Nästa artikel
Uppgifter: Nya utsläppskraven blir mildare än väntat
Nyheter

Uppgifter: Nya utsläppskraven blir mildare än väntat

Publicerad 25 oktober 2022
När bilen kallstartas blir den en riktig miljöbov.
Läckta dokument avslöjar att den kommande Euro 7-standarden kommer tillåta betydligt mer utsläpp än vad man tidigare trott.

Den nya europeiska utsläppsstandarden Euro 7 har länge varit föremål för diskussion inom branschen.

Från industrins sida har man lobbat hårt mot de nya kraven, som ska införas år 2025, och hävdat att de är så stränga att de i praktiken skulle innebära spiken i kistan för förbränningsmotorerna.

Man har också argumenterat att det skulle bli väldigt dyrt att utveckla motorer som lever upp till kraven, och att de därmed skulle styra resurser bort från elbilsutvecklingen. Klubbandet av de nya reglerna har skjutits upp flera gånger.

Nu visar ett påstått läckt utkast från EU-kommissionen att Euro 7 kommer ställa betydligt mildare krav än väntat när de presenteras i november. Det skriver tidningen Frankfurter Allgemeine, som tolkar de nya reglerna som att det är grönt ljus för biltillverkarna.

Utkastet innehåller ännu inte några specifika gränsvärden. Däremot står det att utsläppsgränserna för bilar och skåpbilar ”är satta på nivå med Euro 6-kraven för bensindrivna fordon”.

För att klara de nya kraven måste dieselbilar alltså vara lika rena som dagens bensinbilar. Det innebär en viss skärpning vad gäller utsläpp av kväveoxider. För bensinbilar, däremot, kommer kraven enligt uppgift ligga kvar på samma nivåer som i dag.

Men bara i tio år. Från och med år 2035 väntas försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer ändå förbjudas helt inom EU.

Det gäller dock inte lastbilar och bussar – där menar EU-kommissionen att omställningen till eldrift kommer att gå trögare. Därför får den typen av fordon strängare utsläppskrav. Med Euro 7 kommer också nya regler för toleranser och skärpta regler för hur utsläppstesterna ska genomföras.

Miljöorganisationen Transport & Environment är mycket kritiska till de mildrade kraven, och skriver att EU-kommissionen i och med detta sätter biltillverkarnas vinster framför miljontals européers hälsa. 

EU-kommissionen, å sin sida, rättfärdigar de lättade kraven med ”den rådande geopolitiska och ekonomiska situationen”, med ökade energi- och råvarupriser och minskad efterfrågan på nya bilar.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 1 november 2022 @SnookerPro - 30 km/h skulle…
  • 27 oktober 2022 Euro 7 handlar mest om…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.