Bild
Nästa artikel
Vitt är bilköparnas nya favoritfärg

Vitt är bilköparnas nya favoritfärg

Nyheter

Vitt har nu passerat silver som världens mest populära bilkulör, enligt ny statistik. I Europa toppar däremot en annan färg.

Mer än var femte, 21 procent, av världens bilar av årsmodell 2011 målades i vitt. Det visar färska siffror från billackstillverkaren PPG Industries.

Silverfärgade bilar, som toppat statistiken i tio år, får därmed se sig slagna. Med en andel på 20 procent placerar sig silver på en delad andraplats, tillsammans med svart.

Just den trion kulörer återfinns som de tre främsta om man bryter ner listan och tittar på olika världsdelar. Däremot skiljer sig topplaceringen mellan Europa, Nordamerika och Asien. Européerna föredrar svart (26 %), amerikanerna vitt (20 %) och asiaterna silver (25 %).

Diskutera: Vilken färg föredrar du?

Mest populära kulörerna:

Världen:
1. Vit, 21 %
2. Silver, 20 %
2. Svart, 20 %

Europa:
1. Svart, 26 %
2. Vit, 19 %
3. Silver, 16 %
4. Grå, 15 %
5. Blå, 9 %
6. Röd, 7 %
7. Brun, guld, gul, orange, 5 %
8. Grön, 2 %
9. Övriga, 1 %

Nordamerika:
1. Vit, 20 %
2. Silver, 19 %
3. Svart, 18 %
4. Grå, 15 %
5. Röd, 9 %
5. Blå, 9 %
6. Brun, guld, gul, orange, 7 %
7. Grön, 2 %
8. Övriga, 1 %

Asien:
1. Silver, 25 %
2. Vit, 23 %
3. Svart, 17 %
4. Röd, 10 %
5. Grå, 8 %
6. Blå, 7 %
7. Brun, guld, gul, orange, 7 %
8. Grön, 2 %
9. Övriga, 1 %

Källa: PPG Industries

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-10-07 10:08

Jag har alltid gillat vitt, men det är inte alla bilar som den färgen passar på.
Det märkliga är att just vitt (och brunt) ofta sänker andrahandsvärdet!

#2
2011-10-07 10:08

Jag har i flera år betraktat vitt som den tråkigaste färgen, men måste medge att jag i någon mån börjat ändra mig. Det är ju också så att olika färger passar olika bra på olika bilar.
Generellt kan man väl säga att ljusa färger bättre framhäver bilens linjer än mörka.

#3
2011-10-07 10:10

Kan det möjligen spela in att vitt/svart oftast kostar 4000-9000 kr mindre än metallic? Alltså att det mer är priset än färgen som är favorit.

#4
2011-10-07 10:20

Du har helt rätt Pender, solida lacker (oftast vit eller svart) är populärt hos tj-bilsförare som inte vill betala för metalliclacken, samma gäller hyrbilar.

#5
2011-10-07 10:58

Det är väl just därför denna färg är billigare...

#6
2011-10-07 10:58

Vitt/svart, som är både billigt och snyggt, har nackdelen att de blir fulare än flera metallic-lacker när bilen är lite otvättad. Så den som vill hålla sin bil snygg, sparar obetydligt på solid lack. Särskilt om man betalar 100-150 kr/tvätt. (En annan historia är att lackskador åtgärdas billigare på solida lacker.)

#7
Juppe
2011-10-07 11:04

@saabnisse
Jag är rätt övertygad om att det har ändrats. Iaf när det gäller vitt.
Verkar ju orimligt att den populäraste färgen på nya bilar ska vara så impopulär på begagnat att den drar ner andrahandsvärdet.

#8
2011-10-07 11:19

Som beg-köpare är färgen inte det första jag funderar på ... men visst passar olika bilar ofta bättre och sämre i vissa kulörer.
Röd är en besynnerlig kulör ... passar fint på V70 men inte på nya 9-5 (där vit framhäver bilen enormt).
Tycker jag, bör jag väl tillägga :o)

#9
Raymond K
2011-10-07 12:47

Bmw 5 serie passar otroligt bra i vitt (har haft en själv)

#10
Inbo
2011-10-07 13:01

Vitt är snyggt på många bilmodeller
Synd bara att vitta bilar inte ser blanka ut, bara när solen skiner som bäst.

#11
2011-10-07 13:44

Jo, men vad har man att välja på!!!
Standardfärgerna vitt, svart och rött.
Sedan kan man lägga till metallic och välja på 15 nyanser av grått (silver).
Vart tog de andra färgerna vägen som orange, lila, gul, ljusblå, koppar och guld.
Min nuvarande tjänstebil är vit, nästa blir svart. Lite variation i alla fall.
Men jag betalar inte 6000kr extra för en tråk-grå metallic.

#12
2011-10-07 16:31

Svart och vitt är billigare men ser alltid smutsiga ut. Silvermet i olika toner är väldigt praktiskt, men uttjatat tråkigt efter alla år. Har just skaffat en svagt guldfärgad metallic som liknar ökensand i tonen. Praktisk men inte tråkigt vanlig. Rött passar bäst på sportiga bilar. Skrikiga färger brukar små bilar ha som vill skrika ut att dom finns.

#13
2011-10-07 16:31

Svart och vitt är billigare men ser alltid smutsiga ut. Silvermet i olika toner är väldigt praktiskt, men uttjatat tråkigt efter alla år. Har just skaffat en svagt guldfärgad metallic som liknar ökensand i tonen. Praktisk men inte tråkigt vanlig. Rött passar bäst på sportiga bilar. Skrikiga färger brukar små bilar ha som vill skrika ut att dom finns.

#14
2011-10-07 20:09

Vilken tur att jag har det bästa av två världar då - vit pearl ;) Kärlek till den som blandade den färgen. Sett samma på tex Subaru.

Finns olika nyanser med. Saab har nån riktigt hemsk vit färg som typ skiftar i beigegult. Ser förjävlig ut. Kan tänka mig att 9-5 passar i vitt. Röd är en väldigt dålig färg på bilar med mycket konvexa ytor får jag för mig om. Blir oerhört påträngande och framhäver designens sämsta sidor. Skär sig mest med tex däck och svart plast också. Iallafall klarröd. Senaste V70 ser riktigt bra ut i röd (R design främst) medans tex Mondeo framkallar kräkkänslor när den är röd.

#15
Håkan A
2011-10-07 20:17

Vitt är snyggt. Men tyvärr köper folk vitt bara för att allt annat de köper är vitt som t ex möbler. Jag kör en vit bil men tänkte iaf själv när jag köpte den. Märken som lätt uppstår överallt på dagens skitbilar syns dock lätt i vitt så räkna med omlackering gott folk!

#16
2011-10-07 20:30

Trots att jag är lite mot vitt, så måste jag hålla med dej Roger. Vit pearl (alltså metallic) slår det mesta. Men tyvärr också smutskänslig.

#17
2011-10-08 10:55

Vitt är tack och lov en modenyck som snart kommer att gå över.

#18
2011-10-08 12:06

Färger som syns bra är bäst ur trafiksäkerhetssynpunkt, och torde vara ett viktigt motiv vid färgvalet åtminstånde för dem som tvingas tillbringa en stor del av tillvaron på vägen. Enligt tidigare tester utgör vitt och silvermetallic två av de bästa alternativen!
Sen kommer ju estetiska krav som kan göra att vissa väljer de sämsta alternativen att varsebli, nämligen svart, mörkblått eller mörkgrönt.
Det skulle vara intressant att se skadestatistik med beaktande av färg!

#19
2011-10-08 14:26

Måste säga att gällande "damm", alltså om man tänker sig att man åker på en torr grusväg, så har varken min gamla 6'a med Black Pearl Mica eller den nya med White Pearl Mica utmärkts sig som känsliga. Snarare tvärt om - hur skitiga de än är så glänser de ändå :p

Illusionen håller sig så länge man inte råkar dra ett finger på ett ställe. Då måste man rengöra resten med ;)

#20
2011-10-08 16:43

Att köpa vita bilar är nog endast för dem som:

1) Inte kan köra bil och drar på sig en massa bucklor. Och väljer då vit för att de inte skall synas lika lätt.
2) Dem som älskar att tvätta sina bilar varje dag.
3) Dem som tycker att de är chicka och moderna i sitt färgval.
4) Polis & Vaktbolag wannebe:s

#21
2011-10-08 17:39

Måste nog säja att din analys är mitt i prick lsoderlund!
Vad väljer du för färg? Citronblå?

#22
Håkan A
2011-10-08 19:26

Jes_: Citorner är väl inte blå?

#23
2011-10-08 23:45

Uno, Håkan eller vad du nu heter
Jag vet inte vilken färg Citorner har, vad är det? Är det sådana som är fäst i kapsylen till vodkaflaskan?
.
Men min cykel är citronblå, samma färg som min undulat .. och alla vet väl vilken färg en undulat har!

#24
2011-10-08 23:57

Eller så kan det vara så att bilen passar i vitt ISoderlund? Man syns väl knappast mindre i en vit bil dessutom?

Men nej låt oss ALLA skaffa en röd eller silvrig V70 -03 så likformigheten blir total ;)

#25
Håkan A
2011-10-09 09:14

Jes_ kan inte vait nykter när han skrev detta. Ännu ett påhopp utan något som helst förståligt i sitt inlägg.

#26
2011-10-09 12:20

Aha! Det är därför jag har fått två nya vita Saab 9-5 (2011), som grannar på parkeringsplatsen. Vitt är poppis igen.

#27
Håkan A
2011-10-09 12:26

Peter S.: Vitt är snyggt och vanligt. Annat är det nya Saab.

En ny Saab är tyvärr inte vanligt!

#28
2011-10-09 12:58

Re. Håkan A
Jag tycker inte om vitt normalt sett. Men Saabarna ser faktiskt riktigt bra ut i vitt.

#29
2011-10-09 13:03

http://fc03.deviantart.net/fs71/f/2011/154/5/3/zoom_zoom_by_b1ackbird-d3hyym0.jpg

Nomnomnom ;)

#30
2011-10-09 13:11

Det är bara ett fåtal bilmodeller som passar i vitt. Vidare så förlorar man ju "metallic-effekten".

#31
2011-10-09 20:43

Nej, nej för vitt. Vitt är ju ingen färg precis som grått. De hör till naturens naturliga element och är inga färger. Att köpa en bil med dessa nyanser är bara brist på fantasi och tråkigt. Nej, SandTrack (brunt) är färg som är snygg. Roligt att sticka ut lite och inte drunkna i den grå massan

#32
2011-10-09 22:09

Min egen favoritfärg på en ny bil... obs på en NY bil... är mörkröd metallic. Även om min 10 år gamla Saab 9-5 Kombi är i silver. Men en sak är ju att drömma o en annan sak att förverkliga sina drömmar.

Däremot som bil är jag nöjd med min 9-5. Alla kraxar en massa elakheter om Saab men jag tror att de bara är avundsjuka på oss som kör en gedigen svensk bil. :-)

#33
2011-10-09 22:21

Vitt var väldigt populärt för 20 år sedan men har sedan ratats...Vissa bilar tycker jag är snygga i vitt medan andra gör sig sämre.Faktiskt valde jag en Vit bil nu senast då jag inte gillade de övriga färgerna,men jag vet inte om jag gör om det för hel.... vad svårt det är att hålla den snygg!

#36
2011-10-10 12:57

Varför betala extra för metallicfärg? Förra gången fanns det tre färger, blå, vit och röd som inte kostade extra. Vid senaste bilköpet fanns en färg mindre, så valet stod mellan vit eller röd.

#37
2011-10-10 18:18

Ihop med svarta detaljer passar föärstås gula nyanser men faktiskt även blå metallic.
Metallic gör sig allra bäst på konkava ytor. Former över huvud taget framhävs.
Mica är en diskret men ibland snygg lacktyp, gärna i mellangröna nyanser. Dess miniflakelyster ger en behaglig effekt.
Pearl (som inte alls är detsamma som metallic) förekommerpåfallande ofta även som svart, vilket kan synas lite märkligt, men fungerar faktiskt. Men bäst funkar det förstås på väldigt, väldigt ljusa nyanser av blått och blågrönt - och kanske gult.
En djup, körsbärsröd candy på guldmetallicbotten, med många lager klarlack är något av det snyggaste jag vet. Men det kräver sin bil. Gärna lite mjuka former.
På 80-talet förekom schatteringar, vilket faktiskt är snyggt, men kräver lite omsorg och teknik vid lackeringen. Passar särskilt bra på mjukt formade, konvexa ytor. Det gäller förstås längs kanter.
En silvermetallic med en aning dragning i blått kompletterad med schatteringar i en mörkare nyans med litet extra inslag av grönt är klart snyggt.

Vad kulörer beträffar, så syns naturligtvis gult och orange bäst. Kontrastverkan, men gult är även en färg som passar bra till ögats ljuskänslighet.
Röda bilar uppfattas ofta som att de färdas fortare än vad de gör. Lacken oxiderar lättare och kan därför vara svår att bättringslacka efter en tid (men verkar ha blivit bättre på senare år), har sämre täckningsförmåga men döljer rostblemmor.
Vitt har bäst täckningsförmåga, reflekterar solvärmen bäst.
Svart absorberar förstås solvärmen bäst och ser alltid dammig ut.

Jag tycker att stora bilar blir påträngande och direkt missklädsamma i bjärta färger som istälet passar bra på mindre och framför allt sportiga bilar. Rödorange, gröngult och cerise.

Generellt gillar jag blågrön metallic oavsett mättnadsgrad.

#38
2011-10-10 20:53

Imorgon ska vi hämta ut nya jobb-bilen - en Caddy. Där tar man 1700 kr extra för att få en solid röd färg som inte ser ut som Önos Jordgubbssyld :P Samma färg som GTI-Golfarna har. Men... 1700 kr för en solid lack känndes ändå lite sniket :p Men vill man vara fin får man lida pin!

#39
2011-10-11 09:24

vitt känns lite väl mycket 2007. säpoblått är det enda riktiga.

#40
2011-10-13 20:34

Har köpte en Peugeot 508 SW med Svart metallic... väldigt snygg färg bara svårt att hålla den ren när jag är så petig att hålla bilen ren och fin!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.