Bild
Nästa artikel
"Inför vinterdäckslag för tung trafik"

"Inför vinterdäckslag för tung trafik"

Nyheter

Skrota undantaget för bussar och lastbilar i vinterdäckslagen. Motormännen kräver vinterdäck för den tunga trafiken.

Mellan 1 december och 31 mars är det krav på vinterdäck för personbilar vid vinterväglag. Men kravet omfattar inte tunga bussar och lastbilar.

Fler än 150 personer dödas eller skadas varje år i olyckor med den tunga trafiken. För att kapa den siffran föreslår bilistorganisationen Motormännen att undantaget ska tas bort.

– Det är märkligt att långtradare och bussar undantas från kravet på vinterdäck, när vi vet att det skulle öka säkerheten på vägarna både för den tunga trafiken och för bilisterna, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, i en kommentar.

”En enkel lösning”
Enligt Motormännen skulle ett krav innebära färre stopp i trafiken, ökad framkomlighet och färre allvarliga trafikolyckor. Niklas Stavegård pekar på att olyckorna minskat kraftigt sedan vinterdäckskravet för personbilar infördes.

– Om samma krav införs för den tunga trafiken skulle vi förmodligen se en liknade utveckling, vilket är en enkel lösning för att komma åt problemet, säger han.

Dåvarande Vägverket, nu Trafikverket, lämnade 2008 ett förslag till regeringen om krav på vinterdäck för lastbilar och bussar. Regeringen beslutade dock att tillsätta en utredning om hur kravet skulle påverka miljön. Lagförslaget lades på is.


Istället infördes ett krav om att den tunga trafiken under perioden skulle ha minst fem millimeters mönsterdjup på sina däck.

– Det är dagar som dessa vi ser behovet av att all trafik använder vinterdäck, säger Niklas Stavegård.

Diskutera: Tycker du att bussar och lastbilar ska omfattas av kravet på vinterdäck?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Erik F
2010-11-25 11:55

JA! Det är snorhalt även för tunga fordon på vintern. Igår stod jag själv med mitt ekipage och kom inte iväg vid ett trafikljus - dragbilen bara spann. Det är lika dåligt väggrepp med sommardäck på tunga fordon som på personbilar. Den tunga trafiken är livsfarlig när det är halt ute. En vindby kan skicka dig ner i diket - man bara kanar av vägen. Vinterdäck - ja tack!

#2
Raymond K
2010-11-25 12:01

Generellt sett har tyngre fordon ett bättre väggrepp p.g.a. tyngden och många hjulpar, men om dom börjar kana går det nog oftast käpprätt åt h.....e.
Så nog tycker jag med att dom borde ha vinterdäck

#3
357:an
2010-11-25 12:26

Raymond K, sätt dig bakom ratten på t.ex. en 24-metare i snön så inser du hur det är med greppet...

Helt ofattbart att bussar och lastbilar har undantagits i alla år. Bulk- och tankbilar är inte så känsliga för sidvind, men fullastade timmertradare och typ Schenkerskåp tål inte mycket om en vindby tar i. Sjukt dåligt av myndigheterna i Sverige att låta denna galenskap få fortsätta. Och när man sedan tittar på hur en del lastbilsdäck ser ut blir man helt förskräckt - mönsterdjup som inte ens skulle vara godkända på personbilar. Och dessa dödsmonster ska vi "vanliga" behöva möta.

#4
Raymond K
2010-11-25 12:36

Rätt 357
Jag har aldrig kört en 24-metare, men vilket annat skäl kan myndigheterna ha för att dessa skall undantas från vinterdäcksreglerna? Om detta med tyngd och många hjulpar inte ger bättre grepp i verkligheten så är ju myndigheterna helt ute och cyklar.

#5
357:an
2010-11-25 12:46

Raymond, jag slår vad om att bl.a. åkerinäringen har lobbat hårt för detta eftersom de anser att det dels skulle föra med sig högra kostnader, dels för att många åkerier antagligen skulle få svårt att lagra den mängd hjul som skulle bli fallet. Och den eventuella ökade kostnaden tar ju åkerierna ut på kunderna i vilket fall som helst, i förlängningen på oss konsumenter. Men det kan jag ta - bara vi slipper dessa lynniga ekipage fara omkring redlöst på vintervägarna.

#6
Raymond K
2010-11-25 12:54

Dina antaganden om åkerinäringen är säkert inte helt fel. Att få betala lite mer för frakter och se lastbilsekipage utrustade med vinterdäck är nog att föredra framför eventuella otäcka olyckor. Att krocka med personbil mot en lastbil gör ont.

#7
Erik F
2010-11-25 13:57

Tyvärr kommer det att bli dyrt för åkeriägarna att köpa in en extra uppsättning hjul till alla fordon. Dock skall lagen gälla alla, så att även polska och rumänska fordon m.fl. tvingas till detta. Kanske blir det mer omlastning i hamnarna då och mer uppdrag till svenska ekipage med rätt däck.

Min erfarenhet är att det är lika dåligt väggrepp med lastbilar som med personbilar med sommardäck. Kanske 60-tonnare är undantagna. Lastbilar är tyngre, men däcken är större och många fler, vilket gör att kontaktytan mot vägen är mycket större = ändå ganska lågt tryck/cm2 mot vägbanan = dåligt grepp.

Min dragbil med Schenkertrailer är mycket sladdbenägen och kommer du i snösträngen vid vägkanten så dras bilen ut i diket och du kan inte göra någonting. Man kan snacka om extremt lång stoppsträcka också. Planeringen får ligga 200-400 meter före i korsningar - och då är det ett stort problem att man inte längre måste blinka på väg in i och i rondeller. Man har ingen aning om vart mötande trafik ska förrän det är för sent att bromsa = man måste bromsa varje gång och hur smidigt och miljövänligt är det, när man sen måste gasa på igen och stoppat bakomvarande?

#8
#1 Tysken
2010-11-25 14:10

Om man tittar på hur stor procent av den tunga trafiken som passerar och kör inom Sverige som är utlandsregistrerad så kan man först att problemet är ganska komplicerat.
Om man inte låter kravet på vinterdäck innefatta alla och inte bara svenskaregade fordon, kommer säkert svensk åkerinäring att skada , de är redan utsatta för prisdumpning från utlandet Polen bl.a.
Frågan är mer hur skall kontrollen ske och hur kommer det att påverka importen till Sverige

#9
2010-11-25 15:12

Jag har länge undrat över myndigheters övertro på totalviktens betydelse. Läs på lite i någon gammal fysikbok och kolla in verkligheten!
#1 Tysken, se kommentaren från Erik F! Det bör alltså inte finnas någon dispens för utländska ekipage.

#10
357:an
2010-11-25 15:21

Utländska ekipage måste naturligtvis ha vinterdäck. Har de det inte får de lossa lasten i hamnen och vända. Det blir samma förhållande som när vi ska till Tyskland: Dubbdäcken av!

#11
2010-11-25 15:54

Vi som bor i närheten av Småländska Höglandet vet att så snart som det kommer lite snö eller vanlig ishalka stannar ffa de utländska tradarna i backarna - och det blir stopp...
Chaufförerna tycks ofta vara mer omedvetna om vad "det vita" som faller ner och vad halka betyder än t o m 08-orna...
Kort sagt, klart att de ska riktiga sulor lämpade för vinterväglag!

#12
2010-11-25 16:56

Jag tror inte att kostnaden för vinterhjul är något som skrämmer en seriös lastbilsåkare. En uppsättning stålfälgar och kostnaden för hjulbyte är, om man får uttrycka det så, "en piss i Missisipi" i sammanhanget. Skador och bärgning är däremot onödiga utgifter för alla åkerier skulle jag tro, i varje fall där jag jobbar :o)
.
I tråden läste jag teorier om att lastbilar blåser av hala vägar, Jag har inte kört så mycket kapellbil i mina dagar men visst kan det kännas när det stormar, att de skulle blåsa av vägen ställer jag mej dock tvivlande till.
Bulk och tankbilar har däremot en otrevlig egenskap som vanligtvis inte är lika påtaglig som styckegods-bilar, nämligen en hög tyngdpunkt.
Tankbilar må vara mindre känsliga för sidovind än kapellbilar, men kapellbilars last brukar stå kvar där det ska på flaket varemot tankbilars last rör sej i lastutrymmet. Detta kan vara nog så kännbart i halka :o)
Klart vi ska ha lag om "friktionsdäck" på tunga fordon!

#13
Busschaffisen
2010-11-25 16:58

Kör själv buss i stockholms innerstad. Jag välkomnar detta, då det verkligen behövs, förvisso är bussarna utrustade med antispin vilket endast gör resan för resenärerna extremt ryckig. Delvis beror det väl på dålig snöröjning och isiga gator, men så fort det bär uppför så sliras det en hel del. Sen skall man väl tillägga att en bakvagnsladd med ledbuss inte är ngn höjdare (hänt mig i stadsmiljö i ca 10km/h, det går verkligen inte att parrera).

357:an, bakre axlars ytterdäck är kan vara blankslitna enligt lag. men innerdäcket är oftast i väldigt bra kondition, det yttre är mer som ett "stödhjul".

Skall även tilläggas att däcken som de flesta tyngre fordon rullar på är sk. allvädersdäck.

#14
357:an
2010-11-25 17:55

Busschaffisen, jag vet vad lagen säger, men jag har många gånger sett innerdäck vars mönsterdjup lämnar en del övrigt att önska.

#15
Snicksnack
2010-11-25 18:29

357;an ser och vet många saker minsann.
357;an far runt och kollar lastbilsdäck. Kanske som en hobby?
Kanske han bara skriver skitsnack
.
Man blir väl lite trött på 357;an!?

#16
Jagaren (utan två prickar över a)
2010-11-25 18:32

Instämmer med Snicksnack.

Har lite svårt med dom som vet bäst!

#17
Kolhej
2010-11-25 19:22

Mycket bra skrivet av Erik F!
Kör lastbil och släp i storstockholm och känner igen mig alldeles för väl i det du säger.

Vinterdäck vore kanske det optimala, men annars vore det ju bra att ha lag om snökedjor som Norge har, där kommer man ju inte ens in utan kedjor på vintern. Det skulle även bli billigare än vinterdäck.
Frågan är ju bara om man skulle ta sig tid att ta på kedjorna!

#20
2010-11-25 20:18

Som yrkeschaufför sedan 1987 kan jag bara till 100% instämma i vad 357:an och Erik F skriver. (Utan att därför förringa Leifers kloka ord.)
Vi har genom slapp lagstiftning skapat kostsamma problem. Och många onödiga trafikoffer.

#21
Qvist
2010-11-25 22:09

Helt rätt. Tung trafik skall inte undantas!!!

#22
Erik F
2010-11-25 22:11

Jo, visst skulle det totala däckslitaget inte öka (nämvärt iaf, då mjukare gummi slits mer än hårdare gummi), så inköpskostnaderna märks bara vid första inköpet så att säga - sen slits ju varje uppsättning däck nästan bara hälften så mycket som om man kört med samma däck året runt. Dessutom är sådana kostnader avdragsgilla och momsen är avdragsgill = åkarna betalar bara ungefär halva priset i slutändan.

Detta kan vara ett bra tillfälle för svensk åkerinäring att få en konkurrensfördel. Antingen får även utländska lågprisekipage investera i vinterdäck och mintering/förvaring, eller så blir det omlastning i svensk hamn och då lär uppdragen gå till dem med rätt däck = mest svenska åkerier.

Detta är en möjlighet! Och framför allt en trafiksäkerhetsmässig nödvändighet.

Idag var det mycket stopp och slir för mig och andra i Trollhättan. Man kan nog tala om snökaos här. 5-10 cm snö räcker för att en trailer inte ska komma iväg från stillastående. Med friktionsdäck hade det gått mycket bättre. Kedjor kan man inte gå ut och lägga på så fort man slirar - det skulle blir tidskrävande och trafikstoppande. Säkerheten måste finnas hela tiden.

Onspot är däremot en VÄLDIGT bra uppfinning. Tyvärr har jag inte det på min dragbil...

#23
Nithin01
2010-11-25 22:15

"Fler än 150 personer dödas eller skadas varje år i olyckor med den tunga trafiken. "

Jaha...

Alltså.... Vintertid och olyckor borträknade vilka eventuellt är självmord..
Hur många dödsfall har vi då med tung trafik?
Olyckor som ev. har kunnat undvikas med vinterdäck på tyngre fordon.. Hur många är det?

Räkna det och sen kan vi räkna till 20 polska lastbilar som ligger i diket och då kan vi eventuellt komma fram till om det egentligen är ett problemet?

Snabbt till lösning utan att förstå något.
Det verkar smitta av sig från Hamilton...

Ska vi börja tala om "Hamilton effekten" framledes istället för det som är relevant?
Tycka kan vi alla man är det någon som vet och kan komma med relevanta siffror?

Något?

#26
2010-11-25 23:02

Tvärtemot många här är jag inte en lika entusiastisk tillskyndare av obligatoriska vinterdäck till den tunga trafiken. Detta grundar jag på följande:

1. Friktionsvinsten och framkomlighetsdito är inte jämförbar med ett par vinterdäck hos en personbil.

2. Yrkesmässig trafik anpassar sin utrustning efter de miljöer som fordonen vistas i. De som är i behov av vinterdäck och kan tillskansa sig vinster genom sådana har redan försett sina lastbilar med denna utrustning.

3. Den trafiksäkerhetsmässiga förtjänsten torde därför, just på grund av omständigheterna i punkt 1 och 2, bli marginell även om detta givetvis bör studeras ytterligare.

4. Annan teknik kan mycket väl ersätta ett eventuellt behov av vinterdäck. Dit hör framförallt ökad användning av halkbekämpning. Denna åtgärd är i regel betydligt mer effektiv både ur framkomlighets- som trafiksäkerhetssynpunkt.

MVH AL

#28
2010-11-26 00:00

Den tekniska utvecklingen bidrar säkert till att dagens lastbilsdäck har bättre fäste än gårdagens Leif. Om detta förbättrade fäste sedan är så mycket högre att det innebär en konkurrensfördel vågar jag hålla en slant på att åkerinäringen redan monterat sådan utrustning på sina fordon. Jag tror alltså inte att ett obligatoriskt krav ger några större framkomlighetsvinster, åkerierna anpassar sina fordon själva.

Ett stillastående körfält innebär tidsförluster för annan trafik. Dessutom går det åt mer bränsle och höjer utsläppen. Hur stor merkostnaden blir beror lite på tidpunkt, på vilket sätt stoppet sker (alternativvägar?) och hur länge. Men för att återupprepa mig, det är inte vinterdäck som krävs utan halkbekämpning. Den senare kan inte åkeribranschen göra särskilt mycket åt.

MVH AL

#29
357:an
2010-11-26 00:18

AL, du skriver följande: "4. Annan teknik kan mycket väl ersätta ett eventuellt behov av vinterdäck. Dit hör framförallt ökad användning av halkbekämpning. Denna åtgärd är i regel betydligt mer effektiv både ur framkomlighets- som trafiksäkerhetssynpunkt."

Har du missat att halkbekämpningen inte hinner med långt ifrån alla gånger? Fortfarande efter 3,5 dygns snöande här i Västra Götaland är många vägar fulla av snömos - till och med stora vägar. Med ditt resoenmang kan jag lika gärna köra med sommardäck på bilen eftersom jag i 97 procent av all körning ändå kör på våt eller torr asfalt. Ändå sitter det vinterdäck på. Varför? Jo, för att klara det besvärliga underlag som rätt som det är, är fallet. Så, samma sak ska gälla för tung trafik och bussar.

Jag föreslår att AL omgående ger sig ut i en 24-metare med långt slitna, lagliga däck i snömoset var helst det passar så inser han snart vad vi med praktiskt erfarenhet pratar om - alltså vi som INTE är fullsketna med diverse undersökningssmörja.

#30
blinkljus
2010-11-26 08:14

Om åkerierna följde 5 millimeterslagen och utrusta sina lastbilar med onspot, skulle nog många avåkningar, fastkörningar och olyckor undvikas.

#31
Peter Sandberg
2010-11-26 09:37

I Skaraborgsområdet var bussar iställda pga av vinterväglaget. Det var inte snön som var problemet utan blåsten. Dom blåste helt enkelt av vägen och tittar man på bilder av olyckor här i området så verkar det vara just lb o buss som står i diken. Gärna vinterdäck.

#32
Peter Sandberg
2010-11-26 09:42

http://nlt.se/startsidan/lidkoping/1.1037128-vinden-ar-varre-an-snon

#33
JLE
2010-11-26 09:48

Nu är det ju så att om man blåser i diket med bus eller lastbil så har han en kombination av för hög fart och för dåligt grepp. Bussarna hade knappast blåst i diket om de stått stilla.

Det är väldigt få avåkning på vintern som beror på annat än att man inte anpassat hatigheten till omständigheterna.

Titta på framföraltl bussars däck, de flesta kör omkring på väldigt slitna däck och många bussar kör även väldigt fort på det dåliga väglaget, inte konstigt att de då hamnar i diket.

#34
Peter Sandberg
2010-11-26 10:28

Jodå vi hade iofs folka pickis på flygfältet Såtenäs å Säve då inte dubbdäck var tillåtet.
Inte ofta men det hände att pickisen blåste av å precis som du säger det gick inte ens i lägsta fart att köra utan att blåsa av så.. Det är inte mkt bättre med tunga fordon.

#35
Thord Palm
2010-11-26 12:42

Sjävklart att ALLA fordon skall ha dubbdäck när det är vinter. Skapa en lag för ALLA tänker på alla utlandsregistrerade fordon Varför i h.v. gäller inte lagen för dessa? Om jag åker till Tyskland får jag inte ha dubbat. Sverige är en BANANREPUBLIK. Allt beroende på att människor i vårt land som misslyckats med allt de gjort blir politiker.

#36
2010-11-26 13:43

Drygt hälften, eller c:a 60 procent, av den tunga trafiken använder redan vinterdäck. Dessa har uppenbarligen nytta av utrustningen. Den övriga andelen har inte detta behov, sannolikt eftersom de inte exponeras för vinterväglag i motsvarande utsträckning. Av detta skäl är det orimligt att trafiksäkerheten påverkas annat än marginellt vid 100 procents utnyttjande. Lastbilsnäringen anpassar sig och verkar dessutom i en bransch där konkurrensen är ytterst hård och priserna pressade. Vinterdäck finns därför hos dem som kan räkna hem dem (genom tidsvinster och måhända färre avåkningar - om det ens är möjligt att visa), inte annars.

När det sedan handlar om halkbekämpning är den många gånger mer effektiv än vinterdäck och en förutsättning för att den tunga trafiken skall kunna ta sig fram. Vinterdäck kan alltså inte anses ersätta salt (såsom signatur 357:an menar) och föreligger det särskilda besvär finns det fortfarande kedjor (som också dem är avsevärt mer verksamma).

Därför anser jag att ett vinterdäckskrav är svårmotiverat hos tung trafik utan mer får ses som en rekommendation. Men frågan är inte alldeles självklar.

MVH AL

#38
Crister A
2010-11-26 16:07

AL:Du påstår att ca 60 % av den tunga trafiken använder vinterdäck,jag tvivlar.Var får du dom siffrorna ifrån.Och så har du nog en övertro på marknadskrafterna, när det gäller att utländska trailers inte skall köra på VINTERDÄCK för att dom inte exponeras för vinterväglag.Varför i helvete är det då dessa utländska trailers som står på tvären överallt och bilbärgarna vägrar ta i dom p.g.a bristande försäkringar,för dom vill ju inte jobba gratis.
En annan konstig sak i ditt resonemang är ju att vinterdäck är bra men inte på den tunga trafiken.Vilken tanke vurpa.Ditt svar är alltid SALT;SALT och SALT.Men kostnaderna för detta och att det inte alltid funkar och miljöbelastningen skiter du i.Sedan håller jag med Robert Collin att många svenska plogbilsförare borde åka till Finland och lära sig att få bort snön från vägen UTAN salt.Det är som om slitstålet på plogen vore av guld,för minst en cm snö blir ju alltid kvar och detta ihop med saltet blir denna snösörja som inte ens den tunga trafiken klarar av.Så länge svenska myndigheter inte sätter stopp för sommardäck på den tunga trafiken under vinterväglag så får vi dras med detta kaos på vägarna så fort det blir lite snö.För lastbilschaufförena som klagar på sina sommardäck får ju sparken och ersätts med en annan chaufför.

#39
357:an
2010-11-26 16:45

AL, du svamlar strunt - ja, direkta dumheter. Du skriver att det av angivet skäl från din sida är orimligt att trafiksäkerheten påverkas annat än marginellt vid 100 procents utnyttjande (av vinterdäck på tung trafik). Men om så bara ett enda liv går till spillo för att denna "marginella" förbättring uteblir är det en klen tröst den dödes anhöriga. Du som ständigt tjatar om kostnaderna för samhäller när det gäller trafikdöda borde skämmas över denna axelryckning. Dessutom borde du veta hut!

Sedan skrev jag INTE att vinterdäck skulle kunna anses ersätta salt (kan du inte läsa innantill?). Jag frågade däremot om du har missat att halkbekämpningen inte längre hinner med på långa vägar. Fortfarande efter 3,5 dygns snöande här i Västra Götaland är många vägar fulla av snömos - till och med stora vägar. Fortfarande idag är det bekymmersamt. Anledningen får väl anses vara att de milda vintrarna från typ 1990 fram till idag har medfört en kraftig nedmontering av snöröjningsberedskapen i Sverige. Alltså behövs renodlade vinterdäck på tung trafik och bussar. Basta.

#40
Crister A
2010-11-26 17:03

Bra rutet 357:an,men du förstår att AL tror att vädret är konstant som alla siffror och annat han stöder sig på.Han förstår inte att när det snöar och blåser
konstant i flera dagar så funkar saltet dåligt .Utan att det gäller att bara få bort snön från vägen utan salt, för det blir bara saltgägga av det som alla trafikanter har ett helvete med.Men det kan man väl inte räkna hem samhällsekonomiskt enligt AL.

#42
2010-11-26 17:41

Crister undrar varifrån mina siffror härstammar om vinterdäcksanvändningen hos tung trafik. De kommer från urvalsundersökningar genomförda av VTI. 60 procent avsåg dock vinterdäck på drivaxlarna (hos både buss och lastbil). Vinterdäck på andra axlar är ovanligare (c:a 30 procent). I fallet framaxeln är siffran vidare 25 procent för lastbilar och 35 procent för bussar. Dubb är mycket ovanligt (mellan 3 och 8 procent) och vinterdäck på släpen likaså, c:a 10-20 procent.

Samma undersökning visar också att den tunga lastbilstrafiken till c:a 50 procent körs i vinterväglag under perioden december till februari. Ungefär liknande förhållande gäller bussarna, där variationen förstås dock är högre. Den trafik som har bäst utrustning (dubb runt om) framförs också mestadels i vinterväglag (c:a 85 procent) medan dem som använder sommardäck inte ens befinner sig i vintermiljö under hälften av körningen (40 procent).

Man bör också observera att friktionsvinsten inte ligger i närheten av greppet hos en vinterdäcksförsedd personbil. Ett friktionsdäck hos en lastbil har visat sig uppnå en tredjedel av ett dubbat personbilsdäcks maximala friktion och skillnaderna mellan olika däck är stora (och framförallt är spårdjupet av intresse). För att uppnå motsvarande bromsgrepp hos den tunga trafiken krävs fler dubb och högre utstick. Inget av detta anses förenligt med ett acceptabelt vägslitage.

Så tyvärr återstår enbart salt Crister. Kostnaderna har vi tragglat igenom tidigare, brytpunkten (där nyttorna överstiger kostnaderna) ligger på c:a 2700 f/d på en och samma väg.

MVH AL

#43
lappen!
2010-11-26 17:51

Tungtrafik borde ha dubbdäck i alla fall i norra Sverige. Jag som lever i nordligaste Sverige är skräckslagen inför möten med utlänska trailers. Ofta dåliga däck och nu när vägverk motsvarande vill göra våra vägar till ännu mer rodell banor är förr med räcken. Det finns ingen stans att ta vägen på våra vindlande fjällvägar när ett trailersläp kommer driftande över körbanan i en kurva. Jag vill ha dubbade vinterdäck på tungtrafik på våra vintervägar så jag och min kompisar vågar köra på våra fjällvägar. AL känner ju jag sedan tidigar och nominerar honom som president för iaf min stad eller norra Sverige om han släpper dubbdäcks motståndet.

#45
2010-11-26 18:04

357:an menar att det "behövs renodlade vinterdäck på tung trafik och bussar" och detta på grund av "en kraftig nedmontering av snöröjningsberedskapen". Han undrar också om jag kan "läsa innantill" när jag påtalade att vinterdäcken hos den tunga trafiken inte kan ersätta saltet som svar på hans invändning om "vägar fulla av snömos". Men det är ju alternativet! Vinterdäcken kan aldrig ersätta saltet och särskilt inte när "halkbekämpningen inte längre hinner med på långa vägar".

Vad det sedan gäller människoliv finns det alltid alternativ och det är också det vi väljer mellan. Jag menar att den tunga trafiken anpassar sig per automatik och att friktionsvinsten kopplad till vinterdäck är så låg att nyttan blir liten (knappt mätbar). Då återstår enbart halkbekämpning och en idè kan ju vara att lägga mer resurser på denna framför att tvinga lastbilsnäringen att skaffa vinterdäck (som inte gör samma nytta). På så vis använder vi ju resurserna mer effektivt.

MVH AL

#47
2010-11-26 18:18

Nej Leif, jag blandar inte ihop något alls. Vad jag påtalar är bara att vinterdäcken inte kan ersätta saltet. Detta är mycket enkelt att visa. En halkbekämpad väg anses inte acceptabel om den har en friktionsnivå under 0,25 och detta är egentligen mycket halt. Ett friktionsdäck på en buss skapar som mest en (broms)friktion som motsvarar 0,1 (med ABS) men värden under 0,05 är inte ovanliga, d.v.s under hälften av den dåligt halkbekämpade vägen. Friktionsäcket är alltså inte en tillräckligt effektiv åtgärd.

Vad som måste till för att ersätta saltet är teknisk utveckling och att vi kan acceptera det drastiskt förhöjda vägslitaget som det innebär. Omfattningen hos detta är långt mycket större än småskadorna som saltet orsakar på tunnelsystem och annat, tyvärr.

I fallet ESP är vi överens. Det är känsligt för friktion och den förbättras bäst genom halkbekämpning, inte friktionsdäck.

MVH AL

#48
357:an
2010-11-26 18:25

AL, gör du dig dum eller är du dum på riktigt? Hade du suttit på typ en kräftskiva och babblat denna skit hade jag gett dig en smäll på käften. Ärligt. Du är faktiskt rent ut sagt oförskämd som du vrider och vänder på allt alla säger.

#50
Erik F
2010-11-26 19:34

Hej i stugan. Jag själv menar att friktionsdäck bör bli lag. Dubbdäck på tung trafik tror jag skulle slita upp vägarna mycket snabbt och leda till kraftigt höjda partikelnivåer i luften, vilket redan är ett problem, tillsammans med bromsdamm etc. Dessutom lär dubben lossna ganska fort till följd av de stora krafter som hjulen - särskilt drivhjulen - utsätts för. Men friktionsdäck av bra slag (Kanske Nokian har några?) kombinerat med bra plogning och en del saltning skulle göra gott. Sen tycker jag att sand skulle kunna ersätta mycket salt också. sanden töar inte upp snön som sedan fryser till is.

En vinterdäckslag skulle kunna bli en stark konkurrensfördel för svenska åkerier. Då får de köra här med sina vinterdäck, medan bilar från kontinenten med sommardäck får lasta om vid gränserna/hamnarna.

#51
blinkljus
2010-11-26 19:58

Som sagt! skulle 5 millimeterslagen följas och montering av onspot så skulle det bli mycke bättre i vintertrafiken.

#52
2010-11-26 22:11

Nu är inte detta en kräftskiva 357:an och förhoppningsvis kan VIB redaktör sortera bort dylika pöbelutlåtanden och hotelser. Dylikheter som inte skulle bli publicerade i en vanlig tidning. Men för att återkoppla, jag vrider och vänder inte på något alls. Jag visar enbart att vinterdäcken på tung trafik inte kan ersätta utebliven halkbekämpning såsom 357:an påstått i denna debatt. Om 357:an har andra uppgifter så presentera gärna dem på ett intellektuellt hederligt sätt eller förbli tyst och bespara läsarna av denna debatt fortsatta slödderfasoner.

MVH AL

#53
2010-11-26 22:17

Det är hedervärt Leifer att vi skall använda forskningsrapporter och fakta. Vanligtvis brukar Leif annars kritisera mig när jag åberopar vetenskapen och även i denna debatt har sådana tongångar framförts från Leifers håll. Fakta är nämligen att vinterdäcken inte ger i närheten av samma friktionsvinst hos den tunga trafiken som hos vanliga personbilar. Detta är enkelt att visa och stöds också i exprimentella studier. Varför skall detta förnekas? En väg som halkbekämpats har en friktionsnivå som ofta ligger en bra bit över dubbade däck hos personbilarna. Friktionsdäck hos tung trafik däremot når inte ens hälften utan brukar ha ungefär samma grepp som sommardäck hos personbilarna. Detta är alltså visat genom mätningar. Salt fungerar således vilket inte gäller vinterdäck i samma utsträckning.,

MVH AL

#54
2010-11-26 22:32

Jag skulle inte bli glad om man slutade salta.
Jag kör tung lastbil med släp. Min arbetsdag skulle bli olidlig om jag inte hade åtminstone, de större vägarna "farbara".
Vinterdäck är naturligtvis inte fel, ett klokt komplement men absolut inte ett alternativ.
.
Ska man vara konsekvent borde den mest kritiska vilja förbjuda trailer-dragare .. för det är ju de som oftast råkar illa ut.

#56
357:an
2010-11-27 10:57

AL, vi kan ta det i typ Agenda i SVT om det känns bättre/mer seriöst.

#58
2010-11-27 21:50

Nu var min skrivelse om min backe inte en undersökning Leif utan en härledning av det som studier redan visar. Det är så att säga ett pedagogiskt försök från min sida att visa på sådant som fysikens lagar stipulerar. Saltet är överlägset eftersom friktionen blir så mycket bättre. Testa annars själv, det kan faktisk alla göra. Att Leif sedan har det lite svårt med tolkningsförmågan kan knappast jag sedan lastas för, även om det stundtals kan vara tröttande.

Att tung trafik blir stående i backar är beklagligt. Givetvis skulle halkbekmpningen fungera bättre. Men vinterdäck är alltså inget alternativ, däremot kan man kräva snökedjor som obligatorisk utrustning. Då löser man ju problemen med dålig framkomlighet i halka och innan halkbekämpningen hunnit göra sitt.

MVH AL

#59
2010-11-27 21:54

Forumet är ointressant 357:an. Det väsentliga är att debatten bantas från värdenedsättande invektiv och att den är faktabaserad. Så om 357:an har undersökningar eller annat som ger stöd för hans sak så redogör gärna för dem. Då ökar man också sin trovärdighet och framstår som påläst, faktorer som opinionen brukar ta på allvar.

MVH AL

#60
357:an
2010-11-27 22:09

Hur dryg får man bli?

#61
j a r l
2010-11-28 16:09

Förbjud lastbilar helt och när vi ändå håller på förbjud alla jävla husvagnar också. Pellejönsar.

#62
Jooon
2010-11-30 21:46

Åkeriet jag jobbar åt monterar alltid nya Vinterdäck på samtliga bilar varje höst. Varför slösa tid på att stå och slira i backar och ha massa problem med samma det blir halt.

Största problemet ligger nog hos polackerna som inte bryr sig det minsta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.