Nästa artikel
Trots nya modeller: Volvos elbilsförsäljning dyker
Nyheter

Trots nya modeller: Volvos elbilsförsäljning dyker

Publicerad Igår 10:15 (uppdaterad Igår 10:22)
Nyhetens behag med EX30 verkar ha lagt sig – nu sjunker både elbilsförsäljningen och den totala försäljningen för Volvo.

Volvo ökade på den svenska marknaden under årets första halvår. Antalet nyregistreringar steg med nästan nio procent jämfört med samma period förra året.

Men när det gäller den globala försäljningen går det betydligt trögare. Totalt minskade Volvos försäljning över hela världen med nio procent under januari–juni.

Mer uppseendeväckande är att Volvos försäljning av elbilar dyker med hela 23 procent – trots att Volvo lanserat nya flaggskeppet EX90.

Modellen som lyft Volvos försäljning rejält de senaste månaderna, EX30, backar dessutom rejält. I juni halverades EX30-försäljningen globalt och under januari–juni minskade den med 25 procent.

Laddhybrider var den enda biltypen som ökade hos Volvo under årets första halvår, med två procent. Den klart mest sålda modellen var XC60 som ökade med fyra procent.

Modell för modell

Siffrorna visar antalet sålda bilar globalt under januari–juni.

Bilmodell20252024Förändring
EC406 59910 911-40%
EM90219966-77%
EX3035 63947 822-25%
EX907 797
S6013 16422 941-43%
S9012 64821 795-42%
V6012 15114 440-16%
V60 CC3 5074 290-18%
V903 5981 98282%
V90 CC1 3322 663-50%
XC40/EX4083 24591 352-9%
XC60120 407115 7104%
XC9053 22653 2010%
Totalt353 532388 073-9%

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • Igår 16:26 Jo, jag har också hört om…
  • Igår 16:10 El 60 kommer ju om bara 7…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.