
Nedskrivningen på 11,4 miljarder kronor gäller de två modeller som baseras på SPA2-plattformen: EX90 och ES90.
EX90 försenades betydligt på grund av mjukvaruproblem. Försäljningen har också gått sämre än väntat, och Volvo har tvingats byta ut modellens centraldator.
De amerikanska tullarna gör att ES90 inte kan säljas med vinst i USA. Även i Europa är ES90:s marginaler under press, till följd av EU:s tullar mot kinesiskt tillverkade elbilar.
Volvo Cars räknar med sämre försäljningssiffror än tidigare prognoser. Samtidigt har utvecklingskostnaderna blivit högre än planerat. Därför justerar företaget sina finansiella antaganden för de två modellerna – och tvingas till nedskrivningen.
– Givet marknadsutvecklingen, däribland importtullar i USA, förseningar i utveckling och lansering av EX90 samt strategiska investeringsprioriteringar, har vi omvärderat våra antaganden för volymerna för dessa två bilar. Detta har resulterat i en lägre lönsamhet över livscykeln, säger Fredrik Hansson, CFO på Volvo Cars i ett uttalande.
Nästa år väntas nya EX60 lanseras, om allt går enligt plan. I våras kom uppgifter om att även den modellen försenats, något Volvo Cars kraftigt tillbakavisat.