sverige i november. Bilen blir större än tidigare men Volkswagen har också bantat bort 100 kg.

Golf är Volkswagens viktigaste modell och fortfarande en oerhört populär mellanklassbil. Sedan starten 1974 har 29 miljoner exemplar producerats. Många hade trott motsatsen men den nya, sjunde generationen av Volkswagen Golf blir större än sina företrädare.

Det senaste generationsskiftet, från femte till sjätte generationens Golf, var egentligen bara en avancerad ansiktslyftning. Nu är det däremot en helt ny produkt som väntar. Den nya bilen är 56 mm längre, 13 mm bredare och 28 mm lägre än föregångaren. Hjulbasen har förlängts 59 mm vilket ger mer utrymme i kupén och även större bagageutrymme.

Trots större mått har Volkswagen kunnat banta bort drygt 100 kg på Golf, bland annat genom en större användning av tunnare höghållfasthetsstål. Det innebär att den sjunde generationens Golf faktiskt är lättare än Golf IV och kommer att landa på en tjänstevikt från 1 150 kg!

Lägre vikt ger lägre bränsleförbrukning och nya Golf blir snål. Golf TDI med 105 hästkrafters dieselmotor får en deklarerad förbrukning om bara 3,8 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 99 g/km. Senare kommer en extra snål Bluemotion-version som bara släpper ut 85 g/km och därmed lär komma att kvala in som miljöbil även enligt det nya, tuffare reglemente som väntar.


Förutom dieselmotorer kommer även dagens TSI-versioner till nya Golf. Även en bensinmotor med cylinderavstängning kommer liksom en maskin för E85. Längre fram kommer nya Golf även att erbjudas med eldrift.

Säkerhetsmässigt ska nya Golf klara alla nuvarande och kommande krav. Nytt är en automatisk kollisionsbroms som blir standardutrustning. Den fungerar så att bilen automtiskt slår till bromsarna om den blir inblandad i en krock. Därigenom minskar risken att bilen blir inblandad i sekundära kollisioner efter den första smällen.

Ett autobromssystem som kan undvika kökrockar i upp till 30 km/tim kommer också till nya Golf. I lilla Up har Volkswagen Sverige valt att låta den säkerhetsfunktionen ingå i standardutrustningen. Låt oss hoppas att de har den goda smaken att göra detsamma i Golf.

I november lanseras Golf VII i Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om nyheterna hos nya Golf?

Kommentarer

#2
2012-08-24 16:31

Bättre än Corolla leifer ;o)
Golf är en modellbeteckning som lär leva tills tids ända .. Det farliga med Golfens växande tendens är att den kan växa ur Golfklassen :o)

#3
2012-08-24 16:42

Golf är ju en folkbil och det är sådana Volkswagen ska hålla sig till att göra. Inte försöka sig på att göra lyx/premium bilar det går inte så bra.

http://www.bloomberg.com/news/2010-08-18/volkswagen-to-bring-back-85-000-phaeton-to-u-s-four-years-after-failure.html

#4
2012-08-24 16:59

Det går utmärkt Shogunsan. Att referera till 2006 ligger inte riktigt i tiden Shogunsan. Dina tröttsamma länkar är i regel inaktuella och inte sällan fullständigt löjliga ... Varför länkar du inte till bananer i pyjamas?
Den helt fantastiska Phaeton får mer och mer erkännande världen över vare sej du gillar det eller ej ... Det enda felet med lyxbilen Phaeton är dess emblem. Emellertid gillar jag både emblemet och lyxet ... och lever det :o)

#5
2012-08-24 17:22

Här en en länk från 19December 2011. Den är en lika stor flopp för VW nu som då. VW ska bygga folkbilar det hörs på namnet Volkswagen.

http://autos.ca.msn.com/editors-picks/the-20-biggest-flops-in-automotive-history?page=21

Visa mig på det gillandet och erkännandet. Det är en VW med allt vad det innebär i teknik som inte fungerar så bra i praktiken och i längden. Ska du ha förstklassig kvalitet på allt så ska du ha en Lexus. Din folkbil imponerar inte ett skvatt på mig Yes. Hade du däremot kommit i en Passat CC som inte ser ut som en Passat då har jag blivit imponerad. Den bilen är iallafall snygg!

#6
2012-08-24 17:26

Problemet med Golf, eller VW i allmänhet, är att priserna må vara hummana vid grundnivåer, men så fort man skall börja utrusta bilarna med diverse paket och annat "nödvändigt lulllull" så drar det iväg.

Strålande exempel, Nuvarande golf variant, med masters paketet så är den ganska skralt utrustad.
Konkurrenterna är redan vid inköpspris billigare, och bättre utrustade, visst är golf ett tryggt och säkert köp, men man får verkligen inte mycket för pengarna när man börjar utrusta. Jag menar backsensorer för 3000:-, borde vara standard 2012, samma gäller elhissar fram och bak!

#7
2012-08-24 17:53

Helt korrekt. Det bästa sätet att öka lönsamheten är att ta bra betalt för lull lullet. Kom helt plötsligt att tänka på Toyotas senaste kampanj, där man driver lite med detta. Man får tydligen både ratt, blinkers och sidofönster när man köper en ny hybrid-Toyota.

Sedan tycker jag att VAG har en poäng i sin strategi. Fler biltillverkare borde fokusera på vikten. Titta bara på "premiumsegmentet". Stora tvåtonsklunsar med klumpiga motorer. Har aldrig förstått varför köparna går på det. Smartare är ju att bygga en lättare bil, med mindre motorer och därigenom ändå få bättre prestanda.

Värst är väl BMW som påstår sig sälja "sportiga" bilar, en sportig tvåtonskluns - jo man tackar. Minsta lila go-cart åker ju ifrån den i svängarna....

MVH AL

#8
2012-08-24 18:19

Skillnaden ALsan är när man köper en Europé får man naturligtvis både ratt, blinkers och rutor .. det behöver man inte tala om i reklamen. Man måste nog vara någonSan för att falla för den reklamen .. eller bara för beläst?
MIn bil väger två och ett halvt ton .. men koncernen bygger också biler för såna som dej .. Det är ju inte alla som behöver just en Up.

#9
2012-08-24 18:25

VW borde få en ny Skoda in på marknaden (en billig folkabil)? Nu är Skoda och VW så lika och tråkiga. Hoppas på att VW skulle våga mera i fortsättningen och inte göra alla bilar likadana på ut/insidan. Seat Leon kommer att vara farligaste konkurrent för dom som annars köper Golf?

#11
2012-08-24 19:00

Jag kan hålla med om att VW tar bra betalt för extrautrustning om man beställer en ny bil. Å andra sidan brukar handlarna ha en hel del fabriksnya bilar i lager med bra utrustning till bra pris.

Så även om bilen inte blir lika personlig då så är det ett bättre köp.

#12
2012-08-24 19:12

Nej leifer .. Phaeton är inte en folkbil i den meningen .. men varumärket volkswagen är från en tid där en enda modell var i åtanke. Volkswagen var synonymt med typ 1 i tidens begynnelse ... . Hade Ferdinand tänkt lite längre i tiden borde han kallat den "Das Auto".
Tiden har gått ... mer än 70 år och VW är mera ett varumärke än en förkortning av Volkswagen numera .. Tro't om du vill leifer :o)

#13
2012-08-24 19:19

Ja du Jes_ en ratt är väl ungefär vad man får i en europeisk bil, inte mycket mer - i alla fall inte om det är en "kvalitetsvagn" från Tyskland...

MVH AL

#14
2012-08-24 20:00

En träratt AL ..
Har jag i varje fall i min VW .. dubbla sidorutor och multifunktioner i blinkersen.
Du får nog läsa lite fler böcker ALsan .. du verkar inte vara fullärd ;o)

#15
2012-08-24 20:19

Nästa version hoppas vi blir en riktig miljöbil för människors hälsa och allas vår miljö, alltså inte en diesel.
http://www.familjeliv.se/Kampanj/1.1670490

#17
2012-08-25 10:54

I det senaste inlägget från Shogun står ju i sista stycket av länken han refade till angående Phaeton " It's a great buy for those looking for a used car."

Det är ju förstagångsköparen som betalar för dyr extrautrustning.
Och det gäller ju alla märken.
Min 9-5 extrautrustades för över 60000:-.
Det värderas till ca 10000:- nu.
Bortkastade pengar?
Javisst, men det var ju utrustning som jag ville ha och det gäller ju även om man vill ha en välutrustad Golf.

Men ska man ha en ny Golf med dyr extrautrustning och inte vill lägga ut så mycket pengar ska man alltså vänta till den blir gammal!

#19
2012-08-25 11:55

leifer, det tror jag.

#20
2012-08-25 12:06

Ja det blir kul att se en helt ny Golf. Det var ett tag sedan. Dagens är ju inte som sagt var en ny modell. Men nu när det ska användas en ny plattform så måste ju bilen bli ny. Tänk vad de kan, först tillverkar VW bubblan som blir en riktigt succé och när de tar fram en helt ny efterträdare så blir den också en succé som bara fortsätter och fortsätter och fortsätter att sälja allt eftersom nya modeller kommer. VW måste har uppfunnit den perfekta modellen av bil.

#21
2012-08-25 12:25

Tunnare höghållfasthetsstål?

Jo man tackar för att de kommer rosta snabbare också om det inte är rostfritt oavsett rostskydd.

När kommer den rostfria bilen för miljöns skull?

#22
2012-08-25 12:34

Det vore direkt onödigt att tillverka en bil i rostfritt stål.
Eftersom ett rostfritt stål får sina rostfria egenskaper genom oxidering måste stålet vara obehandlat. Ett rostfritt stål som är lackerat är alltså totalt meningslöst. Vill du ha en rostfri bil i rostfritt stål måste den alltså vara helt olackerad, alla svetsar måste vara betade och om du får minsta hack/märke i plåten måste detta åtgärdas med polering/betning.

#23
2012-08-25 12:53

Att göra bilarna lättare är en mycket god idé. Fattar inte varför en vanlig familjebil ofta väger uppemot 2 ton. Även om motorn är snål så blir det mycket vikt att förflytta och det kostar såklart drivmedel. Hoppas fler bilfabrikanter följer detta exempel och lättar sina bilar. En bil i mellanklassen borde inte behöva väga mer än ca 1300 kilo.

#25
2012-08-25 14:06

leifer, jämför tillverkningslinan för de två modellerna.

Rustan, du har lite fel där.
Det finns en väldig massa olika rostfria, eller rosttröga material, men att de skulle bli sämre vid målning är direkt felaktigt.
Inom FM och speciellt marinen förekommer mycket rostfria detaljer som antingen mattblästras eller målas med en grundfärg och med maskeringsfärg.
Det påverkar inte materialets grundegenskaper.
Inte heller hack eller märken om de inte orsakas av ett järn eller stålföremål som kan orsaka begränsad kontaminering.
Men du har helt rätt i att svetsar i de flesta legeringar bör betas, men det är inte alltid nödvändigt.

#27
2012-08-25 14:24

@ saabnisse

Ett rostfritt stål är inte rostfritt rakt igenom utan bara på ytan. Den rostfria ytan på ett rostfritt stål är 12 ångström tjockt. Får du ett hack eller slag på ett rostfritt stål så är det där rosten får fäste.

Den rostfria ytan på ett rostfritt stål uppnås genom kontakt med luften, oxidering. Om du då målar på ett rostfritt stål så motverkar det sitt syfte.

Om du svetsar i ett rostfritt stål så kan det med vissa svetsmetoder (TIG) så kan man anse att betning inte är nödvändigt. Dock bör man då vara medveten om att de rostfria egenskaperna inte kan uppnås i HAZ.

Jag har diverse provbitar på mitt jobb där vi har utfört vissa experiment i detta ämne. Jag utbildar och föreläser nämligen i materiallära, svetsningens påverkan samt diverse kvalitetsstyrningssystem relaterade till SS-EN 3834

#28
mcregor
2012-08-25 19:04

...om jag inte läste fel i artikeln så handlade den om en ny Golf och inte om Phaeton....
Sen kan ju vissa "speciallister" här uttrycka sig negativt om VW och dom är givetvis inte bäst i alla egenskaper men något måste dom gjort rätt med Golf i alla fall eftersom den år efter år är bästsäljaren i Europa. Och om det skulle vara så dålig kvalitet som vissa "specialister" här brukar hävda i diverse trådar så inbillar jag mig att VW borde minska i popularitet rätt raskt - alltså på samma sätt som andra undermåliga produkter påverkas av marknadskrafterna. Bara mina enkla åsikter och slutsatser.
Men det skall bli intressant att se den nya modellen. Rent generellt så tror jag att vi som varit bilköpare under många decennier kan konstatera att nya modeller ofta tillför mindre och mindre jämfört med den föregående. För t ex 30 år sedan var det en mycket större aha-upplevelse att prova en ny bil än vad det är idag. Provsatt idag en ny V40 men det gav ingen mersmak - vilket i o f s var bra för det blir ju lite billigare på det viset...:)

#30
2012-08-25 19:24

Fronten, med dubbla U-formade LED-slingor, lovar gott!

#31
frb
2012-08-25 19:53

Om man säljer mest så har man per automatik den bästa produkten. Bäst enligt vem? Jo, kunden som valde Golf före någon konkurrent.
Golf behöver inte vara bäst på allt såsom rostskydd, elektronik, snåla motorer osv, ingen kan vara bäst på allt. Men en bra produkt till rätt pris säljer och det visar Golf år efter år.

#32
2012-08-25 19:58

Nja Thommys ... VW försökte faktiskt lansera en efterträdare till bubblan en tid innan Golfen föddes ... K70 var antigen inte rätt i tiden eller var det en skitbil .. den föll i varje fall inte köparna på läppen kan man säja.

#33
mcregor
2012-08-25 20:08

K70 - ja, det var väl egentligen en NSU-konstruktion om jag inte missminner mig helt. Trevlig bil att åka i och större än Golfen men som mer eller mindre alla bilar på den tiden så var det en riktig rostburk. Den var väl nån form av fattigmans NSU RO 80 på den tiden.

#35
2012-08-25 20:19

Jo det är sant mcregor .. K70 köptes rakt av från NSU .. hette NSU R70, man bytte enbart emblemet inlednigsvis .. och så, eftersom man brottades med wankelmotorns otäthet (R = rotation) slängde man i en konventionell kolvmotor ( K = konventionell). K70 var mycket riktigt mera i storlek med den lite senare lanserade Passaten ...

#36
mcregor
2012-08-25 20:31

...och lägger du simon ihop Golf med sedanmodellen av samma bil nämligen Jetta så har du en ny "Världsetta"... Och plötsligt kanske logiken stämde igen...:)
Vill minnas att t ex Golf Variant även kallas Jetta Variant på vissa marknader. Det är inte lätt att veta vilka modeller man skall räkna in i samma modellfamilj nu när märkena ibland sätter olika namn på de olika varianterna. Men flera av de övriga modellerna på topplistan har nog olika karosserivarianter inräknade eftersom de har samma namn i grunden.

#38
mcregor
2012-08-25 23:11

Lugna dig nu simon. Jag har inte påstått att VW har den bästa produkten - det jag sa var att ligger man överst i försäljningsligan år efter år efter år så måste det i alla fall innebära att en stor mängd kunder uppskattar produkten. Och jag tror inte kunderna återkommer år efter år om det är en helt värdelös produkt. Och frb drog väl ungefär samma slutsats och han påpekade ju dessutom att en bil inte kan vara bäst i alla egenskaper utan det är kanske den som är jämnast som tar hem spelet - vad vet jag...
Sen kan andra kalla den tråkig men i så fall så uppskattas väl denna tråkighet av en oerhörd mängd köpare.
Och vad gäller reklam så är nog de flesta märkena lika goda kålsupare.

#39
2012-08-26 00:15

Men bilen som är jämnast och bäst på flest antal punkter, den bästa kompromissen, den bästa produkten till bästa priset är ju inte alls Golf och har aldrig varit det.

Det är Opel Astra.

Och den säljer inte alls bra, det bevisar ju att bästa bilen inte alls säljer bäst och att det är helt andra saker som avgör varför människor envisas med att köpa vissa bilar.

Vanligaste orsaken är nog att de TROR att bilen de ska köpa är bäst.

Att TRO mycket och VETA litet, det är vad som alltid utmärk mänskligheten.
En rätt ynklig organism.

#40
2012-08-26 08:49

Nej N-iklas, där har du fel.
Man köper inte en bil för att man tror att den är bäst, man köper en bil för att den tilltalar en, priset är rätt och storleken passar ens behov.
Det spelar ingen roll hur bra en bil är för tilltalar den inte en så köper man inte den. Om alla köpte en bil enbart för att den ansågs vara bäst skulle det bara behövas och finnas 1 bilmärke på marknaden.

#41
N-ickIas
2012-08-26 09:25

Jo, Hackenbusch! Varför skulle så många tilltalas av Golf? Eller av skräpbilen Sierra när de såldes, känd som en av tidernas största katastrofer. Jo, gammal ovana, folk troratt det är bra bara för att andra köper osv.
Andra märken än Opel (och kvinnliga präster) kan vi lika gärna vara utan!

#42
2012-08-26 09:35

Golf har varit den ledande bilen i klassen småbilar i många år om du inte inser att detta är ett köpargument som tilltalar bilköpare så blundar du för fakta. Om nu Golf hade varit så dålig som du anser att den är så hade man väl
ändå inte sålt 25 miljoner Golf bilar från starten 1974 tills 2007.
Antalet sålda bilar talar för sig själv.

#43
N-ikIas
2012-08-26 09:46

Golf är knappast bäst på något, långt ifrån. Ännu värre var det medden välsålda bubblan, allt annat än en vidare bra bil. Att folk började köpa Golf var att de tidigare körde bubbla (välsåld men dålig bil) eller känner någon som gjorde det och så spreds sig golfpesten så att folk köpte Golf.
Och hur kan man lätta en bil med hundra kilo utan att inte ta bort onödig elektronik mm? de ska ju t o m tillsätta saker men ändå lätta den. Den lilla kvaliten som finns kommer att drabbas när skruvarna blir tunnare! Nya Astra kommer istället bli minst 700 kilo tungare.

#44
2012-08-26 09:49

Ja N-icklas du vet väl bättre än de 25 miljoner och fler som hittills köpt en Golf.

#45
2012-08-26 10:43

N-iklas har en poäng i att VW typ 1 inte var en speciellt bra bil, men i förhållande till sina konkurrenter på 1950-talet så höll den ganska bra.
(Nu undrar jag förstås om det verkligen är den riktiga N-iklas eller N-icklas som skriver här, eller om det är Uno som är framme och snor nicks igen?)

Men VW typ 1 var ju en trettiotalskonstruktion och då Golf ersatte den är det ju inte så konstigt att Golf faktiskt blev en succé och då inte bara bland gamla VW-ägare.

Golf visade sig ju vara en ganska lagom bil i det mesta och om man jämför med den samtida Opel Kadett var den betydligt bättre i det mesta.
Och så har det fortsatt mellan modellerna, Golf har hela tiden ansetts bättre än Kadett, inte felfri, men framför allt var den bättre ur rostsynpunkt.

När Astra ersatte Kadetten trodde jag det skulle bli bättre, det blev det, men inte förrän en bit in på 2000-talet blev de jämställda.

I dag kan man nog påstå att de är det, båda har sina för- och nackdelar.
Opel har idag ett väldigt bra rostskydd, men ryktet från 90-talet ligger kvar.
Golf rostade också, men inte alls i samma utsträckning och har hos de flesta betydligt bättre kvalitetsrykte.
Befogat eller inte, det är ändå en av förklaringarna till att den säljer så bra.

#48
2012-08-26 11:15

Mest intressant är att den ska klara ALLA kommande säkerhetskrav. VW måste ha en glaskula att titta i.

#49
2012-08-26 11:37

Nya bilar blir lättare på grund av lättare stål och mindre motorer. Peugeot 208 är ju lättare än 207:an. Mazda är en annan som jobbar hårt med ny stålteknik och karroseriteknik. I stort sett alla tillverkare jobbar med att göra sina bilar lättare, för det är ett effektivt sätt att minska bränsleförbrukningen. Volkswagen är varken först eller ens ledande inom denna utveckling, utan de följer bara trenden.

Volkswagen sätter inga trender, de rör sig framåt försiktigt och många av deras kunder är vanemänniskor. Golfen är ju dessutom den Volkswagen som genom åren visat sig hålla bäst, den har inte alls haft samma kvalitetsproblem som Passat exempelvis. Formen på Golf har genom åren utvecklats försiktigt, varje ny modell utgår från den tidigare formmässigt - till skillnad från exempelvis de franska och italienska märkena som skapar en ny form varje gång. Men det är det tyska konservativa kynnet som tydligen även är populärt bland svenskar, att man köper en ny bil som redan ser gammal och vanlig ut, men så är Sverige också landet för mellanmjölk.

#50
mcregor
2012-08-26 12:07

Raphael - det tyska, konservativa kynnet tycks ju i så fall gå hem i hela Europa och kanske t o m i hela världen. Kanske också är grunden till ett förhållandevis stabilt andrahandsvärde för en Golt - i motsats till t ex en Megane - blir ju därmed inte på samma sätt helt omodern när en ny generation dyker upp. Sen - om en klass kallas Golf-klassen under drygt 35 års tid så kanske man måste fundera lite över om detta trots allt inte är att sätta en trend.... Detta är väl den enda bilmodell som på detta sätt fått definiera en hel bilklass och speciellt under så lång tid.
Många har försökt bli herre på täppan och omdefiniera klassen till t ex Focus-klassen men ingen har hittills lyckats så någon form av trendsättare är nog ändå VW - även om man inte riktigt vill erkänna det för sig själv. Sen att kalla alla människor som köper en Golf för vanemänniskor är nästintill nedvärderande och nåt som du nog skall undvika.

#51
2012-08-26 12:10

Här ser man att bilarna som säljs i störst antal i hela världen första kvartalet i år är mellanstora bilar och där ligger VW Golf rätt bra till även om den hör till de mindre bilarna när det gäller utrymme i kupén i den här listan av bästsäljande bilar i världen.
http://www.smartplanet.com/blog/transportation/top-selling-cars-worldwide-in-first-quarter-of-2012/1660

#52
2012-08-26 12:20

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/opel-skenar-rakt-ner-i-avgrunden_7447600.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

Opel kanske skulle ha satsat lite mer på varumärket trots allt........
GM visar återigen vilka usla företagsledare dom är...

#53
2012-08-26 12:24

Att Jetta säljer bättre än Golf hade jag ingen aning om.

#55
2012-08-26 13:22

Som vanligt refererar denne leifer till Wikipedia, det mest opålitliga "uppslagsverk" som står att finna. Precis vem som helst - en femåring eller en 95-åring - kan skriva "inlägg" om något på Wikipedia. Således kan "inlägget" på Wikipedia om Toyota Corolla vara skrivet av en Toyota-fantast som Shogun eller en självutnämnd "expert" som leifer. Själv är jag mycket intresserad av historia, men på Wikipedia florerar mängder av vinklade, faktavidriga och direkt felaktiga "inlägg" om de mest välkända historiska händelser. Faktakontrollen på Wikipedia är i det närmaste noll. Alla som läser länken till Wikipedia inser att texten INTE är vetenskapligt skriven, utan skriven av en svenssson som är svag för Toyota. Tragiskt att se att så många fäster så stor vikt vid det som skrivs på Wikipedia, men i leifers fall förvånas jag inte över någonting längre.

#56
mcregor
2012-08-26 13:33

Previa - om du lägger ihop Golf och Jetta som ju i grunden är sedan-versionen av Golf så får listan ett litet annat utseende - och detta har jag redan nämnt. VW har valt olika namn och som jag nämde tidigare tror jag att VW Golf Variant kallas VW Jetta Variant på vissa marknader.

#58
2012-08-26 14:09

Golf är en halvkombi och Golf variant en kombi, i sedanutförande har man valt att kalla den Jetta. Detta är ett oåterkalleligt koncept. Även Passat var ursprungligen en halvkombi där sedanen hette Santana.
Jettan har dock haft och har kanske fortfarande ett par andra namn också, Bora och Vento om jag inte tar helt fel. Bilen är så ointressant i kombilandet sverige att den numera inte säljs här.
Men Jettan är i grunden en Golf sedan.

#59
2012-08-26 14:26

Men leifer ...
Smaka lite på dina egna ord om Toyota Corolla "Underhålls de är de närmast outslitliga."
Jag vill påstå att om en Saab 92 underhålles är den närmast outslitlig .. såg flera av dem igår ... liksom en mängd andra, ca 450 europeiska och amerikanska urgamla fordon i fantastiskt skick ...
Hur som helst finns Corolla eller dess efterträdare inte med på intresse-listan. Så det vore kanske på sin plats att lämna den åt sitt öde under denna artikel?

#60
2012-08-26 14:34

Faktum är att jag tror att det är leifer som har skrivit på Wikipedia - de subjektiva formuleringarna på slutet har en språkstil som överensstämmer med leifers.

leifer skriver: "Hänger man med i utvecklingen och inte är nån bakåtsträvare som vägrar ta till sig ny information, så vet man att wikipedia istället ofta är en mycket bättre källa än traditionella uppslagsverk. Det är ofta mer aktuell information där liksom mer djup och detaljer. Alla som är kunniga vet också hur svårt det är att vara 100% rätt i sina uppgifter, det är i princip omöjligt och man måste då uttrycka sig luddigt eller inte alls. Därför är traditionella uppslagsverk ofta för bristfälliga."
Fel nr ett: Wikipedia är inte det enda stället som presenterar ny information.
Fel nr två: Man måste inte vara en bakåtsträvare för att inte vilja ta informationen på Wikipedia på allvar alla gånger - däremot är man en kritisk läsare som vill att informationen skall vara rätt OCH faktagranskad! Och i just de två avseendena brister det hos Wikipedia stup i kvarten.

Vidare: "Alla som är kunniga vet också hur svårt det är att vara 100% rätt i sina uppgifter, det är i princip omöjligt och man måste då uttrycka sig luddigt eller inte alls."
Nej, det är inte svårt att ha helt rätt i sina uppgifter om har läst på ordenligt och gjort ordenlig research. Anledningen till att det florerar en massa faktafel på Wikipedia är just att en elvaåring kan skriva om vad som helst UTAN att det som skrivs genomgår en professionell faktagranskning. Jag läste någon högstadieelevs uppsats om ett välkänt historiskt ämne och förfasades över att inte ens de mest avgörande årtalen var rätt. Vidare var namn var fel och gud vet allt.

Läs igen det som står i leifers länk: "Corolla betraktas allmänt som en vettig bruksbil av mycket hög kvalité. Speciellt corollagenerationen 1993-97 är en av de mest felfria bilar som någonsin byggts (troligen är 1998-01 lika bra, eftersom de delar teknik med modellgenerationen innan). Underhålls de är de närmast outslitliga."
Ordvalet och satsbyggnaden vittnar om att en svensson har skrivit. Dessutom uderstrycks det ovetenskapliga med "... (troligen är 1998-01 lika bra, eftersom de delar teknik med ...". "troligen" är en ren spekulation som man ALDRIG NÅGONSIN skulle kunna få läsa om sakkunniga och objektiva författare hade skrivit texten. Ovetenskapligt så det förslår. URUSELT!!!

Även avslutningen "Corollas svaghet är att de upplevs som oinspirerande att köra och även om rostskyddet inte är direkt dåligt finns det bilar som är bättre rustade stå emot svenska klimatet." Även detta ett bevis på svensson-skriverier. Vilken proffsförfattare som helst hade helt utelämnat dylika rundskrivningar.

Om man i stället ids läsa den engelska versionen av Wikipedia om Toyota Corolla får man en 20 gånger längre presentation (!) som däremot DEFINITIVT innehåller fakta värt namnet. DESSUTOM är den engelska versionen HELT BEFRIAD från ovan beskrivna svensson-formuleringar.

Alla måste begripa svagheten med Wikipedia - just på grund av att vem som helst kan skriva om vad som helst utan någon egentlig faktakontroll. Och i just det här fallet passade innehållet leifers osakliga debattstil och därför anser han att Wikipedia är så bra. Men vi som har lite mer innanför pannbenet ser annorlunda på saken.

#63
2012-08-26 15:09

leifer, du kan ju inte räkna med de hemska motoriserade åsnekärrorna som kallades Corolla mellan 1966 och 1984.
Dessa var kanske outslitliga, men här i Sverige löstes de upp innan de var utslitna.
Då rasar ett stort antal även om du lägger till Auris.

Sedan kan du lägga ihop alla Golf som haft olika namn beroende på marknad och då ökar deras marknadsandel avsevärt.

#64
2012-08-26 15:09

Förstår du inte leifer att meningen "Underhålls de är de närmast outslitliga." om bilar är ganska löjlig?
.
Att ett Toyotamodellnamn har sålts i fler ex än något annat förstår jag inte varför du vill framhålla leifer ... Corolla 1 är synnerligen olik Corolla 99, du måste förstå att om Volvo PV alltid kallat sina bilar just Volvo PV skulle modellen sålt betydligt mer än vad just PV gjort, eller om Saab valt att alltid kalla sina modeller för enbart 9 skulle den modellen sålt mer än de flesta Volvo. Till saken hör, vilket är väldigt tydligt med just Volvo som vi ju känner till är att hemmamarknaden är viktig .. och det finns faktiskt 50 miljoner fler japaner än det finns tyskar ... Till det kan du kanske också notera att det, om inte dräller av japanbilar i europa så är de i varje fall inte ovanliga .. varemot europabilar i japan är mycket sällsynta.
Du måste hålla med om att urcorollan inte är ett dugg lik slutcorollan varemot bubblan, alltså typ 1 var sej själv från 48 till 75 (och då var den ca 15 år gammal redan 48) .. det är en viss skillnad

#67
2012-08-26 16:25

Wikipedia slutade jag ta på allvar när det för något år sedan gick att läsa om SK Sifhällas äventyr i Champions League.

Att referera till en artikel som uppenbarligen skriven av någon random Corolla-ägare och kalla det fakta är banne mej stor humor.

#69
2012-08-26 16:33

Vill du på fullt allvar stå för att "Underhålls corollor är de närmast outslitliga." leifer?
Jag vill hävda att inte nog med att en gråsten är närmast outslitlig .. den består dessutom av ett spännande material :o)

#68
2012-08-26 16:34

Jaha, leifer skriver: "Långt inlägg från dig utan innehåll, som bara går ut på vadå?" Det framgick mycket tydligt. Jag kritiserade Wikipedia för bristande uppbyggnad. Jag kritiserade Wikipedia för överlag låg korrekthet. Jag kritiserade den svenska versionen för ett högst ovetenskapligt svenssonspråk med subjektiva rundskrivninngar. Jag upplyste om den engelska och betydligt mer professionella versionen - fri från subjektiva rundskrivningar och inte minst spekaulationer! Jag upplyste om vikten av att göra en ordentlig research innan man skriver något som miljoner andra kan läsa. Det var väl inte så svårt. För övrigt skrev inte ett ord som skulle kunna tolkas som att jag hävdar att det som står i den svenska Wikipedia-versionen om Corollan är felaktigt. Inte ett ord. Men jag vet inte om det som stod där är sant eller inte - och du vet det inte heller! Men nog fasen var svenssonspråkbruket i den svenska Wikipedia-versionen så likt ditt språk och din argumentationsteknik att jag inte skulle bli förvånad om det är du som har skrivit texten. Och "ful fisk"? Så gulligt!

Rustan, bra dunk i köksbordet där! Men humoristiskt vet jag inte - snarare tragiskt och förskräckligt.

#70
2012-08-26 16:40

Marknadsföring, marknadsföring, marknadsföring. Med detta koncept får man sålt sin svärmor på nolltid. Vi människor är som lämlar, får man ett "tåg" att tuffa framåt så går det inte att stoppa så lätt. Därför kommer nya Golf också att bli en storförsäljare vare sej den är skit eller inte, det är säkert redan idag. VW är inte bäst på motorteknik, automatlådor och värmesystem. Kommer dom någonsin att få TSI-turbomaskinen att bli pålitlig (knappast? vill dom ens?) eller DSG lådan? Är bilarna kalla på vinter även i fortsättningen? En manuell diesel är det enda man vågar köpa från VW-koncernen? DSG har dock fungerat pålitligare i diselar så kanske, kanske man skulle våga, eller så inte då garantitiden är på tok för kort? Bäst att köra, knappast denna gång heller, förutom i tyska test (och finska). Hoppas jag har fel men det hjälper inte att tro om ingenting blir åtgärdat på allvar.

#72
2012-08-26 16:52

Peugo skriver: "Marknadsföring, marknadsföring, marknadsföring. Med detta koncept får man sålt sin svärmor på nolltid."

Nädu, gosse, inte i mitt fall =)

#73
2012-08-26 16:52

Min bror har haft en Toyota Corolla och det är den Toyota han haft som krånglat mest. Han var så glad när han sålde den och köpte en ny Toyota Yaris ll. Varför han köpte en ny Toyota om han var så missnöjd med sin tidigare? Han är polare med försäljaren.

Om man blundar för felen så ser man dem inte. En Toyota verkar inte ha några fel. Men skulle den ha några fel så blundar man bara. Då blir de näst intill outslitbar om man bara gör service.

Min granne har en Toyota. Nyligen var hon på verkstaden och bytte en låsmekanism till bagagen för att den krånglade. Frågar man henne om haft några problem med bilen säger hon nej. Hon säger inget om felet hon precis hade som gjorde att hon inte kom in i bagagen på ett par veckor. Toyotaägare skäms tydligen för att tala om felen. Det har ju köpt den "felfria bilen".

#76
2012-08-26 17:04

leifer: Nej, jag diskuterade Wikipedia för sig UTAN att ta ställning till Corollan - det var alltså Wikipedia i SAK som jag hade synpunkter på. I mitt första inlägg var det just det faktum att DU refererade till skräpkällan Wikipedia som jag kritiserade - vad som stod om Corollan uttalade jag mig inte om. Jag sa heller inte att ALLT som står på Wikipedia är fel - bara att mycket är det.

För att behandla Corollan för sig så håller jag inte med vare sig dig eller "andemeningen" på Wikipedia. Bilen är en medelmåtta, men i folks ögon räddad av en väloljad verkstadsorganisation och ett extremt brett goodwill-program. Och det är här som avsaknaden av "transparens" är som störst och behövs som mest. Hur många fel luras marknaden på?

#77
2012-08-26 17:12

leifer, nu sa jag att kunden inte erkänner felen för sig själv (och andra) och inget annat.

#78
2012-08-26 17:23

leifer är fanimej en konstnär.

Under en artikel som handlar om nya Golfen lyckas karln vrida diskussionen till att handla om Toyota Corolla från förra århundradet.

Dessutom utbrister karln "FAKTA" med jämna mellanrum och åberopar Wikipedia.

#79
2012-08-26 17:35

Rustan, jag ber om ursäkt, men för första gången (och garanterat den enda och sista!) lyckades leifer finta bort mig - på så sätt att även jag glömde att artikeln handlar om nya Golf!

Så, bot och bättring. Nu ska vi prata om nya Golf. Eller vad säger leifer?

#80
2012-08-26 17:40

Diskutera: Vad tycker du om nyheterna på nya Golf?

Såååå mycket man har läst här om nyheterna på Golf 7...mest en massa tradit tuggande om Toyota bla bla bla...

Men vissa verkar ha väääääldigt mycket tid över för att försöka övertala/överbevisa varandra här om än den ena eller andra bilens förträfflighet.

Är ni 12 år eller?

#83
2012-08-26 17:52

Diskutera: Vad tycker du om nyheterna hos nya Golf?

Men ska man bitcha förbannat mycket hela tiden så handlar ju varenda artikel om Toyota. Lägg ner nån gång, fjant

#84
2012-08-26 17:53

För att återgå till Golf så kan jag säga att jag gillar bilen.
Jag har visserligen bara ägt en, men haft många som lånebilar.
Den jag ägde hängde med 30000 mil, den såldes för över tio år sedan men finns fortfarande kvar i bilregistret!
Jag hade en jobbarkompis som hade en Golf I, den gick och gick, men vid 32000 mil började den slira på kopplingen som han då fick byta.
Knepigt att kopplingen fick bytas, han använde den nästan aldrig, bara delvis vid start, annars ryckte han i växlarna.
Han passade på att byta kamrem samtidigt.
För första gången!
Vid ca 45000 mil var bilen uppluckrad och föll sönder i pulver och lite större delar, men motorn gick fortfarande..

#85
2012-08-26 18:02

Vi köpte en ny Golf 2008 och det var en bil vi trivdes mycket bra med. Väldigt praktisk, komfortabel (förutom buller) och lättkörd.

Det ska bli riktigt kul att provköra den nya, lättare Golfen och jag hoppas de har kommit tillrätta med bullret i kupén.

För övrigt har jag hittat den perfekta bilen åt leifer. Sälj din 940, glöm dina drömmar om Prius. Det är den här du ska glida omkring i: http://home.online.no/~bjarnli/troll/html/troll-bilen.html

#86
2012-08-26 18:03

leifer, du hänvisar till något mycket egendomligt där du vill framhålla Toyota Corolla som något väldigt bra och därför köper alla den, eller vad du nu vill .. citat - "Underhålls de är de närmast outslitliga." -- citat slut.. Det där gäller, om inte alla bilar så nästan alla, förstår du verkligen inte det? Nu har det väl aldrig hänt att en Corolla har underhållits så det är väl därför det inte finns veteranare ... :o)
Läs samma sida i wiki på andra språk och du vill nog, liksom de flesta finna att den svenska versionen är ganska, om inte fullständigt löjlig.

#87
2012-08-26 18:12

Jag hade en ny Golf lV -00 med fyrhjulsdrift. Den var väldigt trevlig och praktiskt. Lite låg frigång bara för att ha fyrhjulsdrift. Vad jag minns så var det bara extraljusrelät som jag fick byta. Annars gick den som en klocka. Sökte på regnumret och såg att den gått 27.000 mil idag.

#89
mcregor
2012-08-26 19:00

Ja, här måste ViB få mycket jobb med att rensa bort ovidkommande inlägg om man nu är lika noga som när jag i ett inlägg i en artikel om Toyota konstaterade att här kommer det att bli många inlägg...
Det passade inte att skriva så det försvann illa kvickt så jag förutsätter att en mängd inlägg i denna tråd som handlar om den nya Golfen plockas bort när de inte behandlar just Golf. I annat fall kan man ju spekulera lite i var ViBs sympatier ligger...
Men det skulle dock inte förvåna mig om det istället blir just detta inlägg som tas bort istället.

#91
2012-08-26 19:09

Varsamma förändringar tycks vara VW:s motto när det gäller Golf, och varför inte när det bevisligen fungerar så bra.
Det spelar inte så stor roll vilka nymodigheter Golfen lanseras med, den kommer att sälja som smör så länge den heter just Golf.

Och snart har den i värsta fall en konkurrent mindre...

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/opel-skenar-rakt-ner-i-avgrunden_7447600.svd

#92
2012-08-26 19:10

Och där kom leifers obligatoriska anklagelse om påhopp.

Håll dig till ämnet för artikeln istället för att lipa.

Angående artikeln så är det en intressant strategi från VW att göra Golfen större och större, då skapas utrymme att göra Polon större och större......och vips så har man skapat ett utrymme för en helt ny modell, UP.

#93
2012-08-26 19:13

mcregor.

Vore det inte på sin plats att du tar de i öronen som ägnar sig åt personliga påhopp och gör redaktionen uppmärksam på det istället? Men det kanske är det du menar med ovidkommande inlägg?

Annars är det inte ett dugg konstig om det går över till att diskutera konkurrent bilar till just Golf och hur de är i jämförelse,inget konstigt alls. Däremot hör inte personliga angrepp hemma här,men vilka står för dem?

Och många verkar leva i förnekelse in absurdum för sitt märke,SITT MÄRKE och ENDA märke.

#95
2012-08-26 19:19

"Och många verkar leva i förnekelse in absurdum för sitt märke,SITT MÄRKE och ENDA märke."

Är inte detta själva sinnebilden för Shogun?

#97
2012-08-26 19:23

leifer

Nu var det ju inte jag som var känslig utan det var du som började lipa om påhopp.

Det var du som ändrade fokus från nyheterna hos nya Golf till din kära Corolla genom att citera den tvivelaktiga källan Wikipedia.

Du är helt verklighetsfrämmande. Så fort du får mothugg så gapar du som en 3-åring om påhopp hit och troll dit.

Du är helt enkelt en fjant, inget annat än en fjant.

#99
2012-08-26 19:28

Vilken skön vändning du gjorde nu leifer, men jag tror nog att både du och jag är medvetna om att det var du som sabbade tråden.....igen........med ditt ständiga Toyota-dravel.......igen.......fjant

#100
mcregor
2012-08-26 19:28

Läser man t ex AMS forum så är det ju vida känt vilka märkes-förespråkare som man anser översvämmar ViB-forumet och som man uppenbarligen inte tycker är så roliga att få in i AMS-forumet - och det är inte "tysk-anhängare" kan jag säga som en ledtråd...:)
Alla skall givetvis få framföra sin åsikt men ibland blir det lite för mycket upprepningar tycker i alla fall jag personligen. Det flesta känner nog antagligen till dessa åsikter redan.
F ö är det nog inte Golf-klassen i dess helhet som vi skall diskutera i denna tråd om man nu skall följa frågan utan just "Vad tycker du om nyheterna hos nya Golf ?"... Och dit hör knappast diskussioner om andra och inte minst gamla bilmodeller.
Beträffande personangrepp så finns det säkert sådana men som vanligt är det sällan ens fel när två träter så man måste nog rannsaka sig själv också innan man tar i allt för mycket.

#102
2012-08-26 19:40

Ha , jag hade rätt! Vissa av er här ÄR max 12 år(inga namn)

#103
2012-08-26 19:42

NU är det så att omvänd psykologi inte funkar på mig lille leifer. Så oavsett om jag säger att du är en fjant eller inte säger att du är en fjant, så är du otvetydigt en fjant.

Och det är helt fascinerande att se dina tourette-syndrom komma fram, vilken bil som än diskuteras så ska det tydligen diskuteras i relation med Toyota. Det är din tvångstanke som kommer fram där.

Det vore så otroligt kul att få diskutera varje bil på sina egna villkor, om en artikel handlar om Golf så vore det lite nyskapande att diskuterar Golf, bara Golf och inte Golf relaterat till din kärlek till Toyota.

Dina tankar kring Toyota kan vi ta i en artikel om Toyota eller någon mer allmän artikel.

#104
2012-08-26 19:42

Eftersom jag själv har uppnått en mer mogen ålder(45) så ser åtminstone jag fram emot november när den nya golfen kommer till sverige.

#105
2012-08-26 19:44

Ni andra här som med tanke på era kommentarer är max 12 år(?) kanske kan be er far eller mor att få åka och titta på den nya golfen hos en VW-handlare.

#106
2012-08-26 19:46

Jag tror nog att leifer får åka med sin pappas 940 och provköra lite Golf ;)

#107
2012-08-26 19:51

Nu blir det lite off-topic men jag måste säga att ViB forum är rätt så enahanda nufötiden.
Detta eviga Japan vs Tyskland, spelar ingen roll att artikeln handlar om rattmuffar så är kriget snart igång.

Så fort det ena lägret säger något så hänger det andra på och sen är pajkastningen i full gång.

Efterlyser lite självdistans här grabbar, för det är väl uteslutande sådana här?

#108
2012-08-26 19:55

Om man ska tro på wiki lanserades Golf typ1 1974 .. och den tillverkades ända till 2009 (i sydafrika). Bubblan typ1 tillverkades dock i närmare 60 år :o)

#111
2012-08-26 20:02

Jag är helt övertygad om att om leifer var med på en av mina föreläsningar angående kornstorlek i den värmepåverkade zonen hos ett svetsförband så skulle han sitta längst fram och gapa: "Toyota Corolla har den bästa kornstrukturen i hela vääääääärlden"

Hade vi senare gått över till att räkna ut avkylningshastigheten i smältbadet och dess påverkan av stålets egenskaper så hade leifer suttit längst fram och gapa: "Toyota Corolla har den bästa avkylningshastigheten i väääääärlden"

Skulle vi senare borrat ner oss i kvalitetssystemet SS-EN 3834 och belyst hur otroligt många kvalitetsstandarder man måste ha kontroll över så hade leifer suttit längst fram och gapat: "i fabriken där Toyota Corolla byggs har de flest standarder i hela vääääääärlden"

Hade vi fortsatt efter det så hade leifer varit slagen gul och blå av övriga deltagare

#112
2012-08-26 20:05

"Kan hålla med. Skulle vara så mycket enklare om man bara erkände att Toyota har högre driftskvalitet (inte att den givet är en bättre bil i övrigt)."

Ja, tänk så mycket enklare livet skulle vara om alla bara höll med dig hela tiden......

#114
2012-08-26 20:14

Rustan, du är en riktig komiker! =)

#115
2012-08-26 20:16

Och den faktan hämtas från Wikipedia förstås?

Nu behöver jag inte läsa så mycket om Golf då jag själv ägt en. Så min uppfattning bygger på egen erfarenhet, något du kanske skulle överväga istället för att kuska runt i en gammal 940 och spy ur sig "fakta" om världens alla bilar.

#116
2012-08-26 20:19

Och japp, det är leifers fel att tjafset pågår mellan leifer och Rustan - och mellan leifer och alla andra också, för den delen. Till och med Shogun framstår som timid i jämförelsen med leifer.

#117
2012-08-26 20:20

leifer, din tro på toyotas överkvalité är nog en smärre övertro. Skillnaden är i verkliga livet så marginell att man måste vara hyperointresserad, om man väljer enbart utifrån den uppfattning.

#118
2012-08-26 20:21

....men om vi bara höll med leifer så skulle allt bli mycket enklare, eller hur Kapten? ;)

#119
2012-08-26 20:48

Ett par frågor, tror ni Golffen kommer att ha en robot-automat som alternativ (lika som Up!)? Golffen måste väl till 100% ha en touch-screen för det förväntar man sej att se i alla kommande bilmodeller (likt Peugeot 208)? Tror själv att svaret är ja på bägge frågorna.

#120
2012-08-26 20:53

Nu är det ju faktiskt så att VWs chef har Toyotas kvalitet som mål med just denna VW Golf modell som presenteras nu. Detta har kunnat läsas tidigare i denna länk jag visat på tidigare här på VIB sida som bevis för icke troende. ;o)

http://www.automotorsport.se/news/9579/vw%20-chef
en-toyotas-kvalitet-är-vår%20t-mål/

Tyvärr når man inte innehållet längre. Men det visar iallafall att VWs ledning är medvetna om Toyotas kvalitet i jämförelse mot tidigare VW produkter. Varför skulle man annars ha Toyotas kvalitet som mål om det inte fanns en skillnad mellan VWs och Toyotas kvalitet?

Något att fundera på för flera som påstått här nedan att det inte är någon skillnad i just kvalitet ;o)

#121
mcregor
2012-08-26 21:15

Peugo - redan Golf VI har faktiskt haft en stor touch-screen om man väljer dragpaketet eller på annat sätt får den "stora" displayen. Med dragpaketet dessutom back-kamera och det kostar inte mera än en vanlig, fast krok till t ex en Focus.

#122
2012-08-26 21:30

Golf är onekligen en bra bil och jag har svårt att tänka mig att den sjunde generationen skulle vara sämre.
Personligen skulle ja ha önskat mig att bilen faktiskt går att urskilja ifrån den förra modellen men det är nog för mycket att önska?

Vad gäller bränsleförbrukningen så är det ju som vanligt fantastiska siffror på pappret men tyvärr har vi sett att dessa siffror aldrig har något med verkligheten att göra.
Fortfarande är det så att 0.5 liter milen är en svår siffra att uppnå för någon bil.

Då jag nu senast läste om ett test mellan V40 D2,116d och en CT 200h så framgick det hur bränsleförbrukningen landat för dessa modeller.
Bäst var Bmw,därefter Volvo och sämst Lexus med siffrorna 0,53 / 0,60 / 0,65
Uppgivna värden är: 0,38 / 0,38 / 0,41
Testet är nog för övrigt det första då jag håller med om att Volvon var bäst.

Vikten för nya Golf är nog det som förvånar mig mest,..det finns mindre bilar som väger betydligt mer än 1150Kg och tidigare modeller kunde i vissa versioner väga över 1500Kg.
Trots denna bantning tror jag tyvärr inte att bilen kommer att klara sig bättre då det gäller bränsleförbrukningen än kandidaterna ovan.
Men allt lägre förbrukningar är ju lovande.

#123
2012-08-26 22:03

Mistro.. Den nya A3.an bygger ju på samma grund som nya golfen och där uppger de 1250 kg i tjänstevikt(förare + fylld tank) för 1,4 Tsi så 1150 för en golf med lilla 1,2 Tsi.n kanske inte är helt omöjligt(kan ju skrivits fel). Nu är ju golfen något större, några cm iallafall så jag tror nog att viktuppgiften ska tas med en nypa salt. Hur bilen ser ut vet vi ju faktiskt inte än. Enligt VW.s chef så tycker han ju att golf IV var bäst ur designsynpunkt så något som liknar denna kanske det blir. Fast med mer moderna drag. Helt säkert(?) är det ju att den kommer likna en golf tack o lov.
Man är ju väldigt nyfiken på prissättningen också. Hoppas att de besparingar som enligt VW är möjligt genom MQB får genomslag vad gäller priserna. Håller tummarna för att de åtminstone inte höjs.

#124
2012-08-26 22:07

Oj..upptäcker nu att jag använder ordet *ju* väldigt ofta.
Blir konstigt att läsa....ber om ursäkt för detta..

P.

#127
2012-08-26 22:27

Leifer.

VWs ledning är medveten om skillnaden i kvalitet,därför har dom som mål att nå Toyotas kvalitet med den nya Golfen som presenteras nu. Så du har haft rätt hela tiden i din argumentation här. Du kan inte begära att en VW fanatiker på VIB hemsida ska veta detta som VWs ledning redan vet sedan många år tillbaka.

Frågan är bara nu,har de lyckats att nå Toyotas kvalitet denna gången?

#128
2012-08-26 22:27

Diskutera: Vad tycker du om nyheterna hos nya Golf?

#129
mcregor
2012-08-26 22:41

@Rustan: Nä, nu läste du nog fel. Det stod: " Diskutera: Varför är Toyota Corolla överlägsen VW Golf i kvalitet."...:)

#130
2012-08-26 22:44

@mcgregor
Sorry, ser det nu. Står ju under alla artiklar här på ViB.......

#131
2012-08-27 00:00

Allvarligt talat, inser ni att ni bränt 8h snart på ganska fåniga saker?

#132
2012-08-27 07:07

Mistro, Jag hittar varken BMW 116d eller Volvo V 40 D2 bland dom 50 snålaste bilarna här, däremot hittar man Lexus CT 200 h på plats 20 i listan med lägsta CO2 utsläpp och samma bil på plats 10 när det gäller lägsta förbrukningsvolym per mil.
http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
Eller här.
http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html
Dieselbilarna bör för övrigt vara minst 10 % snålare än motsvarande bensinbil för att hamna på samma CO2 utsläpp som bensinbilen. I listan ser man för övrigt hur stor förbrukningsskillnad det kan vara mellan olika användare av samma biltyp.

#133
2012-08-27 07:17

Junkers.

Visst men det är ju helg,så de måste ju ha något att göra på fritiden. Vissa har ju betalt för att skriva här emellan åt ;o)

#134
2012-08-27 08:33

"leifer": JAG jämför inga frukter utan pratade om det senaste testet i Vib som jag anser motsvarar verkligheten bättre än tillverkarnas egna uppgifter.

Tyvärr råkade då en Lexus i dina ögon falla ur en sämre synvinkel då det handlade om bränsleförbrukningen men min åsikt var som sagt inte att jämföra dessa bilar.
Hur bilarna då drivs,vilken som är mest miljövänlig eller vilken uppfattning man har om dem olika modellerna är då helt oviktigt!

"PREVIA": Du brukar att vara glad för att publicera dem här uppgifterna men jag förstår inte varför?
Visst stämmer uppgifterna säkert bra mot verkligheten men dem bygger ju också på vad ägarna SJÄLVA har angett?
För att kunna fatta någon slutledning om vilken bil som är snålast så måste ju alla bilar och modeller finnas med vilket dem inte gör.

Det verkar vara helt omöjligt att skriva något här utan att trampa någon på tårna.

#135
2012-08-27 09:03

Shogun "Vissa har ju betalt för att skriva här emellan åt"

Betalt av japanska staten som marknadsförare av japanska bilar.

#136
2012-08-27 09:07

Thommys.

Nej,för att berätta sanningen om MB.Att allt inte är så perfekt.

#137
2012-08-27 09:11

PREVIA.

Lexus CT 200 h är inget att ha.

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-bmw-120d-lexus-ct200h-2011-34832

Även i senaste testet ViB nr 11-2012 mot nya Volvo V40 och BMW 1-serie kom den sist.

#138
2012-08-27 09:26

För att sedan vara med i toppen när en massa undersökningar från olika håll presenterar resultaten. ;o) Vilket smäller högst?

#140
2012-08-27 10:04

"leifer": Vad är det som du inte förstår utav det jag skriver?
Nu har jag snart tröttnat på att särskriva allting till dig.
Min poäng handlade fortfarande om att bilarna drog långt mycket mer i verkligheten och då spelar det ingen roll vad som tankas.

Vi kan vända på detta hur många gånger som helst men min kommentar kommer ändå aldrig att handla om vilken bil som var snålast eller varför den var det men jag kan ju trösta dig med ( om det känns bättre ) att mycket utav testets körning var på motorväg vilket gynnade Bmw bäst.

Säkert hade man också upptäckt en massa fel på både Bmw och Volvo om man hade testat bilarna lite mer ....typ 30.000 mil eller så och då hade ju förståss Lexus varit den mest prisvärda utav dem alla och istället vunnit testet! ?

Sen när är det förresten intressant med vad bilen drar i stadskörning?
Har inte alltid diskussionen legat runt blandad förbrukning?
Vill inte alla Prius-anhängare hävda att bilarna minsann är väldigt snåla på motorväg också?
Varför kan vi nu inte få jämföra bränsleförbrukningar mellan dem olika alternativen,..är det inte så vi väljer bil?
Brukar det inte snackas mycket om att en Hybrid bil är minst lika snål som en Diesel? ( när det "passar" )

Så där, nu har jag byggt om tråden för att bättre passa ditt tycke ....nöjd?

#141
mcregor
2012-08-27 10:17

Kanske dags igen att påminna - "Diskutera: Vad tycker du om nyheterna hos nya Golf?"...:)

#142
2012-08-27 10:39

Mistro, Rustan med flera, det spelar ingen roll vad man än skriver till leifer så passar det ändå inte - och detta gäller varje gång som man skriver något som innebär att leifer får på tafsen: ibland "förstår" han inte, ibland är innehållet i ett inlägg "tomt", ibland har man helt fel, ibland feltolkar han ett inlägg medvetet, ibland drar han egna, fabricerade slutsatser som totalt avviker från det man skrev och så vidare.
Skulle man skriva typ att "Silverfärgade bilar är praktiska för sommarskiten syns ju knappt på dem medan svarta bilar däremot är hopplösa att ha" återkommer leifer med en helt galen tolkning i stil med "Så du menar att silverfärgade bilar är mer motståndskraftiga mot rost"? Nu har just den här ordväxlingen inte ägt rum, men den duger bra som exempel.

Rustan, du minns leifers inlägg i vilket han ansåg att om vi bara höll med honom om Toyota så skulle allt bli så mycket enklare. Hmmm, luktar gamla DDR-kommunism lång väg ... Och som om vi skulle hålla med om något som vi ju just inte håller med om ... Herregud.

Vi kommer inte längre här. Det tragiska är att leifer ständigt lyckas vrida alla trådar till att handla om Toyota - i gott sällskap av Shogun. NU HANDLAR DEN HÄR TRÅDEN OM NYA VOLSWAGEN GOLF!!! FÖR BÖVLINGEN!!! MEN DEN STACKARS GOLFEN NÄMNS JU NÄSTAN INTE ALLS - I SIN EGEN ARTIKEL. *SUCK*

Jag tycker att det här låter väldigt spännande. En fantastisk bil som kommer att bli ännu bättre. Själv kommer jag att hänga på låset för en provkörning. Dessutom vill min fru gärna ha en Golf - hon har fina minnen från tidigare modeller "före min tid", så att säga =)

#145
2012-08-27 12:42

leifer, det är du som gör Mercedes problem så stora. Mercedes ligger nästan alltid i toppen bland de 10 bästa. Det hade varit bättre om du engagerade dig i de bilar som ligger i botten av listorna.

#147
mcregor
2012-08-27 15:10

@Leifer - hoho...: "Diskutera: Vad tycker du om nyheterna hos nya Golf?" Eller är det bara en rekommendation från redaktionen ? I annat fall har jag svårt att förstå varför vi inte på ett ungefär kan hålla oss till frågeställningen i alla fall....

#148
2012-08-27 15:42

Jag orkar inte göra någon mer differentierad redogörelse över leifers alla möjliga och omöjliga knep samt medvetna feltolkningar och så vidare i diskussionerna.

Dock, nu heter det att jag fullständigt blundar för Mercedes problem. Detta är ytterligare ett exempel på hur leifer dribblar med vad man skriver här på sajten.
Jag har MÅNGA gånger tagit upp rostproblemen och dessutom gett en analys om problemet - jag har på köpet tagit upp att inte bara 210:an drabbades utan att problemen även fanns på den samtida C-Klassen och efterföljaren 211:an (främst på bakluckan). Jag har också tagit upp problemen med SBC-bromsarna på 211:an och vid tillfälle redogjort för de problem som ingenjörerna ställdes inför i utvecklingscentrumet i tyska Ulm. Jag har många gånger tagit upp den känsliga, femlänkade bakhjulsupphängningen plus en hel del annat. Jag har flera gånger skrivit om den tidigare Mercedes-chefen Jürgen Schrempp och vad hans sparplaner tillfälligt ledde till.

Så, TROTS att jag har dragit upp många problem och analyser samt information från tysk press om problemen har leifer mage att skriva att jag blundar för de problem som finns (dock med en tydlig skiljelinje mellan mitt sätt att sakligt resonera om problemen och leifers sätt att likt en diarrésjuk vulkan korstågsmässigt och tvångsmässigt måla upp problemen till helt absurda nivåer). Hur j-vla oförskämd får man bli??? Jo, tydligen hur oförskämd som helst bara man kallar sig "leifer" - frågan är bara om leifer själv egentligen har insikt om sitt beteende ...

Fortfarande kan leifer inte skriva ett ord om nya Golfen - nu skyller han på att det är mitt fel eftersom han känner sig "tvungen att svara mig". Men detta hindrar väl inte leifer från att trycka ned Enter-tangenten två gånger och börja ett nytt stycke med synpunkter ENDAST om Golfen. Eller? Men karln har inget intresse av att diskutera Golfen. Och ändå är det det som är meningen här. Jag försökte i alla fall senast jag skrev.

SÅ, KAN NU LEIFER FÖR EN GÅNGS SKULL SKRIVA BARA NÅGRA RADER ENDAST OM NYA GOLFEN? ÄR DET MÖJLIGT ATT GÖRA ETT FÖRSÖK? DEN NYA GOLFEN FÖRTJÄNAR FAKTISKT LITE RESPEKT.

#149
2012-08-27 15:43

Om det inte blir nya Audi A3 så blir det nya Golf. Har goda (men inte så stora) erfarenheter av Golf. Bekanta som kör Golf är dock nöjda med bilen och den känns rejäl tycker jag.
Ser som sagt "lovande" ut.

#150
2012-08-27 15:52

A_g, frun har en Golf -11 BMT DSG med lite annat godis. Ibland lånar jag den, i stället för att ta min A5 och då bara för att jag tycker den är synnerligen trevlig att köra. Den går även mycket snålt, vilket A5:an inte gör.

Jag tror att den nya versionen blir en stark kandidat till Årets Bil. Inte minst med tanke på "lättningen". Men även juryns sammansättning lär spela roll.

#151
2012-08-27 15:56

Idag är vi en dag närmare lanseringen av nya Golfen.

#152
2012-08-27 16:21

Jag måste säga att jag faktiskt längtar till premiären. Äntligen kommer en helt ny version av Golfen och inte en avancerad facelift. Otroligt spännande att få se denna nya och fräscha modell. Jag funderar på att "ge" frugan en eftersom hon tillhör dem som är rätt småkär i just Golfen - lämpligen med den snålaste diesel- eller bensinmotorn (även om jag personligen inte gillar oljebrännare) - dock får effekten inte bli alltför klen. Och en vikt på 1 150 kilo låter ju som att bilen kommer att bli en kul liten krabat att ratta. Dessutom kan man ju hoppas på en riktigt djärv och nydanande design.

#153
2012-08-27 17:08

Jag tänkte att jag skulle ge mig ut och provköra Volvo V40 nån helg framöver. Det ska bli riktigt intressant att senare testa nya Golfen och jämföra intrycken. Det börjar bli dags att byta frugans Polo och då är nya Golfen och Volvo V40 2 tänkbara kandidater.

#154
2012-08-27 17:28

Hur länge ska ViB tillåta att vissa person skriver myriader av ovidkommande inlägg?

Är det rimligt att 5 personer skriver 90% av inläggen ang. för artikeln helt orelevanta saker.

Läs ex Leifers trams och hans följeslagare som Toyotas korsriddare.

HÅLL ER TILL FORUMET där kan ni hålla på bäst ni vill.

#155
2012-08-27 17:40

Shogun och leifer har ca etthundrafemtioelva gånger påtalat att Toyota och Lexus är bäst så vi vet nu verkligen att det är så och behöver inte mer info om detta. I varenda tråd påtalas detta så vi är nöjda nu.
Shogun och leifer försök att skriva lite om det trådarna egentligen handlar om istället, det blir liksom lite roligare

#158
2012-08-27 18:58

Följande vore intressant att få klarlagt:

1. Finns det ö.h.t. en tråd längre än 10 inlägg där antingen leifer eller Shogun INTE nämner Toyota eller Lexus. Visa gärna.

2. Som "tyskfanatiker" ser jag gärna någon (gärna leifer eller Shogun) påvisa en tråd där jag är negativ mot Toyota eller Lexus. Visa gärna.

3. Som "tyskfanatiker" ser jag gärna någon (gärna leifer eller Shogun) påvisa en tråd där jag är positiv till något bilmärke i VAG-koncernen eller för all del något tyskt märke ö.h.t. Visa gärna.

Så, nu väntar jag bara. (Jag kan ha fel, som så ofta förut;-)

#159
mcregor
2012-08-27 19:22

...men skapa gärna en ny tråd i forumet när ni leifer och Shogun skall svara på frågorna som Audi A5 SB ställde till er så kan vi övriga diskutera den nya Golfen i denna tråd - precis som ViB hade tänkt sig. Undrar apropå det hur många år det skall ta innan Varianten kommer denna gång. Där brukar tyvärr VW vara lite sega vilket är lite tråkigt.

#161
2012-08-27 19:26

Jag är inte heller negativ till japanska bilar som transportmedel .. är dock väldigt negativ till att vilja äga en japansk bil som nöje.
Är också väldigt negativ till de oändliga övertalningsförsöken en del envisas med att driva.
Är ännu mera negativ till att varenda artikel och tråd måste innehålla Shoguns upprepande länkar och hyllning, leifers tro och Hanzzons påstådda verifering av Toyotas utomgalaxtiska kvalité ...

#162
2012-08-27 19:28

Du gjorde det precis leifer .. !
Som du brukar ..

#163
2012-08-27 19:29

leifer: 2011-11-15 23:55; "MB är överskattat, för dyrt och för dålig kvalitet. Förstår inte poängen med märket. För var det dunderkvalitet."

Du är go, som vi göteborgare säger.

#165
2012-08-27 19:36

Varför inte ställa VW mot franska, italienska eller rentav amerikanska bilar leifer? De säljer ju också en del, inte minst de amerikanska ...
Varför envisas på med Toyota och Prius i olika generationer ... och så förstås, Volvo 940?
Toyota säljer ju trots allt ganska dåligt här ..

#168
2012-08-27 19:42

leifer: "Du kan lika gärna leta upp nåt inlägg där jag dömer ut tyska bilar, för det gör jag inte."

Jo, det gjorde du.

Du är mig svaret skyldig i mitt tidigare inlägg. (Och kom inte med att jag tycker Golf är trevlig att köra).

Du får även gärna svara på mina övriga två frågor.

#169
2012-08-27 19:48

I Sverige är Volvos största konkurrent VW leifer. Hur kan du ha missat det? :o)
.
Världsligt sett är Toyota, GM och VW de som satsar på världsherreväldet, lustigt för de gör det nog bara för att de kan .. men du finns i en liten avkrok av sverige och hyllar Volvo 940 ... Hur fasiken kom det sej att du blev en gudson till Shoguns jesus Toyoda?

#170
2012-08-27 20:41

leifer har nu Googlat i en timme, men sannolikt inte hittat ett skvatt. Jag repeterar mig därför:

"Följande vore intressant att få klarlagt:

1. Finns det ö.h.t. en tråd längre än 10 inlägg där antingen leifer eller Shogun INTE nämner Toyota eller Lexus. Visa gärna.

2. Som "tyskfanatiker" ser jag gärna någon (gärna leifer eller Shogun) påvisa en tråd där jag är negativ mot Toyota eller Lexus. Visa gärna.

3. Som "tyskfanatiker" ser jag gärna någon (gärna leifer eller Shogun) påvisa en tråd där jag är positiv till något bilmärke i VAG-koncernen eller för all del något tyskt märke ö.h.t. Visa gärna.

Så, nu väntar jag bara. (Jag kan ha fel, som så ofta förut;-)"

#172
2012-08-27 21:15

leifer;

1. Motfråga
2. Motfråga
3. Inget svar

Läs själv vad du skriver!

Sen har du mage att skriva: "F.ö. kan man notera att du gillar att styra debatten och begära svar, inte lika kul för dig att svara på frågor."

Ja, du är ju faktiskt inte go. Du är ju.....

#174
2012-08-27 21:19

I tråden om vajerräcken är du tydligt antimotorcykel leifer .. kanske för att flera icke-toyotaälskare uttrycker sej pro motorcykel .. Eller vad tror du?
.
Vilka är tyskfanatiker leifer ... Säj någon som framställer tyska fabrikat som världens bästa .. de enda som enbart behöver putsa lampglaset på verkstaden i någon byhåla någonstans enligt en självutnämnt tyskexpert som minsann skrotat japanska bilar i tusentals sopcontainrar till bredden och däröver .. Säj någon tyskfanatiker som minsann, inte bara ägt flera japsbilar med stor besvikelse för att finna tyskbilen som en räddning ... och enfaldigt länkar till ett par undersökningar som styrker hans erfarenhet ... i det oändliga ... Säj en enda tyskfantiker som kör en Volvo 940 turbo, drömmer om en liten tysk och spyr galla över miljösvin som kör stora och långväga importerade japsbilar ...

#175
2012-08-27 21:40

Tjolahopp, du hittade ett inlägg som inte handlade om bilar (vajerräcken och MC). Bravo!

Något som inte handlar om MC, vilket utesluter T och L? ViB, som bekant?

Jag ber ödmjukast om ursäkt för att jag inte var tillräckligt tydlig.

#176
2012-08-27 22:11

Jes.

Du sa att det inte var någon större skillnad i kvalitet mellan Toyota och VW tidigare till Leifer. Men VW ledning har som mål med denna nya Golf att nå Toyotas kvalitet. Om det nu inte skiljer i kvalitet varför har dom då målet att nå Toyotas kvalitet?

Detta är andra gången jag frågar detta utan att du reflekterade över det eller svarar,vilket är förståligt. Mitt svar löd tidigare här att Leifer har ju haft rätt i detta och ni andra som hackar på Leifer har haft fel just i diskussionen om kvalitet mellan märkena.

Är det inte dags att erkänna att du återigen har fel och VWs ledning rätt. Jag tror nog de vet var de ska rikta blicken mot att höja sin egen kvalitet mer blåögda är inte ens tyskarna. Förövrigt tror jag att denna Golf blir lyckad.

#177
2012-08-27 22:39

Varför ska man svara Shogun när han redan själv svarar på sina egna frågor?
I min värld är Shoguns polemikförmåga på en helt omöjlig nivå ..

#178
mcregor
2012-08-28 06:30

Detta ständiga tjat i alla trådar om Toyotas förträfflighet får tyvärr motsatt verkan som ni borde upptäckt om ni även läser vad andra skriver och inte bara läser era egna texter.
Det är samma typ av argumentation som barn sysslar med när dom skall försöka övertyga sina föräldrar om att man vill ha något och man blir precis lika "anti" i detta fall som man kan bli på barn som tjatar och tjatar om något. Så vill ni nå framgång är tipset att vara betydligt mycket mera ödmjuka och inte upprepa ert mantra i var och vartannat inlägg.
Och Ja - jag har också haft Toyota men för den skull behöver inte min livs-mission därefter vara att tjata ihjäl alla andra. Det är ett beteende som påminner väldigt mycket om mindre barn....

#180
2012-08-28 08:02

Tycker inte vi skall nedvärdera små barn, de är ofta mycket inteligenta....här ser alla normala personer att TVÅ personer lyckas att förstöra alla inlägg, frågan som borde ställas är varför?
Mot fråga; är det för att förstöra Vi Bilägares möjlighet att ge läsarna en möjlighet att diskutera artiklar, i såfall så har dessa TVÅ lyckats.
Nästa fråga till moderatorn...vad för syfte har redaktionen eftersom ni låter dessa två härja fritt på komentatorfälten, det skapar ett löjetsskimmer över tidningens seriösitet.

#179
2012-08-28 08:06

Men herregud, fortfarande eftert min efterlysning har leifer inte skrivit något som handlar om nya Volkswagen Golf. Vad är det som är så svårt? Har du något intresse av att skriva något om nya Golfen så gör det eller far åt h...... annars.

#181
2012-08-28 08:40

En liten summering:

Redan i det femte inlägget på första sidan av de här inläggen börjar Shogun med att nämna Lexus. I det sjunde inlägget på första sidan fyller AL på med lite försiktigt Toyota-tugg, om än ytterst blygsamt.

Sedan rullar det på ganska lugnt i ca sex sidor (!) där diskussionen i stort handlar om just Golfen, Phaeton och Volkswagen i stort. På några ställen dyker Opel och Ford upp.

Men sedan ... Efter typ sex sidor kommer leifer med sitt typ sjätte inlägg och då är Toyota-tugget igång. Jag citerar detta leifers typ sjätte inlägg:

"Eller att Toyota Corolla sålt bättre än VW Golf? Vad gäller kvalitet så är denna lite kul som det står i wikin http://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Corolla

"Corolla betraktas allmänt som en vettig bruksbil av mycket hög kvalité. Speciellt corollagenerationen 1993-97 är en av de mest felfria bilar som någonsin byggts (troligen är 1998-01 lika bra, eftersom de delar teknik med modellgenerationen innan). Underhålls de är de närmast outslitliga."

Vad mer bevis behövs för att utse den skyldige till allt Toyota-tjafs under en artikel om Volkswagen Golf? Själv förnekar leifer allt och skyller alla sina inlägg på att HAN måste svara OSS. leifer startade allt detta tjafs - precis som vanligt.

Till redaktionen:

Som ni nu ser börjar samtliga debattörer att tröttna rejält på framförallt leifer - till och med de som inte ingår i den så kallade "tyskmaffian". Trots uppmaningar från bland andra mig har leifer INTE skrivit ett enda inlägg på den senaste tiden som handlar om det artikeln handlar om, den nya Golfen. Flera andra - inklusive jag - har skrivit inlägg om Golfen men blir snart överkörda igen av leifers tugg. Jag tycker att leifer skall varnas offentligt i spalten eller stängas av en månad som en direkt påföljd av detta ständiga sabotage av artiklarna.
Kom ihåg att det i den här artikeln lätt gick att bevisa vem som helt ogenerat börja vräka in skriverier om Toyota (sidan 13). Bevisläget är oerhört klart i det här fallet och nu får ni på redaktionen faktiskt agera.

#182
2012-08-28 08:53

Instämmer till fullo med föregående talare

#183
2012-08-28 09:48

Precis Kapten, det räckte med att jag förvånades över att Jetta sålde mer än Golf för att leifer skulle gå igång och måste tala om att Toyota Corolla minsann är ännu större.

#185
2012-08-28 10:19

Och var stod det något att läsa om nya Golf, leifer?

#187
2012-08-28 10:24

Vi disktuterar inte Toyota och kvalitet här. Inte heller tyska bilar kontra japanska bilar. Ämnet är som bekant den nya Golfen.

Ditt dravel om Toyota, kvalitet och transparans har vi läst 2 miljoner gånger nu. Din åsikt är noterad, det räcker nån jävla gång.

#189
2012-08-28 10:58

Märkligt, typ 10 pers stör sig otroligt mycket på att du skriver samma sak hela tiden oavsett var artikeln kan tänkas handla om.

När man uttrycker att man för länge sedan tröttnat på ditt beteende så är det jag som är trollet.

Tjena grabben, för att citera Audi-mannen; du är go du.....

#190
2012-08-28 11:53

Hej alla.. Läser alltid era kommentarer om allt ni diskuterar och skriver något ibland..Men jag förstår inte hur ni kan hänga upp er på vissa kommentarer, det är väl bara att ignorera om ni inte tycker om vad vissa skriver, jag tror det är närmast omöljligt att ändra någons inställning till vissa bilmärken, vare det är Toyota eller VW eller MB..Men så länge det inte är något person angrepp eller massa svärdomar får man väl tycka och skriva vad man vill...Men tack ändå alla för en alltid underhållande läsning.

#192
2012-08-28 13:20

Om leifer backar någon sida - eller allra helst går tillbaka till de fem första sidorna! - har flera av oss skrivit om Golfen. Jag gjorde det senast igår vid två tillfällen. Men återigen ljuger leifer.

Sedan är vi några som är "mobbare" - bara för att vi har tröttnat på att leifer smyger in Toyota i varenda artikel och säger ifrån - och trots att vi kan bevisa hans eviga och så tröttsamma tugg (se mitt inlägg 08.40). leifer kommenterar överhuvudtaget inte det faktum att han på sidan 13 med sitt inlägg om Toyota Corolla och Wikipedia drar igång Toyota-drävlet för tusende gången.

Och inte ett ord från leifer den häh gången heller om nya Golfen. Så pinsamt.

Men som sagt, leifer får gärna backa till gårdagen och läsa mina och andras inlägg om Golfen. Om vi sedan inte skriver något "nytt" (!) om Golfen torde väl göra skit samma - vi skriver i alla om Golfen - och det är ju mer än vad leifer klarar.

#194
2012-08-28 13:45

Som ni kanske förstår är det svårt för oss på redaktionen att peka ut någon som "skyldig". Ofta är flera debattörer lika goda kålsupare, ofta är det flera debattörer som dras med i den trista samtalstonen som ibland råder.

Vi fortsätter att övervaka diskussionerna och om vi anser det nödvändigt kommer vi att blockera användarkonton som bryter mot reglerna.

Om ni känner för att diskutera ämnet ytterligare hänvisar jag till forumet.

Tråden låst.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#195
2012-08-28 14:52

Tråden öppen igen?

#196
2012-08-28 15:29

Mitt sista inlägg går till Fredrik: Om du ids titta på sidan 13 - du behöver alltså inte ens läsa sidorna före eftersom de var "rena" från Toyota-propaganda - så lär du enkelt se vem det var som likt en ångvält drog in en Toyota-bomb med stöd från Wikipedia och sedan briserade tråden. Just den här tråden visar på sidan 13 så tydligt vem som är pappa till tjafset. Och mönstret går igen i varenda tråd. Det här borde ni faktiskt ha sett vid det här laget. Det det ytterst handlar om är alltså att främst leifer tillsamamns med Shogun förvandlar varenda tråd till att handla om Toyota - oavsett vilket bilmärke eller enskild bilmodell som tråden handlade om från början. Att så många nu på slutet i den här tråden tar ställning emot leifer visar ju hur less vi är på just detta momentet.

#197
2012-08-28 15:35

Man kan också välja att ignorera toyotatomtarna!

#198
2012-08-28 15:37

Skapade en tråd om nya Golfen, förhoppningsvis slipper vi Toyotatomtarna där.

#199
2012-08-28 16:59

@Kapten, du ska inte ta den svenska wikipedian så seriöst. Den angivna artikeln saknar referenser och paragrafen om Corollans förträfflighet är skriven av någon från foretagarna.se - skulle inte bli förvånad om någon av våra vänner här jobbat/jobbar där.

Om exakt en vecka så presenteras Golfen i Berlin, dax att börja räkna ner :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.