
Volvo Cars redovisade en omsättning på 93,5 miljarder kronor, vilket är åtta miljarder mindre än samma period i fjol. Rörelseresultatet rasade från en vinst på åtta miljarder till en förlust på tio miljarder.
För några dagar sedan skrev Volvo ned värdet på modellerna EX90 och ES90 med 11,4 miljarder kronor. Därtill kommer en engångskostnad på 1,4 miljarder kopplad till ett omstruktureringsprogram.
Exklusive engångskostnader tjänade Volvo 2,9 miljarder kronor på den ordinarie verksamheten.
Företaget beskriver resultatet som en spegling av en fortsatt utmanande marknad. Samtidigt menar Volvo att planen för att minska kostnader, öka kassaflödet och höja lönsamheten går som väntat. De räknar med fler positiva effekter under året.
Under kvartalet sålde Volvo 181 600 bilar – en minskning med tolv procent jämfört med i fjol. 44 procent av bilarna var laddbara, något färre än förra året. 21 procent var rena elbilar, jämfört med 26 procent samma period 2024. Under första halvåret i år har försäljningen minskat med nio procent.
Det ska också tilläggas att Volvo sålde betydligt fler utsläppsrätter under andra kvartalet i år jämfört med hela förra året.
Framöver ska Volvo utnyttja synergier inom Geely-koncernen, bland annat genom gemensamma inköp. De stora investeringarna i den nya produktarkitekturen är i princip klara. EX60 blir den första modellen som bygger på arkitekturen och lanseras nästa år.
Bland de framåtblickande beskeden märks även att produktionen av EX30 har inletts i Gent. Det innebär att modellen undgår EU:s nya tullar på kinesisktillverkade elbilar. I höst lanseras också ES90 – och laddhybriden XC70 är på gång.