
Volvo ökade på den svenska marknaden under årets första halvår. Antalet nyregistreringar steg med nästan nio procent jämfört med samma period förra året.
Men när det gäller den globala försäljningen går det betydligt trögare. Totalt minskade Volvos försäljning över hela världen med nio procent under januari–juni.
Mer uppseendeväckande är att Volvos försäljning av elbilar dyker med hela 23 procent – trots att Volvo lanserat nya flaggskeppet EX90.
Modellen som lyft Volvos försäljning rejält de senaste månaderna, EX30, backar dessutom rejält. I juni halverades EX30-försäljningen globalt och under januari–juni minskade den med 25 procent.
Laddhybrider var den enda biltypen som ökade hos Volvo under årets första halvår, med två procent. Den klart mest sålda modellen var XC60 som ökade med fyra procent.
Siffrorna visar antalet sålda bilar globalt under januari–juni.
Bilmodell | 2025 | 2024 | Förändring |
EC40 | 6 599 | 10 911 | -40% |
EM90 | 219 | 966 | -77% |
EX30 | 35 639 | 47 822 | -25% |
EX90 | 7 797 | – | – |
S60 | 13 164 | 22 941 | -43% |
S90 | 12 648 | 21 795 | -42% |
V60 | 12 151 | 14 440 | -16% |
V60 CC | 3 507 | 4 290 | -18% |
V90 | 3 598 | 1 982 | 82% |
V90 CC | 1 332 | 2 663 | -50% |
XC40/EX40 | 83 245 | 91 352 | -9% |
XC60 | 120 407 | 115 710 | 4% |
XC90 | 53 226 | 53 201 | 0% |
Totalt | 353 532 | 388 073 | -9% |
Kommentarer till artikeln (19)