Bild
Nästa artikel
Tunga fordon orsakade trafikstopp

Tunga fordon orsakade trafikstopp

Nyheter

Motsvarande 158 dygn stod trafiken stilla under november och december på grund av olyckor med lastbilar, visar ny statistik.

Under årets sista två månader 2010 tvingades polis och bärgare spärra av vägen vid 2 000 olyckor med lastbilar, bussar och långtradare.

Om alla stopp räknas samman motsvarar det 3 792 timmar eller 158 dagar, enligt statistik från Trafikverket som Motormännen presenterar.

– Ett av de värsta stoppen inträffade på E4 söder om Hudiksvall i november 2010, då stod trafiken helt stilla i över 19 timmar på grund av att tre lastbilar kört av vägen, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Enligt Motormännen kostar stoppen i trafiken 125 miljoner kronor per år. För att minska den siffran vill Motormännen ha en lag på vinterdäck även för den tunga trafiken.

I dag är lastbilar och andra tunga fordon befriade från vinterdäckslagen, men måste ha däck med ett mönsterdjup på minst fem millimeter.

Diskutera: Vad tycker du om ett vinterdäckskrav för tunga fordon?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#2
2011-02-09 18:01

Finns nog många faktorer som spelar in när ett tungt fordon kör av vägen. Jag gissar dock att när det beror på däckutrustningen i halt väglag så är det avsaknaden av mönster som är en vanlig orsak.

#4
treubeliver
2011-02-09 18:47

utan lastbilar stannar sverige så det så! + vi lastbilsmmekanikers levebröd!

#5
Nils Persson
2011-02-09 23:49

Nu måste väl beslutfattarna ta sitt "Ansvar" och få det till att den tunga trafiken har vinterdäck när det är vinterväglag. Så upp till bevis att besluta detta.

#6
JohnCoffey
2011-02-10 07:48

Självklart ska det vara ett krav med ved vinterdäck på tung trafik

#8
2011-02-10 10:14

Irrelevanta kommentarer borttagna.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#9
JohnCoffey
2011-02-10 10:24

Att företagen har sin lagerhållning på lastbilar istället för i egna lokaler är inte irrelevant. Det ökar antalet bilar i trafik, vilket då ökar risken för olyckor.
Åkarna lär ju försöka dra in så mkt pengar som möjligt, vilket resulterar i vissa fall att bra däck hamnar långt ner på listan.

#10
Sweeny
2011-02-10 10:25

klart att lastbilar behövs, men de ska naturligtvis ha relevanta säkerhetskrav precis som personbilar. Branschen ska inte kunna "hålla oss gisslan" med kommentarer om att vi inte vill betala högre frakter pga vinterdäck osv... jag vill heller inte betala priset av att bli mosad under en vilt sladdande lastbil på blankslitna sommardäck...

#11
Erik, Svensk Bilrådgivning
2011-02-10 11:30

Självklart ska tunga fordon ha vinterdäck! Det slirar minst lika mycket med sommardäck på lastbilar som på bilar. Allt annat är idioti.

Snack om kedjor är irrelevant, för de läggs inte på förrän man fått stopp. Tar för lång tid.

Jag kör lastbil så jag vet.

#12
2011-02-10 15:01

Nej "Erik, Svensk Bilrådgivning".
Skillnaden mellan tunga lastbilars friktion och personbilars är mycket stor.
Prova en personbil i halt väglag ska du få känna själv.

#13
skoda prisvärd
2011-02-10 15:06

självklart ska man ha vinterdäck . i finland har alla lastbilar vnterdäck åtminstone på driven jag kör själv lålngtradare i hela norge,sverige ,danmark, finland (RYSSLAND) . angående olyckor med lasbil . i dom flesta fall kommer personbilen sladdande mot lastbilen . FELET ÄR MELLAN RATTEN OCH RYGGSTÖDET PÅ PERSONBILARNA! BROMSA ALDRIG NÄR DU MÖTER LÅNGTRADARE .HAR DU DÅLIGA DÄCK FÅR DU SLADD HAR DU OTUR SÅ KAN DU KANA IN UNDER LASTBILEN =döden

#14
2011-02-10 15:08

Det råder nog en del missförstånd. Det är ovanligt med blankslitna sommardäck på Svenska lastbilar. Som yrkestrafikant får man öga för sådant, jag i varje fall och jag har inte sett någon enda denna vinter. Jag uppfattar att de flesta, liksom jag kör med allround-däck, som man ser till att är i gott skick till vintersäsongen, och det funkar utmärkt.

#15
UFF
2011-02-10 15:33

Räcker det med vinterdäck om man kör för fort? Ser alldeles för många lastbilar som kör för fort på våra vägar.Speciellt när det är vinterväglag!!!!!!!!

#16
skoda prisvärd
2011-02-10 15:40

lastbilarna gör max 89 km/tim dom flesta i alla fall

#17
UFF
2011-02-10 15:47

Det kanske är för hög hastighet när det är halt med 89 km/h.

#18
Bose
2011-02-10 15:55

Med lagerhållning på lastbilarna och Just In Time är minsta lilla försening kostsam för åkarna.
Att det då oftast är just lastbilarna själva som orsakar förseningar blir då lite smått komiskt.

#19
2011-02-10 16:37

Det finns lobbygrupper som ofta framför krav på att obligatoriska vinterdäck hos vår tunga trafik. Problemet med denna diskussion är dock att den inte är faktabaserad. Sanningen är nämligen att friktionen kopplad till vinterdäck inte förbättras i samma grad hos den tung trafiken som hos en vanlig personbil. Vad som måste till för att uppnå samma effekt på den tunga trafiken är rejäla dubbdäck. Samtidigt ökar då vägslitaget mångfalt vilken förstås inte är en idealisk lösning.

Mot den bakgrunden är krav om obligatoriska vinterdäck ett slag i luften. Det kommer helt enkelt ge en väldigt marginell effekt och därför bör man istället överväga andra alternativ som fungerar bättre (snökedjor, halkbekämpning etc)..

MVH AL

#20
skoda prisvärd
2011-02-10 17:13

inga problem med hastigheten. kör själv med 120km/tim på spårig isig norrlands väg med nordisk dubbfria vinterdäck!! .största proplemet personbilarna kör för sakta. minst 100km/tim så håller personbilarna undan för lastbilarna . frid och fröjd i trafiken

#21
skoda prisvärd
2011-02-10 17:28

höj hastigheten till minst 100km/tim så slipper ni ha en långtradare i baken!-----

#22
skoda prisvärd
2011-02-10 17:46

största problemet personbils förarna kör under hastighet .sitter och sover på vägen!!

#23
icscgharre
2011-02-10 21:02

De långa stoppen beror på de idiotsika 1+2 stängslen! Självklart kan en fullastad tradare med sommardäck inte ta sig upp längs t.ex. Skuleskogens backar. Förr i världen kunde annan trafik köra förbi, men med de idiotiska 1+2 stängslen kan ingen köra förbi.

#24
skoda prisvärd
2011-02-10 21:26

bästa vinterdäcken och bra tryck på driven inga problem!!

#25
skoda prisvärd
2011-02-10 21:32

på skuleberget tyå filigt upåt. neråt enfiligt. går och köra om

#26
ingen borde köra skoda
2011-02-10 22:54

kul! ingen skoda kan ENS köra i 100hm/h - vilken bluff, avslöjad med brallorna nere!

#27
skoda prisvärd
2011-02-10 23:04

min gamla octavia tdi 90 hk .inga problem i 170 på blankis!!!

#28
Sweeny
2011-02-11 08:11

Lustigt då att det alltid är antingen Skoda eller Opel som ligger längst fram i en bilkö och bromsar...

#29
Unomögel
2011-02-11 10:18

sarkasm till hör ej denna sida LILLa. du...ingen borde köra skoda.... lär dig vet o etikett du...de flesta bilar går över 100km / T..även skoda...har 3 själv...som taxi de går bättrte än de flesta bilar o är snåla i drift...skulle aldrig KÖPa volvo etc..nej skoda ä bra som bil..

#30
S-E S
2011-02-11 11:02

Inte behöver man väl tycka till om det ska vara vinterdäck på tunga fordon! Man kan väl läsa av facit i dagstidningarna. E18-sträckan Enköping - Köping blockeras nära dagligen an långtradare i diket eller på tvären. Visserligen, på denna sträcka finns vajerräcken som förhindrar dödsfall, men korkar igen trafiken då många inte klarar att framföra fordonet om vägen är smalare än 6m.

#31
Sweeny
2011-02-11 11:41

jaså, finns det något förbud mot sarkasm? vad är det då som "till hör" denna sida, är det särskrivningar, felstavningar, personpåhopp och ologiskt fingrande på Capslock-tangenten...? hmmm, var detta sarkasm...?

#32
unomögel
2011-02-11 11:46

svenska avundsjukan..finns..tur det så alla får tycka om de man har . O INTE vill ha.....

#33
unomögel
2011-02-11 11:47

var inte dig jag skrev till sweeny...så du behöver ej kommentera

#34
Sweeny
2011-02-11 11:51

det får jag visst göra, se ditt eget inlägg... alla får tycka...

#35
skoda prisvärd
2011-02-11 12:33

längst fram i kön typ opel corsa, ford fiesta, volvo 240,740, typ pensionär .??? i typ 65 km/tim på 80-90 väg . borde sova hemma inte på vägen !!!!!!!!!!!!!!!!

#36
Sweeny
2011-02-11 12:48

fast oftast en Skoda...

#37
skoda prisvärd
2011-02-11 13:07

det är den som sitter och(sover) kör . inte bilens fel............

#38
Sweeny
2011-02-11 13:11

Säger mer om vilka bilen tilltalar...

#39
skoda prisvärd
2011-02-11 14:30

en sportig trevlig bil typ skoda octavia rs 200hk . 250 km/tim. på blank is---------------------------------------------------

#40
S-E S
2011-02-11 15:11

Heja analfabeterna nedan! Det var vinterdäckskrav på tunga fordon vi vill ha åsikter om!

#41
skoda prisvärd
2011-02-11 15:31

vinterdäckskrav bra. ställ krav på alla utländska långtradare. även inhemska.. 1.vinterdäck på samtliga axlar-hjul..2. snökjedjor minst 7st . som i norge . inga vinterdäck .inga kjedjor. långtradaren körförbud tills skafatt,köpt dyra kjedjor...

#42
Jetta
2011-02-12 19:14

Fysikens lagar gäller även lastbilar.
Problemet är att (oftast) bara en axel driver, medan vikten fördelas på många axlar. Maximalt möjlig drivkraft är ju lika med vikten på den drivande axeln gånger friktionen. Ju fler axlar som vikten fördelas på desto mindre möjlighet för de ensamma drvihjulen att dra ekipaget uppför en backe. I princip kan man säga att förmågan att ta sig uppför en backe står i proportion till antalet drivande axlar dividerat med totala antalet axlar. En långtradare är alltså synnerligen utsatt så snart friktionen minskar, dvs vid halka.

Ytterligare ett problem är att det totala sidgreppet avgörs av alla hjuls friktion, inte bara de drivande eller styrande. Att köra med vinterdäck på enbart drivande plus styrande axel räcker alltså inte om man vill förebygga sladd vid halt väglag. Detta tycks dock varken åkarna eller trafikverket fatta.

#43
skoda prisvärd
2011-02-13 12:57

åkeri ägarna är snåla sparar på däck ............eller sparsama!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#44
B. Kunnig
2011-02-13 13:11

Det märks vilken typ av folk som kör Skoda...

#45
skoda prisvärd
2011-02-13 13:32

vanliga ekonomiska bil intresserade personer .

#46
skoda prisvärd
2011-02-13 15:23

DET FINNS MÅNGA OLIKA ÅKERI ÄGARE!! en del har inte råd med någonting . andra har råd med allt , nya bilar - släp , bästa däcken ,mm

#47
emellertid
2011-02-13 17:54

Det sägs att de som köper Skoda ofta har svårt att stava.

#48
sweeny
2011-02-13 19:48

de har även problem med att skriva ihop...

#49
skoda prisvärd
2011-02-13 19:53

skriver ni i hop sweeny-emellertid!!

#50
Bertil Bilman
2011-02-13 19:58

I tyska tester visar det sig att Skodaägare är både överviktiga och oviktiga.

#51
sweeny
2011-02-13 19:59

dessa eviga systematiska särskrivningar gör ofta att det är ganska förvirrande att läsa dina inlägg...
åkeri ägare eller åkeriägare?

#52
skoda prisvärd
2011-02-13 20:07

nu pratar du strunt bilman. skärpning!!!
till ämnet tunga transporter..

#53
Bertil Bilman
2011-02-13 20:27

Det är nog åkeriägare du menar, skoda prisvärd.
Hur som helst har vi lagar att följa, och det gör vi.
Du är en tramspöjk som aldrig har jobbat i åkeribranschen. Möjligt att en Skoda kan vara en drömbil för dig när du får körkort men blanda inte in ditt vetande i denna tråd om tung trafik, såvida du inte är beredd att få sarkastiska, ironiska och till och med elaka mothugg.
MVH Åkeriägaren

#54
greger andersson :vib
2011-02-13 20:44

Håll er till saken bilman denna sida handlar Om tunga transporter

#55
skoda prisvärd
2011-02-13 20:47

jag har körkort hela paketet. o har kört Långtradare i flera år i hela europa. så jag vet nog vad lagen säger..bertil bilman,. du behöver ej förklara för mig.

#56
Bertil Bilman
2011-02-13 20:51

Du verkar emellertid vara mest imbecill "skoda prisvärd".
Har svårt att tro på att du har ett lagligt utfärdat körkort i någon klass överhuvudtaget.

#57
Bertil Bilman
2011-02-13 20:54

Och du, "greger andersson :vib", får nog gå om några klasser. Inga problem, det finns komvux.
Konstigt, du skriver lika fel som "skoda prisvärd". Har ni gått i samma skola?

#58
skoda prisvärd
2011-02-13 20:55

Du får tro vad du vill...så är det o så blir det.

#59
greger andersson :vib
2011-02-13 20:58

Bertil bilman OTREVLIGHETER Hör inte till Här..
Lär dig vett och etikett annars blir man utesluten

#60
Bertils bror
2011-02-13 21:06

Kul :o)
Ganska illa svenska.

#61
greger andersson :vib
2011-02-13 21:10

RE..Ja Håller med dig bertils bror . du skriver illa svenska!!! och du har INTE blivit uppfostrad o se Upp till de äldre..synd!!

#62
Bertils bror
2011-02-13 21:19

Bror min har doktorerat i Svenska språket.
Du däremot verkar vara synnerligen obildat och ohyfsat.

#64
stefan eriksen
2011-02-13 21:27

Ingen är intresserad av din broder .
o en sak till.. sidan är till för alla
Här får man tycka till om fordon ej mobba andra för deras tycke Och smak.

#66
skoda prisvärd
2011-02-13 22:22

angående skriv fel. sitter man och kör 20 timmar i dygnet!!! i 40år då skriver man inte så bra...men man är en jävla bra chaufför.mot många andra nollor i trafiken

#67
sweeny
2011-02-13 22:26

sitter man och kör 20 timmar "i dygnet" är man ingen bra chaufför, då ska man få sparken. fy tusan för att möta dig i trafiken, lagbrytare.

#68
erki laine
2011-02-14 08:56

jag är yrkeschaufför sen 30år och vi kör med vanliga däck,utom på driven.läste ovanför att köra många Timmar per dygn...själv så kör jag många timmar..
ägaren på bilen vill att godset skall komma fram, i tid.klagar man så säger han finns andra som vill ha jobbet... INTE chaufförernas fel att många kör för länge..utan de som skall ha godset i tid..o ägaren till bilen. som vill denna bil skall rulla hela tiden

#69
Yrkeschaufför sedan 37 år tillbaka
2011-02-15 18:44

Det vore bättre om vägverksdirektörerna vaknade och använde pengarna till att snöröja istället.När det är glashalt på vägarna så kan ju en barnunge begripa att det blir svårt att ta sig fram med en 60-tonnare.Vore det lika halt och snöigt på kontorsgolven så blev det nog snart åtgärdat.Men som yrkeschaufför får man tydligen räkna med att arbeta med alla olycksrisker som infinner sig p.g.a. slapphet och nonshalans hos gatukontor och vägverk.Vad tog den s.k.nollvisionen vägen? Men det är ju klart,sjukhuspersonalen får ju jobb...P.S. Det går ju faktiskt att salta bort den livsfarliga isbarken på vägarna när det är över 6-7 minusgrader.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.