Bild
Nästa artikel
Silver världens mest populära bilfärg

Silver världens mest populära bilfärg

Nyheter

Hälften av alla nya bilar lackas antingen i silver eller svart, det enligt en ny rapport. Se topplistan över världens mest populära kulörer.

Amerikanska kemikoncernen Dupont presenterar nu sin årliga kulörrapport. Den globala sammanställningen visar hur stor andel av nya bilar som lackas i olika färger.

Silver är den mest populära kulören (26 procent), framför svart (24 procent) och vit (16 procent).

Mellan 2000 och 2007 var silver mest efterfrågat, men passerades 2007 av den vita lacken. I fjol tog silver tillbaka förstaplatsen och i år utgörs det största hotet av svart.

Mest populära kulörer i världen:
1. Silver – 26 procent
2. Svart – 24 procent
3. Vit – 16 procent
3. Grå – 16 procent
5. Röd – 6 procent
6. Blå – 5 procent
7. Brun, beige – 3 procent
8. Grön – 2 procent
9. Gul, guld – 1 procent
10. Övriga kulörer – mindre än 1 procent

Mest populära kulörer i Europa:
1. Svart – 24 procent
2. Grå – 19 procent
3. Silver – 17 procent
4. Vit – 14 procent
5. Blå – 9 procent
6. Röd – 7 procent
7. Brun, beige – 5 procent
8. Grön – 1 procent
8. Gul, guld – 1 procent
8. Lila – 1 procent
11. Övriga kulörer – 1 procent

Diskutera: Vilken kulör väljer du till din nästa bil?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-12-08 11:51

Många bilar passar i silver eller svart, men visst är andra färger läckra med, det beror lite på bilmodellen vilka färger som passar

#2
SäljAsetAnnarsByt
2010-12-08 12:26

Finns inget snyggare än en silverfärgad Toyota!!!

#3
Praktiskt
2010-12-08 13:03

Svart/mörk bil är ju hopplöst, så fort det är lite blött ute och bilen torkat så måste du tvätta/skölja av bilen.
Vit/silver/beige eller ljus bil är ju bäst, bara skölja av den då och då efter regn.
Vit 945a sköljt av den 4 ggr sen årsskiftet, ingen rost än på sidorna.
Skiten syns knappt om man inte kör på ler/grus vägar.

#4
McTar
2010-12-08 13:10

Silver är en hemsk färg att bättra efter en skada... Vit eller svart (solid) är att föredra...

#5
789
2010-12-08 13:11

Att silverlack är en snygg färg råder det inga tvivel om att bilen sedan ser "större" ut i en ljus lack är ett extra plus.

#6
2010-12-08 13:12

Håller med Raymond i att vissa bilar passar i en kulör medan samma färg kan vara helt fel på en annan bil. Saknar också lite de underbara kulörfärgerna från 70-talet, t. ex. de orangea eller gula Saab 99:orna. (Inte för att jag skulle ha modet att beställa en sådan udda färg dock, sämre andrahandsvärde t. ex.)

Kör en röd bil nu och nästa kan bli vad som helst utom grå som jag tycker är dötrist.

#7
2010-12-08 14:36

Ja, jag har påstått det förr och gör det igen, svenskarna är färgfega, men här framgår det ju tydligt att vi inte är ensamma om det.
Men silvergrå är ju en praktisk färg, den behöver inte tvättas så ofta, det hjälper ändå inte.
Men det är konstigt att just vit, beige och brun hamnar så högt som de gör.
Det är färger som sänker andrahandsvärdet, märkligt nog.

#8
2010-12-08 15:14

GULD

#9
Torbjörn J
2010-12-08 15:40

Märkligt, att vit har 14% i Europa ( 16% i världen), när 20 % av bilarna som tillverkas av VW i Wolfsburg är vita (sept. 2010).

#10
Färgblind
2010-12-08 16:00

Min bil är citronblå.

#11
789
2010-12-08 16:53

Min bil är bajsbrun.

#12
rallygam
2010-12-08 16:54

så tråkit och äckligt med silver. men i sverige är det tydligen lag på att man ska ha exakt samma som grannen så...

#13
#1 Tysken
2010-12-08 17:35

Re Rallygam.
Synd att du tycker att Sverige är så dåligt , hade du kollat statistiken för övriga länder så hade du upptäckt att förhållanden i procent är lika i de flesta länder .
Förmodar att du själv har en färg på din bil som inte finns i färgskalan..

#14
2010-12-08 18:23

Har en svartmetallic idag, men svårt att hålla efter. Har beställt ny bil, och den blir mörkgrå.

#15
Sålde bilen
2010-12-08 18:25

Tänk dig att ha en svart bil som gått genom maskintvätten under sina år som tjänstebil. Repig och svårskött. Silver är tacksam att underhålla då ögat inte ser allt elände.

#16
Inbos
2010-12-08 19:15

Färgerna avloppsgrå eller kloakgrå heter på finare språk silvergrå
Inte vackert men rätt praktisk! Men det går ej att reparera utan att man ser stor nyans skillnader!
Det är silvergrå.

#17
2010-12-08 19:32

Har du någonsin tittat ner i ett avlopp eller i en kloak, Inbos ?
Silvergrå ?
Är det din egen kloak du syftar på bör du kanske kolla upp vad du äter :o)

#18
Inbos
2010-12-08 22:08

*Jes_* Ta en titt så ser du att det är grått !!!!!!!

#19
Calle Carlsson
2010-12-08 23:59

Det kan nog väl stämma att silver är vanligast idag.
Jag vet inte så mycket om denna undersökning men förr var det alltid röd och vit som var vanligast förutom i Usa där dom föredrog bronsmetallic brun och brunmetallic. Att komma körande med en röd bil på landsvägarna i amerikanska södern på 60 talet kunde vara förenat med livsfara en del rednecks kunde tro att bilägare med röd lack var kommunister.

#20
Esj
2010-12-11 21:54

:o)
Men Silvergrått är det då inte Inbos.
Om mitt avlopp skulle ha samma färg som grannens silvergrå V70 hade jag nog undrat var hon hämtar vatten för sin biltvätt.
Men vid eftertanke skulle nog bilarna passa utmärkt i den grå nyansen som finns i avlopp.
Den svarta sjöbotten färgen är ju dessutom väldigt populär på exklusiva Suvar
:o)
Bajsbrun och kissgul finns väl också .. och har sålts i viss upplaga :oD

#21
lubos
2011-01-05 22:36

Det finns ju goda tekniska skäl till att välja silvergrått:
1) Smutsen syns mindre än på de flesta andra kulörer.
2) Solvärme reflekteras i mycket hög grad, vilket ger svalare interiör.
3) Bilen syns mycket bra, vilket ger mindre kollisionsrisk.

#22
ErikP
2011-01-17 15:28

Lubos: studier har ju visat att gråa bilar syns sämre och är mer relativt representerade i olycksstatistiken än röda bilar...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.