Nästa artikel
Så tuffa kan nya utsläppskraven bli: ”Omöjligt att nå”
Nyheter

Så tuffa kan nya utsläppskraven bli: ”Omöjligt att nå”

Publicerad 17 november 2020 (uppdaterad 17 november 2020)
Utsläppskraven för nya bilar med förbränningsmotorer är på väg att bli betydligt tuffare än i dag – åtminstone om det här förslaget blir verklighet.

Biltillverkarna får lägga stora belopp på att sänka utsläppen från bensin- och dieselmotorer och klara utsläppsreglerna. Och snart blir kraven ännu tuffare.

Dagens utsläppsregler heter Euro 6 och ska om några år ersättas av Euro 7. Exakt hur strikta Euro 7-reglerna blir är ännu inte klart, men en expertgrupp har på uppdrag av EU-kommissionen tagit fram ett förslag på hur reglerna ska se ut – ett förslag som ska förhandlas i EU-parlamentet nästa år.

De hårda kraven i förslaget som du kan se i grafiken här intill skulle innebära att biltillverkarna tvingas betala ännu mer för att klara utsläppsreglerna – om de ens går att nå. Kostnaden läggs på bilens pris och i takt med att elbilarna blir billigare kan reglerna innebära slutet för förbränningsmotorerna.

– Med introduktionen av den planerade Euro 7-standarden kommer EU-kommissionen i praktiken förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025, säger Hildegard Müller, chef för tyska branschorganisationen VDA.

Hon reagerar kraftigt mot förslaget att nya bilar måste ha betydligt lägre utsläpp än i dag i alla situationer, även ”vid körning med släp uppför ett berg eller i långsam stadstrafik”.

– Det är tekniskt omöjligt och alla vet det.

Klicka för att se en större version av grafiken


Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.

Nackdelen med biobränslen är dock att konkurrensen om dem blir extremt hård och många experter menar att biobränslen gör större nytta i andra transportslag än personbilar.

När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil.

Läs också: Avslöjat: Kämpar för att behålla okända kryphålet

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.